مطالعات هنر

تحقیق هنر ديرين استان فارس

دانلود تحقیق با موضوع هنر ديرين استان فارس،
در قالب word و در 63 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
بحث در مورد هنرمندان شيراز در اين مبحث مختصر نمي گنجد و تأثير غير قابل انكار مردم اين ديار و بويژه هنرمندان و نگارگرانش از آغاز تا كنون بر هنر اين سرزمين جريان داشته است و بسيار بيش از اين جاي كنكاش تحقيق و تأمل دارد. در قرن 7 مصون ماندن شيراز از هجوم مغولها سبب گرديد كه اين خطه به عنوان محلي امن مورد توجه بسياري از هنرمندان و دانشمندان قرار گيرد از آنرو كه بسياري از هنرمندان و نگارگران ديگر مكاتب از شاگردان اساتيد شيراز بوده اند. و اگر به گذشته دورتر و زماني كه پارس پايتخت ايران بود بيندازيم متوجه مي شويم كه نقاشي ورنگ آميزي اشيا در اين زمان رايج بوده و براي شناختن نقاشي ايراني بايد به نمونه هاي اين دوره دقت كنيم نقش ها با قرينه و نظمي بسيار دقيق تركيب يافته اند، هر چهره با يك خط ظريف كه نيروي نهايي قيافه را با صراحت و نصوح نشان مي دهد رسم شده است. خصوصيات بنيادين نقاشي ايراني پايه گذاري شده است.
خصوصيات هنر اين دوره كه نشانگر ايراني بودن است هنري دور از خشونت، همراه با ظرافت است كه علاقه  به ترسيم  درختها و مرغهاي خيالي و اشكال ذهني و زيبا هستند و هنرمند ايراني به كمك انديشه هاي ذهني خود كاري كرده و به جوهر واقعي اشيا اهميت بسياري داده و كارش هرگز تقليدي از طبيعت نبوده است و اشكال و طبيعت به آن شكل حقيقي موجود در طبيعت برايشان مطرح نبوده است و اين خصوصيات ادامه يافته تا قرنهاي متمادي و در مكاتب مختلف نقاشي ايراني كه مكتب شيراز و هنرمندان شيراز بيش از ديگران با روح ايراني آن ارتباط برقرار كرده اند و اين را كاملاً در بررسي نقاشي اين خطه مي توان ديد.
گر چه اكنون مانند بسياري از عرصه هاي ديگر، نقاشي از امروز ما هم گذشته خود تا حد زيادي جدا شده است و دچار سردرگمي است ولي با پشتوانه غني فرهنگي و هنر كشور ما بعيد بنظر مي آيد كه اين سرگشتگي مدتي طولاني ادامه يابد.
راهبران و رهروان مكتب گل 
از پس يك دوران نسبتاطولاني آشوب و ناآرامي و عدم امنيت اجتماعي در ايران ،‌به دليل حمله افغان ها و سقوط خاندان صفوي ، سواي فروپاشي بسياري ازمباني اجتماعي ، هنر و فرهنگ نيز كه نمي بايست و نمي تواند ، جدا از اين جريانات به استمرار و رشد و تعالي خود ادامه دهد ، دچار نوعي وقفه و سكون و عقب افتادگي گرديد.
چه دراين دوران ، هنرمندان و دانشوران ، اغلب يا تن به مهاجرت سپردند و يا گوشه انزوا گرفته و دست از خلاقيت و انديشيدن كشيدند .
ازآن همه رونق و درخشش وپويايي هنر صفوي ، جز يادگارهائي پراكنده در كتب و يا آثاري رو به ويراني و تخريب در بناهاي مذهبي و دولتي بجاي نماند . بيم آن مي رفت كه به يكباره حلقه هاي زنجير دوام و بقاي فرهنگ و هنر پوياي ايراني گسيخته گردد و چه بسيار ارزش ها كه به دست فراموشي سپرده نگردد و غبار بي مهري و بي اعتنايي بر آن ننشيند.
با اين همه در اواخر حكومت افشاريه و به ويژه با شروع حكومت زنديه در ايران و برقراري سكون و آرامش دگر بار در خطه ايران زمين ، نويد حركت نوين و اميدبخشي را در تولد و تعالي هنر ايران ، و مهم تر نگارگري ايران را در دل و جان دوستداران هنر ايراني طنين انداز مي كند .
كريم خان زند ( وكيل الرعايا ) در طي سالهاي حكومتش ( 1164 ـ 1189 ) زمينه هاي مناسب و پرثمر اين تحول را مهيا مي سازد . او سلطاني دوستدار عدالت و خواستار آباداني است . هم بدين دليل بعد از آنكه شيراز را به عنوان تختگاه حكومت خود برمي گزيند ، نخستين و شايد مهم ترين گام را در برپائي بناهاي دولتي در اين شهر برمي دارد .
شهر شيراز ،با پشتوانه غني و پرباري كه در پرورش ذوق ها و استعدادها داراست
عامل بسيار سرنوشت ساز و عمده اي در پيشبرد اهداف خيرخواهانه وكيل الرعايا به حساب مي آيد .
شيراز ازيك سوي شهر و مركز و خاستگاه شعر است و از دگر سوي وارث ارزشهاي پردوام و قدمت هنرهاي سنتي و به ويژه نگارگري است ، هنوز شهرت و آوازه هنرمندان « مكتب شيراز » و آثار و يادگارهاشان ازخاطره ها نرفته است . همان مكتب اصيل و ارزشمندي كه در قرن دهم هجري ، با ظهور و تولد نام آوران نگارگر شهر شيراز ، چشم انداز نويني را به جهان نگارگري گشود .
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق هنر ديرين استان فارس”

