ساختمان و سازه

تحقیق زيبايي راه و حفظ محيط طبيعي و انساني و در نهايت مخارج ساختمان راه

دانلود تحقیق با موضوع زيبايي راه و حفظ محيط طبيعي و انساني و در نهايت مخارج ساختمان راه،
در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
محل دقيق و تمام جزئيات مسير را نمي‌توان يكباره و در يك مرحله مشخص ساخ ت. از اين رو مسير راه در مراحل مختلف و با استفاده از نقشه‌ها و عكسهاي هوايي با مقياس‌هاي متفاوت معين مي‌گردد. نخسست با استفاده از نقشه‌ها و اطالاعات موجود چند مسير بسيار كلي در نظر گرفته مي‌شود و با مظالعه دقيقتر اين مسيرها در طي مراحل مختف مسيريابي صورت مي‌گيرد و سرانجام محور راه را به دقت در روي زمين مشخص مي گردد. در اين مقاله ما به عواملي كه مسير راه با توجه به آنها معين مي‌گردد مي پردازيم. 
عوامل تعيين كننده مسير راه
در انتخاب مسير راه عوامل بسياري را بايد در نظر گرفت و همين زيادي عوامل درگير است كا كار انتخاب مسير را مشكل و وقت‌گير و پرهزينه مي‌سازد. احداث راه تغييرات عمده‌اي در محيط طبيعي و اقتصادي و اجتماعي وارد مي‌سازد كه محدود به تامين رفت و آمد وسايل نقليه نيست. وسعت اين تغيرات مخصوصاً در راههاي شهري فوق‌العاده زياد است تاجايي كه ممكن است روند گسترش و بافت شهر را دگرگون سازد. عوارض طبيعي كه هنوز هم يك از عمده‌ترين تعيين ‌كننده‌هاي مسير راههاي بياباني است در راههاي شهري فقط يكي از بسيار عواملي است كه در نظر گرفته مي شود . با وجود آنكه عوارض طبيعي در بسياري از قسمت‌هاي راههاي بياباني تنها عامل تعيين كننده مسير است ولي نبايد مسير راههاي بياباني هم بدون توجه به عوامل ديگر تعيين گردد و مخصوصاً نبايد از تغيراتي كه در مسير در محيط اجتماعي و انساني و طبيعي اطارف خود ايجاد مي‌كند غافل شد. مشكل كار مسيرگذاري در اين است كه عموماً بهتر ساختن مسير با توجه به يكي از عوامل ، مسير را از نظر عوامل ديگر بدتر مي سازد. مثلاً براي حفظ يك منطقه با ارزش طبيعي ، مسير بايد اين منطقه را دور بزند. اما چنين دورزن مستلزم هزينه زيادي است و علاوه بر اين طول مسير را زيادتر مي‌سازد و بنابراينهزينه ترافيك را بالا مي‌برد و طمان رفت و آمد را طولاني تر مي‌كند. 
مي‌توان خلاصه كرد كه انتخاب مسير يافتن وضعيت متعادلي است كه با مخارج كمتر دسترسي بيشتر را فراهم مي سازد و عوارض نامطلوب محيطي را در حداقل نگاه مي‌دارد. عواملي را كه بايد در انتخاب مسير در نظر گرفت به شرح زير مي توان خلاصه كرد. 
1-دسترسي 
2-عوارض طبيعي 
3-ظوابط طرح هندسي 
4-زمين‌شناسي 
5-جنس پي جسم و ساختمان‌ها 
6-وجود مصالح مناسب
7-نگاهداري اره
8-زيبايي راه 
9-حفظ محيط طبيعي 
10-حفظ محيط انساني 
11-مخارج ساختمان راه
1-دسترسي 
2-از نظر فراهم ساختن دسترسي بين مبدأ و مقصد ، مسير مستقيم بهترين مسير است. اما كمتر راهي فقط براي ارتباط بين مبدأ و مقصد بدون توجه به دسترسي نقاطي كه بين مبدأ و مقصد قرار دارد ساخته مي‌شود. هر راهي علاوه بر اينكه دو نقطه موردنظر را به هم متصل مي‌سازد ، دسترسي مراكز جمعيت واقع در بين آن دو نقطه را نيز تامينمي‌كند. تشخيص اينكه مسير از كدام مراكز جمعيت واقع بين كبدأ و مقصد بايد بگذرد يك تصميم اقتصادي سياسي است كه به اهميت راه و اهميت نقاط بين راهي و همچنين به هزينه اضافي كه عبور از اين نقاط ايجاب مي‌كند بستگي دارد. علاوه بر اين موقعيت راه مورد مطالعه در شبكه راههاي كشوري و منطقه‌اي و شهري وجود راههاي ارتباطي ديگر براي تامين دسترسي نقاط بيني ، در اين تصميم موثر است. امروزه كمتر راهي به عنوان عضوي از شبكه‌هاي كشوري و منطقه‌اي و شهري طرح مي‌گردد . شبكه‌ها دسترسي به همه نقاط را فراهم مي سازد و فرم شبكه در مرحله برنامه‌ريزي معين مي‌گردد. با وجو اين در مرحله تعيين مسر مسئله عبور يك راه مشخص از مراكز جمعيتي كه در مرحله برنامه‌ريزي به عنوان نقاط عبور اجباري مشخص نشده ، مطر مي‌گردد
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق زيبايي راه و حفظ محيط طبيعي و انساني و در نهايت مخارج ساختمان راه”

