سایر

پاورپوینت انگیزش در محیط کار

دانلود پاورپوینت با موضوع  انگیزش در محیط کار،
در قالب ppt و در 65 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
مقدمه
ثروت و سرمایه اصیل هرکشوری نیروی انسانی متخصص آن کشور است نه منابع طبیعی و فیزیکی .
و نیروی انسانی متخصص برای کار و ابتکار به انگیزه  نیاز دارد .
انگیزش، به ((کار و ابتکار ))شرف می بخشد و به زندگی سازمانی هدف .
انگیزه
انگیزه ها چراهای رفتار هستند. آنها موجب آغاز و ادامه فعالیت می شوند و جهت کلی رفتار هر فرد را معین می سازد.
انگیزه ها را به عنوان نیازها، تمایلات یا محرکات درونی فرد تعریف می کنند.
انگیزه هایی که به سوی هدف ها معطوف می شوند ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاه باشند.
انگیزش افراد به نیروی انگیزاننده آنان بستگی دارد.
فرآیند انگیزش
عوامل سه گانه انگیزش
شدت انگیزه
هر انسانی صدها نیاز دارد و همه این نیازها در شکل دادن  رفتارش رقابت می کنند.
چه عاملی موجب می شود که شخص از میان همه این نیازها، یکی را از طریق فعالیت ارضا کند؟
نیازی که شدید است موجب فعالیت می گردد.
وقتی نیاز شدید قدری ارضا شد از شدت آن کاسته می شود و این نیاز در چنین حالتی طبعاً محرک رفتار فرد نخواهد بود تا برای ارضای آن هدفهایی را جستجو کند.
به طور کلی هرگاه نیازی ارضا شود یا فرد در راه ارضا آن با مانعی روبرو گردد، از شدتش کاسته می شود و در نتیجه نیاز شدید دیگری جانشین آن می گردد. (تشنگی، گرسنگی، خواب،..)
افزایش شدت انگیزه
اگر شدت یک نیاز به حدی افزایش یابد که به صورت شدیدترین نیاز درآید می تواند رفتار را تغییر دهد.
شدت برخی از نیازها معمولاً به شکل الگوی تناوبی ( سیکل سینوسی) بروز می کند ( گرسنگی، تشنگی و ..)
فاصله میان دو اوج شدت نیاز به محیط بستگی دارد ( اگر محیط محرک باشد)
انواع نیازها
برای طبقه بندی نیازها راههای مختلفی وجود دارد. یک راه ساده آن طبقه بندی آنها به دو دسته زیر است :
1- نیازهای اساسی و زیستی ( نیازهای اولیه)
2- نیازهای اجتماعی و روانی ( نیازهای ثانویه)
نیازهای اولیه ( زیستی)
این نیازها شامل غذا، آب، خواب، هوا و درجه حرارت مناسب و .. می شود.
این نیازها از فیزیولوژی اساسی حیات نشات گرفته و برای حفظ و بقای موجودات زنده مهم می باشند.
این نیازها همچنین تحت تأثیر سنت های اجتماعی هستند
به طور کلی نیازهای غریزی دارای سه ویژگی هستند :
1- آموزش پذیر نیستند.
2- عمومیت دارند.
3- یکسان عمل می کنند.
نیازهای ثانویه
نیازهای ثانوی از نیازهای اولیه مکتوم ترند زیرا بیش از آنکه نیازهای جسمی را نشان دهند بیانگر نیازهای روحی و فکری هستند.
بیشتر این نیازها به مرور که انسان رشد و نمو می کند ایجاد می گردد.
رقابت، احترام به خود، وظیفه شناسی، بخشندگی و… نمونه های نیازهای روحی یا نیازهای ثانوی هستند.
این نیازها تلاش های مدیران را برای ایجاد انگیزش مشکل می سازند.
تقریباً هر عملی را که مدیریت انجام می دهد بر نیازهای ثانوی تأثیر می گذارد، بنابراین برنامه ریزی مدیریت باید تاثیر هر اقدام و پیشنهادی را بر نیازهای ثانوی کارکنان در نظر گیرد.
تفاوت در نیازها
نیازهای ثانوی در بین افراد خیلی متفاوت تر از نیازهای اولیه است.
این نیازها حتی به صورت متضاد در دو شخص وجود دارند.
اگر رفتار شخص در آن واحد نتیجه یک انگیزه تنها بود، تحلیل رفتار انسانی بسیار آسان می شد. اما این وضع بندرت پیش می آید.
پیدا کردن محرک افراد بسیار دشوار است.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت انگیزش در محیط کار”