دسته: فلسفه و منطق
لیست تمام پروژه ها و مطالب:
تحقیق اديان کهن ايرانیان زرتـشت
در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
اديان ايران
زرتـشت
مهمترين شـعـار زرتـشت : پندار نيک، گفـتار نيـک، کردار نـيـک
آيـيـن ‘ پـيـر سـبز’ زرتشتـيـان
ظهور زرتشت
در فضائي که کاهنان، ساحران، آتشبانان بي شمار به بهانه وساطت صدها خدا و خداي نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها ميکشيدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهاي ساختگي مافوق بشري تظاهر مي نمودند؛ در محيطي که انسانها با وحشت و هراس به هر پديده طبيعي مينگريستند و در هر گوشه اي به انتظار برخورد با موجودات عجيب و مافوق الطبيعه بودند. در دوراني که بشر خود را اسير نيروهاي خارق العاده و رام نشدني ميدانست و اميدوار بود سرنوشت خويش را با شرک و بت پرستي، نيايش مردگان و هراس از زندگاني که با خرافات و شعائر و آداب بدوي آميخته شده بود تحول بخشد. ابرمردي ظهور کرد که پيام نافذ يگانه توحيدش و صداي پر طنين حق پرستيش مرزهاي زمان و مکان را در هم ريخت و از لابلاي قرون و اعصار تاريخ جهل را در نورديد و به فضاها و مکانهاي دور پراکند.
او مبشر سرور و صفا و راستي و محبت بود و مبلغ اراده و اختيار و کار و فعاليت. او بر آن شد که سرنوشت بشر را از کف اختيار خدايان و کاهنان، رمالان و سرداران و سردمداران بدر آورد و در دستهاي پر توان و سازنده انسانهاي راست پندار و راست کرداري که جز در مقابل حق سر فرود نياورند قراردهد. و همين امر موجب اشاعه سريع انديشه هاي او و سربلندي ايرانيان آگاه گرديد. سرودهاي مذهبي که از اعصار بسيار کهن بنام (گاثاها) بر جاي مانده است بخشي از پيام هاي زرتشت است که با رسالتش انقلاب فکري عظيمي را در انديشه بشري پايه گذاري کرد. اين انديشه والا هر چند ابتدا به ظاهر پيروان بسيار نيافت ولي در بسياري از مکاتب فکري و مذهبهاي دورانهاي بعد اثر خود را بجاي گذاشت.
آرياها احساسات و عواطف و معتقدات خود را بيشتر در لباس شعر و سرود نمايان مي ساختند و گفتار منظوم از هنرهاي جالب توجه آنان بشمار ميرفت. به ويژه ميتولوژي و اسطوره هاي مذهبي و فولکلوريک خويش را به صورت حماسه و شعر ميسرودند که حفظ کردن و انتقال آنها نيز بسيار آسانتر صورت ميگرفت. سرودهاي ريگ وداي آرياهاي هند از کهن ترين نمونه هاي اين اسطوره ها و معتقدات مذهبي منظوم است. سرودهاي زرتشت و سرانجام سروده هاي نغز و دلکش گويندگان قديم پارسي را که در ادبيات جهان بي نظير است ميتوان نشانه هاي جوان تري از اين هنر آريايي دانست …
تحقیق فلسفه بودن حكومت اسلامي
دانلود تحقیق با موضوع فلسفه بودن حكومت اسلامي ،
در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
درس اوّل : لزوم تشكيل حكومت اسلام و تهيّة مقدّمات آن
أعوذ بالله من الشّيطان الرّجيم
بسم الله الرّحمن الرّحيم
و صلّي الله علي محمّد و آله الطّاهرين
و لعنة الله علي أعدائهم أجمعين
مطالبي كه امروز خدمت آقايان عرض ميكنم ، مطالبي است كه بسياري
از آن تازگي ندارد و كراراً به نحو پراكنده و منتشر عرض شده و حالا
بمقداري كه خداوند توفيق بدهد امروز به نحو دستهجمعي و مجموعهاي
عرض ميكنيم و تتّمة آنرا به جلسات بعد موكول مينمائيم ، تا روح و
سرّ اين مطالب روشن شود .
