سایر

پاورپوینت زلزله earthquake

دانلود پاورپوینت با موضوع زلزله earthquake،
در قالب ppt و در 46 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
زلزله : earthquake
علم زلزله شناسی از دو واژه یونانی :
; Seismosزلزله
Logos: :علم
زلزله از ديدگاه مردم قديم :
زلزله از آغاز پيدايش زمين وجود داشته . بعضي مي پنداشته اند سبب پيدايش زمين لرزه خشم خدايان است و گمان مي كرده اند خدايان با دستهاي خود زمين را نگه داشته اند .
اولین کسی که علت زلزله را شناخت :
ارسطو اين فيلسوف يوناني كه هزار سال قبل از اسلام زندگي مي كرده , عقيده داشته كه مقدار زيادي هوا درون سوراخها و غارهاي زير زميني وجود دارد . وقتي اين هوا تلاش مي كند تا بطرف بالا برود نتيجه آن تكان خوردن زمين است . هيچ دليلي براي اثبات اين عقيده وجود نداشته و در آن زمان نيز قابل درك نبوده است .
سابقه و زمینه زلزله :
مدارک مرتیط با زلزله های ژاپن و نواحی شرق مدیترانه تقریبا به 1600 سال قبل بر می گردد .
مهمترين مناطق زلزله خيز جهان :
كمربند كوهستاني آلپ , هيماليا , جائيكه پوسته تشكيل دهنده قاره آسيا – اروپا به پوسته تشكيل دهنده قاره آفريقا و هند برخورد مي كند .
كمربند اطراف اقيانوس آرام يعني محلي كه پوسته كف اقيانوس آرام به پوسته قاره آسيا – اروپا ,  آمريكاي جنوبي , استراليا و آمريكاي شمالي برخورد مي كند .
كمربند مياني اقيانوس اطلس
ايران از نظر زمين لرزه :
ايران از نظر زمين شناسي در رده هاي تازه ترين چين خوردگي ها و محل برخورد صفحه بزرگ عربستان و هندوستان قرار گرفته و موقعيت زمين ساختي ايران و واقع شدن آن بر روي كمربند زلزله همواره با خطر وقوع اين مهمترين پديده طبيعي روبروست .
تاریخ زلزله های ایران
تنها در 8 سال گذشته 942 زلزله به بزرگي 3 تا 7/3ريشتر در ايران به وقوع پيوسته كه 17% كشتار جهاني زلزله متعلق به ايران بوده است .
خطرات زلزله )خطرات لرزه ای )
1- لرزش زمین :
 یکی از مهمترین خطرات زلزله است . خطرات دیگر به علت لرزش زمین است . زمانی که امواج زلزله به سطح زمین می رسند لرزش ایجاد می کنند .
لایه های خاک در مقابل امواج زلزله شبیه فیلترها عمل می کنند دریک فرکانس خاص ارتعاشات را مستهلک و در فرکانس دیگر تشدید می کنند
2- خطرات سازه ای :
شدیدترین خسارات زلزله مربوط به خرابی سازه هاست . ویا تاسیسات داخلی ساختمان از قبیل لوله ها ، سیستم روشنایی و ….
3- روان گرایی :
لایه های خاک مقاومت خود را از دست داده ومانند یک مایع روان می گردند معمولا در مناطق مجاور رودخانه ها ، سواحل و یا سایر منابع آبی مشاهده می شود .
4- زمین لغزه ها :
زمین لغزه  های ناشی از زلزله گاهی با ویرانی ساختمان ها ،پلها  وسایر تاسیسات ، موجب بروز خسارات زیادی شده اند . تعداد زیادی زمین لغزه  های ناشی از زلزله به علت پدیده روان گرایی ایجاد شده است .
5- خرابی سازه های حایل :
دیوارهای ساحلی ، سپرهای مهار شده و دیگر سازه های حایل به ندرت در زلزله ها دچار خرابی می شوند . تمرکز خسارت معمولا در نواحی مجاور آب از قبیل سواحل و بنادر می باشد.
6- خسارات شریان های حیاتی :
 این شبکه ها که شامل خطوط انتقال برق ومخابرات ، حمل و نقل ، آب و فاضلاب ، گاز و مایعات سوختی و سیستم جمع آوری ضایعات می باشند  مجموعا به عنوان شریان های حیاتی شناخته و نامگذاری می شوند . ویرانی شریان های حیاتی نه تنها تبعات شدید اقتصادی دارد ، بلکه ممکن است اثر معکوسی بر محیط زیست و کیفیت زندگانی بعد از یک زلزله داشته باشد .
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت زلزله earthquake”