مطالعات هنر

تحقیق تقدس و تناسخ در معماری مذهبی

دانلود تحقیق با موضوع تقدس و تناسخ در معماری مذهبی،
در قالب word و در 24 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
مرحوم محمد معین در فرهنگ خود ذیل کلمه تناسخ اورده است. ((یکیدیگر را نسخ کردن باطل ساختن ابطال.زایل کردن.انتقالروح بعد از موت از بدن به بدن انسانی دیگر )).
شادروان حسن عمید در ذیل همین کلمه چنین میاورد.((یکی دیگر را نسخ کردن . باطل کردن. زایل کردن)) ونیز اضافه ی کند((عبارت است از خارج شدن روح از کالبدی و داخل شدن آن به کالبد دیگر. یا انتقال نفس ناطقه از بدنیبه بدن دیگر)) این قسمت از قول فرقه تناسخیه است .
اگر این رای اخیر را پذیرا باشیم به کار بردن کلمه تناسخ برای معماری که غیر ذیروح است ظاهرا پذیرفتنی نیست ولی از انجا که در فرهنگ شرق به خصوص در بین متصو فه همه چیز در جهان پدیده ای است از ذات خداوندی . نتیجتا هیچ عنصر غیر ذیروح وجود ندارد. برهمین اساس و تفکر است که در مکاتب گوناگون نقاشی ایرانی می بینیم که نقاشی برای نشان دادن روح در کالبد جمادات همچون کوه یا امواج در یا بدون انکه به دید اید و جلب توجه کند چهره های انسانی . جانوری. پرنده ها یا یروحی را نقش کرده است که بیان کننده روح جاودان و ازلی و ابدی در ان اثر و اثار است.
بحث ما در این است که در فرهنگ ما و در معماری سرزمین ما ، اگر چه بناها پدیده ای انسانی اند و مخلوق دست بشر ولی با این حلول و تحول یا تناسخ بر خورد می شود . این امر اگر نگویم در همه بناها و اثار بر جای مانده معماری لااقل در مورد بناهای مذهبی که تعبیر معبد، مسجد، اتشکده یا اتشگاه از انها داریم مصداق می یابد.
پزوهش های باستان شناسی نشان می دهد که توجه به مبدأ غیب، صانع وسازنده و اینکه انسان مخلوق است و مبرا وپس این جهان فانی ، جهانی است پایدار و باقی ، از دیر باز ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. این که چه زمانی انسان  به این مسائل  می اندیشیده است .
2-4. مسجد نظام مافی 
در این مسجد مناره از چهار مکعب مستطیل چر خیده بر یکدیگر تشکیل شده است و صحن و رواق نیز با بیانی جدید مطرح شده اند به گونه ای که سلسه مراتب معنوی در رسید به فضای اصلی شبستان حفظ شود و شکستگی های  سقف با تکرار خاص ایجاد شده جایگزین گنبد گردیده است . محراب در این مسجد با یک شکستگی در فضای شبستان تعریف شده و نمای سفید سنگی با شیشه های تیره، بیانی نو از یک فضای عابدی با ظهور مصالح جدید را به نمایش گذاشته است.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تقدس و تناسخ در معماری مذهبی”