ساختمان و سازه

تحقیق اتصالات جوشی در صنعت ساختمان

دانلود تحقیق با موضوع اتصالات جوشی در صنعت ساختمان،
در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
باگذشت حدود  50  سال از کاربرد اتصالات جوشی در صنعت ساختمان در ايران هنوز نقايص زيادی در اجرای ساختمانهای فولادی جديد مشاهده  می شود. در يک بررسی اوليه عوامل زير را می توان به عنوان  دلايل  اصلی نقايص ذکر کرد كه در همين مقاله اشاره خواهم نمود:
عدم طرح دقيق اتصالات جوشی با  توجه به عملکرد مورد نظر آنها 
عدم انطباق اجرای معمول ساختمان با آيين نامه ها و   دستورالعملها 
کيفيت پايين جوش به علت  عدم وجود آموزش کلاسيک کافی در اين زمينه برای مهندسان و جوشکاران 
نبود  نظارت اصولی و دقيق بر اجرای جوشکاری در ساختمانهای شهری در کشور.
 در اين مقاله بعد از مرور خرابيهای سازه های فولادی در زلزله های گذشته ايران و جهان سعی گرديده تا طراحی و اجرای معمول و سنتی سازه های فولادی جوش شده در کشور با  حالت قابل قبول آن مقايسه گردد. برای اين منظور از آيين نامه های معمول طراحی سازه های فولادی ايران و آيين نامه های طراحی کشورهای صنعتی زلزله خيز استفاده شده تا مشخص شود که چه مواردی از اجرا يا آيين نامه ها و دستورالعملهای اجرايي همخوانی ندارد. علاوه بر آن مطالعه ای بر روی نقاط ضعيفی که ناشی از اجرای جوش می باشد انجام گرفته و در پايان پيشنهاداتی برای بهبود وضع موجود و کاهش خطرات ناشی از زلزله ها در اين نوع  سازه  ها  ارايه گرديده است
مقدمه:
سازه فولادی از مجموعه ای از اعضای باربرساخته شده از نيمرخهای فولادی يا ورق می باشد که به کمک اتصالات به يکديگر متصل می گردند . با توجه به روشهای تکامل يافته ای که برای توليد نيمرخ های فولادی به  کار گرفته می شود اين مقاطع غالبا رفتار در حد قابل انتظاری از  خود نشان می دهند. مساله بسيار مهم رفتار اتصالاتی است که  الف)   برای ساخت اعضای مرکب از نيمرخ و ورق برای يکپارچه نمودن  اعضا (شامل تير و ستون و مهاربندها ) در محل گره ها مورد استفاده قرار می گيرد . وسايلی که برای ساخت اعضا  و اتصال آنها به  يکديگر به کار می رود شامل پيچ و پرچ و جوش است . در اين ميان استفاده از جوش در ساختمان سازی متعارف در ايران بسيار رايج است.تا زمان وقوع زلزله نورث ريچ  (1994  )تصور بر اين بود که در صورت رعايت اصول فنی در طرح و اجرای سازه های فولادی جوشی اين سازه هادر زلزله عملکرد قابل قبولی از خود  نشان می دهند.اما وقوع اين زلزله اين فرض را زير سوال برد . در اين زلزله مشاهده شد که در بسياری از اتصالات ,  در محل درز جوش اتصال ,  فلز مادر (Base metal)  دچار ترک يا بعضا شکست شده است. اين مساله باعث شد تا تحقيقات گسترده ای در مورد علت اين پديده صورت گيرد که اين تحقيقات  تا به امروز ادامه دارد . از طرف ديگر مشاهده و تحقيق  درباره وضعيت ساخت و ساز ساختمانهای فولادی نشان می دهد که اتصالات جوشی متداول در ايران از کيفيت مناسبی برخوردار نيستند و با وجود سابقه نسبتا طولانی در استفاده از جوشکاری در صنعت ساختمان هنوز نقايص  زيادی در اين زمينه مشاهده می شود.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق اتصالات جوشی در صنعت ساختمان”

