سایر

تحقیق خاک شناسی

دانلود تحقیق با موضوع خاک شناسی،
در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
تاريخچه علم خاك 
تاريخچه علم خاك با استفاده از آب و آبياري براي بهره برداري از خاك آغاز مي گردد . اهميت آب براي گياهان از زمان قبل از تاريخ شناخته شده است . در واقع عمليات آبياري توسط سومري ها در 3500 سال قبل از ميلاد مسيح اجرا گرديد و حتي در قرن 18 قبل از ميلاد هامورابي ( پادشاه بابل 1685-1730 قبل از ميلاد) از خود شرحي در مورد سيستم كانال هاي آبياري به جاي گذاشت . 
براي اولين بار يوناني ها  و رمي ها به يك سيستم بهره برداري كشاورزي پي بردند كه در آن كشت گياهان خانواده بقولات و استفاده از خاكستر و گوگرد به منظور بهبود حاصلخيزي خاك مورد توجه قرار داشت . 
دوره تجربه و آغاز تحقيق
در ابتداي قرن هفدهم ميلادي يك پزشك و شيميدان اهل فلاندر * به نام وان هلمونت آزمايشي انجام داد كه به عنوان سرآغاز تاريخچه جديدي به حساب مي آيد . او يك نهال بيد به وزن 3/2 كيلو گرم را در 8/90 كيلو گرم خاك كاشت ، به خاك مزبور چيزي جز آب باران اضافه نگرديد ، پس از گذشت پنج سال وزن درخت به 8/76 كيلو گرم رسيد در حالي كه از وزن خاك فقط 57 گرم كاسته شد . محقق مزبور اين كاهش وزن خاك را به حساب خطاهاي آزمايش گذاشت و پس از اين تحقيق نظر فرانسيس بيكن انگليسي را كه آب تنها ماده غذايي گياه است اشاعه داد . نظر وان هلمونت به دو دليل زير درست نبود : 
-كاهش 57 گرم از وزن خاك مربوط است به جذب مواد معدني  P , K , Caتوسط گياه .
-درخت بيش از همه با عمل جذب كلروفيلي از كربن و اكسيژن موجود در اتمسفر خود را ساخته بود . 
بعدها در 1731 ميلادي جفرو تولانگليسي به اين نتيجه رسيد كه عوامل اصلي رشد گياهان عبارتند از : نيترات ، آب ، هوا ، خاك و گرما
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق خاک شناسی”