دانلود پاورپوینت با موضوع روش شناسی برداشت از آیات و روایات طبی،
درقالب ppt و در 16 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
الف: مبانی و مقدمات
1ـ توجه به هدف دین و امامت (قرآن و عترت)
2ـ تأثیر زمان و مکان و مخاطب در فهم آیات و احادیث
3ـ قطعی بودن آیات و قطعی نبودن برخی از احادیث طبی
4ـ عدم پیشداوری و تحمیل نظریههای علمی بر آیات و احادیث
5ـ لزوم آشنایی با دو حوزه = آیات و احادیث و طب
ب: اقسام آیات و احادیث طبی
1ـ آیات و احادیث اصول کلی بهداشت و درمان
الف: بهداشت
ا. بهداشت جسمی 2. بهداشت جنسی
3. بهداشت غذایی 4. بهداشت روانی
5. بهداشت مسکن 6. بهداشت شغلی و …
ب: اقسام آیات و احادیث طبی
2- آیات و احادیث مربوط به فلسفه احکام نظیر طهارت
3ـ آیات و احادیث فی الواقعه (موارد خاص)
4ـ مطالب طبی بر اساس ادبیات پزشکی عصر خاص
ج: معیارهای بررسی آیات و احادیث طبی
اول: بررسی شأن نزول در آیات و بررسی سندی در روایات
دوم: بررسی محتوایی یا متنی
1ـ عدم مخالفت با آیات قرآن
2ـ عدم مخالفت با سنت قطعی نبوی و صحابه خاصه اهل بیت «علیهم السلام»
3ـ عدم مخالفت با اصول عقلی و علمی قطعی و اثبات شده
4ـ عدم مخالفت با یافتههای طبی قطعی و اثبات شده
د: فواید توجه به آیات و احادیث طبی
1ـ فواید علمی و عملی در تأمین بهداشت و سلامت
2ـ فواید اعتقادی (افزایش ایمان در اعجازها و شگفتیهای آیات و احادیث طبی)
3ـ فوايد علمي در نظریهپردازی های علمی و پژوهشی
1. وجود آیات طبی در قرآن (شمارگان این آیات طبی به حدود 1600 آیه رسیده است).
2. معنادار بودن گزارههای طبی در قرآن و احادیث
3ـ لزوم توجه به هدف قرآن و عترت (هدایت و تکامل بشری)
و. قواعد و اصول استفاده از آیات و احادیث طبی
4ـ قطعی نبودن بسیاری از یافتههای علمی
5ـ ممنوعیت تفسیر به رأی
6ـ قابل استفاده نبودن همه علوم از ظواهر قرآن
7ـ رابطه سازگارانه بین قرآن، احادیث ثقه و علم
ز: شرایط و مقدمات
1ـ پژوهشگر علوم مقدماتی تفسیر و حدیث شناسی را بداند.
2ـ با علوم پزشکی آشنا باشد.
3ـ بدون پیش داوری به مباحث میانرشتهای بپردازد.
ح: روشها
1ـ استخراج همه جزئیات علوم پزشکی از قرآن = غیر صحیح / مبنای آن مخدوش است.
2ـ تحمیل نظریههای علمی بر قرآن = غیر صحیح / منتهی به تفسیر به رأی میشود.
3ـ استخدام علوم پزشکی برای فهم و تفسیر قرآن = معتبر
ط: معیارها
در حوزه قرآن و عترت:
مطلب طبی با ظاهر یا نص قرآن سازگار باشد.
2. در حوزه علم:
مطالب طبی اطمینانآور یا قطعی باشد.
(در مورد نظریههای ظنی به صورت احتمالی گفته شود.)
