مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق الكترونيك قدرت

دانلود تحقیق با موضوع الكترونيك قدرت،
در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
كاربرد الكترونيك قدرت 
از سالها پيش ، نياز به كنترل قدرت الكتريكي در سيستم هاي محرك موتورهاي الكتريكي و كنترل كننده هاي صنعتي احساس مي شد . اين نياز ، در ابتدا منجر به ظهور سيستم وارد – لئونارد شد كه از آن مي توان ولتاژ dc متغيري براي كنترل محركهاي موتورهاي dc به دست آورد . الكترونيك قدرت ، انقلابي در مفهوم كنترل قدرت ، براي تبديل قدرت و كنترل محركهاي موتورهاي الكتريكي ، به وجود آورده است .
الكترونيك قدرت تلفيقي از الكترونيك ، قدرت و كنترل است . در كنترل ، مشخصات حالت پايدار و ديناميك سيستم هاي حلقه بسته بررسي مي شود . در قدرت ، تجهيزات ساكن و گردان قدرت جهت توليد ، انتقال و توزيع قدرت الكتريكي مورد مطالعه قرار مي گيرد . الكترونيك درباره قطعات حالت جامد و مدارهاي پردازش سيگنال ، جهت دستيابي به اهداف كنترل مورد نظر تحقيق و بررسي مي كند . مي توان الكترونيك قدرت را چنين تعريف كرد : كاربرد الكترونيك حالت جامد براي كنترل و تبديل قدرت الكتريكي .ارتباط متقابل الكترونيك قدرت با الكترونيك ، قدرت و كنترل در شكل نشان داده شده است .
الكترونيك قدرت مبتني بر قطع و وصل افزارهاي نيمه هادي قدرت .با توسعه تكنولوژي نيمه هادي قدرت ، توانايي در كنترل قدرت و سرعت و وصل افزارهاي قدرت به طور چشمگيري بهبود يافته است . پيشرفت تكنولوژي ميكروپرسسور / ميكروكامپيوتر تاثير زيادي روي كنترل و ابداع روشهاي كنترل براي قطعات نيمه هادي قدرت داشته است . تجهيزات الكترونيك قدرت مدرن از (1) نيمه هاديهاي قدرت استفاده مي كند  كه مي توان آنها را مانند ماهيچه در نظر گرفت ، و (2) از ميكروالكترونيك بهره مي جويد كه داراي قدرت و هوش مغز است .
الكترونيك قدرت ، جايگاه مهمي در تكنولوژي مدرن به خود اختصاص داده است و امروزه از ان در محصولات صنعتي با قدرت بالا مانند كنترل كننده هاي حرارت ،نور ، موتورها ، منابع تغذيه قدرت ، سيستم هاي محرك وسايل نقليه و سيستم هاي ولتاژ بالا (فشار قوي) با جريان مستقيم استفاده مي كنند . مشكل بتوان حد مرزي براي كاربرد الكترونيك قدرت تعين كرد ، بويژه باروند موجود در توسعه افزارهاي قدرت و ميكروپروسسورها ، حد نهايي الكترونيك قدرت نا مشخص است . جدول زير بعضي از كاربردهاي الكترونيك قدرت را نشان مي دهد .
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق الكترونيك قدرت”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق مغناطیس و حیات

دانلود تحقیق با موضوع مغناطیس و حیات ،
در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
نگاه اجمالی 
مغناطیس درمانی در اروپا در اواخر قرن 18 تقریبا با انقلاب آمریکا به اوج خود رسید. یک فیزیکدان محبوب و مردمی اهل وین فرانک آنتوان سسر (1815 ـ 1733) برای متقاعد ساختن بیماران کاربرد آهنرباها را با هیپنوتیزم آمیخت که تا کنون از همان منطقی بسیاری (مانند بنیامین فرانکلین) غیـر واقـعی بـودن آن را افـشـا کـرده اسـت. و از « مـمـرایـز » ( هیپنوتیزم ) که از آن دوران سرچشمه گرفته است، بهره ‌گرفت. درباره تاریخ این موضوع به کتاب Thebriring farce مراجعه کنید. 