ساختمان و سازه

تحقیق ساختمان بتون فولادي

دانلود تحقیق با موضوع ساختمان بتون فولادي،
در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
تعريف: 
ساختمان بتون فولادي ساختماني است از بتن و فولاد كه در مناطق كشش آن فولاد قرار داده شده باشد و در نتيجه «كشش را فولاد و فشار را بتون تحمل كند. قسمت‌هاي عمده اين اسكلت‌هاي بتن آرمه عبارت است از دال (تاوه ـ سقف ـ كف)  پوتر (تير) قوس و قاپ ستون ـ شالوده ـ ديوارهاي حايل و ضامن بتون آرمه‌اي.
مزاياي ساختمان‌‌هاي بتني: 
1- در ساختمان‌هاي بتون آرمه شكل پذيري بهتر انجام مي‌شود. 
2- مقاومت سازه‌هاي بتني با گذشت زمان افزايش پيدا مي‌كند. 
3- ساختمان‌هاي بتون آرمه اگر صحيح اجرا شوند به مراتب مقرون به صرفه‌ترند.
4- پيوند به راحتي صورت مي‌گيرد. 
5- در مقابل رطوبت و حرارت مقاومت بهتري نشان مي‌دهد. 
6- مقاومت در مقابل آتش‌سوزي در سازه‌هاي بتني خيلي بيشتر است و از اهميت فراوان برخوردار مي‌باشد. 
7- ساختمان‌هاي بتني در مقابل نشست و زمين لرزه مقاومت بيشتري دارند. 
8- از لحاظ بهداشتي بهترين نوع ساختمان است. 
9- ساختمان‌هاي بتني از يك سو زيبائي ساختمان‌هاي سنگي را دارد و از سوي ديگر امتياز و مقاوم ساختمان‌هاي آهني برخوردار است.
معايب ساختمان‌هاي بتني:
احتياج به نيروي متخصص در قالب‌بندي و بتن سازي دارد همان‌ طور كه تاكنون بر اهميت ساختن بتن تاكيد شده در صورتي كه نسبت‌هاي اختلاط حفظ نشوند و از بتن مراقبت‌هاي لازم به عمل نيايد فاجعه آفرين است. اگر عمل قالب‌بندي بطور فني و اصولي انجام نشود ممكن است در نتيجه فشار بتن تازه قالب در برود چون بتن پس از مدت كوتاهي خودش را مي‌گيرد سبب ايجاد دشواريهائي اجرائي و خسارت مالي گردد. 
2- انتقال گرما و سرما توسط ساختمان‌هاي بتوني به داخل ساختمان به راحتي انجام مي‌گيرد كه اين يك ضعف مي‌باشد. 
3- مدت اجراء: اجراء ساختمان بتني هر كدام براي كسب مقاومت مناسب جهت تحمل بار احتياج به مدت زماني حدود 14 تا 28 روز دارد مثلاً يك ستون بتني قبل از روي آن بارگذاري شود بايد مقاومت كافي بدست آورد تا قادر باشد براحتي نيروهاي وارده را به فنداسيون منتقل نمايد. 
4- نياز به ماشين آلات بتون ساز و حمل بتون و وسايل ديگر مانند (ويبره …) دارد. 
5- اگر عضوي از ساختمان بتوني خراب شود امكان تعويض و ترميم مشكل است. 
6- عدم تقويت و امكان گسترش ساختمان پس از ساخته شدن.
7- شرايط آب و هوائي مانند سردي و گرمي هوا در اجراي آن تأثير مي‌گذارد. 
8- انتقال ارتعاش: اين نقيضه بستگي به يكپارچگي بتون دارد متاسفانه به زحمت مي‌توان آن را بر طرف كرد.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق ساختمان بتون فولادي”

ساختمان و سازه

تحقیق ساختمان سازی

دانلود تحقیق با موضوع ساختمان سازی،
در قالب word و در 40 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
ساختمان : عبارت است از بنائي كه بوسيله ديوار از ديگر بناهاي همجوار خود ، يك بناي مستقل و مجزا و استواري را تشكيل مي دهد و شامل يك يا چند اطاق و يا هر نوع فضاي مسقف ديگر مي باشد كه بمنظور سكونت ، كسب و يا استفاده توأم و يا ديگر مقاصد ساخته شده باشد . منظور از مستقل بودن داشتن درب ورودي و خروجي مستقل به گذرگاه عمومي و منظور از جدا بودن و داشتن ديوارهاي خارجي مشترك يا مستقل است. 
هزينه ساختمان : عبارت است از مجموع عمليات اساسي تكميل بنا تا هنگامي كه ساختمان آماده اشتغال و سكونت مي گردد اين ارقام شامل هزينه نقشه ، تهيه پروانه ساختمان ، و مصالح ساختمان ، وسائل و ابزار كار و كارگر ، حق الزحمه معمار ، هزينه تأسيسات حرارت مركزي ، روشنائي ، آب و فاضلاب مي گردد . 
انواع ساختمان : 
الف ـ واحد مسكوني : عبارت است از يك ساختمان و يا قسمت مستقلي از يك ساختمان كه در آن يك يا چند خانوار سكونت دارند . 
ب ـ واحد مسكوني و بازرگاني : ساختمانهائي كه قسمتي از ساختمان به كارهاي بازرگاني اختصاص يافته و قسمت ديگري از بنا جهت سكونت استفاده مي گردد . 
پ ـ واحد بازرگاني : ساختمانهائي هستند كه مورد استفاده موسسات تجاري قرار دارند ، مانند : تجارتخانه ، بيمه و غيره .  
ت ـ واحد صنعتي : ساختمان يا قسمتي از ساختمان مي باشد كه براي انجام فعاليتهاي صنعتي اختصاص يافته  است .
ث ـ واحد آموزشي و بهداشتي : ساختمانهائي كه جهت انجام فعاليتهاي آموزشي و بهداشتي به منظور ارائه يك يا چند خدمت براي عموم بكار گرفته مي شود مانند :  ساختمان دانشگاهها ، مدارس و بيمارستانها 
مصالح عمده ساختمان : منظور نوع مصالح عمده است كه در ساختن ديوارها ، سقف و پي ساختمان واحد ساختماني   بكار رفته است مصالحي كه در رو كار ساختمان به كار رفته جزء مصالح عمده به حساب مي آيد . 
 ساختمانهاي اسكلت فلزي:
احداث ساختمان بمنظور رفع احتیاج انسانها صورت گرفته و مهندسین ، معماران مسئولیت تهیه اشکال و اجراء مناسب بنا را برعهده دارند ، محور اصلی مسئولیت عبارت است از الف ) ایمنی ب ) زیبائی ج) اقتصاد.    
با توجه به اینکه ساختمان های احداثی در کشور ما اکثرا’ بصورت فلزی یا بتنی بوده و ساختمانهای بنایی غیر مسلح با محدودیت خاص طبق آئین نامه 2800 زلزله ایران ساخته میشود . آشنایی با مزایا و معایب ساختمانها می تواند درتصمیم گیری مالکین ، مهندسین نقش اساسی داشته باشد . 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق ساختمان سازی”