مطالعات هنر

تحقیق باستان‌شناسي و هنر اشكانی

دانلود تحقیق با موضوع باستان‌شناسي و هنر اشكانی،
در قالب word و در 42 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
تاريخ فرهنگ و تمدن سلوكي و اشكاني
خشايارشا براي جبران شكستي كه در دشت ماراتن به لشگريان پدرش وارد شده بود، در سال 480 ق.م با سپاه‌گراني كه هرودت مورخ يوناني تعداد آنها را به گزاف 2641000 نفر و ساير مورخين 100000 نفر و برخي هم 35000 نفر نوشته اند، عازم يونان شد، و با سپاه ده هزار نفري اسپارت به فرماندهي لئونداس به جنگ پرداخت كه ظاهراً فاتح شد و مردم اسپارت شهر را تخليه كردند و خشايارشا هم آنجا را به آتش كشيد و در دنباله اقدام توسعه طلبانه‌اش معبد پارتنون را كه متعلق به آتنا دختر زئوس خداي خدايان بود آتش زد.
در بابل نيز چنين كرده بود و مجسمه مردوك خداي ملي بابليان را كه مورد ستايش و احترام مردم بابل و بعضي از مردم كشورهاي ديگر امپراطوري بودند از معبد بزرگ بعل خارج كرده بود. همه اين خودخواهي‌ها به آشفتگي هر چه بيشتر اوضاع كمك مي‌كرد و در نتيجه آتش طغيان و شورش‌ها را تندتر مي ساخت و بر شدت نارضايتي‌ها مي‌افزود، چنان كه آتش كينه مردم آتن بر عليه ايران افروخته شد و پيوسته مترصد بودند كه در فرصتي مناسب از پارسيان انتقام گيرند. اگر چه در زمان خشايارشا به علت عدم وحدت در شهرهاي يوناني اين كار عملي نبود، ولي سرانجام در زمان داريوش سوم اهالي مقدونيه پرچمدار اين نهضت و انديشه در سرزمين يونان شدند.
مقدونيه سرزميني ثروتمند بود و اساس اقتصاد آن بر پايه كشاورزي خوب مقدونيه نهاده شده بود و همين امكانات طبيعي سبب شده بود ملت واحدي از كشاورز و گله‌‌دار و شبان تحت اداره يك نفر پادشاه در آنجا تشكيل شود. در صورتيكه موقعيت جغرافيايي يونان بگونه‌ايست كه مانع شده است از اينكه مقر يك ملت واحد باشد بلكه آن را مجموعه اي از دول كوچك ساخته بود كه براي امر معاش خود ناچار متوجه دريا بودند. وانگهي مرد مقدوني حق نداشت اگر آدمي نكشته با ديگر مردان روي يك ميز بنشيند مگر بدست خود لااقل‌گزاري كشته باشد. از طرفي اختلافات و كشمكش‌هايي پيوسته بين اين دول وجود داشت. چنانكه فيليپ پدر اسكندر در دوره جواني مدت سه سال، بطور گروگان در تب، كه آن زمان دولت نظامي مهم يونان بود بسر برد و بعد از اين اسارت بود كه موفق شد سپاهي بنام فلانژ تشكيل دهد در حاليكه آتن و تب با به قدرت رسيدن فيليپ سخت مخالف بودند اما در جنگهايي كه فيليپ با قبايل مختلف كرد با دولت‌هاي تب و آتن كه با هم متحد شده بودند وارد جنگ شد. فيلپت فاتح شد و بعد تسخير آتن و تب متوجه اسپارت گرديد و آنجا را نيز به تصرف خود درآورد و بعد از اين فتوحات بود كه فيليپ، خود را سردار كل يونان معرفي كرد و آنگاه براي انتقام گرفتن از ايران از مردم يونان و مقدوني درخواست كمك و ياري نمود كه ظاهراً جزو مردم اسپارت پذيرفته شده؛ چون نظام اجتماعي و حكومتي با آنكه تحت اختيار روسايي بود كه مالك زمينهاي وسيعي بودند و از نظر كشت و زرع درآمد سرشاري داشتند كه مي‌توانستند شاه را در جنگ ياري دهند. قدرت ديني و قضايي و نظامي هم در دست شاه بود و فيليپ توانسته بود يا تشكيلات مجهز و با نيروي نظامي خود موجبات وحدت سرزمين هلاد (يونان قديم) را فراهم نمايد و با اجتماع ملت يونان در  گرد تاج و تخت خود تحت عنوان منتقم يونانيان از پارسيان، توجه و حمايت اهالي آتن و تب را نيز كاملاً جلب كند. ب طوري كه سپاهي مركب از سربازان سنگين اسلحه با نظم و ترتيب خاص آمادگي خود را براي حمله اعلام داشته بودند، كه پيش از اقدام به اين امر براي مرگ او توطئه‌اي بعمل آمد و فيليپ را به قتل رساندند.
به نظر مي رسد كه اين سوء قصد توسط عاملين ايراني يا طرفداران حكومت پارسي انجام گرفته باشد. زيرا قتل فيليپ هيچگونه تغييري در انديشه ضد ايراني مقدوني‌ها نداد و جانشين فيليپ مقدوني پسر 22 ساله‌اش اسكندر پرچمدار نجات يونانيان از يوغ ايرانيان شد و راه  پدر را دنبال كرد و با حمايت و كمكي كه از اهالي آتن و تب گرفته بود با سپاه منظم مقدوني كه در ستاد آن مورخان، جغرافي‌دانان، دانشمند و حتي گياه‌شناسان هم بودند عازم ستيز با شرق شد. او از شاگردان تحصيل كرده مكتب ارسطو بود و از دانش‌هاي زمان بهره كافي گرفته بود، داراي زيركي و هوش سرشاري بود او را شكارچي قابل  و مرد كاملي نوشته اند كه در اين لشگركشي‌ها براي تهييج سربازان يوناني تصميم گرفت از همان راهي كه خشايارشا به يونان آمده بود راهي پارس شود يعني از تنگه‌داردانل (هلس پونت)، خود اسكندر اولين كسي بود كه از كشتي پا به خشكي نهاد. او از اشتياق اعمال قهرمانه‌اش بر خود مي‌لرزيد و در اولين قدم بر طبق نقشه‌اش شهر تروا را در آسياي صغير تصرف كرد و آنرا به آتش كشيد و در اين شهر پس از اولين پيروزي اساسي اقدام به حمله را جنگ انتقامي و مذهبي بر ضد آسيا اعلام كرد؛ و آن را يك سفر جنگي تلافي‌جويانه تلقي كرد و براي شادي ارواح قهرمانان يوناني دستور قرباني داد و سپاهيان اسكندر هم كه تنها آرزويشان عبور از سواحل مديترانه بود به شوق آمده بودند.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق باستان‌شناسي و هنر اشكانی”