در رسانه‌ها چه می‌گذرد؟ 
در سالهای اخیر یاوه‌گویی‌ها درباره ارتباط سلامتی و مغناطیس دوباره جان گرفته است. برخی فروشگاههای بزرگ ، فروشگاههای مواد غذایی و فروشگاههای عرضه مستقیم کالا و روزنامه‌های منتقد تبلیغاتی بر روی تبلیغ و فروش محصولاتی در رابطه با توانایی شفابخش آهنربا و مغناطیس متمرکز شده‌اند. 
آگهی‌های تبلیغاتی قول می‌دهند که آهنرباها جریانی از انرژی را در بدن آزاد می‌کنند و باعث زندگی زیبایی شده و قدرت تازه‌ای خاق می‌کنند. آگهی‌های می‌گویند که آهنرباها می‌توانند در سلولهای قرمز آهن خون ( هموگلوبین ) جریان القا کننده و گرمای حاصل از آن باعث از بین رفتن درد و آماس می‌شود. انگشترها ، بازوبندها ، النگوها ، اتوبندها ، بالش‌ها ، تشک‌ها و پمادهای مغناطیسی همگی برای فروش به مردم عام ساده لوح است. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق مغناطیس و حیات”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق كاربرد نانوفناوري در صنايع الكترونيك

دانلود تحقیق با موضوع كاربرد نانوفناوري در صنايع الكترونيك،
در قالب word و در 28 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
در حال حاضر علوم بدون کمک گرفتن از فنّاوری نانو، قدرت جوابگوئی به نیازهای روز افزون بشر را ندارند. علی رغم رشد قابل ستایشِ شاخه¬های مختلف علوم، دانشمندان با چالشهای اساسی نیز روبرو هستند. برای مثال رايانه¬ها با وجود نزديك شدن به سرعتهاي بحراني پردازش، با توقعات بشر همخوانی ندارند. در داروسازی، داروها عوارض جانبی شدید به همراه داشته و برخی نیز به دليل نامحلول و يا كم¬محلول بودن در خون از چرخۀ مصرف كنار گذاشته می¬شوند. از این گونه مشکلات، در بخشهای دیگر علوم نیز به وفور مشاهده می¬شود. فنّاوری نانو برای غلبه بر این چالشها، قابليتهای فراوانی را به بشر عرضه نموده است. 
در پزشکی به کمک این فنّاوری، نانوذرّاتي ابداع شده که به توزيع آسان دارو در قسمتهاي مختلف بدن کمک مي‌کند. در پوشش‌ زخمهاي خاص نظير زخمهاي سوختگي، از برخی نانوذرّات به‌ عنوان عامل ضدميكروب، ضدالتهاب و التيام‌بخش استفاده مي‌شود. غذاهاي غني‌شده نیز بوسیله این فنّاوری تولید شده¬اند[5-1] و ….
در حوزۀ نانو مواد، به دلیل اینکه مواد حجیمی که از ترکیبات نانوساختار تشکیل شده¬اند از نظر مقاومت در برابر خوردگی، کشسانی و ایمنی در برابر آتش سوزی، مزیّتهای قابل ملاحظه¬ای نسبت به مواد دیگر دارند، دانشمندان به دنبال چنین نانوساختارهای سبك و مقاوم در برابر حرارت هستند که براي هواپيماها، راكتها، ايستگاه‌هاي فضايي و …. مورد نياز می¬باشند. برای مثال، ساخت موادي که يک ششم چگالی فولاد را دارند ولی مقاومت آنها 50 الي 100 برابر فولاد است، یکی از موفقیّتهای پژوهشگران در این زمینه می¬باشد[5]. 
در صنايع الکترونيک، توليد کامپيوتر‌هاي سريع‌ موسوم به کامپيوترهاي کوانتومي، تراشه‌هاي حافظه با اندازه نانو که هزاران برابر تراشه¬های فعلي قدرت ذخيره‌سازي دارند و… مدنظر هستند. شركت سامسونگ، توسعه نيمي از محصولات ساخته ‌شده توسط اين شركت را به دليل نوآوريهاي ناشي از نانوذرّات نقره می¬داند[3]. به جرأت می¬توان گفت: فنّاوری نانو  (NT) به همراه فنّاوری اطلاعات  (IT) و پروژه ژنوم انساني  (BT) همزمان شكل دهنده سوّمين انقلاب صنعتي جهان هستند
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق كاربرد نانوفناوري در صنايع الكترونيك”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق الکترونیک

دانلود تحقیق با موضوع الکترونیک،
در قالب word و در 85 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
جریان الکتریکی در برق
جریان الکتریکی در برق ، جریان سرعت عبور الکترونها در یک سیم مسی یا جسم رسانا است. جریان قراردادی در تاریخ علم الکتریسته ابتدا به صورت عبور بارهای مثبت تعریف شد. هر چند امروزه می‌دانیم که در صورت داشتن رسانای فلزی ، جریان الکتریسته ناشی از عبور بارهای منفی ، الکترون ، در جهت مخالف است. علیرغم این درک اشتباه ، کماکان تعریف قراردادی جریان تغییری نکرده است. نمادی که عموما برای نشان دادن جریان الکتریکی (میزان باری که در ثانیه از مقطع هادی عبور می‌کند) در مدار بکار می‌رود، I است.
