معارف اسلامی

تحقیق تعریف انسان از نظر اسلام

دانلود تحقیق با موضوع تعریف انسان از نظر اسلام،
در قالب word و در 42 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
مقدمه
انسان مهمترين موضوع مورد بحث همه مكتبها بوده و هست . مكتبهاي
الهي هدايت يك انسان را محور اصلي رسالت خود قرار داده‌اند وهدف و نقش و
تلاش بي‌وقفة‌ خود را در هدايت و راهبري او جستجو كرده‌اند .
در مكتبهاي
غير الهي نيز گرچه تغيير و تحولات تاريخ را به عوامل ديگري غير از انسان
نسبت داده‌اند اما باز انسان به عنوان اصلي‌ترين موضوع مورد بحث آنها مطرح
شده است .
از آنجا كه بخش اصلي و مهم مديريت منابع انساني است ،
مهمترين بحث در مديريت قطعا ً بحث پيرامون انسان خواهد بود . انسان در
مكاتب الهي سرگذشت شگفت و جالبي دارد . مي‌تواند مسيري طولاني و پرفراز و
نشيب را بپيماد كه از بلنداي عليين تا پرتگاه سافلين فاصله دارد . او هدف
آفرينش است و منبع تمامي خيرات و شرارتها . او جهان را به تسخير خويش
درمي‌آورد و در خلقتش ملائك به سجدة او فرمان داده مي‌شوند .
از نظر
اسلام و قرآن انسان موجودي است كه از جهاني برتر به اين كرة خاكي هبوط كرده
است ، او امانت دار الهي ، مسجود ملائكه ، آگاه به اسماء الله و از همه
بالاتر جانشين خدا در زمين است . او تنها موجودي است كه در ميان جانداران
از آفرينشي ديگر است كه در ميان جانداران از آفرينشي ديگر است و داراي روح
خدايي . در صورت انحراف مي‌تواند به پرتگاهي سقوط كند كه هيچ حيوان
درنده‌اي هرگز ياراي آنهمه وحشي‌گري را ندارد و سرانجام موجودي است كه در
نهاد او مجموعه‌اي از خصوصيات متضاد يافت مي‌شود .

الف- خلقت انسان
در مورد خلقت انسان ديدگاههاي مختلفي وجود دارد.
1-
اكثريت فلاسفه و دانشمندان به خصوص تا قرن هجدهم خلقت آدمي را همچون
صاحبان اديان الهي خلقتي مستقل دانسته‌اند و آن را به جريان تكامل انواع
متصل نكرده‌اند .
2- در اواسط قرن هجدهم نظريه تحول توسط لامارك
(1829-1744) مطرح شد و سپس مشهورترين فردي كه روي اين نظريه كاركرد چارلز
داروين (1882-1809) است كه كتاب معروف خو را به نام « بنياد انواع و جريان
آن در انتخاب طبيعي» به رشته تحرير در آورد . به دنبال انتقادهايي که از
نظريه داروين شده ، نظريه موتاسيون (جهش) بوسيله دانشمند هلندي در اصلاح و
تكامل نظريه داروين مطرح شد كه مورد توجه دانشمندان جامعه شناسي چون مورگان
و هولدان قرار گرفت .
3-خلقت انسان از نظر اسلام و قرآن با خلقت حضرت
آدم كه از پيامبران الهي است آغاز مي‌شود . اسلام وبطور كلي مكتبهاي الهي ،
بي‌فرهنگي وتوحش انسانهاي اوليه را رد مي‌كنند و معتقدند كه هبوط آدم و
حوا به عنوان انسانهاي نخستين به زمين خاكي سرآغاز زندگي انسان را تشكيل
مي‌دهد كه همراه با تشكيل خانواده و فرهنگ الهي انساني بوده است .
قرآن
كريم در دو گروه از آيات ، موضوع خلقت انسان را تبيين مي‌كند . دسته اول
آياتي هستند كه به جريان طبيعي خلقت انسان مربوط است كه از ماده زميني آغاز
مي‌گردد ،‌به صورت نطفه در مي‌آيد ، در مجراي تبديلات جنيني به علقه و
مضغه تبديل مي‌شود و پس از مرحله استخوان بندي و تكامل جنين ، تولد كودك
صورت مي‌گيرد . از جملة اين آيات ، آيه 12 تا 14 سوره مؤمنون است :
و
لقد خلقنا الانسان من سلاله من طين ثم جعلناه نطفه في قرار مكين  ثم
جعلنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضعه عظاما فكسونا العظام
لحما ثم انشاناه خلقا اخر فتبارك الله احسن الخالقين …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تعریف انسان از نظر اسلام”