ساختمان و سازه

تحقیق اشكالات مسكن هاي مدرن (امروزي)

دانلود تحقیق با موضوع اشكالات مسكن هاي مدرن (امروزي)،
در قالب word و در 57 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
به هر حال يكي از پيامدهاي صنعتي شدن ايجاد مناطق مسكوني وسيع و نسبتاً يكنواخت است كه ساكنان آنها كم و بيش از يك گروه سني هستند. در دوران گذشته يك طرح مسكن در هر مرحله بر چند صد خانواده اثر مي گذاشت اما در حال حاضر خطاهاي برنامه ريزي و اجرايي بر هزاران اخنواده در يك گروه اثر مي گذارد كه اين گروه غالباً به بزرگي شهرستاني كوچك است. مردم مشمول پيامدهاي توليد انبوه مسكن براساس برنامه ريزي دقيق فيزيكي شده اند. متداول ترين انتقادات مربوط به مسكن مدرن را ميتوان تحت دو عنوان  خلاصه كرد:
1- مناطق مسكوني ممكن است به اندازه اي بزرگ و يك شكل باشند كه ساكنين در تنظيم مناسبات شخصي دچار اشكال شده و قادر به بسط “احساس تعلق” در اين مرحله نباشند.
ساختمان يك شكل، گروه هاي همگون مردم را مجتمع مي كند، زيرا همه چيز در يك زمان به انجام مي رسد و گروههاي سني و درآمدي مشخص همزمان با هم متحول ميشوند. منطقه مسكوني ممكن است هم از نظر زيبايي و هم از نظر انساني فاقد تنوع و چندگونگي باشد.
يك هنرمند سوئدي گفته است: زندگي در اين مستغلات مسكوني جديد مانند زيستن در يك جدول و داشتن احساسي شبيه يك كسر اعشاري است.
2- واحدهاي مسكوني مدرن و محيطهاي شهري ممكن است بيش از حد برنامه ريزي شده و طبق آخرين جزئيات از پيش تنظيم شده، ساخته شده باشند. قبل از اينكه ساكنان به مناطق جديد اورد شوند كاركرد مشخصي براي هر اتاق در نظر گرفته شده است كه تركيبات و اولويت هاي فردي را دشوار يا غير ممكن مي سازد و فقدان انعطاف پذيري مانع بروز فرديت مي شود.
عوامل موثر در بررسي وضعيت مسكن
در بررسي وضعيت مسكن بايد موارد زير را مد نظر قرار داد:
1- استفاده كندگان كه شامل فرد، خانوار، خانواده گسترده يا گروهي كه در واحدهاي مسكوني زندگي مي كنند مي شود. اينها مصرف كنندگان نهايي فرآيند مسكن هستند كه زندگي شان از شرايط مسكوني كه در آن زيست مي كنند،‌ تأثير مي پذيرد.
2- منابعي كه در وضع مسكن مورد بررسي دخيل است. ساخت فيزيكي خود منزل منابع مالي و سازماني،‌مكاني و تسهيلاتي از قبيل زيربنا، تسهيلات عمومي، برنامه هاي مربوطه فعاليتهاي عمومي كاركنان اجتماعي و غيره را شامل ميشوند.
3- فعاليت ها: اجزاي اساسي هستند كه “كنش متقابل بين استفاده كننده واحد مسكوني” از طريق آنها انجام مي گيرد. مسكن به اين دليل فراهم مي شود كه فعاليتهاي معيني را ميسر مي سازد برخي از اين فعاليتها به كاركرد مسكن به منزله سرپناه مربوط مي شود مانند خوابيدن، قسمتي از كاركرد مسكن به عنوان محل و مكان مطرح است مانند رفتن به محل كار و بخشي به رشد اجتماعي و رواني فرد مربوط مي شوند مانند رفتن به مدرسه ، ملاقات با ديگران و …
4- پيامدها: فعاليتهايي كه به وسيله استفاده كنندگان در محيط سكونتشان انجام مي گيرد، هم براي استفاده كنندگان و هم براي وضع مسكن پيامدهايي به دنبال دارد: اين تأثيرات ميتواند مثبت باشد مانند دستاوردهاي فردي يا اصلاح محيط فيزيكي، همينطور هم ميتواند منفي باشد، مانند كاهش سلامتي يا فساد محيط، همچنين فعاليتها و پيامدها به ميزان زيادي به خصوصيات،‌آرزوها و نيازهاي استفاده كننده بستگي دارد. بنابراين در بررسي شاخصهاي اجتماعي استفاده كننده به عنوان مبنا در نظر گرفته مي شود.
بررسي ابعاد كيفي نياز مسكن
1) بررسي كيفي فضاي ساخته شده با توجه به جنبه هاي مؤثر در رشد سلامت و بهداشت و آسايش جسماني
2) بررسي كيفي محيط مصنوع جنبه هاي مؤثر در رشد معنوي و روحي و روابط عمومي.
هفت شاخص كيفيت مسكن مناسب در محلات شهري 
مفهوم مسكن علاوه بر مكان فيزيكي، كل محيط مسكوني را نيز در بر مي گيرد كه شامل تمامي خدمات و تسهيلات ضروري مورد نياز براي بهزيستن خانواده و طرح هاي اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است. در واقع تعريف و مفهوم عام مسكن يك واحد مسكوني نيست بلكه كل محيط مسكوني را شامل ميشود. به عبارت ديگر مسكن چيزي بيش از يك سرپناه صرفاً فيزيكي است و تمامي خدمات و تسهيلات عمومي لازم براي بهزيستن انسان را شامل مي شود و بايد حق تصرف نسبتاً طولاني و مطمئن براي استفاده كننده آن فراهم باشد
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق اشكالات مسكن هاي مدرن (امروزي)”