اصل مطلب در بارة ولايت شرعي است
كه خداوند عليّ أعلي زندگي ما را كه روي زمين قرار داده است مهمل
قرار نداده ، بلكه ميخواهد ما را بر يك اساس و مَشي صحيح و بر يك
نحو خاصّي حركت بدهد كه آن صراط مستقيم بسوي خداست. و طبعاً اين
معنا بسيار دقيق و لطيف و عميق است كه انسان آن صراط مستقيم را
پيدا كند ؛ چون صراط مستقيم واحد است ، و أدقّ من الشَّعر و أحَدُّ
من السَّيف ، از مو باريكتر و از شمشير تيزتر .
انسان بايد طوري در
دنيا زندگي كند كه هر لحظهاي كه ميخواهد بميرد ، با حجّت بميرد ، و
با قلب محكم بميرد و متزلزل نباشد ؛ و آنچه را كه خداوند عالم و
أرواح طيّبه و نفوس زكيّه از انسان توقّع دارند ، به اندازة قدرت و
سعة خودش انجام داده باشد .
دوران تاريك ستم شاهي
من
بخصوصه از زمان كوچكي در همين همّ و غمّ بودم ؛ حتّي يادم ميآيد
وقتي كوچك بودم بخصوص آن سالهائي كه سنّم بين شش سال و هفت
سال بود ، مرحوم پدر ما رحمة الله عليه در طهران مجالسي داشتند و در
مسجدي إقامة نماز ميكردند ،تااينكه كمكم قضيّة كشف حجاب پيش آمد
و مجالس عزاداري و وعظ در طهران و سائر جاها ممنوع شد . و از همان
كوچكي پدر ما دست ما را ميگرفت ، و در اين مجالس با خودش ميبرد …
تحقیق سعادت مطلوب فطرى انسان
دانلود تحقیق با موضوع سعادت مطلوب فطرى انسان،
در قالب word و در 17 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
همه
مردم طالب سعادت و فطرتا دنبال خوشبختىاند، از گرفتارىها به تنگ مىآيند
و در صدد نجات از آنها برمىآيند. اما در چند زمينه با همديگر اختلافنظر
دارند; يكى از آنها تعيين مصداق «سعادت» – همان گمشده فطريشان – است.
همه مىخواهند خوشبختباشند و هيچ وقت دچار گرفتارى و بدبختى نشوند، اما
بسيارى از آنها نمىدانند كه خوشبختى واقعى كدام است.
بسيارى از مردم
تصور مىكنند مطلوبفطرىآنهاهمين لذتهاى زودگذر دنيوى است. بنابراين،
همه توان خود را صرف رسيدن به آن مىكنند و دنبال چيز ديگرى نمىروند.
اينها تلاش نمىكنند تا دريابند سعادت واقعى كدام است.
دستهاى ديگر
از مردم اجمالا مىدانند كه لذتهاى زودگذر لياقت دلبستگى را ندارد،
مىبينند كه هر روز مردم به يك چيز دل مىبندند و توجهشان را صرف به دست
آوردن آن مىكنند ولى هر قدر هم نسبتبه چيزى علاقهمند بوده و از رسيدن به
آن خرسند شده باشند، برايشان باقى نمىماند و از بين مىرود، مىبينند كه
آنچه مردمزندگيشان را صرف به دست آوردن آن كرده بودند پايدار نمىماند و
به اصطلاح، «آنچه را نپايد دلبستگى را نشايد»، در مىيابند كه آنها لياقت
دلبستن ندارند، اما نمىدانند آنچه را بايد دنبال كنند چيست. اين قبيل
افراد دو دستهاند:
يك دسته كسانىاند كه به كمك عقل و راهنمايىهاى
افرادى كه از سوى خداوند آمدهاند هدف اصلىشان را مىشناسند و مىفهمند
سعادت واقعى چيست; همان كه در اصطلاح، از آن به «قرب خداوند» تعبير
مىكنيم. «فمنهم شقى و سعيد فاما الذين سعدوا ففى الجنة خالدين فيها ما
دامت السماوات و الارض.» (هود:۱۰۷) پس سعادت واقعى اين است كه انسان نزد
خداوند از خوشبختى ابدى و بىنهايتبهرهمند باشد …
تحقیق رابطه دين با دمكراسي
در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
رابطه دين با دمكراسي
در اسلام مشاركت مردم پشتوانه مكتبي دارد .
