سایر

پاورپوینت طراحی آموزشی

دانلود پاورپوینت با موضوع  طراحی آموزشی،
در قالب ppt و در 72 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
طراحی آموزشی، چرا و چگونه؟
تمامی اساتید در کلاس درس نیاز به طراحی و ترسیم نوعی طرح برای آینده دارند.
طراحی
آموزشی، پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا و
امکانات موجود با توجه به ویژگی های دانشجویان، تعریف شده است.
هدف از طراحی آموزشی:
فراهم
کردن امکانات یادگیری مورد نیاز است، زیرا انتخاب فعالیت های یادگیری مؤثر
و مناسب، عامل مهمی در فرآیند طراحی یک درس محسوب می شود.
قبل از شروع تدریس توسط استاد، وی باید همه چیز را پیش بینی و آماده کند و برنامه خود را بنویسد.
اما
با توجه به این که فرآیند تدریس، هیچ وقت نمی تواند کامل باشد، برنامه های
طراحی شده باید انعطاف پذیر باشند و پیوسته مرتب و به روز شوند.
در تمامی الگوهای طراحی آموزشی، چهار مرحله اساسی مشاهده می شود.
مرحله اول: تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی
مرحله دوم: تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی
مرحله سوم: تحلیل و تعیین محتوا، روش ها و وسایل آموزشی
مرحله چهارم: تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
تدریس
تعریف های مختلف:
بیان صریح استاد درباره آنچه باید یاد گرفته شود
همورزی متقابل بین استاد، دانشجو و محتوا در کلاس درس
فراهم آوردن موقعیت و فرصت هایی که یادگیری دانش جویان را تسهیل کند
تدریس:
عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل مدرس و فراگیر بر اساس طراحی منظم و هدفدار مدرس برای ایجاد تغییر در رفتار فراگیر.
تدریس موفق
طراحی آموزشی
توجه و دقت در تنظیم آن می تواند موجب کارایی و اثر بخشی تدریس شود.
طراحی آموزشی ممکن است به دو صورتِ خُرد و کلان، انجام گیرد.
طراحی در سطح کلان مربوط به شورای برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزشی است؛ اما طراحی در سطح خُرد، کلاً بر عهده استاد است.
در فرآیند طراحی خُرد:
استاد
باید کل محتوای آموزشی را به اجزای قابل تدریس که معمولاً به نام «جلسات
درس یا تدریس» نامیده می شود، تقسیم کند و مشخص سازد که بر اساس زمان منظور
شده، چند جلسه یا ساعت در طول ترم تدریس خواهد داشت و در هر جلسه چه
موضوعی و با چه اهدافی دنبال خواهد شد.
مرحله اول : تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی
هدف های آموزشی خوب تنظیم شده، حداقل باید دارای چهار ویژگی زیر باشند:
1. دانشجویان، محور باشند؛ یعنی بر اساس فعالیت های دانشجویان تنظیم شوند.
2. توصیفی از نتایج یادگیری باشند.
3. صریح، روشن و قابل فهم باشند.
4. قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت طراحی آموزشی”