مطالعات هنر

تحقيق استانداردهاي آموزشي كارگاه هاي چوب صنايع دستي

دانلود تحقيق با موضوع استانداردهاي آموزشي كارگاه هاي چوب صنايع دستي،
در قالب word و در 78 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه


فصل اول: شناخت ملزومات كارگاه
1. شناخت چوب
2. شناخت ابزار
3. شناخت مواد

فصل دوم: شناخت رشته هاي آموزشي و ميزان فضاي لازم
1. معرق
الف) شناخت
ب) ابزار و مواد
ج) فضاي لازم
2.  منبت
الف) شناخت
ب) ابزار و مواد
ج) فضاي لازم
3. مشبك
الف) شناخت
ب) ابزار و مواد
ج) فضاي لازم

فصل سوم: ويژگي هاي كارگاه
1. مشخصات كارگاه
الف) وسعت كارگاه
ب) روشنايي و تهويه
ج) تأسيسات كارگاهي
د) طراحي فضاي ساختماني كارگاه
2. بررسي ضوابط و استانداردهاي اجزاء كارگاه
الف) توضيحات
ب) مراحل تهيه سرانه فضاها
ج) احكام فضايابي

فصل چهارم: ارائه طرح
1. ارائه آلترناتيو و بررسي محاسن و معايب
2. ارائه طرح بهينه و بررسي محاسن

نتيجه گيري
فهرست منابع و مأخذ متن
فهرست منابع تصاوير
گزارش كار عملي
فهرست منابع تصاوير كارعملي

مقدمه تحقیق:
پرداختن به موضوع كارگاه هاي چوب براي دانشجويان رشته صنايع دستي از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد. ليكن با توجه به اهميت زياد آن تاكنون مورد بررسي قرار نگرفته است. نگارنده با طرح موضوع توجه بيشتري به اين امر مهم ملزوم داشته كه اهم توجه به فضاهاي لازم و استانداردها مي باشد با اين اوصاف، اين دلايل باعث شدند تا نگارنده، با بررسي استانداردهاي موجود در كارگاه ها، كارگاهي با فضاي ايده آل را معرفي نمايد.


در پايان از تمام عزيزاني كه در گردآوري مطالب رساله، همچنين كارهاي عملي از هيچ تلاش و كوششي دريغ نكردند، سپاسگزاري مي نمايم.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق استانداردهاي آموزشي كارگاه هاي چوب صنايع دستي”

مطالعات هنر

تحقيق امام خمینی و هنر

بخشی از متن:
شخصیت عظیـم و افکار بلند حضرت امام خمینی از یک
سـو، گستردگـى مباحث مـربـوط به هنـر و شاخه هاى مختلف آن از سـوى دیگـر، و
محـدودیت صفحات خاص ایـن موضوع از سوى سـوم، پرداختـن به مـوضـوع امام
خمینی و هنر را دشوار مى سازد.
اما از آنجـا که جـامعیت شخصیت امـام
راحل و دیـدگـاههاى نـو و مترقى حضرت او نسبت به مسایل گوناگون از جمله هنر
، پرداختـن به ایـن موضوع را ضرورى مـى سازد ، هر چند گذرا به مـوضـوع یاد
شـده مى پردازیم.
گستـره بحث دامنه مبـاحث و شـاخه هاى مـربـوط به هنر
، بسـى گسترده است. از نـویسنـدگـى ، شعر ، قصه ، طنز ، نقاشـى ، مـوسیقـى
، خطـابه و سخنـورى گـرفته ، تـا وادى فیلـم و سینمـا و تـإتـر و برنامه
هاى هنرى رادیو و تلـویزیون و کاریکاتـور ، نمایشنامه ها و فیلمهاى عروسکى و
کارتـون کودکان و طراحى و گرافیک و خـوشنویسى و آهنگ و آواز و .. . را
شـامل مـى شـود.
در مقـوله هنر ، زیباشناسى و زیبایی آفرینى از عناصر
مهم به شمار مى رود. تخیل و ذهـن خلاق هنرمند ، به کمک احساس بالنده و
قـدرت تعبیـر و ظرافت انـدیشه و نکته شنـاسـى و نکته سنجـــــى و خیال
انگیزى ، جلـوه هاى مانـدگارى از هنر را پـدیـد مـىآورد.
آنکه روحـى
لطیف و درکـى زیبا و زبانى نافذ و بیانـى رسا دارد ، در شاخه هاى مختلف هنر
، بهتر مى تـواند انـدیشه و احساس و پیامـى را بـر بـال هنـر بنشانـد و در
آفاق انـدیشه هاى بشـرى و در قلمـرو دل و جـان انسـانها به پـرواز آورد.
امام
امت ، با برخـوردارى از مایه هاى اصلـى و عمـده هنر ، در حـد بالایى ایـن
عناصر را در وجـود خـویـش فراهـم آورده بـود. نیروى خطابه و سخنـورى امام
امت ، زیبایـى قلـم و قدرت نگارش و تعبیرى او ، تـوان تإثیـرگذارى عمیق بـر
دلهاى مخاطبیـن ، قـدرت انگیزش نسبت به جـوانان ، ذوق لطیف شعرى ، خط پخته
و زیبـا ، مایه هاى طنز و کنایه و استعاره و صناعات ادبـى در گفتار و
نـوشتار ، زیبایـى روح و رفتار ، جمال ظاهر و باطن و حسن صورت و حسـن سیرت و
حسـن سریرت ، همه و همه در امام امت جمع بـود. هنر رفتارى و جاذبه فـوق
العاده او و هنـر ایجاد تغییـر در رفتار و ساختـار فرد و جامعه نیز از او
چهره اى به عنوان معمار حکـومت اسلامى ساخته است. هـم او بود که هنر بسیج
توده ها را علیه ستـم در سطح جهان داشت و ایـن کـم هنـرى نیست.
خـــــــــداى متعال ، که زیبایـىآفـرین پهنه خلقت است ، هنـرهاى متعددى را
در وجـود ایـن انسان پیامبرگـون ، مسیح وار ، ابراهیـمآسا ، على وش یکجا
گرد آورده است.