ساختمان و سازه

تحقیق قوس سازه ای برای حمل بار

دانلود تحقیق با موضوع قوس سازه ای برای حمل بار،
در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
قوس را مي توان سازه اي تعريف نمود كه توانايي آن براي حمل بارهاي قائم وارده ، بستگي به مولفه افقي واكنش تكيه گاههاي دو طرف آن دارد كه هر دو ، به طرف وسط دهانه قوس عمل مي نمايند . 
قوسها از زمانهاي بسيار دور موارد استعمال فراواني در ساخت طاقهاي بزرگ و پلهاي جاده دارند و نمونه هاي فراوان آنها را مي توان در بناها و پلهاي تاريخي كشورمان يافت . 
با تنوجه به وجود نيروي فشاري در مقاطع مختلف قوس و هم چنين كم بودن اثر لنگر خمشي ، علاوه بر بتن مسلح و فولاد ، قوس را مي توان از مصالح بنايي نيز بنا نمود كه با توجه به استادكاران ماهر و همچنين كمبود فولاد و سيمان در كشور ، اين شيوه مي تواند كمك موثري در طرح و اجراي پلهاي جاده هاي و راه آهن باشد . اكثر پلهايي كه در مسير راه آهن سراسري ايران قرار دارند ، از نوع پل قوسي بامصالح بنايي مي باشند كه سالهاي متمادي است كه بدون هيچ عيب و نقصي عمل مي نمايند . 
انروزه با پيشرفت تكنيك محاسبه و اجراء ، پلهاي قوسي با دهانه بسيار بزرگ ساخته شده است . بزرگترين پل قوسي فلزي جاده كه در حال حاضر در جهان وجود دارد ، پل Kill Van Kull با دهانه حدود 504 متر در نيوجرسي آمريكا مي باشد . در بندر سيدني استراليا ، يك پل قوسي فلزي راه آهن با دهانه حدود 503 متر وجود دارد . هر دو پل فوق الذك از نوع دو مفصلي خرپايي مي باشند كه در بخشهاي آينده در مورد آن صحبت خواهد شد . بزرگترين پل قوسي بتن مسلح ، پل Sando در سوئد مي باشد كه مخصوص عبور وسايط نقليه است و دهانه آن حدود 264 متر مي باشد . در Esla اسپانيا يك پل قوسي بتن مسلح مخصوص عبور راه آهن به دهانه 197 متر وجود دارد كه بزرگترين دهانه در نوع خود مي باشد . 
2-انواع قوس :
قوسهايي كه به قوسهاي سه مفصل موسوم هستند ، از لحاظ ايستايي ، معين مي باشند . قوسهاي دو مفصل يك درجه نامعين و قوسهاي دو سر گيردار يا بدون مفصل 3 درجه نامعين هستند . چون ايجاد و واكنشهاي افقي در تكيه گاه هاي سازه براي عمل قوسها ضروري مي باشد ، بنابراين بديهي است كه شرايط پي در تكيه گاههاي قوسها بايد بسيار مناسب باشد . در صورتي كه شرايط پي چندان مناسب نباشد ، در اين صورت مولفه هاي افقي تكيه گاهي را مي توان توسط مهاري تحمل نمود .  
در مقايسه با تير ، به علت وجود واكنش افقي تكيه گاهي در قوس ، لنگر خمشي كوچكتري در قوس ايجاد مي شود .در شكل فوق لنگرهاي ايجاد شده در يك قوس و يك تير ساده با دهانه هاي مساوي تحت اثر يك سيستم نيرو مقايسه گرديده است . ملاحظه مي شود كه لنگر مثبت حداكثر به علت عمل قوس كاهش بسيار يافته است . 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق قوس سازه ای برای حمل بار”

