معارف اسلامی

تحقیق دین و نماز

دانلود تحقیق با موضوع دین و نماز،
در قالب word و در 37 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

عبادت فطري بشريت است
فطرتاً
هرموجودي كه لباس هستي پوشيده به ازكتم عدم پاي به عرصه حيات و زندگي
نهاده به طور مرموز و ناخوداگاه خواستار و پوياي آفريدگار وصانع خويش است
واز هر سوي به سوي ديگر و خالق و پرودگار خود را مي جويد ، تا پاس حرمت و
احترام لازم او را بنمايد و از فضل و رحمت و اكرام او تشكر و سپاسگذاري
نموده و به مصداق اين كه انسان بنده احسان است به پيشگاه با عظمت او
سرتعظيم و بندگي فرود آورد .
خداوند مي فرمايد:
فاقم وجهك للدين حنيفا فطرت الله التي فطرالناس عليها لاتبديل لخلق الله ذالك الدين القيم و لكن اكثرالناس لا يعلمون
به
ايين راست خداوند روي آور آييني كه خدا آفرينش انسان را بر روي ان نهاد و
خلق خداوند تغيير پذير نيست اين است دين استوار و محكم ولي بيشتر مردم جاهل
هستند و به آن علم ندارند .فطرت چيست ؟
فطرت يك شعور باطني است و انسان
رابه طور ناخودآگاه به سوي خالق و آفريدگار رهبري وهدايت مي كند و در
هدايت خود به سوي خدا به هيچ گونه استدلال و برهاني نياز ندارد و ناخودآگاه
آدمي را خداخواه و خداجونموده و اين امر غريزي رادر نهاد انسان شكوفا مي
سازد .
اذغان دانشمندان غرب برخداجويي بشريت
جان ايورث استاد
دانشگاه كلمبيا درباره مذهب چنين مي گويد :« هيچ فرهنگ و تمدني در نزد هيچ
قومي نمي توان يافت مگر انكه در آن فرهنگ و تمدن شكل و نقشي از مذهب وجود
داشته است و ريشه هاي مذهب تا اعماقه تاريخ از تاريخ كه ثبت نشده و به
دسترس بشريت نرسيده كشيده شده است .
ژان ژاك روسو مي گويد :
راه
خداشناسي منحصر به عقل نيست بلكه شعور فطري بهترين راهي است براي اثبات اين
موضوع كه همه موجودات غير انسان ، با شعور خدا را مي پرستند .
الكس كارل مي گويد :
احساس
عرفاني جنبشي است كه از اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و يك غريزه اصلي
است .انسان همان طور كه به آب نياز دارد ،به خدا نيز محتاج است . هرگونه
شناخت و عرفاني كه از خدا در وجود ما نهفته است از فطرت سرچشمه مي گيرد و
خداشناسي با خلقت انسان عجين است .تمامي موحدين و متععبدين در محور فطرت و
به استمداد به عبادت و اطاعت معبود واقعي خويش مي پردازد .
فطرت كه باسرشت انسان آميخته است رشته خدمات عبادي اش در درون انسان هرگز گسيخته نمي گردد.
با عبادت خالص خود را بازياب
حضرت صادق ع در فرازي ديگر از سخنان دربار خويش مي فرمايد :
فان سلم لك فرضك و سنك فانت عابد
چون
اعمال وعبادات تو سالم و بي عيب شد عنوان بندگي شايسته توباشد شو تو
سزاوار اين عنوان هستي يعني بنده وبندگي در حق كسي مصداق دارد . كه مولي و
اقاي خود را به خوبي اطاعت كند و با معرفتي كامل تمام خواسته هاي معبود
خويش را پذيرا باشد تا سالك الي الله شود .
با تواضع در بساط پروردگارت قيام به عبادت كن .
دركلمات
حضرت صادق ع چند مطلب مهم و قابل اهميت ذكر شده است اول : عمل به واجبات
وسنت هاي اسلامي براي سالك الي الله ، از همه چيز مهمتر و لازمتر است زيرا
موجبات
تقويت روح علوي سالكان و عابدان را همين فرائض و مستحبات فراهم مي سازد .
دوم حديث شريف از ما مي خواهد كه اعمالمان رابي عيب و خالص از ريا و
تظاهرانجام دهيم چون كه خداوند در كيفيت عبادت ما عنايت دارد نه در كميت آن
.
سوم : عبادت و طاعت براي خداوند هميشگي بايدباشد و شايسته است كه
انسان هيچگاه از عبادت براي خداوند غفلت نورزد ناگفته نماند كه عبادت فقط
در نماز وروزه خلاصه نمي گردد .
فلسفه و جوب نماز
اولين فريضه اي كه
پيامبر اكرم براي امت آورد نماز است و آخرين فريضه اي هم كه تا هنگام مرگ
از مكلف ساقط نمي گردد وموظف است كه آن را به هر نحو ميسور به جا آورد نماز
است . اولين چيزي كه طبق روايات واصله پس از مرگ از مسلمانان مي پرسند
نماز است كه هرگاه مقبول افتد به ساير اعمال توجه مي نمايند و اگر نماز
قبول
نشود به ساير اعمال توجهي نمي گردد‌‌نماز ستون دين معراج مومن قرباني كل تقي
، ميزان اعمال ،خير موضوع و نور چشم پيامبر اكرم است .بعداز نماز دعا
مستجاب مي گردد .نماز عامل تزكيه تربيت است . نماز بهترين شعارانبيا و
اولياي گرام است ونماز عالي ترين وسيله راز و نياز با خدا است و نما ز
بهترين وسيله ارتباط مستقيم بنده مخلص با مولا و پروردگار مهربان است …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق دین و نماز”