دانلود تحقیق با موضوع استقراء ناقص و چگونگي تعميم آن،
در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه پژوهشگر
بيان مسئله و مقدمات موردنياز بحث
استقراء در منطق مرحوم مظفر (ره)
نظريات مختلف در چگونگي تعميم
الف: نظريه منطقيون ارسطويي
ب: نظريه شرقي (ماركسيسمي)
ج: نظريه غربي (فيلسين شاله)
د: نظريه شهيد صدر
نتيجه
منابع و مآخذ
بيان مسئله و مقدمات موردنياز بحث
استقراء در منطق مرحوم مظفر (ره)
نظريات مختلف در چگونگي تعميم
الف: نظريه منطقيون ارسطويي
ب: نظريه شرقي (ماركسيسمي)
ج: نظريه غربي (فيلسين شاله)
د: نظريه شهيد صدر
نتيجه
منابع و مآخذ
بخشی از متن تحقیق:
بيان مسئله و مقدمات مورد نياز بحث:
عقيم بودن استقراء نكتهاي نوين نيست. از بدو تدوين منطق اين مطلب همواره مورد تاييد منطقيان بوده است كه مقارنت دو چيز در موارد محدود به ما اجازه نميدهد كه آن مقارنت را در همه موارد جاري و صادق بدانيم. از اين رو در باب جحت تنها راه معتبر يقيني را قياس محسوب كرده و تمثيل و استقراء را دو راه عقيم ميشمردند. مشكلي كه در اينجا پيدا ميشود آنست كه بخش عظيمي از قضاياي كلي به كار رفته در علوم، منبع و مبدئي جز حس ندارد و با فروريزي استقراء همه آنها فرو ميريزد. قضايايي نظير آب، رفع عطش ميكند. آتش،آهن را ذوب ميكند. و بيشمار ديگر از اين دست قضايا. سوالي كه در اينجا مطرح است اينست كه مگر در اين قضايا غير از مقارنتهايي كه در موارد معدود ديدهايم، چيز ديگري وجود دارد. پس مجوز منطقي اين تعميم چيست؟ منطق ارسطويي از آنجا كه تنها راه استنتاج را قياس ميشمارد، ميكوشد تا به نحوي استقرا را به قياس تبديل كند و با نام نهادن تجربه بر اين گونه استقراءها مشكل راهحل نمايد. به عبارتي اين منطق …
عقيم بودن استقراء نكتهاي نوين نيست. از بدو تدوين منطق اين مطلب همواره مورد تاييد منطقيان بوده است كه مقارنت دو چيز در موارد محدود به ما اجازه نميدهد كه آن مقارنت را در همه موارد جاري و صادق بدانيم. از اين رو در باب جحت تنها راه معتبر يقيني را قياس محسوب كرده و تمثيل و استقراء را دو راه عقيم ميشمردند. مشكلي كه در اينجا پيدا ميشود آنست كه بخش عظيمي از قضاياي كلي به كار رفته در علوم، منبع و مبدئي جز حس ندارد و با فروريزي استقراء همه آنها فرو ميريزد. قضايايي نظير آب، رفع عطش ميكند. آتش،آهن را ذوب ميكند. و بيشمار ديگر از اين دست قضايا. سوالي كه در اينجا مطرح است اينست كه مگر در اين قضايا غير از مقارنتهايي كه در موارد معدود ديدهايم، چيز ديگري وجود دارد. پس مجوز منطقي اين تعميم چيست؟ منطق ارسطويي از آنجا كه تنها راه استنتاج را قياس ميشمارد، ميكوشد تا به نحوي استقرا را به قياس تبديل كند و با نام نهادن تجربه بر اين گونه استقراءها مشكل راهحل نمايد. به عبارتي اين منطق …
دانلود فایل”تحقیق استقراء ناقص و چگونگي تعميم آن”
2019-09-19 07:35:41