ساختمان و سازه

تحقیق فرآورده‌های عايق‌كاري حرارتي جديد

دانلود تحقیق با موضوع فرآورده‌های عايق‌كاري حرارتي جديد،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
هدف از عايق‌كاري حرارتي، كاهش گرماي انتقال يافته يا به حداقل رساندن اثرات شيوه‌هاي جداگانه انتقال حرارت است و فرآورده هاي جديد سعي در تحقق بهتر اين هدف دارد چندي پيش دوره‌هاي تخصصي آموزش آشنايي با مصالح ساختماني جديد در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن براي گروهي از متخصصان و دست‌اندركاران امر ساختمان برگزار شد.بخشي از اين دوره آموزشي به فرآورده‌هاي عايق‌كاري حرارتي جديد در ساختمان اختصاص داشت كه سهراب ويسه و ناهيد خدابنده در اين دوره‌هاي آموزشي به ارايه اين مباحث و معرفي عايق هاي حرارتي جديد پرداختند. شرح اين مباحث در پي مي آيد. اگر عايق به درستي نصب شود، انتقال گرما كه از طريق جدارهاي ساختمان انجام مي‌شود كاهش مي‌يابد. هدف از عايق‌كاري حرارتي، كاهش گرماي انتقال يافته يا به حداقل رساندن اثرات شيوه‌هاي جداگانه انتقال حرارت است. براي مثال عايق پتويي پشم شيشه يا يك تخته صلب پلي استايرن كه فضاي خالي ديوار دو جداره را پر مي‌كند، انتقال حرارت را با تبديل فضاي خالي به تعداد زيادي فضاهاي هوايي بسيار كوچك كم مي‌كند. فضاهاي هوايي كوچك حركت هوا را كاهش داده و جريان همرفت را به حداقل مي‌رساند تا از توان عايق‌كاري هواي ساكن استفاده شود. به طور كلي اثربخشي يك فرآورده‌ عايق‌كاري حرارتي به نوع مصالح و در نتيجه ضريب هدايت حرارتي، چگالي و ضخامت آن بستگي دارد. اين موارد بايد همراه با ساير مشخصات لازم از جمله شماره استاندارد ويژگي فرآورده‌ مربوط، مقاومت‌هاي مكانيكي و خواص انتقال بخار آب روي برچسب فرآورده‌ عايق‌كاري حرارتي ثبت شود. چند نوع عايق حرارتي تجاري براي دستيابي به مقاومت حرارتي مورد نياز در دسترس است. انواع اصلي عايق‌هاي موجود در كشور پشم شيشه، پشم سنگ، پشم سرباره، پلي استايرن منبسط، فوم پلي يورتان صلب و فرآورده‌هاي پرليت منبسط است. ساير عايق‌هاي رايج در كشورهاي صنعتي عبارتند از: فرآورده‌هاي فوم فنوليك، فرآورده‌هاي پشم و الياف چوب، فرآورده‌هاي پشم و پنبه و فرآورده‌هاي شيشه سلولي. در استاندارد اروپا (EN) براي فرآورده‌هاي عايقكاري زير استاندارد ويژگي جداگانه وجود دارد: فرآورده‌هاي پشم معدني مصنوعي، فرآورده‌هاي پلي استايرن منبسط ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي فوم پلي استايرن اكسترود شده ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي فوم پلي يورتان صلب ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي فوم فنوليك ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي پشم چوب ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي پرليت منبسط ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي الياف چوب ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي پشم پنبه ساخته شده در كارخانه فرآورده‌هاي شيشه سلولي ساخته شده در كارخانه انواع مصالح و فرآورده‌ عايق حرارتي شرح داده شده در زير به عنوان جايگزين براي انواع متداول آنها مطرح شده است: پشم شيشه جديد بعضي از توليدكنندگان اخيرا فرآورده‌هاي عايقكاري نوار پشم شيشه با چگالي متوسط و زياد توليد مي‌كنند كه مقاومت حرارتي آنها قدري بيشتر از انواع قديمي است. فرآورده‌هاي سنگين‌تر براي قسمت‌هاي عايقكاري با فضاي خالي محدود مورد نظرند. يكي از توليدكنندگان، يك محصول عايق اليافي غيرسنتي را بازاريابي مي‌كند. اين محصول تركيبي از دو نوع شيشه است كه با هم ذوب مي‌شوند. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق فرآورده‌های عايق‌كاري حرارتي جديد”

