معارف اسلامی

تحقیق تفسير سوره آل عمران

دانلود تحقیق با موضوع تفسير سوره آل عمران،
در قالب word و در 159 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
اهل تحقيق در اسم «الله» با هم اختلاف دارند
كه آيا از معنايي مشتق شده است يا نه؟ عده زيادي از آنها معتقدند كه از
معنايي اشتقاق پيدا نكرده است و اسم «الله» فقط به خداوند سبحان اختصاص
دارد، و همانند اسم علم در مورد غير خداوند مي باشد و هنگامي كه اين لفظ به
گوش اهل معرفت مي رسد، فهم و علم آنها به سراغ معنايي غير از وجود خداوند
سبحان نمي رود. و حق اين كلمه آن است كه همراه با شهود قلبي باشد، لذا
انسان هنگامي كه با زبانش «الله» گفت و يا با گوش خود آن را شنيد، با قلبش
هم شهادت به «الله» بدهد.
و همچنان كه اين كلمه به معنايي جز «الله»
دلالت نمي كند، مشهود گوينده آن نيز نبايد جز «الله» باشد، پس با زبانش
«الله» بگويد و با دلش به «الله» علم پيدا نمايد و با قلب خود «الله» را
بشناسد و با روح خود «الله» را دوست بدارد و با باطنش «الله» را ببيند و با
ظاهر خود در پيشگاه خداوند تملق نمايد و با سر خويش، به حقيقت «الله» برسد
و احوال خود را براي «الله» و در راه او صرف نمايد به گونه اي كه در
اعمالش، نصيب و بهره اي جز براي خدا نباشد و هنگامي كه در نزديكي حالتي
قرار گرفت كه محو در «الله»، براي او و به وسيله او شد، خداوند سبحان، با
رحمت خويش، جبران نقايص او نموده و با گفتن «الرحمن الرحيم» موجب مي گردد
كه جلوي تلف شدن آنها گرفته شده و باقي بمانند و قلبهايشان پاكيزه گردد،
لذا لطف و مهرباني، سنتي از جانب خداوند سبحان است تا اولياء او به طور كلي
فاني نشده و از بين نروند.

آيه 1 و2: الم* الله لا اله الا هو الحي القيوم
با
گفتن «الف» اشاره به اين نمود كه در همه حالات، تو را كفايت مي كند، زيرا
تو در اسارت غفلت بوده و صلاح و رشد خود را نمي تواني پيدا نمايي و او
نقايص تو را برطرف كرده و ياري او تو را كفايت مي نمايد، پس بدون درخواست
تو- بلكه بدون اينكه از حالت خبر داشته باشي- تو را كفايت مي نمايد، بدون
اينكه بفهمي و به تو عطا مي نمايد، بدون اينكه درخواست نمايي.
«لام»،
اشاره به لطف او به توست در نهان سر و درون تا جايي كه محل منت را بر تو
آشكار نمي نمايد، مكاني كه تو را در آنجا تثبيت و پابرجا نموده است. و
«ميم» اشاره به موافقت جريان تقدير الهي با متعلقات خواسته ؟؟ اولياء الهي
است، لذا در دنيا چيزي حركت نمي‌كند و ذره اي ظاهر نمي شود، مگر اينكه مورد
رضايت آنهاست، تا جايي كه اگر فردي در مورد سخن خداوند يعني «كل يوم هو في
شأن » بگويد: مقصود از شأن در اين آيه، محقق كردن مراد و مقصود اولياء
الهي است، سخني دور از حقيقت بيان نكرده است.
و گفته مي شود: از قلبت-
با شنيدن اين حروف مقطعه كه برخلاف عادت مردم در محاوره و گفتگوست- كه قلب
از موهومات و معلومات خالي شد و سر و باطن از امور عادي و معهود پاك شد،
اين اسم يعني «الله» بر قلب مقدس از هر بيگانه و باطن پاك شده از هر
كيفيتي، وارد مي گردد، پس فرمود: «الم الله لا اله الا هو الحي القيوم» او،
كسي است كه كار لهو نمي كند تا شما را از ياد ببرد و كار سهو نمي نمايد تا
از انجام كارهايش جا بماند، لذا او در همه احوال، مراقب سر و باطن شماست،
اگر در خلوت باشيد، مراقب شماست و اگر در ميان مردم هم باشيد، باز مراقب
شماست و به طور خلاصه- در هر حالتي كه باشيد- او علاقمند به شماست.
(قسمتي از) آيه3: نز عليك الكتاب بالحق
اي
محمد (ص) تو نمي داني كه كتاب چيست و قصه دوستان را نمي داني، اما خداوند
از روز ازل تو را اختيار نمود و به تو امري را القا كرد كه منشأش عجيب،
برهانش آشكار و محل و مكانش عزيز است.
(ادامه) آيه3: مصدقاً لما بين يديه
يعني آنچه را كه به تو وعده داده، در كتاب، بر زبان انبياء (ع) محقق نموده است.
(ادامه) آيه 3 و (قسمتي از) آيه4: و انزل التوراه و الانجيل* من قبل هديً للناس و انزل الفرقان
يعني
ما هر چند كه قبل از تو كتابهايمان را بر پيامبران نازل كرديم، اما در هيچ
كتابي، از نام و ياد تو خالي نگذاشتيم، سراينده آنها (عرفا) گفته است:
و در نزد من براي دوستاني كه غايب هستند
ورق هايي است كه عنوان آن، ذكر و ياد توست
و همچنان كه به واسطه تو، نور انبياء را كامل و تمام كرديم، با ياد تو، همه آنچه را كه از ذكرها نازل كرده بوديم، زينت داديم.
(ادامه) آيه4: ان الذين كفروا بآيات الله لهم عذاب شديد و الله عزيز ذوانتقام
و
او در نهايت حجاب است، اما آنها درك نمي كنند و خداوند بر اوليايش عزيز
بوده و از دشمنانش، انتقام گيرنده است، عزيزي است كه هر فردي او را مي
خواهد، اما- در بيشتر وقت ها- كسي او را نمي يابد.
آيه5: ان الله لايخفي عليه شيئ في الارض و لا في السماء
بنده
هيچ نفسي نمي كشد مگر اينكه خداوند سبحان و متعال، آن را محاسبه مي نمايد و
در آسمان و زمين هيچ ذره اي حاصل نمي گردد مگر اينكه خداوند سبحان، ايجاد
كننده و خالق آن است و هيچ كس، به صفتي متصف نمي گردد مگر اينكه او متولي
آن است.
مطالب فوق براي عموم مردم بود، اما براي خواص: هيچ كس حاجتي را
به سوي او نمي برد مگر اينكه او برآورده كننده آن است و هيچ فردي در سير
نزولي به او رجوع نمي كند، مگر اينكه او آن را كفايت مي كند …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تفسير سوره آل عمران”