پزشکی

تحقیق پيشگيري از پوسيدگي دنداني دانش آموزان ابتدايي از طريق وارنيش فلورايد تراپي

دانلود تحقیق با موضوع پيشگيري از پوسيدگي دنداني دانش آموزان ابتدايي از طريق وارنيش فلورايد تراپي،
در قالب word و در 29 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
سلامت انسانها نقش موثري در توسعه و توانمندي جامعه دارد، سلامت دهان و دندان در تامين و ارتقاء سلامتي جامعه تا بدانجا مورد توجه قرار گرفته كه اكنون يكي از يازده  شعار قرن بيست و يكم شناخته شده است. سلامت كودكان و نوجوانان كه سرمايه هاي اصلي وآينده سازان كشور مي باشند، از اركان اصلي دست اندر كاران رشد و توسعه جامعه است و سلامت دهان و دندان بخش مهمي از بهداشت عمومي است كه در كيفيت زندگي افراد نقش مهمي دارد .
ضرورت اجراي طرح:
پوسيدگي دندان شايع ترين بيماري مزمن دوران كودكي و نوجواني است كه در بين اقشار جامعه با هر نژاد و رده اجتماعي مشاهده مي شود.  طبق آخرين بررسي هاي بعمل آمده بطور متوسط هر كودك 6 ساله ايراني در بدو ورود به مدرسه داراي 5 دندان شيري پوسيده است و از سن 6 تا 12 سالگي نيز ميزان پوسيدگي دندانهاي دائمي روند افزايشي دارد. مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه اطفال در سنين دبستان بطور متوسط نياز به دريافت ساليانه 3 ساعت خدمات دندانپزشكي دارند و چنانچه بخواهيم چنين استانداردي را پذيرفته و به كشور خود تعميم دهيم بالغ بر ميليونها ساعت خدمات دندانپزشكي مورد نياز خواهد بود.
واضح است كه تهيه و تدارك نيروي انساني و هزينه اجراي چنين برنامه اي بسيار گزاف خواهد بود حال آنكه ارائه خدمات پيشگيري در جهت جلوگيري از ايجاد بيماريهاي دهان و دندان صرف هزينه بسيار كمتري را در پيش خواهد داشت. بهترين زمان جهت كنترل بيماريهاي دهان و دندان سنين كودكي و يكي از بهترين مكان هاجهت دسترسي به اين گروه سني مدارس ابتدايي مي باشد. همزمان با آموزش بهداشت دهان و دندان به دانش آموزان و والدين آنها ، استفاده از وارنيش فلورايد به عنوان يكي از بهترين روشهاي پيشگيري از پوسيدگي دهان و دندان توصيه مي گردد.از مزاياي استفاده از وارنيش فلورايد، ايمن بودن آن براي كودكان و كاربرد آسان و راحت آن توسط افراد آموزش ديده  در مدارس ابتدايي مي باشد. همچنين ارائه اين خدمت نياز به تجهيزات دندانپزشكي گرانقيمت ندارد واستفاده از وارنيش فلورايد در دانش آموزان حدود 50%كاهش پوسيدگي در  دندان هاي شيري و دائمي را به همراه دارد، لذا اداره سلامت دهان و دندان با همكاري دفتر امور سلامت وتندرستي وزارت آموزش و پرورش طرح كشوري پيشگيري از پوسيدگي دنداني دانش آموزان ابتدايي از طريق وارنيش فلورايدتراپي را در سال تحصيلي 92-91 اجرا مي نمايد.اميد است گام موثر در راستاي ارتقاي سلامت دهان ودندان آينده سازان ميهن اسلامي مان برداشته شود.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق پيشگيري از پوسيدگي دنداني دانش آموزان ابتدايي از طريق وارنيش فلورايد تراپي”