مقدمه 
در یک هادی عایق شده مانند قطعه‌ای سیم مسی ، الکترونهای آزاد شبیه مولکولهای گازی که در ظرفی محبوس شده‌اند، حرکات کاتوره‌ای انجام می‌دهند و مجموعه حرکات آنها در طول سیم هیچ گونه جهت مشخصی ندارد. تعداد الکترونهایی که به چپ حرکت می‌کنند با تعداد الکترونهایی که به راست حرکت می‌کنند، یکی است و برآیند آنها صفر می‌باشد. ولی اگر دو سر سیم را به باتری وصل کنیم، این برآیند دیگر صفر نیست. 
تاریخچه برق و الكتريسيته
تاریخ الکتریسیته به 600 سال قبل از میلاد می‌رسد. در داستانهای میلتوس (Miletus) می‌خوانیم که یک کهربا در اثر مالش کاه را جذب می‌کند. مغناطیس از موقعی شناخته شد که مشاهده گردید، بعضی از سنگها مثل مگنیتیت ، آهن را می‌ربایند. الکتریسیته و مغناطیس ، در ابتدا جداگانه توسعه پیدا کردند، تا این که در سال 1825 اورستد (Orested) رابطه‌ای بین آنها مشاهده کرد. بدین ترتیب اگر جریانی از سیم بگذرد می‌تواند یک جسم مغناطیسی را تحت تأثیر قرار دهد. بعدها فاراده کشف کرد که الکتریسیته و مغناطیس جدا از هم نیستند و در مبحث الکترومغناطیس قرار می‌گیرد. 
مشخصات جریان الکتریکی 
از نظر تاریخی نماد جریان I ، از کلمه آلمانی Intensit که به معنی شدت است، گرفته شده است. واحد جریان الکتریکی در دستگاه SI ، آمپر است. به همین علت بعضی اوقات جریان الکتریکی بطور غیر رسمی و به دلیل همانندی با واژه ولتاژ ، آمپراژ خوانده می‌شود. اما مهندسین از این گونه استفاده ناشیانه ، ناراضی هستند. 
آیا شدت جریان در نقاط مختلف هادی متفاوت است؟ 
شدت جریان در هر سطح مقطع از هادی مقدار ثابتی است و بستگی به مساحت مقطع ندارد. مانند این که مقدار آبی که در هر سطح مقطع از لوله عبور می‌کند، همواره در واحد زمان همه جا مساوی است، حتی اگر سطح مقطعها مختلف باشد. ثابت بودن جریان الکتریسیته از این امر ناشی می‌شود که بار الکتریکی در هادی حفظ می‌شود. در هیچ نقطه‌ای بار الکتریکی نمی‌تواند روی هم متراکم شود و یا از هادی بیرون ریخته شود. به عبارت دیگر در هادی چشمه یا چاهی برای بار الکتریکی وجود ندارد. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق الکترونیک”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق اولين سيستم SMES

دانلود تحقیق با موضوع اولين سيستم SMES ،
در قالب word و در 6 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
اولين سيستم  SMES 
اولين نظريه‌ها در مورد اين سيستم توسط فرريهFerrier  در سال 1969 مطرح شد او سيم‌پچی بزرگ مارپيچی که توانايی ذخيره انرژی روزانه کل فرانسه داشت پيشنهاد کرد. که به خاطر هزينه ساخت بسيار زياد آن کسی پيگيری نکرد. در سال 1971 تحقيقات در آمريکا در دانشگاه ويسکانسين برای فهميدن بحث‌های بنيادی اثر متقابل مابين انرژی ذخيره شده و سيستم‌های چند فازه منجر به ساخت اولين دستگاه شد.