حجت الاسلام دكتر سيد حسين ابراهيميان
دمكراسي و مشاركت سياسي مردم ، از اصول حكومت ديني
در
نظام حكومتي اسلام ، دمكراسي به منزله يك شيوه با روش حكومتي ، يعني نقش
دادن به مردم و مشاركت دادن آنان در مسائل مختلف زندگي و اجتماعي ، به
عنوان يك اصل اساسي مورد اهتمام قرار گرفته است ، چه در اعتقادات و چه در
احكام اسلامي ، موارد فراواني يافت مي شود كه بيانگر حقيقت فوق است . از
جملة آن موارد اين است كه در تفكر اسلامي ، حكومت و رهبري ديني خدمتگذار
مردم به حساب مي آيند و حكومت اسلامي بر پايه ارشاد ، نصيحت و نظارت مردم
بر حاكمان استوار است و حاكمان ديني موظفند در جهت تامين خير و سعادت مردم
در تمامي ابعاد مادي و معنوي گام بردارند .
در بينش اسلامي ، به جز
خداوند ، هيچ كس به طور مستقل ، حق تصرف و جان و مال افراد و يا دخالت در
سرنوشت مردم را ندارند و تنها با اذن خداوند حكومت حاكمان مشروعيت مي يابد .
احترام گذاشتن به حقوق افراد جامعه و آزادي هاي مشروع آنان و نفي هر
گونه استبداد و سلطه در عرصه حكومت و سياست ، كه از ويژگي هاي نظامي
دمكراتيك است ، در حكومت اسلامي به بهترين شكل مورد توجه قرار گر فته است ،
در نظام اسلامي ، همه افراد جامعه در برابر قانون ، يكسانند و نژاد ، زبان
، رنگ قوميت ، و حتي مذهب معيار امتياز به شمار نمي رود …
تحقیق استصحاب
در قالب word و در 37 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
اما درمورد عناصروارکان تشکيل دهنده استصحاب ازجمع بين نظرات اصوليين به هفت رکن می توان رسيد : 1ـ يقين سابق 2ـ شک لاحق 3ـ اجتماع يقين وشک دريک زمان 4ـ وحدت متعلق يقين وشک 5 ـ تعدد زمان متيقن ومشکوک 6ـ تقدم زمان متيقن بر زمان مشکوک 7 ـ فعليت شک ويقين . وبدين ترتيب براساس اين ارکان بين استصحاب وقاعده «اليقين» و«مقتضي ومانع» تفکيک صورت می گيرد .
برای اثبات استصحاب درطول دوره بحث آن چهارچيزبعنوان ادله حجيت او مطرح گرديده : 1 ـ حکم عقل 2 ـ بناء عقلا 3ـ اجماع 4 ـ روايات و بر اساس همين ادله بوده است که مهمترين مساله دربحث استصحاب بوجود آمده که محدوده کاربرد استصحاب تا چه حد است ؟
آنچه که شيخ انصاری مطرح می کند وبعد ازاو ديگران درصدد نفی يا اثبات آن برمی آيند اين است که استصحاب درموارد شک دررافع معتبر است ولی درموارد شک درمقتضی ، خير . بدين ترتيب آنچه که تا کنون بين اصوليين مورد بحث واقع می شود آن است که با توجه به برداشتی که از ادله حجيت استصحاب می شود ، دايره اِعمال اين اصل مشخص ومعين گردد.