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق امام خمینی و هنر”

مطالعات هنر

تحقيق آشنايي با دنياي ريتم موسيقي

مقدمه:
تا كنون با هر نوازنده‌ي ساز كوبه‌اي كه برخورد داشته‌ام،
نواختن را با زدن و كوفتن بر روي هر چيز در دسترس، آغاز كرده‌ايد. پنداشت
ما بر اين است كه اگر اين كتاب را برداشتيد، شما نيز از اين قانون مستثني
نباشيد. در نتيجه، اگر پيش از اين هم، ساز كوبه‌اي خاصي ننواخته يا هيچ
دوره‌ي آموزشي رسمي نديده باشيد، به هر حال نوازنده‌ايد.
 با نواختن ساز
كوبه‌اي، باستاني‌ترين و دوست‌داشتني‌ترين ساز را گزينش كرده‌ايد. در اين
كره‌ي خاكي، هيچ جايي پيدا نمي شود كه شيوه‌ي سنتي نواختن ساز كوبه‌اي، در
آن وجود نداشته باشد. در واقع همچنان كه در صفحه‌هاي بعد، متوجه خواهيد شد،
نواختن ساز كوبه‌اي، تفريحي جهاني است كه هر كس بدون توجه به ذائقه‌اش در
موسيقي، مي‌تواند از آن لذت ببرد.
 تا جايي كه ممكن است، هدف در اين كتاب، آشنا ساختن خواننده با گونه‌هاي سازهاي كوبه‌اي و نواختن سبك‌هاي گوناگون است.
اگر
شما هم مانند من بينديشيد، مي‌توانيد درهمه‌ي اين روش‌ها، لذت ويژه‌ي آن
را بيابيد و با دانستن شيوه‌هاي گوناگون، از خود نوازنده‌اي بسيار خوب و
پويا بسازيد.
بحثي كه از مدت‌ها پيش وجود دارد اين است كه آيا نت خواني
موسيقي، لازمه‌ي كار نوازنده‌ي سازهاي كوبه‌اي هست يا نه ؟ راستش را
بخواهيد ،نيازي به نت نيست. مي‌توانيد نوازنده‌ي توانايي باشيد و هرگز به
قطعه‌ي موسيقي نگاه نكنيد، ولي با اين وجود، توانايي خواندن آن چه كه بر
روي كاغذ نوشته شده است مي‌تواند درهاي فراواني را به روي نوازنده بگشايد.
مي‌توانيد با نوازندگاني بنشينيد كه هرگز آن‌ها را نديده‌ايد و آهنگي را
بنوازيد كه هرگز پيش از اين نشنيده‌ايد و آن را به بهترين شيوه، اجرا كنيد
يا اگر تنها با شنيدن، نتوانيد قطعه‌اي را اجرا كنيد، مي‌توانيد به فروشگاه
محصولات محصولات موسيقي برويد و نسخه‌اي از تك نوازي دلخواه خود را فراهم
كرده و آن‌ را بياموزيد. حتي مي‌توانيد در اينترنت، ريتم‌ها را با ديگر
نوازندگان، رد و بدل كنيد و … اين بخش را بخوانيد، بي‌گمان متوجه خواهيد
شد كه خواندن نت، آن اندازه هم دشوار نيست و هر زماني را كه براي يادگيري
نت (‌تئوري موسيقي ) سپري كنيد، ارزشمند و سودمند خواهد بود.
 همان گونه
كه خودتان متوجه خواهيد شد، افراد راه‌هاي گوناگوني را براي نواختن
ريتم‌ها به كار مي‌برند. در اين كتاب، نت ‌نويسي و روش‌هاي حرفه‌اي و رايج
موسيقي بكار برده شده است. انجام اين دستور، دو فايده ي مهم در بر دارد :
نخست اين كه حتي اگر بخواهيد نت سازهاي ديگر را اجرا كنيد ،پيش از اين اصول
پايه‌هاي نت خواني را مي‌دانيد، دوم، اين راه از راه‌هاي ديگر، به مراتب
ساده‌تر و آشكارتر است.

