سایر

پاورپوینت آيا اصولا علم قابل اندازه گيری هست

دانلود پاورپوینت با موضوع آيا اصولا علم قابل اندازه گيری هست،
در قالب ppt و در 33 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:

آيا اصولا علم قابل اندازه گيری هست؟ اگر هست چگونه؟ در اين زمينه دو
ديدگاه افراطی وجود دارد. الف) سنت گرايان با معرفی هر نوع فهرست کميت ها
مخالفند. آنها معتقدند تهيه فهرست های کميت مانند تعداد آثار منتشر شده يا
ميزان مراجعه به کارهای يک دانشمند به دور از ابهام انجام شدنی نيست.
مراجعه
به آثار به طور تصنعی يا از سوی خود يا دوستان انجام شده است! تبليغات
وسيع و مراجعات مکرر به خطا تاثير آرای فردی يا حتی دولتیجان کلام آنکه
ارزش هر کار خلاقانه در علم را نمی توان با عبارات کمی بيان کرد و چهره
دانشمند در آينه کارهای علمی او موضوعی چند بعدی و شامل عوامل مختلف سنجش
ناپذير است.
ب) ديدگاه ديگر را کسانی ابراز می کنند که اعتقاد دارند با
تعريف کميت ها می توان به روشهای علمی ارزيابی دانشمندان دست يافت.اين
ديدگاه به طور کلی بر آرای گارفيلد مبتنی است.ارزيابی مجلات علمی:از طريق
تحليل مجموعه ارجاعات
دلايل ارجاع عبارتند از:ذکر مقاله که به نحوی
بر روی مقاله تاثير گذاردهمشخص کردن مقالات اصلی که برخی مفاهيم اصلی را
ابداع کرده اندمشخص کردن مقالاتی که زمينه کار را فراهم کرده اندانتقاد
از اثر ارجاع داده شدهتصديق انتقاد از اثر ارجاع داده شده
ISI Web of Science
حدود
40 سال است كه اطلاعات و ارقام مربوط به انتشارات دنيا راكه شامل حدود
16000 مجله، كتاب و گزارش سمينارها دررشته هاي علوم،    علوم اجتماعي و
هنرو علوم انساني است، منعكس مي نمايد.    
بطور متوسط در چند ساله اخير
حدود 4/1 ميليون مقاله در هر سال توسط اين موسسه مورد بررسي قرار گرفته
است.و شامل 37 ميليون سند علمي مي باشد
ضريب تاثير Impact Factor-IF
الف ـ اشكالات روش كار
ـ
IF تعداد دفعاتي كه يك نشريه توسط ديگر مجلات مورد استناد قرار مي‌گيرد،
می سنجد  اما يكي از اشكالاتش اين است كه ميان آهنگ ارجاع به مقالات اصيل
(Original) و آهنگ ارجاع به مجلات مروري تميز نمي‌گذارد. زيرا بطور ميانگين
ارجاع به مقالات مروري سه برابر ارجاعات مقالات اصيل است
ج ـ اشكالات امتيازبندي
ـ
چون گستره امتياز محدود و از 0 تا 50 است امتياز خيلي از مجلات يكسان در
مي‌آيد 763 مجله زيست پزشكي (Biomedical) امتياز واحدي دارند.
ـ ضريب
تأثير هيچ گزارش برحسب درصد ندارد و لذا نتايج مجلات با هم قابل مقايسه
نيستند. افزون بر اين براي يك تازه‌ وارد مشكل است بفهمد كه يك مجله وضعش
بهتر يا بدتر از گذشته شده است. خيلي از مجلات علي‌الظاهر IF شان بالا
مي‌رود درحاليكه عملاً چنين نيست (اين شامل حدود 15% مجلات مي‌شود)، برعكس
برخي مجلات به ظاهر افت دارند درحالي كه عملاً چنين نمي‌باشد.
ب ـ اشكالات دسته‌بندي
ـ
برخي مجلات در دسته‌هاي مناسبي قرار داده نشده‌اند و يا اينكه تنها در يك
دسته قرار داده و در جاهاي ديگر آورده نشده‌اند. براي نمونه مجلات آموزشي
در زمينه‌هاي شيمي، مهندسي برق و الكترونيك، دارويي، تغذيه، پزشكي…  در
دسته مجلات آموزشي نيامده است.
ـ تعدادي از موضوعات در همان پايگاه داده‌ها، تكرار شده‌اند .

دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت آيا اصولا علم قابل اندازه گيری هست”