ساختمان و سازه

تحقیق ساختمان سازی

دانلود تحقیق با موضوع ساختمان سازی ،
در قالب word و در 51 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
در قرون اخير كه رشد جمعيت در دنيا به طور چشمگيري رو بر ازدياد نهاد و بشر از لحاظ علمي و فني مشكلات بسياري را حل نمود در ساختن مسكن نيز مانند سايرموضوعات تحولات عمده اي به وجود آورد و ديگر ساختن خانه هاي تك واحدي جوابگوي احتياجات جوامع شرق نبوده و بهمين علت سيستم خانه سازي به كلي دگرگون شده و استفاده از مصالح مقاوم نيز مانند فولاد و سيمان در ساختمان رايج گرديد و در اثر دسترسي به اين مصالح و امكانات ديگر گسترش شهرها از حالت افقي به عمودي تبديل شد و امر آپارتمان سازي در ساختمان هاي چندين طبقه متداول گرديد .
براي احداث ساختمان و ابنيه در مدت كوتاه استفاده از بتن پيش ساخته بسيار حائز اهميت است تمامي ساختمانهاي ائم از ساختمانهاي صنعتي پاركينگها ساختمانهاي تجاري ، مجتمع هاي مسكوني ، هتلها ، مدارس ، مراكز تفريحي پلها و انواع سازه هاي ديگر را مي توان با استفاده از بتن پيش ساخته احداث نمود محاسني كه توسط طرفداران اين روش ساخت مطرح مي شود قسمتي به پيش ساختگي قسمتي به پيش تنيدگي و قسمتي نيز به بتني بودن آن مربوط مي شود روشهاي پيش ساخته فشرده نمودن جدول زماني اجراء پروژه كاهش مدت زمان ساخت را ميسر مي سازد.  
شرح مختصري از فرايند توليدي يا خدماتي:
اجراي طرحهاي ساختماني  صدها  جزئيات فني و ساختماني و روابط پيچيده چند جانبه بين صاحب كار ، كار فرما، مجري طرح ،طراح، مجري ، ناظر، پيمانكار جز سازندگان مصالح و لوازم و فروشندگان آنها ، توليد كنندگان ، فروشندگان و اجاره دهندگان تجهيزات ، نيروي انساني ، نهادهاي مديريت شهري و ادارات دولتي را شامل مي شود.
اجراي طرحهاي ساختماني ممكن است به يكي از روشهاي زير انجام مي پذيرد: 
-اماني :كه صاحب كار يا قائم مقام او (كارفرما يا مجري طرح) راسا عمليات اجرايي را مديريت مي كنند.
-مديريت اجرا : كه صاحبكار شخصي را از طرف خود مامور اجرايي پروژه مي نمايد 
-پيمانكاران جز : كه در آن صاحبان كار هر قسمت  از پروژه را به پيمانكاران خاصي تحويل مي دهند  
 -پيمانكاران  كلي : كل پروژه به يك شركت پيمانكاري براي اجراي تحويل داده مي شود.
در كليه روشهاي فوق ، فرض بر اين است كه در طرح از پيش آماده شده اي برا اجرا وجود دارد . امروزه براي صرفه جويي كردن در زمان روشهاي ديگري براي اجرا ي ساختمان  ما ابداع و به كار گرفته شده اند كه اجازه مي دهند همزمان با تهيه طرح كار اجرا نيز آغاز و پيش  برده شود . از جمله اين روشها ،روش اجراي سريع و روش طرح و ساخت يا طرح و اجرا را مي توان نام برد .
پيمانهاي اجرايي اشكال مختلف دارد كه متداولترين آنها به شرح زير است.
1-پيمانهاي سر جمع 
2-پيمانهاي مبتني بر فهرست آمارها
3-پيمانهاي در صد هزينه
صاحبكار شخصي است حقيقي يا حقوقي كه طرح متعلق به او مي باشد.
كار فرما يا مجري طرح شخصي است حقوقي يا حقيقي كه صاحبكار تمام  يا بخشي از اختيارات خود را براي اجرا به او سپرده است .
مدير اجرايي شخصي است حقيقي يا حقوقي كه سازماندهي عمليات اجرائي به عهده او واگذار ميگردد .
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق ساختمان سازی”