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق آشنايي با دنياي ريتم موسيقي”

مطالعات هنر

تحقیق تاریخ سفالگری در ایران

دانلود تحقیق با موضوع تاریخ سفالگری در ایران،
در قالب word و در 120 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
اهميت هنرهاي ايران (تزئينات و آرايه‌ها)
سفال و سفالگري معرف فعاليت جوامع بشري
تعريف سفال
سفال ايران در دوران پيش از تاريخ
تزئين بر روي سفال پيش از تاريخ ايران
سير تحول سفال از پيش از تاريخ تا عصر حاضر در ايران
چگونگي شكل‌گيري نقوش تزئيني (آرايه‌هاي حيواني) بر سفال
مفاهيم نقوش حيواني در سفالينه‌هاي كهن ايران
و …


بخشی از متن تحقیق:
مقدمه
موقعيت
جغرافيايي ايران بگونه‌اي است كه همواره مورد سكونت انسان‌ها از هزاران سال
پيش از تاريخ قرار گرفته است. نجد ايران مثلثي است بين دو فرورفتگي خليج
فارس در جنوب و درياي خزر در شمال. كوه‌هاي مغرب يا سلسله زاگراس از شمال‌غربي به جنوب‌شرقي امتداد يافته است و سلسله جبال البرز در قسمت شمالي مثلث
مذكور قرار گرفته است.

به شهادت تاريخ و گواهي باستان‌شناساني كه از
سال‌ها قبل از اين، در مناطق مختلف و بر روي آثار بجاي مانده از ايران
باستان كند و كاو مي‌كردند، نجد ايران از جمله اوليه نواحي سكونت بشر اوليه
بوده است. در قسمت داخلي نجد ايران از جمله مناطقي كه مورد سكونت قرار
گرفته است، دشت پهناور خوزستان يا سوزياناي  قديم است. اين دشت كه در قسمت
جنوب‌غربي قرار گرفته است همان امتداد دشت بين‌النهرين است.

تحقيقات
باستانشناسي، نشان داده است كه انسان عهد حجر كه تازه از كوه فرود آمده و در
دشت سكونت گزيده بود، بر روي مسير كماني شكل اطراف كوير نمك واقع در مركز
ايران ساكن شد (هزاره پنجم ق.م). از جمله قرارگاه‌هاي انساني بر روي …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تاریخ سفالگری در ایران”