هيتاچی در سال1986 يک دستگاه SMES به ميزان 5MJ  را ساخت و آزمايش کرد. در سال1998 يک SMES 100KWH توسط ISTEC در ژاپن ساخته شد.
 SMES  و مدل‌سازی آن
يک واحد SMES که در سيستمهای قدرت بکار گرفته مي‌شود از يک سيم‌پيچ بزرگ ابررسانا و يک سيستم سردکننده هليم به منظور نگهداری دمای هليم در زير دمای بحرانی تشکيل شده است. سيم‌پيچ ابررسانا از طريق دو مبدل AC/DC شش تريسيتور و يک ترانسفورماتور قدرت سه سيم پيچه کاهنده به سيستم قدرت متصل است.
در شکل اندوکتانس L بهzعنوان بار در قسمت DC در منطقه کنترل دما قرار می‌گيرد. و مبدل‌های AC/DCدر خارج اين منطقه قرار می‌گيرند. با کنترل زاويه آتش تريسيتورها ولتاژ DC دو سر سيم‌پيچ ابر رسانا را مي‌توان به‌طور پيوسته در بازه‌ی وسيعی از مقادير ولتاژهای مثبت و منفي کنترل کرد. اگر از تلفات جزيی سيستم صرف‌نظر کنيم بر اساس تئوری مبدل‌ها داريم:
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق اولين سيستم SMES”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق گذر بين مد پيوسته و ناپيوسته

دانلود تحقیق با موضوع گذر بين مد پيوسته و ناپيوسته ،
در قالب word و در 28 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
نحوه سيم بندي و ساخت ترانسفورمر :
در انتخاب قطر سيم بايستي به اثر پوستي نيز توجه داشت . همان طور كه در شكل ( 3-5) نشان داده شده است هنگاميكه از يك هادي جريان I(t)  عبور مي كند ، در اثر اين جريان فشار مغناطيسي   توليد مي شود ، خطوط شار بصورت حلقه هايي در اطراف مسير جريان قرار مي گيرند. طبق قانون لنز  شار مغناطيسي AC درون هادي باعث ايجاد جريان هاي گردابي   مي شود ، مشاهده مي شود كه اين جريان هاي گردابي منجر به كاهش چگالي خالص جريان در مركز هادي و افزايش چگالي خالص جريان در نزديكي سطح هادي مي شوند. گسترده پخش جريان درون هادي با معادلات ماكسول   بدست مي آيد . براي يك جريان سينوسي I(t) بافركانس f چگالي جريان در سطح هادي ، بزرگتر است . چگالي جريان با نزديك شدن به مركز هادي بصورت نهايي كاهش مي يابد . كه اين مشخصات فاصله  به نام عمق نفوذ يا عمق پوستي شناخته مي شود. عمق نفوذ با رابطه زير داده مي شود .
براي هادي مسي مي توان گفت :
اثر پوستي بيان مي كند كه بالارفتن فركانس جريان از مركز هادي بيشتر به پوسته رانده مي شود و مركز هادي نقش كمتري در هدايت جريان بازي خواهد كرد و سطح موثر عبور كاهش مي يابد. در فركانس كاري KHZ 100 عمق پوستي تقريبا برابر با cm 02/0 بدست مي آيد و طبق آن قطر سيم نبايد از AWG 32 بيشتر باشد .
طبق محاسبات انجام شده قطرهاي سيم بدست آمده براي اوليه و ثانويه بصورت زير است :
AWGP=
AWG53=
=AWG55
AWG512=
و طبق مطالب ذكر شده در مورد تحمل پوستي براي ثانيويه از رشته سيم هاي موازي با اندازه AWG مي كنيم . در اين پروژه بدنبال بدست آوردن سه خروجي تنظيم شده با يك مدار كنترلرهستيم . به چند روش مي توان براي ترانس سه خروجي سيم بندي را انجام داد. در مورد سيستم هاي رشته اي دو روش كلي وجود دارد 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق گذر بين مد پيوسته و ناپيوسته”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق ترموستات ديجيتالي قابل برنامه ريزی

دانلود تحقیق با موضوع ترموستات ديجيتالي قابل برنامه ريزی،
در قالب word و در 22 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
تغییر سیستم‌های مکانیکی و برقی به سیستم‌های الکترونیکی روز به روز در حال افرایش است. در بیشتر تکنولوژی‌های عمده، سیستم‌های الکترونیکی جایگزین بخش‌های مکانیکی شده و از آن پیش افتاده‌اند .امروزه چاپ الکترونیکی شده است. تلویزیون، کامپیوتر و بسیاری از ابزارهای دیگر نیز که در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم همین گونه‌اند. سیستم‌های الکترونیکی مسلماً بر تکنولوژی فکری متکی هستند زیرا محاسبات ریاضی و نوشتن نرم‌افزار و برنامه‌ها کارکرد آنها را ممکن می‌گرداند. 
