سایر

پاورپوینت فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)

دانلود پاورپوینت با موضوع فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)،
در قالب ppt و در 33 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
توماس ساعتي در سال 1996روشي را براي تصميم گيري چند معياره ارائه كرده است كه اين روش فرآيند تحليل شبکه ای ناميده شد.
طی سالهای متمادی، روش ANP یک روش فراگیر و چند منظوره تصمیم گیری می باشد که به صورت گسترده ای در حل مسائل پیچیده تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد.
چرا ANP به وجود آمد؟
ANP یک قالب کلی را ایجاد می کند که در آن به وابستگی بین عناصر بالاتر به پایین و وابستگی عناصر بین خودشان تاکید می کند.
علت موفقیت مدل، همبستگی بسیار نتایج آن با دنیای واقعی و تصمیم گیری مردمی و در دنیای واقعی با پیچیدگیهایش   است.
این مدل برای پر کردن خلا عدم ایجاد ارتباطات بین عناصر و معیارها در مدل سلسله مراتبی به وجود آمد و اساس آن شکل دهی یک شبکه ای از ارتباطات و وابستگی ها و پیوندها و بین عناصر و خوشه ها است.
برای مثال در خرید یک خودرو، اهمیت نسبی  قیمت خودرو ممکن است به برند بستگی داشته باشد.
اگر بخواهید پژو بخرید قیمت برایتان 30 درصد اهمیت داشته باشد ولی اگر بخواهید تویوتا بخرید اهمیت قیمت 20 درصد باشد، یعنی در خرید تویوتا شما حاضرید پول بیشتری بدهید.
در انتخاب همسر اهمیت نسبی زیبایی و تحصیلات بسته به گزینه مورد نظر امکان دارد تغییر کند.
اگر چه هم فرآیند تحلیل شبکه اي و هم فرآیند تحلیل سلسله مراتبی اولویتها را با انجام مقایسات زوجی اتخاذ میکنند، تفاوتهایی میان آنها وجود دار د .
اولین تفاوت آن است که فرآیند تحلیل سلسله مراتبی حالت خاصی از فرآیند تحلیل شبکه اي است، چرا که فرآیند تحلیل شبکه اي، وابستگی درون خوشه اي (وابستگی درونی) و میان خوشه ای را در نظر می گیرد.
دومین تفاوت آن است که فرآیند تحلیل شبکه اي ساختاري غیرخطی دارد. به طور کلی مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی چارچوب تصمیم گیري است که رابطه اي یک سویه و سلسله مراتبی را میان سطوح تصمیم در نظر میگیرد. در عوض، فرآیند تحلیل شبکه اي نیازي به این ساختار اکیداً سلسله مراتبی و عمودي ندارد.
ANP گسترش یافته روش AHP است.
AHP حالت خاصی از ANP  است.
ساختار کلی مدل سلسله مراتبی
ساختار ANP
مراحل اصلی مدل
ANP  از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است:
مرحله اول- ساختن مدل: سازماندهی مساله؛ مساله باید به صورت شفافی بیان و به صورت یک سیستم منطقی یک شبکه تجزیه شود.
مرحله دوم- ماتریسهای مقایسه زوجی و بردارهای اولویت: مشابه مقایساتی که در AHP صورت می گیرد. عناصر زوجهای تصمیم گیری در هر دسته با توجه به اهمیت آنها در جهت معیارهای کنترل آنها با هم مقایسه می شوند. گروهها خودشان نیز به صورت زوجی با توجه به تاثیر گذاری آنها در هدف با هم مقایسه می شوند
ارتباط و همبستگی در ANP
اين مرحله مهمترين قسمت يك تصميم گيري تحليل شبكه اي را تشكيل مي دهد. بعد از اين كه دسته هاي شبكه مشخص شدند، آنها باید به يك ديگر متصل شوند که این اتصال بر اساس نوع ارتباط عناصر داخلی آنها صورت می گیرد.
. اساس منطق ANP اين پايه استوار است كه بتوانيم روابط و اثرات ملاكها و دسته ها را بر يك ديگر وارد مسئله نمائيم در اين هنگام بايد هر عنصر درون يك گروه را به عناصر ديگري كه چه در د اخل همان گروه و چه در داخل گروه هاي ديگر مؤثر است را مشخص كرده و عنصر مبدأ را به آن عناصر متصل كنيم
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)”