مطالعات هنر

تحقيق پوستر فيلم در ايران

مقدمه:
در ابتدا رویکردی بصری به مطبوعات ایران می اندازیم .
ایرانیان در قرن هفتم هجری ، یعنی زمان غازان خان ، پول کاغذی داشته اند و
این شاید قدیمی ترین نمونه ی چاپ به معنی کاربردی و حرفه ای و تکثیر انبوه
باشد . دو قرن پس از آن ، صنعت چاپ در اروپا به صورتی جدید و کامل تر
اختراع می شود . و نخستین بار ، تاثیر این اختراع جدید در ایران در سال
1016 هجری . قمری نمایان شد که روحانیون مسیحی در اصفهان چاپخانه تاسیس می
کنند که اطلاعات درست و دقیقی از چگونگی کار این چاپخانه در دست نیست ، اما
از آن چه صنایع مختلف در ایم مورد اشاره می کنند ، چنین بر می آید که
چندان استقبالی از این صنعت نشده است ، زیرا اشراف و درباریانی که خریداران
احتمالی کتاب در آن زمان بوده اند ، شکل کتاب های خطی دست ساز را حتی به
قیمت گران تر ، ترجیح می دادند.
بعدها که چاپ رشد کرد ، در آغاز ظهورش
بر طرف کننده ی نیازهای فرهنگی بود . اما اکنون با توسعه ی مبادلات کالا
جزء جدایی ناپذیر تجارت ، صنعت ، و فرهنگ شده است به طوری که در اطراف خود
مستندات چاپی فراوانی همچون کاتالوگ ، اوراق ، کتاب ، مجله ، روزنامه ،
پوستر و هزاران چیز دیگر را می بینیم.
و اینک مطالبی کوتاه و کلی راجع
به پوستر بیان می کنیم ؛ این واژه در زبان فارسی آگهی دیواری یا دیوارکوب ،
در زبان عربی اعلان ، در زبان فرانسه آفیش و در آلمانی پلاکادر نام گرفته
است .
پوستر صفحه ای با پیامی روشن و گیراست که در آن از دو عنصر کلام و
تصویر استفاده شده است که با نگاهی سریع و گذرا آن پیام را درک کنیم .
پیام های پوستر ، فوری و کوتاه در زمینه های صنعتی ، تجاری ، سیاسی (حکومت)
و مانند آن می باشد . به عنوان رسانه ای خبری پدیده ای آشنا و نیرومند در
اطلاع رسانی است . در سیر تحول پوستر ، به سه دوره ی مشخص اشاره شده است.
1.دوره ی بهره برداری در تبلیغات سیاسی از آغاز جنگ جهانی اول تا کنون .
2.دوره ی بهره برداری تبلیغات تجاری از آغاز طراحی پوستر تا اوایل قرن بیستم .
3.دوره ی بهره برداری در تبلیغات فرهنگی و جهانگردی .
سه نوع گرایش در دهه ی 1320 در پوستر سازی مطرح شده است :
1.پوسترهای سینمایی و تک اعلان های بزرگ با رنگ و روغن بر سر در سینما .
2.پوسترهای سیاسی که تحت تاثیر پوسترهای سیاسی زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد .
3.پوسترهای
تجاری که عامه پسند و در جهت سلیقه ی سفارش دهندگان و دارای دیدی کم و بیش
اروپایی و متاثر از آگهی های تجاری روزنامه ها بود .
موج جدید
پوسترسازی با کارهای هوشنگ کاظمی و مرتصی ممیز و صادق بریرانی آغاز گردید و
علی رغم تاثیر سبک های مختلف گرافیک خارجی توجه و گرایش روزآفزونی به سنت
های فرهنگی و هنر ایران در کار طراحان پدید آمد .
طراحی پوستر دور
نمایی از نظام های ارتباط غیر کلامی را میسر می سازد ، بنابر نظریه ی زبان
شناسان روشهای ارتباط غیر کلامی پوسترها به 3 گرده تقسیم می شود :
1.
ارتباط تصویری بدون کمک گرفتن از نوشته ها که پیام را به تنهایی انتقال می
دهد . این پوسترها شامل تصاویر پایدار و ثابت و قابل تجزیه هستند مانند
نقاشی و علائم راهنمایی و رانندگی .
2. ارتباط کلامی که صرفاً از نوشتار
تهیه شده اند در این گونه پوسترها برای اعلام مطالب یا پیامی ممکن است ،
چند کلامه ی درشت به عنوان پیام اصلی و کلمات کوچکتر برای توضیحات فرعی
بکار روند . پوسترهای علمی در همایش ها و اطلاعیه های مذهبی و دولتی جزو
این گروه هستند .
3. پوسترهایی که در آن ها از خط و تصویر به طور هماهنگ و تلفیقی استفاده شده است .

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق پوستر فيلم در ايران”

مطالعات هنر

تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی

دانلود تحقیق با موضوع بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی،
در قالب word و در 117 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

چکیده

فصل اول: مقدمه
موسیقی
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
هدف تحقیق
سؤال پژوهش
فرضیه پژوهش
تعاریف

فصل دوم: پیشینه تحقیق
هنر درمانی   
تعریف هنر   
مقدمه   
تعریف کنونی هنر درمانی   
بیانیه ارسالی انجمن هنر درمانی آمریکا (AATA)   
هنر درمانی به عنوان یک تخصص   
تاریخچه
سرآغازها   
وضعیت موجود   
جایگاه تئوری در هنر درمانی   
روش شناسی در هنر درمانی   
تعریف موسیقی درمانی
موسیقی درمانی چیست؟   
موسیقی درمانگر کیست؟   
بیشترین کاربرد موسیقی درمانی چیست؟   
چه نوع پژوهشهایی وجود دارد؟   
اهداف موسیقی درمانی   
فهم موسیقی   
پژوهش‌هایی در زمینة تأثیر موسیقی درمانی   
موسیقی درمانی برای همه   
اصول موسیقی

فصل سوم: روش اجرای تحقیق
تعریف تحقیق و انواع روش‌های تحقیق   
نمونه گیری و روش نمونه گیری
روش جمع آوری داده‌ها

فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده‌ها

فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری



بخشی از متن تحقیق:
چکیده:
در پژوهش حاضر که به بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 پرداخته شد، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی روان شناسی دانشگاه تهران مرکزی در سال تحصیلی 88-1387 می‌باشد که از این گروه تعداد 50 نفر بعنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند که برای 25 نفر از این گروه موسیقی اجرا شده و برای 25 نفر اجرا نشده است و روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است.