یکی از برجسته‌ترین تغییرات، کوچک شدن وسایلی است که هادی برق هستند یا تکانه‌های برقی را منتقل می‌کنند. اختراع ترانزیستور تغییری شگرف را به دنبال داشت: توانایی تولید وسایل میکروالکترونیک با صدها کارکرد از جمله کنترل، تنظیم، هدایت و حافظه که میکروپرسسورهاومیکروکنترلرها به اجرا درمی‌آورند. در آغاز هر تراشه 4 کیلو بایت حافظه داشت که بعدها به 8، 16، 32، 64 کیلو بایت افزایش یافت و امروزه سازندگان میکروپروسسور تراشه‌هایی تولید می‌کنند که ظرفیت ذخیره‌سازی آنها چندین مگابایت یا حتی گیگا بایت است. 
امروزه یک تراشه‌ی ریز سیلیکنی(میکروپروسسوریا میکرو کنترلر) حاوی مدارهای الکترونیکی دارای صدها هزار ترانزیستور و همه‌ی اتصالات لازم و بهای آن فقط چند دلار است. مداربندی روی این تراشه می‌تواند خود میکروکامپیوتری باشد با ظرفیت پردازش ورودی / خروجی و حافظه‌ی دستیابی تصادفی و… .
نحوه عملكرد ترموستات 
ترموستات طراحي شده قابليت برنامه ريزي در رنج هاي دمايي بين C°‌0 تا C°150 را دارد و مي توان از آن براي تعديل دمايي محيط استفاده نمود براي راه اندازي آن به ولتاژي بين 6 تا 9 ولت نياز است يك رنج دمايي خاصC° 32  C°(250 به عنوان پيش فرض در برنامه اين ترموستات در نظر گرفته شده است كه در ابتداي راه اندازي و همچنين به هنگام بروز خطا، خود به خود اين رنج عملياتي پيش فرض فعال مي‌شود باتوجه8 به شكل صفحه بعد مشاهده مي شود كه يك صفحه نمايش ،چهار كليد و سه LED در نظر گرفته شده است كه كاربر مي تواند با استفاده از اين كليد ها رنج هاي دمايي مورد نظر را انتخاب نمايد و LED ها براي نشان دادن وضعيت دما و همچنين خطاهاي احتمالي در حين كار با ترموستات تعبيه شده است.
وقتي ترموستات فعال مي شود رنج دمايي پيش فرض بر روي صفحه نمايش نشان داده مي شود و كاربر مي تواند با استفاده ار كليد START آن را فعال نموده و يا با استفاده از كليد DOWN, UP,CHANGE آن را تغيير دهد تغييرات مورد نظر براي رنج هاي دمايي را درحين كار ترموستات نيز با زدن كليد change مي توان اعمال نمود  بازدن كليد change رنج دمايي ابتدا به صورت خودكار بر روي MAX رفته و كاربر مي تواند با استفاده اركليد up آن را زياد و توسط كليد down آن را كم نمايد البته توجه داشته باشيد كه رنج دمايي كمتر از c °0 را نمي توان به آن اعمال نمود و پس از تنظيم max و زدن كليد start مي توان رنج min را انتخاب نمود. حال با زدن كليد start صفحه نمايش رنج دمايي مورد نظر شما را نمايش داده وشما مي توانيد آن را فعال نماييد پس از فعال شدن رنج مورد نظر اگر دماي محيط بين رنج min و max باشد LED زرد به منزله متعادل بودن دما روشن مي شود چنانچه دماي محيط بين minو max باشد . LED  قرمز به منزله نا متعادل بودن دما روشن مي شود و اگر دماي محيط از min كمتر شود LED سبز به منزله نامتعادل بودن دما روشن مي شود با اتصال اين ترموستات به وسايل جانبي مانند بخاري و كولر در محيط مي توان دمارا در شرايط متعادل نگهداري نمود.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق ترموستات ديجيتالي قابل برنامه ريزی”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق شبکه کابلی زمینی و هوایی

دانلود تحقیق با موضوع شبکه کابلی زمینی و هوایی،
در قالب word و در 8 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
