دانلود پاورپوینت با موضوع اسراف در اقتصاد اخلاق،
در قالب ppt و در 25 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
اقتصاد اخلاق
اقتصاد اخلاق نامي نو از مباحث ارزشي قديمي در اقتصاد است كه با توجه به رعايت اصول اخلاقي به تحليل پديدههاي اقتصاد و رفتار اقتصادي ميپردازد.
روش بررسي: منافع فرد و جامعه با ملاحظات مادّيات و معنويات هردو مدّ نظر قرار گيرد.
از نگاه رايج به مسائل اقتصادي جامعتر است و ضمن قبول قوانين علمي اقتصاد سعي بر يافتن رفاه مادّي و معنوي انسان در دامنهاي وسيعتر از مادّيات صرف دارد.
اسراف
اسراف: «از حد اعتدال خارج شدن» است و این خروج بیشتر به اخراج در فزونی است تا نقصان.
راغب: «سرف» تجاوز از حد در کليه افعال انسان
قرآن خطی شماره 4 آستان قدس رضوی: اَسْرَف به معنی «تباهکاری کند» و ِاسراف به معنی «تباهیها و تباه کرده» معنی شده است. این معنی از لحاظ اقتصادي در اين بحث اهمیت بسزایی دارد.
قرآن
يٰا بَني آدَمَ خُذُوا زينَتَكُم عِنْدَ كُلِّ مَسجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لاٰتُسْرِفُوا اِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ
اي فرزندان آدم زينتهاي خود را در هر مسجدي برگيريد و بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید که خداوند اسرافکاران را دوست نمیدارد
تفسير
معني برحسب تنزيل:
استعمال قوا و اعضا در هر كاري زيادتر از مقدار تحصيل حقيقت آن فعل و زيادتر از تحصيل كمالات آن اعمّ از اينكه فعل واجب باشد يا مستحب يا مباح، اسراف محسوب ميشود
معني برحسب تأويل و باطن:
اسراف در خوردن و آشاميدن و پوشيدن به اين است كه نفس بر عقل غلبه كرده و از امر و نهي در مورد آنها غفلت ميكند، يعني اسراف تحصيل كردن مشتهيّات و خواستههاي نفس است غالب بر عقل و امر الهي
اخبار
عن عبدالله بن عمر: «مَرَّ رَسُولُالله صليالله عليه واله بِسَعد وَ هُوَ يَتوضّأُ، فقال: لاتَسرف يا سَعدُ!
قال: اَفي الوُضُوء سَرَف؟ قال: نِعم وَان كُنتَ عَلي نَهرِ جار»
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده:
آيا در وضو اسراف هست؟
فرمود: بلي، در وضو اسراف هست اگر چه بر سر نهر جاري باشي.
رفتار مصرف کننده و اسراف
فروض نظریه رفتار مصرف کننده در اقتصاد خرد:
اگر مصرف کننده مطلوبیت بیشتری از مصرف A بدست آورد تا B میگوئیم A مرجح است به B.
برای تمام گزینههای ممکن B و A مصرف کننده:
بین A و B یا A را بر B یا B را بر A ترجیح میدهد
یا بین A و B بیتفاوت است.
فقط یکی از این ترجیحات صحیح است
اگر A را بر B و B را بر C ترجیح دهد او A را بر C ترجیح خواهد داد. Transitive
فرض مرتبی بودن مطلوبیت Ordinal
تابع مطلوبیت از قبیل اكيداً شبه مقعرStrictly quasi concave
فروض حاشیهای دیگر از لحاظ کیفیت، زمان و مقدار کالا (غیرعدد صحیح بودن)
اشباع ناپذیری Non-Satiation
این فروض رفتار عقلانی مصرف کننده را تشکیل میدهد و در اقتصاد اخلاق نیز مورد قبول است:
کل ما حکم به العقل حکم به الشرع.
در اقتصاد اخلاق و در مبحث اسراف: فرض اشباع ناپذیری را وارد نميكنيم.