ابزار مورد استفاده آزمون تولوز پیه رون می‌باشد که با استفاده از روش‌های آماری به بررسی داده ها پرداخته، در نهایت نتایج ذیل استخراج شده است:
بین دو گروه آزمودنی آزمایش و گواه از نظر میزان دقت تفاوت معناداری وجود ندارد بنابراین …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی”

مطالعات هنر

تحقيق گرافیک در تئاتر

بخشی از متن:
زمانی كه از میشل بووه (Michel Bouvet) طراح
وگرافیست مشهور فرانسوی خواسته شد تا یكی از پوسترهای خود را به عنوان
انتخاب اول معرفی كند، پوستری «سیاه و سفید» به اسم ارواح، را كه جهت مركز
تئاتر ژمو طراحی كرده بود انتخاب كرد و در توضیح این پوستر چنین نوشت «سیاه
و سفید بودن پوستر باعث میگردد تا شما همه چیز را ساده و واضح ببینید و در
نظر بگیرید. در طراحی عنوان پوستر سعی كردم تا قدرت وضوح آن به قدری باشد
كه در خیابان و ایستگاه مترو به راحتی خوانده شود.» طراح فرانسوی، در توضیح
پوستر خود به دو موضوع مهم و اساسی در طراحی پوستر اشاره میكند یكی سادگی و
دیگری خوانا بودن نوشتار پوستر كه توسط مخاطب در كمترین زمان ممكن خوانده
شود. پوسترهایی كه جهت نمایشهای در حال اجراء مجموعه تئاتر شهر به چاپ
رسیده است از این دو اصل مهم طراحی پوستر فاصله گرفتهاند و صرفاً به یك
ذهنیت مفهومی نمایش بیشتر نزدیك شدهاند درحالیكه پیام نمایش میتواند
دستمایهای باشد جهت ساخت پوستر و زمانیكه فاكتورهای طراحی پوستر فراموش شود
پوستر تئاتر به سمت داستان سرایی میرود كه این مقوله با پوستر نسبتی
ندارد. پوستر نمایشی «خانه» كه به صورت تكرنگ (قهوهایی) ارائه گردیده دارای
قطعی خشتی بود و طراح پوستر معنی لاتین عنوان نمایشی را لازمه كار خود
دیده و تصویر دو بازیگر زن نمایش خانه به صورت مدور جای یكی از حروف لاتین
را پر كرده است. لوگوی فارسی نمایش «خانه» با لوگوی لاتین آن «لیاوت» شده
است و باقی نوشتار پوستر در قسمت بالا و پایین پوستر قرار گرفته است. فكر
طراح پوستر به دلیل پراكندگی عناصر پوستر در صفحه و از طرفی نوع رنگ
انتخابی، چندان به چشم نمیآید و به نوعی پوستر به یك پراكندگی و شلوغی
رسیده است و مخاطب از دیدن پوستر به خط بصری نائل نمیشود و پوستر در حد یك
اطلاعرسانی باقی مانده است.چهار پوستر نمایشی «دن كیشوت» به دلیل سادگی تا
حدودی خود را به استانداردهای یك پوستر موفق نزدیك كرده است. فیگورهای
شناخته شده «دن كیشوت» به صورت مشكی با زمینه خاكستری یك دست پوستر كه كل
فضای پوستر را در برگرفته، تركیببندی منطقی دارد، اما لوگوی پوستر با رنگ
سفید و حاشیه قرمز تركیب شده است، پوستر را از لحاظ تركیببندی رنگی، خنثی
جلوه داده درحالیكه پوستر موفق از لحاظ رنگبندی میتواند از رنگهای درخشان
استفاده كند. پوستر نمایشی «ژولیوس سزار» از فكر و ایده خوبی جهت طراحی سود
جسته و نسبت به پوسترهای گذشته طرحی نو و بدیع است. لوگوی نمایشی با توجه
به تم نمایشی، دارای طراحی حروف قوی و جا افتاده از لحاظ طراحی است، اما
نوع «لیاوت» مابقی نوشتار پوستر به دلیل اندازه حروف و چیدمان آن چه زیبایی
لوگوی نمایشی را ندارد و كمی بزرگ جلوه میكند. بافت پوستر كه از تكرار
لوگوی پوستر تشكیل شده است بیش از اندازه فضای پوستر را پوشانده و در كل
فكر جالب طراح، در تركیببندی چندان محكم و هنرمندانه نیست و جذابیت بصری
لازم را ندارد.پوستر نمایش «قوانین پنج قلعه» از تركیب دو رنگ قرمز و مشكی
است. پوستر از لحاظ فرم و فیگورهای به كار رفته كاملاً قرینهسازی شده است و
باند قرمز رنگ وسط پوستر این امر را شدید كرده است. تعداد كم رنگ در پوستر
مذكور یكی از نكات مثبت آن به شمار میرود. فیگورهای سفید بر روی زمینه
مشكی به نمایان شدن فیگورها كمك شایانی كرده است اما باند قرمز وسط پوستر،
اثر را كاملاً به دو قسمت مجزا تقسیم كرده است كه این اتفاق خوشایندی محسوب
نمیشود. طراح بر روی «لوگوی» پوستر تعمق كرده است و به یك تركیببندی
نسبتاً موفقی دست پیدا كرده است. طراحی پوستر تئاتر در ایران كماكان مشكلات
خاص خود را دارد از جمله زمان كم، طراحی توسط افراد متخصص و نكتهٔ از همه
مهمتر عدم شناخت بعضی از كارگردانان تئاتر، نسبت به مقوله پوستر، كه این
نكته آخر حائز اهمیت بیشتری است چرا كه در یك گروه نمایشی این كارگردان است
حرف آخر هر مرحله از تولید یك اثر نمایشی از جمله «پوستر تئاتر» را میزند.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق گرافیک در تئاتر”