معارف اسلامی

تحقیق ارزش معنوي جهاد

دانلود تحقیق با موضوع ارزش معنوي جهاد،
در قالب word و در 55 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
مقام اول
1ـ اشاره به مقام اول
بدان كه مقام اول نفس و منزل اسفل آن
، منزل ملك وظاهر و دنياي آن است كه اشعه و انوار غيبيه آن در اين بدن
محسوس و بنيه ظاهره تابيده ، و او را زندگاني عرضي بخشيده ،و تجييش جيوش در
اين بدن كره ، و ميدان جنگ آن همين بدن است ، و قوي ظاهره آن ، لشكر آن
است كه در اقاليم سبعه ملكيه – يعني گوش و چشم و زبان و شكم و فرج و دست و
پا – بسط پيدا كرده . و تمام اين قواي منتشر در اين ممالك سبعه ، در تحت
تصرف نفس است به مقام و هم ، زيرا كه و هم سلطان قواي ظاهره و باطنه نفس
است . پس اگر وهم حكومت نمود در آن ها به تصرف خود يا شيطان ، اين قوا ،
جنود شيطان گردند و مملكت در تحت سلطنت شيطان واقع شود ، و لشكر رحمان و
جنود عقل مضمحل گردند ، و شكست خورده رخت از نشاء ملك و دنياي انسان در
كشند و هجرت نمايند ،و حركات و سكنات آنها در تحت نظام عقل و شرع باشد ،
مملكت رحماني و عقلاني شود ، وشيطان وجنودش از آن رخت برندند و دامن در
كشند.
پس جهاد نفس كه جهاد بزرگ است و از كشته شدن در راه حق تعالي
بالاتر است ، در اين مقام عبارت است از غلبه كردن انسان بر قواي ظاهره خود ،
و آنها را درتحت فرمان خالق قرار دادن ، و مملكت را از لوث وجود قواي
شيطان وجنود آن خالي نمودن است.
2ـ در تفكر است‌
بدان كه اول شرط
مجاهده با نفس وحركت به جانب حق تعالي ،‌تفكر است ، و بعضي از علماي اخلاق
آن را در بدايات در مرتبه پنجم قرار داده اند ، و آن نيز در مقام خود صحيح
است .
و تفكر در اين مقام عبارت است از آن كه؛ انسان لااقل درهر شب و
روزي مقداري ولو كم هم باشد فكر كند در اين كه آيا مولاي او كه او را در
اين دنيا آورده ، و تمام اسباب آسايش و راحت را از براي او فراهم كرده ،
وبدن سالم وقواي صحيحه ،‌كه هر يك داراي منافعي است كه عقل هر كس را حيران
مي كند ، به او عنايت كرده ، و اين همه بسط بساط نعمت و رحمت كرده ، و از
طرفي هم اين همه انبيا را فرستاده ، و كتاب نازل كرده ، و راهنمايي ها
نموده ،‌و دعوت ها كرده است، آيا وظيفه ما با اين مولاي مالك الملوك چيست ؟

آيا تمام اين بساط ،فقط براي همين حيات حيواني و اداره كردن شهوت است كه با تمام حيوانات شريك هستيم ،يا مقصود ديگري دركار است …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق ارزش معنوي جهاد”