معارف اسلامی

تحقیق دين و فوائد و آثار ايمان

دانلود تحقیق با موضوع دين و فوائد و آثار ايمان،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
در باب ايمان دو جهت غالباً مورد توجه است يكي اينكه ايمان و عقيده ديني از چه ناشي مي شود و چه عاملي سبب شده و مي شود كه بشر سوي دين و ايمان سوق داده مي شود ؛ آيا آن عامل داخلي است يا خارجي؟ يعني آيا از فطرت ذاتي بشر سرچشمه مي گيرد يا آنكه پاره اي عوامل خارجي شر را به اين طرف سوق مي دهند؟ عبارت ديگر ريشه و اصل و مبناي حس ديني چيست؟ و اين حس چقدر محتوي حقيقت است؟ جهت دوم آثار و فوائد دين و ايمان است ، هر كدام از اينها بحث جالب و قابل توجهي است.

سرمايه يا سربار؟
بحث امروز ما در اطراف اين است كه ايمان و اعتقاد مذهبي چه اثري مي تواند داشته باشد. يك نفر ممكن است واقعاً مؤمن و معتقد باشد و هم ممكن است بي ايمان و لا مذهب باشد و در بدبيني به سر ببرد. جاي اين است كه بحث شود آيا ايمان و اعتقاد مذهبي يك سرمايه است براي بشر كه اگر او را از دست داد يكي از سرمايه هاي زندگي و حيات را از دست داده ، يا اينكه يك قيد و سرباري است ، اگر او را از دست داد در زندگي چيزي را نباخته ، بلكه باري را از دوش خود برداشته است.
تولستوي كه يكي از متفكرين و نويسندگان بزرگ قرن ما است و شهرت جهاني دارد مي گويد: «ايمان آن چيزي است كه آدمي با آن زندگي مي كند» مقصود او اين است كه ايمان بهترين سرمايه زندگي است ، اگر انسان او را از كف داد مهمترين سرمايه زندگي را از دست داده است.
بسيار چيزها را بايد سرمايه زندگي شمرد. سلامت يك سرمايه زندگي است ،‌امنيت همينطور ، ثروت همينطور ، علم و معرفت همينطور. عدالت اجتماعي همينطور ، داشتن همسر و فرزندان صالح همينطور ، داشتن دوستان شايسته و صميمي همينطور ، تربيت عالي همينطور ، سلامت روح و روان همينطور ، همه اينها سرمايه هاي زندگي شمار مي روند هر كدام از اينها كه نباشد نقصي در سعادت و كمال انسان خواهد بود و انسان يكي از سرمايه ها را از كف داده است ، نبود هر كدام از اينها نوعي از بدبختي است.
ايمان هم يكي از سرمايه ها بلكه بالاتر از همه آنها است. قرآن كريم مي فرمايد: « يا ايهاالذين آمنوا هل ادّلكم علي تجاره تنجيكم من عذاب اليم تؤمنون بالله و رسوله » يعني آيا شما را به يك تجارت و بازرگاني كه شما را از شكنجه هاي دردناك نجات مي دهد راهنمائي كنم؟ آن اين است كه خدا و پيغمبر او ايمان بياوريد.
چنانكه مي بينيم قرآن كريم از ايمان به خدا و پيغمبر به عنوان تجارت و سرمايه ياد كرده است …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق دين و فوائد و آثار ايمان”