ساختمان و سازه

تحقیق تاريخچه ساختمان هاي بلند

دانلود تحقیق با موضوع تاريخچه ساختمان هاي بلند،
در قالب word و در 36 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
قبل از قرن نوزدهم ساختمانهاي بلند بصورت معابد کوه مانند مطبق، اهرام، آمفي تئاترها قلعه ها، تالارهاي شهر مساجد، کليساهاي جامع و ازاين قبيل وجود داشتند که طراحي آنها عموماً به انگيزه هاي سياسي يا مذهبي صورت مي گرفت و مصالح آنها الوارهاي چوبي، سنگ، خشت هاي گلي و در مواردي ساروج بود و از سيستم ديوار باربر استفاده مي کردند. و تا اوايل قرن نوزدهم که اسکلت فلزي کم کم جانشين ساخت وساز سنگين بنايي در ساختمانهاي چندطبقه شد و آغاز ساخت وساز چندطبقه را بايد آسيابها و انبارهاي انگليسي دراين دوره دانست که در آنها از اسکلت بندي داخلي تمام چدن اغلب همراه با مصالح بنايي براي نگهداشتن کفها استفاده مي شد. تکامل فني آسمانخراشها در نيمه دوم قرن نوزدهم تنها به يمن تکامل مستقل اجزاي اصلي آن پيش از اين تاريخ ميسر شد اين اجزا عبارت بودند از: 
سازه: ساختمان با اسکلت تمام فلزي و توانايي تأمين پايداري جانبي 
ديوارجداگر: جداسازي سازه تکيه گاه ساختمان از ديوار پيرامون آنکه بمنظور روکار بود.
ايمني: مقاوم سازي در برابر آتش سوزي 
آسانسور
سيستمهاي مکانيکي و بهداشتي: شامل لوله کشي، حرارت مرکزي، روشنايي مصنوعي، تهويه 
تکامل آسمانخراش:
نخستين گامها در تکوين آسمانخراش از حدود سال 1880 تا 1900 در شيکاگو برداشته شد که در آن ساختماني با فرم جعبه اي صرفاً تا 20 طبقه بالا مي رفت بعدها با برجهاي سربه فلک کشيده نيويورک آسمانخراش راستين پديدار شد و به مظهر شهرهاي آمريکا بدل گشت.
دوره هاي بلندمرتبه سازي:
نخستين دوره: اين دوره با احداث ساختمان شرکت بيمه عمر شروع شد و عمده اين دوره در شيکاگو بوقوع پيوست.
دوره دوم: با ساخت ساختمان 21 طبقه «امريکن شورتي» در سال 1895 در نيويورک شروع شد و در همين دوره بود که عصر طلايي آسمانخراشها با ساختمان  102 طبقه« امپايراستيت» به ارتفاع 381 متر به اوج خود رسيد در اين دوره برجها را به دو سبک «ايستاده برقاعده يا خودايستا» و« برجهاي پلکاني» تقسيم کردند.
دوره سوم: سومين دوره آسمانخراش را مدرنيسم تعيين مي کند و از لحاظي ادامه سبک تجاري نخستين دوره آسمانخراش در شيکاگو است. برجهاي مرکز تجارت جهاني جزو اين دوره مي باشد.
دوره چهارم: دوره چهارم که دوره فعلي آسمانخراشهاست در دهه 1970 همراه با پست مدرنيسم و مدرنيسم متأخر تحقق يافت.
تعريف ساختمان بلند و برج:
بلندي خود يک حالت نسبي است و ساختمانها را نمي توان برحسب ارتفاع با تعداد طبقه دسته بندي و تعريف نمود. از نقطه نظر مهندسي، هنگامي مي توان سازه را بلند ناميد که ارتفاع آن باعث شود که نيروهاي جانبي ناشي از باد و زلزله، بر طراحي آن تأثير قابل توجهي گذارند.
ساختمانهاي منفرد مرتفع که با فرم پلان مربع، دايره، باشد و از طرفي ارتفاع آن بلندتر از قطر دايره محاطي پلان باشد برج ناميده مي شود. تناسب محيط و يا قطر ساختمان برجها با ارتفاع آن تعيين کننده نوع برج از نظر هندسي آن مي‌باشد ( شکل 1)
1- در صورتيکه نسبت ارتفاع به قطر برج برابر   باشد برجهاي بسيار بلند ناميده مي شود.
2- در صورتيکه نسبت ارتفاع به قطر برج برابر   باشد برجهاي بلند ناميده مي شود.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تاريخچه ساختمان هاي بلند”

ساختمان و سازه

پاورپوینت قالب بندی فلزی ساختمان

دانلود پاورپوینت با موضوع قالب بندی فلزی ساختمان،
در قالب pptx و در 66 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
قالب بندی فلزی
انواع قالب های فلزی
قالب استاندارد فلزی
فیلر
قالب های خاص
بدنه ی قالب
گیره
اتصال دو بدنه ی قالب عمود بر هم
قالب واسطه ی کنج داخلی
قالب واسطه ی کنج خارجی
کلاهک
قیدها
دستک تیر
جک فلزی
جک شاغول کننده
فاصله نگه دارها
داربست مدولار
منابع
بخشی از متن پاورپوینت:
تمام فعالیت های مربوط به بتن ریزی نیازمند قالب بندی و آرماتورگذاری است. باید در نظر داشت که قالب بندی و آرماتورگذاری حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد از مجموع هزینه ی اجرا و پیاده سازی بتن را در بر می گیرد. 
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت قالب بندی فلزی ساختمان”