واژگان کليدی :
استصحاب ، يقين ، شک ، رافع
مقدمه
درمورد پيشينه تاريخي بحث استصحاب مي توان سه دوره را درنظر گرفت :
دردوره نخست كه مربوط به ائمه اطهار (ع) است ؛ روايات بسياري كه بعدها دركتاب هاي اصولي به آنها استدلال شده ازجانب معصومين (ع) صادر گرديد . هر چند تا قرن ها اساسا براي اعتبار و حجيت استصحاب به آنها توجه نمي شد و يا درمحدوده بسيار كمي كاربرد داشت . دردومين دوره كه ازمتقدمين اصوليين شروع شده و تا زمان پدر شيخ بهايي ( شيخ حسين بن عبد الصمد ) ادامه داشت استصحاب ازباب بناي عقلا و افاده ظن حجت و معتبر دانسته مي شود . همين امر باعث شد كه آراء فقهاي اين دوره در مواردي كه به دليل استصحاب تمسك جسته اند با زمان هاي بعد متفاوت گردد . از كلمات بزرگاني چون شيخ طوسي ، علامه حلي و … درمورد استصحاب مي توان اينگونه برداشت كرد كه عمل به استصحاب و ابقاء حكم گذشته در حال ثاني عمل به دليل گذشته است و نفي اين حكم نيازمند دليل مي باشد كه در فرض مورد استصحاب وجود ندارد …
تحقیق جهان و زندگي و فلسفه
در قالب word و در 40 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
فلسفه
چیست؟ در حقیقت، هیچ گاه نمی توان گفت فلسفه چیست؛ یعنی هیچ گاه نمی توان
گفت: فلسفه این است و جز این نیست؛ زیرا فلسفه، آزاد ترین نوع فعالیت آدمی
است و نمی توان آن را محدود به امری خاص کرد.
عمر فلسفه به اندازه عمر
انسان بر روی زمین است و در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده و هر زمان به
گونه ای متفاوت با دیگر دوره ها بوده است.برای این مطلب کافی است به تعاریف
مختلفی که از آن شده نگاهی بیندازید. در این باره نگاه کنید به: تعاریف
مختلف درباره فلسفه با این حال می کوشیم تا جایی که بتوانیم، فلسفه را
معرفی کنیم.
واژه فلسفه
واژه فلسفه(philosophy) یا فیلوسوفیا که کلمه ای یونانی است، از دو بخش تشکیل شده است:
فیلو به معنی دوستداری و سوفیا به معنی دانایی.
اولین
کسی که این کلمه را به کار برد، فیثاغورس بود. وقتی از او سئوال کردند که:
آیا تو فرد دانایی هستی؟ جواب داد:نه، اما دوستدار دانایی(فیلوسوفر) هستم.
بنابراین فلسفه از اولین روز پیدایش به معنی عشق ورزیدن به دانایی، تفکر و فرزانگی بوده است. تعریف فلسفه
فلسفه
تفکر است. تفکر درباره کلی ترین و اساسی ترین موضوعاتی که در جهان و در
زندگی با آن ها روبه رو هستیم. فلسفه وقتی پدیدار می شود که سوالهایی
بنیادین درباره خود و جهان می پرسیم. سوالاتی مانند:زیبائی چیست؟ قبل از
تولد کجا بوده ایم؟ حقیقت زمان چیست؟
آیا عالم هدفی دارد؟ اگر زندگی معنایی دارد، چگونه آن را بفهمیم؟
آیا
ممکن است که چیزی باشد و علتی نداشته باشد؟ ما جهان را واقعیت می دانیم،
اما واقعیت به چه معناست؟سرنوشت انسان به دست خود اوست و یا از بیرون تعیین
می شود؟
چنانچه در این سئوالات می بینیم، پرسش ها و مسائل فلسفی از
سنخ امور خاصی هستند و در هیچ علمی به این چنین موضوعات، پرداخته نمی
شود.مثلا هیچ علمی نمی تواند به این سئوال که واقعیت یا حقیقت چیست؟ و یا
این که عدالت چیست؟ پاسخ گوید. این امر به دلیل ویژگی خاص این مسائل است.