مقدمه 
شبکه های توزیع در اکثر کشورهای در حال توسعه و جهان سوم با استفاده از هادی های لخت اجرا می شوند. این در حالی است که مصرف کنندگان انرژی الکتریکی در کشورهای پیشرفته بویژه در طی چند دهه اخیر شاهد روند رو به رشد استفاده از انواع خطوط هوائی عایق شده در شبکه های توزیع هوایی می باشند. از این سیستم کابل می توان بطور موقت یا دائم استفاده نمود . از نظر اجرایی و نگهداری، هزینه این سیستم بین سیستم هوایی با خطوط بدون عایق و سیستم کابل کشی زمینی می باشد . این سیستم در محلهایی که فضای لازم برای کابل کشی کم و یا گران می باشد مناسب است و عوامل دیگری که باعث برتری این سیستم بر سیستمهای هوایی می شود نصب و اجرای سریع و ساده ، ایمنی و صورت ظاهری و کنترل زیست محیطی آن می باشد. می توان از این کابلها بطور موقت نیز استفاده نمود تا اینکه شبکه دائمی (زمینی یا هوایی ) منطقه مورد نظر آماده شود .
علاوه بر موارد بالا،این سیستم، برای شرایط ذیل نیز مناسب است :
– در مناطقی که لازم است شرایط زیست محیطی آن دست نخورده باقی بماند و یا اینکه تغییرات بوجود آمده در آن حداقل باشد .
– برای دادن تغییرات در شبکه و یا توسعه آن
– برای خط ورودی و یا خروجی به پست ترانسفورماتور یا ایستگاهها، زیرا که با استفاده از این کابل نیازی به مقره های عایقی نمی باشد .
– از این کابلها که وزن آن ها کم بوده و دارای عایق پلی اتیلن کراس لینک (XLPE )می باشند، در شبکه های هوایی برای ولتاژهای ماکزیمم 12، 24، 36 کیلوولت استفاده می شود .
در مواردی که استفاده از خطوط با هادیهای لخت منجر به بروز حوادث گذرا می شود و یا اینکه رعایت حریم و سایر نکات فنی و ایمنی شبکه برق مقدور نیست استفاده از کابلهای خود نگهدار هوایی راه حل منطقی است . از عمده ترین این موارد می توان به مسیرهایی اشاره نمود که دارای عرض کم بوده و یا در آنها موانعی از قبیل ردیف درختان وجود دارد .
همانطور که می دانیم کابلهای خود نگهدار دارای هادی آلومینیومی و عایق پلی اتیلن کراس لینک می باشند و برای نصب این کابلها برروی پایه ها نیاز به یک سیم نگهدارنده (massenger ) می باشد که جنس این    سیم برای کابلهای kv 20  از فولاد و برای کابلهای فشار ضعیف از آلیاژ آلومینیوم می باشد . در کابل خود نگهدار فشار ضعیف از سیم نگهدارنده  بعنوان  سیم  نول نیز استفاده خواهد شد .
در طراحی خطوط با کابلهای خودنگهدار در دو سطح ولتاژ فشار متوسط و فشار ضعیف به ترتیب سطح مقطعهای زیر مورد نظر قرار گرفته است که این طراحی قابل تعمیم برای سطح مقطعهای دیگر نیز می باشد .
سطح مقطع  65+120×3میلیمتر مربع برای فشار متوسط و 70+25+95×3 برای فشار ضعیف که سیم نگهدارنده آنها به ترتیب 65 و 70 می باشد و سطح مقطع 25 در فشار ضعیف برای سیستم روشنایی معابر می باشد.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق شبکه کابلی زمینی و هوایی”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق تاریخچه برق و الکتریسیته

دانلود تحقیق با موضوع تاریخچه برق و الکتریسیته ،
در قالب word و در 17 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
مقدمه:
امروزه برق بعنوان جزء لاینفک زندگی انسان محسوب میشود .شبکه وسیع انرزی الکتریکی با انشعابات زیاد مجتمع های بزرگ وکوچک صنعتی ومسکونی را تغذیه مینماید.
