سایر

تحقیق دي ماه روز هواي پاک

دانلود تحقیق با موضوع دي ماه روز هواي پاک،
در قالب word و در 7 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
فرا رسيدن 29 دي ماه «روز هواي پاک» بهانه‌اي بود تا سخني چند با همکاران و شهروندان داشته و ديگر بار سهم خود را در ايجاد محيطي پاک و سالم براي بهتر زيستن يادآور شويم در چندين سال اخير روند رشد صنعتي و مصرف‌گرائي دو عامل مهم ناشي از فعاليتهاي انساني در تخريب محيط‌زيست و بخصوص آلودگي هوا بوده است. شايد اگر بر اندوخته‌هاي ذهني و دانسته‌هاي خود مروري داشته و بهتر بينديشيم، بخوبي در مي‌يابيم که عملکرد و رفتار نامناسب ما اعم از مردم و مسئولين، تيشه‌اي بر ريشه حيات و پيکره ما بوده است که البته خود کرده را تدبير نيست.
حال که پاي صحبت به اينجا رسيد بد نيست اشاره‌اي گذرا به پديده آلودگي هوا، عوامل، آثار و عوارض آن داشته باشيم.
 امروزه فعاليتهاي انساني اعم از صنعتي و غيرصنعتي دو منشاء بزرگ آلودگي هواي کلان شهرها و مناطق متأثر از آن هستند که در اين ميان اگر عوامل طبيعي نظير آتشفشان‌ها، آتش‌سوزي جنگلها و مراتع، بحرانهاي مقطعي نظير جنگها، همچنين شرائط منطقه‌اي نظير پايداري جوي و موارد ديگر را نيز اضافه کنيم، مي‌توانيم اثرات تشديد کننده يا تعديل کننده عوامل مذکور را نيز در جمع‌بندي صحبت‌هايمان منظور نمود. از عمده‌ترين شاخصهاي آلودگي هوا مي‌توان به وجود ذرات معلق (Particulate Matter) گازهاي CO2, CO, SOx, NOx ترکيبات آلي فرار و پايدار (voc, pops) ترکيبات مخرب لايه ازن (CFC) ، فلزات سنگين و مواردي ديگر، اشاره نمود. برخي از ترکيبات فوق به تنهائي عامل مستقيم آسيب رساني به افراد بوده و برخي ديگر بطور غيرمستقيم، بواسطه اثرات متقابل ذرات و ترکيبات با يکديگر بر سلامتي جوامع بشري تأثير گذار خواهند بود که از آن جمله مي‌توان به تشکيل مه دود فتو شيميائي ناشي از فعل و انفعالات حلالها، مواد شيميائي و ذرات معلق با نور خورشيد در طبقات بالاي جو، اشاره نمود.
آلاينده‌هاي مذکور عمدتاً حاصل احتراق سوختهاي فسيلي در صنايع و خودروها بوده و برخي نيز به واسطه نشت يا عدم کنترل مؤثر مواد و ترکيبات شيميائي مورد استفاده در صنايع و کالاهاي مصرفي مي‌باشند.
در اين ميان با استناد به آمار و نتايج تحقيقات صورت گرفته، مي‌توان چنين نتيجه‌گيري کرد که نقش يکايک افراد جامعه به موازات تلاش و کوشش صاحبان صنايع و مسئولين ذيربط در جهت کاهش آلودگي و اثرات زيان‌بار آن، بسيار چشمگير و غيرقابل انکار است.
دريافت اين حقيقت نه تنها همکاري، بلکه پيشتازي آحاد جامعه را در استفاده بهينه از امکانات، صرفه‌جويي در مصرف منابع، کنترل و دفع آلودگي و ارتقاء فرهنگ و دانش زيست محيطي فردي را اقتضا مي‌نمايد. حال بهتر است کمي هم درباره اثرات آلودگي هوا بدانيم، با نگاهي گذرا به زندگي نسلهاي گذشته در مي‌يابيم که علي‌رغم پيشرفت بهداشت و سلامت فردي و اجتماعي در عصر جديد، اختلالات ذهني و ژنتيکي، بروز رفتارهاي ناملايم و تنشهاي عصبي، شيوع بيماريهائي نظير سرطانها، برونشيت و حساسيت‌ها، حمله قلبي و نهايتاً کاهش عمر و مرگ و مير، نسبت به گذشته، بسيار رشد داشته که به استناد تحقيقات صورت گرفته سهم اعظم آن متعلق به آلودگي هوا است.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق دي ماه روز هواي پاک”