یک ویژگی عمده موضوعات فلسفی، ابدی و همیشگی بودنشان است.
همیشه
وجود داشته و همیشه وجود خواهند داشت و در هر دوره ای، بر حسب شرایط آن
عصر و پیشرفت علوم مختلف، پاسخ های جدیدی به این مسائل ارائه می گردد.
فلسفه مطالعه واقعیت است، اما نه آن جنبه ای از واقعیت که علوم گوناگون بدان پرداخته اند.
به
عنوان نمونه، علم فیزیک درباره اجسام مادی از آن جنبه که حرکت و سکون
دارند و علم زیست شناسی درباره موجودات از آن حیث که حیات دارند، به پژوهش و
بررسی می پردازد.
ولی در فلسفه کلی ترین امری که بتوان با آن سر و کار
داشت، یعنی وجود موضوع تفکر قرار می گیرد؛ به عبارت دیگر، در فلسفه، اصل
وجود به طور مطلق و فارغ از هر گونه قید و شرطی مطرح می گردد.
به همین
دلیل ارسطو در تعریف فلسفه می گوید:”فلسفه علم به احوال موجودات است ، از
آن حیث که وجود دارند.یکی از معانی فلسفه، اطلاق آن به استعداد های عقلی و
فکریی است که انسان را قادر می سازد تا اشیا، حوادث و امور مختلف را از
دیدگاهی بالا و گسترده مورد مطالعه قرار دهد و به این ترتیب، حوادث روزگار
را با اعتماد و اطمینان و آرامش بپذیرد.فلسفه در این معنا مترادف حکمت است.
فلسفه در پی دستیابی به بنیادی ترین حقایق عالم است. چنانکه ابن سینا آن
را این گونه تعریف می کند:
فلسفه، آگاهی بر حقایق تمام اشیا است به قدری که برای انسان ممکن است.
فلسفه
همواره از روزهای آغازین حیات خود، علمی مقدس و فرا بشری تلقی می شد و آن
را علمی الهی می دانستند. این طرز نظر، حتی در میان فلاسفه مسیحی و اسلامی
رواج داشت؛ چنانکه جرجانی می گوید:فلسفه عبارت است از شبیه شدن به خدا به
اندازه توان انسان و برای تحصیل سعادت ابدی. همان طور که گفته شد، اساسا
فلسفه از اولین روز پیدایش، به معنی عشق به دانایی و خرد و فرزانگی بوده و
به علمی اطلاق می شد که در جستجوی دستیابی به حقایق جهان و عمل کردن به
آنچه بهتر است،(یعنی زندگانی درست) بود. فلسفه در آغاز حیات خود شامل تمام
علوم بود و این ویژگی را قرن ها حفظ کرد؛ چنانکه یک فیلسوف را جامع همه
دانش ها می دانستند. اما به تدریج دانشها و علوم مختلف از آن جدا گشتند.در
قدیم، این فلسفه که جامع تمام دانشها بود، بر دو قسم بود: فلسفه نظری و
فلسفه عملی
فلسفه نظری به علم الهیات، ریاضیات و طیبعیات تقسیم می گشت
که به ترتیب، علم اعلی، علم وسط و علم اسفل(پایین تر) نامیده می شد. فلسفه
عملی نیز از سه قسمت تشکیل می شد:
اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مد ر ن
اولی در رابطه با تدبیر امور شخصی انسان بود. دومی در رابطه با تدبیر امور
خانواده و سومی تدبیر امور مملکت بود …
تحقیق فلسفه و مسيحيت
در قالب word و در 13 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
فلسفه و مسيحيّت
اختلاف
نظرها دربارة فلسفه و مسيحيّت و اينكه آيا واقعاً بتوان به معناي اصيل
كلمه ،از يك فلسفة محض مسيحي صحبت به ميان آورد ، البته وجود دارد ولي به
هر طريق ، جواب اصلي تابع موضع خاّصي است كه شخص ، اتخاد ميكند . از لحاظ
تاريخي ،فلسفه از ذات مسيحيت نجوشيده است . بلكه به سبب تقابل آن با افكار
غير مسيحي ، خاصه در جّو فرهنگ يوناني و رومي و بيشتر به منظور حفظ وحدت
كلام و تمركز در كليساي مركزي به وجود آمده و يا بر عكس ،به همين سبب طرد و
كنار گذاشته شده و احتمالاً اختلاف ميان متكلمان بزرگ هم به همين دليل
بوده است . در نتيجه ،معقولتر به نظر ميرسد كه در نزد مسّيحيان ، بيشتر
بايد از كلام مسيحي صحبت به ميان آورده شود نه واقعاً از فلسفه محض مسيحي .