انرزی الکتریکی در قیاس با سایر انرزی ها از محاسن ویزه ای برخوردار است شامل:
1- محدودیتی از نظر مقدار در انتقال و توزیع آن وجود ندارد.
2- انتقال آن برای فواصل زیاد به آسانی انجام پذیر میباشد.
3- تلفات آن در طول خطوط انتقال و توزیع کم و دارای بازده زیاد میباشد.
4- تبدیل آن به سایر انرزی ها به آسانی ممکن است.
سیستم انرزی الکتریکی  در حالت کلی شامل 3 جزء زیر میباشد:
1- مركز توليد نيرو
2- خطوط انتقال نيرو
3- شبكه هاي توزيع نيرو
انرژی الکتریکی در نیروگاه در رنج 20 کیلو ولت تولید میشود .از آنجا که نیروگاه هابه دلائل ایمنی و اقتصادی وبا توجه به نوعشان ( آبی- بخاری- گازی- دیزلی ) در خارج شهر و در فاصله دور از مصرف کننده میباشد برای رساندن انرزی تولید شده به مصرف 
کننده ها از خطوط انتقال نیرو استفاده می شود. به دلیل طویل بودن خطوط انتقال تلفات انرزی زیاد میباشد .
برای کم کردن تلفات-  سطح ولتاز انرزی تولید شده در نیروگاه را از طریق ترانسفورماتورقدرت افزایش داده به رنج 400 کیلو ولت میرسانند. این ولتاز برای انتقال مناسب می باشد.
خطوط انتقال نیرو انرزی الکتریکی را از نیروگاه با ولتاز 400کیلو ولت به پست63/400 کیلو ولت منتقل می کنند. در این پست ولتاز 400 کیلو ولت توسط ترانسفورماتورقدرت به ولتاژ 63 کیلو ولت کاهش می یابد. انرزی الکتریکی با ولتاز 63 کیلو ولت توسط خطوط انتقال نیرو به پستهای 20/63 کیلو ولت منتقل می شود. در این پست نیز توسط ترانسفورماتورقدرت ولتاژ از 63 کیلو ولت به 20 کیلو ولت کاهش می یابد.انرزی الکتریکی با ولتاز 20کیلو ولت به پست های توزیع منتقل شده توسط ترانسفورماتورهای توزیع به ولتاز 380 ولت کاهش می یابد.
رنج های استاندارد شده ی ولتاز در ایران عبارتند از: 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تاریخچه برق و الکتریسیته”

مهندسی برق و الکترونیک

تحقیق ساعت ديجيتال

دانلود تحقیق با موضوع ساعت ديجيتال،
در قالب word و در 93 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
در واقع يك تابلوي نمايشگر ديجيتالي، متن مورد نظر خود را از طريق تجهيزات ورودي همچون كيبورد و يا پورت سريال دريافت مي كند. و اين اطلاعات را در اختيار پردازنده قرار مي دهد. سپس پردازنده پس از آناليز اطلاعات آن را در حافظه تابلو ذخيره نموده. علاوه بر آن حافظه موجود در تابلو 
مي تواند كدهاي برنامه را در خود نگهداري نمايد. از طرفي پردازنده با توجه به اطلاعات ذخيره شده، سيگنالهاي لازم را جهت نمايش توليد كرده و در اختيار درايورها قرار مي دهد. با توجه به اينكه نحوه چيدمان LED‌ ها در نمايشگر به صورت ماتريسي مي باشد، لذا دو دسته درايور براي راه اندازي ماتريس نياز است كه شامل درايورهاي سطر و درايورهاي ستون مي باشند. اين درايورها با توجه به فرامين دريافتي از سوي پردازنده، با روشن و خاموش نگاه داشتن LED‌ هاي موجود در ماتريس، باعث به نمايش درآمدن مطالب (اعم از متن و يا تصوير) بر روي ماتريس خواهند شد.
به اين تصوير نگاه كنيد، تصوير صورتك خندان!
در نگاه اول تصوير به صورت يك تصوير كامل و يكپارچه به نظر مي رسد. اما اگر كمي با دقت بيشتر به آن دقت كنيد و تا حد امكان آنرا بزرگ نماييد متوجه خواهيد شد كه در واقع آن تصوير از نقاط (Pixel) متعددي تشكيل شده. پس تصوير را مي توان مجموعه نقاطي دانست كه داراي رنگهاي 
متفاوتي اند. هر يك از اين نقاط را يك جزء تصوير (Element Picture) و اين خاصيت موزائيكي تصوير مي نامند. 