ی : اقسام آیات و روایات
1ـ اشارات طبی : فلینظر الانسان الی طعامه (عبس / 24) ؛
«الم نجعل له عینین ولسانا وشفتین» (بلد/ 9)
2ـ شگفتیهای طبی : شفابخش بودن عسل (نحل/ 69)
3ـ اعجازهای طبی : مراحل خلقت انسان (حج/ 5 و مؤمنون/ 12)
4ـ نظریهپردازیهای طبی بر اساس آیات و روایات
بحث سلامت روحی و اخلاقی و اعتقادی (بیماریهای اعتقادی مثل نفاق، بیماریهای اخلاقی نظیر حسد، حرص و طمع )
مصادیق آیات و روایات طبی
1. آیات ناظر به خلقت انسان
2. آیات ناظر به فلسفه احکام (طهارت، شراب، دفن میت)
3ـ آیات ناظر به مواد غذایی
1ـ توجه به هدف دین و امامت (قرآن و عترت)
2ـ تأثیر زمان و مکان و مخاطب در فهم آیات و احادیث
3ـ قطعی بودن آیات و قطعی نبودن برخی از احادیث طبی
4ـ عدم پیشداوری و تحمیل نظریههای علمی بر آیات و احادیث
5ـ لزوم آشنایی با دو حوزه = آیات و احادیث و طب
ب: اقسام آیات و احادیث طبی
1ـ آیات و احادیث اصول کلی بهداشت و درمان
الف: بهداشت
ا. بهداشت جسمی 2. بهداشت جنسی
3. بهداشت غذایی 4. بهداشت روانی
5. بهداشت مسکن 6. بهداشت شغلی و …
ب: اقسام آیات و احادیث طبی
2- آیات و احادیث مربوط به فلسفه احکام نظیر طهارت
3ـ آیات و احادیث فی الواقعه (موارد خاص)
4ـ مطالب طبی بر اساس ادبیات پزشکی عصر خاص
ج: معیارهای بررسی آیات و احادیث طبی
اول: بررسی شأن نزول در آیات و بررسی سندی در روایات
دوم: بررسی محتوایی یا متنی
1ـ عدم مخالفت با آیات قرآن
2ـ عدم مخالفت با سنت قطعی نبوی و صحابه خاصه اهل بیت «علیهم السلام»
3ـ عدم مخالفت با اصول عقلی و علمی قطعی و اثبات شده
4ـ عدم مخالفت با یافتههای طبی قطعی و اثبات شده
د: فواید توجه به آیات و احادیث طبی
1ـ فواید علمی و عملی در تأمین بهداشت و سلامت
2ـ فواید اعتقادی (افزایش ایمان در اعجازها و شگفتیهای آیات و احادیث طبی)
3ـ فوايد علمي در نظریهپردازی های علمی و پژوهشی
1. وجود آیات طبی در قرآن (شمارگان این آیات طبی به حدود 1600 آیه رسیده است).
2. معنادار بودن گزارههای طبی در قرآن و احادیث
3ـ لزوم توجه به هدف قرآن و عترت (هدایت و تکامل بشری)
و. قواعد و اصول استفاده از آیات و احادیث طبی
4ـ قطعی نبودن بسیاری از یافتههای علمی
5ـ ممنوعیت تفسیر به رأی
6ـ قابل استفاده نبودن همه علوم از ظواهر قرآن
7ـ رابطه سازگارانه بین قرآن، احادیث ثقه و علم
ز: شرایط و مقدمات
1ـ پژوهشگر علوم مقدماتی تفسیر و حدیث شناسی را بداند.
2ـ با علوم پزشکی آشنا باشد.
3ـ بدون پیش داوری به مباحث میانرشتهای بپردازد.
ح: روشها
1ـ استخراج همه جزئیات علوم پزشکی از قرآن = غیر صحیح / مبنای آن مخدوش است.
2ـ تحمیل نظریههای علمی بر قرآن = غیر صحیح / منتهی به تفسیر به رأی میشود.
3ـ استخدام علوم پزشکی برای فهم و تفسیر قرآن = معتبر
ط: معیارها
در حوزه قرآن و عترت:
مطلب طبی با ظاهر یا نص قرآن سازگار باشد.
2. در حوزه علم:
مطالب طبی اطمینانآور یا قطعی باشد.
(در مورد نظریههای ظنی به صورت احتمالی گفته شود.)
ی : اقسام آیات و روایات
1ـ اشارات طبی : فلینظر الانسان الی طعامه (عبس / 24) ؛
«الم نجعل له عینین ولسانا وشفتین» (بلد/ 9)
2ـ شگفتیهای طبی : شفابخش بودن عسل (نحل/ 69)
3ـ اعجازهای طبی : مراحل خلقت انسان (حج/ 5 و مؤمنون/ 12)
4ـ نظریهپردازیهای طبی بر اساس آیات و روایات
بحث سلامت روحی و اخلاقی و اعتقادی (بیماریهای اعتقادی مثل نفاق، بیماریهای اخلاقی نظیر حسد، حرص و طمع )
مصادیق آیات و روایات طبی
1. آیات ناظر به خلقت انسان
2. آیات ناظر به فلسفه احکام (طهارت، شراب، دفن میت)
3ـ آیات ناظر به مواد غذایی
دانلود فایل”پاورپوینت روش شناسی برداشت از آیات و روایات طبی”