از طرف ديگر ،البته ميتوان گفت كه در هر صورت نحوه برخورد مسيّحيان با
فلسفهةاي سنت يوناني ، خاص خود آنها بوده است و آنها به فراخور نيازهاي
فرهنگي زمانه ـ مثلاً ـ در ابتدا فقط سنّتهاي افلاطوني و افلوطيني توجّه
داشتهاند و فلسفة ارسطويي ـ خاصّه طبّيعيات ارسطو ـ را كاملاً در جهت
تزلزل ايمان خود ميدانستهاند و آنگاه قرنها طول كشيده تا از اواخر قرن
دوازدهم ميلادي به بعد و بالاخره در قرن سيزدهم ميلادي ، با آشنايي با
فلسفههاي اسلامي ـ خاصّه سنّت ابن سينا ـ به فلسفة مشاء گرايش واقعي پيدا
كنند ؛ تا اينكه طوماس قادر شد نهايتاً اعتقادات مسيحي را بر اساس فلسفة
مشاء بصورت كلام عقلي و به نحو برهاني بيان كند . شايد بعنوان يك جمعبندي
كلّي به توان گفت كه اصلاً ميان فلسفه و دين بدون اينكه تباين و تضادي باشد
نوعي رابطة عموم و خصوص من وجه وجود دارد و احتمالاً به توان همين رابطه
را بعينه ، ميان وحي و عقل نيز بدست آورد .
مطلق وحي بينياز از عقل
است و از اين لحاظ ، گويي عقل بايد كوشش دائمي به خود هموار دارد تا درجه
به درجه با كشف امكانات نهفتة خود و احتمالاً با رسيدن به نوعي عقل ذوقي و
يا حتي قدسي ، خود را بدان نزديك سازد با اينكه ايماني كه در دل مؤمن پيدا
ميشود ، گويي نيازي به اين كوشش كه به هر طريق در درجات متداول خود
استدلالي و برهاني است ، ندارد . كل متكلمان مسيحي از پيدايش ديني كه مورد
نظر آنها بوده يعني مسيحيت ، يكي از اين سلسله مراتب ارتقائي ذهن انسان
رابراي اثبات حقانيت ايمان خود ،اصل قرار دادهاند ، ولي در ضمن همة آنها
،نهايتاً به نحوي ياد آور شدهاند كه يا ايمان واقعي ، كاملاً فوق
كوششهاي نظري انسان است و از اين حيث بايد ايمان آورد ، زيرا آنچه مورد
ايمان است فوق عقل است و يا براي اينكه عقل مثمرثمر باشد و واقعاً نتيجه
مطلوب دهد و مطالب از لحاظ نظري ،مفهوم و قابل تبيين شود ، اول بايد
ايمان داشت و بعد به شناخت معقول پرداخت …
تحقیق جبر و اختيار از ديدگاه ابن عـربي
در قالب word و در 40 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
چكيده:
مسأله جبر و اختيار از ديرباز در ميان فيلسوفان و متكلمان مطرح بوده است.
