دانلود پاورپوینت با موضوع خلاصه كتاب سازماندهي مواد مبحث رده بندي تالیف دكتر موسي مجيدي،
در قالب ppt و در 170 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
تعريف رده بندي
دانشنامه كتابداري و اطلاع رساني براي رده بندي چهار تعريف را برگزيده است :
« 1. تقسيم منطقي اشياء بر حسب درجه شباهت .
2. طرح اصولي براي مرتب ساختن كتابها و ديگر مواد كتابخانه بر اساس موضوع يا شكل آنها .
3. تعيين جاي صحيح كتاب در قفسه كتابخانه بر اساس يك نظام رده بندي .
4. در اداره امور بايگاني، رده بندي به معناي تنظيم منطقي مدارك و پرونده هاي يك بايگاني
هدف رده بندي
هدف
ويژه تر و روشنتر رده بندي در كتابداري و اطلاع رساني ، در عصر اطلاعات و
ارتباطات آن است كه خوانند يا پژوهشگر مراجعه كننده به مراكز اسناد ،
بتواند در سايه رده بنديهاي منظم و منطقي ، به آساني و در كوتاهترين زمان
ممكن به كتابها و اسناد گوناگون يا به دانستنيها و اطلاعات مورد نياز خود
دسترسي پيدا كند و از آنها سود ببرد .
ويژگيهاي يك طرح رده بندي مناسب و خوب
طرح رده بندي بايد جامعيت داشته باشد .
طرح رده بندي بايد قابليت گسترش و انعطاف پذيري در زمينه همه موضوعهاي كتابها و اسناد را دارا باشد .
تجديد نظر هميشگي و مرتب در رده بنديهاي مطلوب ضروري است .
نظام مندبودن و از كلي به جزئي پيش رفتن يا پيوستگي و تسلسل منطقي موضوعها ، از ويژگيهاي يك رده بندي خوب است .
رده بندي بايد صريح و ساده و در عين حال موجز باشد .
حتي الامكان نشانه گذاريهاي آن براي نوشتن و به خاطر سپردن آسان باشد .
در هر رده اي بخشي را براي آثار و اسناد عمومي آن رده اختصاص داده باشد .
از فهرست الفبايي موضوعي و ديگر فهرستهاي لازم برخوردار باشد .
عملي بودن و قابليت به اجرا در آمدن هر طرح رده بندي ، مهمترين نكته قابل ذكر است .
بسياري
از دانشمندان رده بندي بر اين عقيده اند كه از ميان همه ويژگيها ، سه
ويژگي براي هر رده بندي از اهميت بيشتري برخوردارند . و آنها عبارتند از :
مرتب شدن مجموعه كتابخانه بر اساس نظمي ويژه ؛
اين نظم بايد بر اساس موضوع باشد ؛
اين ترتيب موضوعي بايد در عمل به آساني انجام گيرد ؛
بخش دوم
رده بندي دهدهي ديويي
ساختار اصلي و نظام رده بندي دهدهي ديويي ، همه رشته هاي دانش بشري است .
مبناي رده بندي ، رشته هاي سنتي ، انجمنهاي دانش و فرهنگستاني و تاريخ رده بندي علوم از گذشته تا به امروز بوده است .
همين امر سبب شده است اين رده بندي از جنبه فلسفي و منطقي برخوردار باشد .
روش
تنظيم رده بندي نخست بر پايه رده ، پس از آن بر پايه موضوع و تقسيمهاي
فرعي ، سپس بر مبناي ويژگي جغرافيايي يا دوره اي ، و در انتها بر اساس شكل
ارائه اثر است .
در اين رده بندي كل دانش بشري به ده رده اصلي ( خلاصه
اول ) ، سپس هر رده به ده رده يا بخش ( خلاصه دوم ) و پس از آن هر رده يا
بخش مجدا به ده رده يا بخش ديگر ( خلاصه سوم ) تقسيم شده است .
ده رده اصلي ( خلاصه اول ) عبارتند از :
000 كليات
100 فلسفه و روان شناسي
200 دين
300 علوم اجتماعي
400 زبان
500 علوم طبيعي و رياضيات
600 فناوري ( علوم عملي يا كاربردي )
700 هنرها
800 ادبيات ( آثار ادبي )
900 تاريخ ، جغرافيا و علوم وابسته
رقم اول هر رده نشان دهنده موضوع رده اصلي است .
رقمهاي دوم و سوم نيز نشانگر وابستگي موضوع بعدي به موضوع قبلي است .
اصل
سلسله مراتب و وابستگي علوم از كل به جز ، هم در ساختار رده بندي و هم در
نشانه هاي رده بندي به طور دقيق و مرتب رعايت شده است .