هر چه تعداد اجزاء تصوير در واحد سطح بيشتر باشد، وضوح بيشتر مي باشد. به عبارت ديگر تصوير به واقعيت نزديكتر بوده، جزئيات آن بهتر ديده مي شود. در تابلوهاي ديجيتالي نيز خاصيت موزائيكي وجود دارد. تصوير تابلو توسط ماتريسي از LED‌ ها ايجاد مي گردد. در اينجا ابعاد يك جزء تصوير به اندازه قطر يك LED است. كه از يك فاصله معين چشم بيننده قادر به تمايز نقاط تصوير ايجاد شده نبوده و يك تصوير را يكپارچه احساس مي كند.
جهت تشكيل تصوير بر روي پانل تابلو، نياز به روشن و خاموش نگه داشتن  LED‌هاي موجود بر روي تابلو متناسب با تصوير مورد نظر است. بنابراين نياز به كنترل تك تك  LEDهاي موجود در تابلو 
مي باشد. از طرفي هر LED داراي دو پايه است (با فرض تك رنگ بودن) و در صورتي كه ما يك پانل LED با ماتريس 10×10 داشته باشيم، دويست پايه و يا دويست سيم جهت كنترل داريم. مسلماً استفاده از اين تعداد سيم مقرون به صرفه نخواهد بود و باعث پيچيدگي مدار خواهد شد. جهت برطرف كردن مشكل فوق مي توان پايه هاي يكسان در LED‌ ها را به صورت سطري و ستوني به يكديگر متصل نمود. به تصوير بالا دقت كنيد.
همانطور كه در تصوير مشاهده نموديد، در اين آرايش آند تمامي LED‌ هاي موجود در يك سطر يكسان به هم متصل شدند، همچنين كاتد LED‌ هاي موجود در يك ستون نيز به هم اتصال داده 
شده اند. شما در اين حالت جهت روشن كردن هر LED كافيست كه سطري كه آن LED در آنجا قرار دارد را به سطح ولتاژ مثبت اتصال داده و سپس ستون مربوط به همان LED را به زمين مدار وصل كنيد.
با اين روش ما توانستيم از تعداد سيمهاي مورد نياز جهت كنترل LED‌ ها بكاهيم ولي در مقابل امكان كنترل همزمان تمامي سطرها را از دست داديم و در هر لحظه فقط و فقط ميتوان LED هاي موجود در يك سطر و يا يك ستون را كنترل نمود.
جهت نمايش نيازي هم به تمامي LED ها نيست و ميتوان توسط جاروب نمودن سطرها و يا ستون ها نيز به نمايش تصوير در تابلو روان پرداخت.
به هر حال در صورت عدم استفاده از روش فوق شما مدار پيچيده اي خواهيد داشت، مثلاً براي كنترل LED‌ ها موجود در تصوير شما حداقل بايد از طريق 41 سيم ماتريس را كنترل مي كرديد. در حالي كه با استفاده از روش ماتريسي شما فقط به 13 سيم نياز داريد. فقط در اين حالت برنامه شما كمي پيچيده خواهد شد.
مختصري راجع به AVR :
زبانهاي سطح بالا يا همان HLL‌(HIGH LEVEL LANGUAGES) به سرعت در حال تبديل شدن به زبان برنامه نويسي استاندارد براي ميكروكنترلرها (MCU) حتي براي ميكروهاي 8 بيتي كوچك هستند. زبان برنامه نويسي BASIC‌ و C بيشترين استفاده را در برنامه نويسي ميكروها دارند ولي در اكثر كاربردها كدهاي بيشتري را نسبت به زبان برنامه نويسي اسمبلي توليد مي كنند. ATMEL ايجاد تحولي در معماري، جهت كاهش كد به مقدار مينيمم را درك كرد كه نتيجه اين تحول ميكروكنترلرهاي AVR هستند كه علاوه بر كاهش و بهينه سازي مقدار كدها به طور واقع عمليات را تنها در يك كلاك سيكل توسط معماري RISC ‌ (REDUCED INSTRUCTION SET COMPUTER) انجام مي دهند و از 32 رجيستر همه منظوره (ACCUMULATORS) استفاده مي كنند كه باعث شده 4 تا 12 بار سريعتر از ميكروهاي مورد استفاده كنوني باشند.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق ساعت ديجيتال”