نظريه جبر و اختيار ابن عربي را در تفكر عرفاني وي ميتوان يافت. او حقيقت
هستي را واحد و احكام آن را مختلف ميداند؛ لذا بينونيت ميان حق و خلق از
ميان ميرود و موجودات ظلي و امكاني، در پرتو ذات حق، مظهر اسماء و صفات
الهي ميگردند. در اين مقاله به تفصيل نظريه ابن عربي را در اين زمينه با
توجه به آثار وي بيان ميكنيم.
كليد واژهها:
فيض اقدس، فيض مقدس،
اعيان ثابته، سرّالقدر، اسماء و صفات الهي، اراده تشريعي، اراده تكويني
مسأله جبر و اختيار از كهنترين مسائلي است كه در ميان صاحبان تفكر فلسفي
از يك سو، و به عنوان مسأله جبر و تفويض در ميان اهل كلام از سوي ديگر،
مورد بحث قرار گرفته است. مشخص نيست كه اين مسأله دقيقا از چه زماني مطرح
شده، اما بديهي است كه در بينش اسلامي كه با هدايتهاي پيامبر اكرم
صلياللهعليهوآله و ائمه اطهار عليهمالسلام شكل ميگيرد. اعتقاد به جبر
قويا مورد نفي قرار گرفته است و در عين حال اعتقادي راسخ بر مشيت و قضا و
قدر الهي وجود دارد. بنابراين روشن است كه در دين مقدس اسلام هيچگونه
ملازمهاي ميان اعتقاد به قضا و قدر الهي و اعتقاد به جبر وجود ندارد. با
اينهمه، با گذشت كمتر از يك قرن از ظهور اسلام، تفكر جبري در ميان مسلمانان
پيدا ميشود و از اين طريق راه براي حفظ منافع خلفاي جور، هموار ميگردد.
بسياري از مسلمانان در اين خصوص در جرگه دو دسته «جبري»ها و «قدري»ها، كه
بعدها بشكل دو دسته اشاعره و معتزله خود را نشان ميدهند، در ميآيند.
بعدها كه مسائل كلامي رواج بيشتري در ميان مسلمانان پيدا ميكند، بينش سوم
كه بينش اماميه است، خود را نشان داده، راه سومي را كه همان امر بين
الامرين و نفي جبر و تفويض بطور مطلق است، پيشنهاد ميكند …
تحقیق دين مسيحيت
در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
ارمنستان اولين كشور مسيحي
مسلماً سال 2001 در تاريخ ارمنستان از ارزش ويژه اي برخوردار است، چرا كه
يك هزار و هفتصد سال از پذيرش رسمي دين مسيحيت در اين كشور مي گذرد و اين
امر همواره باعث فخر و مباهات ارمنيان سراسر گيتي است كه ملت ارمني در
تاريخ اولين ملتي است كه مسيحيت را در سال 301 ميلادي بعنوان دين رسمي كشور
برگزيده است. بدون شك سال 301 ميلادي سبب تحول و دگرگوني عظيمي در سرنوشت
ارمنستان گرديد، بطوريكه اگر ارامنه به مسيحيت، گرايش نمي يافتند چه بسا
تاريخ سرنوشت ديگري را براي اين ملت رقم مي زد. بعنوان نمونه ابداع الفباي
زبان ارمني در سال 406 ميلادي توسط مسروپ ماشتوس ثمره گرايش به دين جديد و
تلاش در راه اشاعه آن در اقصي نقاط ارمنستان بوده است.
لازم به ذكر است
كه مسيحيت براي اولين بار توسط تاده ئوس (طاطاووس) و بارتوقيمئوس مقدس، دو
حواري حضرت مسيح (ع) به ارمنستان آورده شد. به همين علت است كه كليساي
ارمني ، كليساي حواري يا كليساي مرسلي خوانده مي شود، ولي بايستي يادآور شد
كه هرگز اين نامگذاري تضعيف نقش گريگور لوساوريچ (گريگور روشنگر) در پايه
ريزي و اشاعه مسيحيت در ارمنستان نيست بلكه لقب لوساوريچ خود بيانگر ارزش و
احترام والايي است كه ارمنيان براي او قائل هستند …