دانشنامه كتابداري و اطلاع رساني براي رده بندي چهار تعريف را برگزيده است :
« 1. تقسيم منطقي اشياء بر حسب درجه شباهت .
2. طرح اصولي براي مرتب ساختن كتابها و ديگر مواد كتابخانه بر اساس موضوع يا شكل آنها .
3. تعيين جاي صحيح كتاب در قفسه كتابخانه بر اساس يك نظام رده بندي .
4. در اداره امور بايگاني، رده بندي به معناي تنظيم منطقي مدارك و پرونده هاي يك بايگاني
هدف رده بندي
هدف
ويژه تر و روشنتر رده بندي در كتابداري و اطلاع رساني ، در عصر اطلاعات و
ارتباطات آن است كه خوانند يا پژوهشگر مراجعه كننده به مراكز اسناد ،
بتواند در سايه رده بنديهاي منظم و منطقي ، به آساني و در كوتاهترين زمان
ممكن به كتابها و اسناد گوناگون يا به دانستنيها و اطلاعات مورد نياز خود
دسترسي پيدا كند و از آنها سود ببرد .
ويژگيهاي يك طرح رده بندي مناسب و خوب
طرح رده بندي بايد جامعيت داشته باشد .
طرح رده بندي بايد قابليت گسترش و انعطاف پذيري در زمينه همه موضوعهاي كتابها و اسناد را دارا باشد .
تجديد نظر هميشگي و مرتب در رده بنديهاي مطلوب ضروري است .
نظام مندبودن و از كلي به جزئي پيش رفتن يا پيوستگي و تسلسل منطقي موضوعها ، از ويژگيهاي يك رده بندي خوب است .
رده بندي بايد صريح و ساده و در عين حال موجز باشد .
حتي الامكان نشانه گذاريهاي آن براي نوشتن و به خاطر سپردن آسان باشد .
در هر رده اي بخشي را براي آثار و اسناد عمومي آن رده اختصاص داده باشد .
از فهرست الفبايي موضوعي و ديگر فهرستهاي لازم برخوردار باشد .
عملي بودن و قابليت به اجرا در آمدن هر طرح رده بندي ، مهمترين نكته قابل ذكر است .
بسياري
از دانشمندان رده بندي بر اين عقيده اند كه از ميان همه ويژگيها ، سه
ويژگي براي هر رده بندي از اهميت بيشتري برخوردارند . و آنها عبارتند از :
مرتب شدن مجموعه كتابخانه بر اساس نظمي ويژه ؛
اين نظم بايد بر اساس موضوع باشد ؛
اين ترتيب موضوعي بايد در عمل به آساني انجام گيرد ؛
بخش دوم
رده بندي دهدهي ديويي
ساختار اصلي و نظام رده بندي دهدهي ديويي ، همه رشته هاي دانش بشري است .
مبناي رده بندي ، رشته هاي سنتي ، انجمنهاي دانش و فرهنگستاني و تاريخ رده بندي علوم از گذشته تا به امروز بوده است .
همين امر سبب شده است اين رده بندي از جنبه فلسفي و منطقي برخوردار باشد .
روش
تنظيم رده بندي نخست بر پايه رده ، پس از آن بر پايه موضوع و تقسيمهاي
فرعي ، سپس بر مبناي ويژگي جغرافيايي يا دوره اي ، و در انتها بر اساس شكل
ارائه اثر است .
در اين رده بندي كل دانش بشري به ده رده اصلي ( خلاصه
اول ) ، سپس هر رده به ده رده يا بخش ( خلاصه دوم ) و پس از آن هر رده يا
بخش مجدا به ده رده يا بخش ديگر ( خلاصه سوم ) تقسيم شده است .
ده رده اصلي ( خلاصه اول ) عبارتند از :
000 كليات
100 فلسفه و روان شناسي
200 دين
300 علوم اجتماعي
400 زبان
500 علوم طبيعي و رياضيات
600 فناوري ( علوم عملي يا كاربردي )
700 هنرها
800 ادبيات ( آثار ادبي )
900 تاريخ ، جغرافيا و علوم وابسته
رقم اول هر رده نشان دهنده موضوع رده اصلي است .
رقمهاي دوم و سوم نيز نشانگر وابستگي موضوع بعدي به موضوع قبلي است .
اصل
سلسله مراتب و وابستگي علوم از كل به جز ، هم در ساختار رده بندي و هم در
نشانه هاي رده بندي به طور دقيق و مرتب رعايت شده است .
دانلود فایل”پاورپوینت خلاصه كتاب سازماندهي مواد مبحث رده بندي تالیف دكتر موسي مجيدي”