دانلود پاورپوینت با موضوع تفاوتهاي كارآزمايي باليني از يك مطالعه تجربي آرماني،
در قالب ppt و در 19 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
اندازهگيري متقاطع (Crossover trial)
در اين نوع كارآزمايي، بيماران براي كنترل به طور تصادفي يك بار با روش درماني جديد و بار ديگر با روش درماني قديمي (يا دارونما) مــورد مــداوا و مـطالعه قرار ميگيرند (نمودار 2). بايد دقت كرد كه فاصله كافي بين دو روش درماني وجود داشته باشد تا اثرات احتمالي روش اول كاملاٌ محو شده باشد.
مـــــزايــــــا
مزيت اصلي اين بررسي اين است كه كليه عوامل مداخلهگر زمينهاي كنترل شده است و چون يك گروه در دو شرايط مورد بررسي قرار ميگيرند، عوامل فردي مانند زمينههاي ژنتيكي، ايمونولوژيكي و… يكسان است. به علاوه اگر تعداد بيماران كم باشد تقسيم آنها به دو گروه شاهد و تجربي ممكن است اختلاف آماري لازم را نشان ندهد و لذا انجام اندازهگيري متقاطع در مواردي كه تعداد بيماران كم است، مطلوب ميباشد.
معــــايــــــب
عيب عمده اين بررسي اين است كه نميتواند در مورد بيماريهاي انجام شود كه با اعمال يك روش درماني، به طور كامل معالجه ميشوند. همچنين فاصله زماني بين دو مطالعه ممكن است با ريزش نمونهها همراه باشد.
تعداد نمونه(1)
تعداد نمونه در مطالعات اپیدمیولوژیک از فرمول زیر بدست می آید:
تعداد نمونه(2)
تعداد نمونه در تحقيقات تجربي به دو عامل بستگي دارد
اندازه اثر (The size of effect)
تغييرات احتمالي يافتهها (Anticipated variability of data)
قدرت پژوهش تجربي با جذر (Square root) تعداد نمونهها ارتباط دارد.
ارتباط دقت (precision) يك مطالعه تجربي با تعداد نمونهها: دو برابر كردن تعداد نمونه SE را فقط 30% كاهش ميدهد
براي تعيين حجم نمونه در يك كارآزمايي باليني از فرمول زير استفاده مي شود
در يك كارآزمايي باليني مي خواهيد اثر يك داروي جديد پايين آورنده قند خون را با پلاسبو مقايسه كنيد. با در دست داشتن اطلاعات زير تعداد نمونه را در هر يك از دو گروه مشخص نماييد.
* 80% power to detect a difference (β=0.2)* at a two-sided 0.05 significance level (α)* for mean change from baseline FPG (primary efficacy variable) if the true difference is 40 mg/dl, assuming a SD of 60 mg/dl
متغيرهاي كمي(numeral)
متغيرهاي كيفي (Nominal)
متغيرهاي رتبهاي (Ordinal)
ضريب هوشي در دو گروه شاهد و تجربي
آزمون های آماری برای متغيرهاي كمي
مقايسه ميانگينها:
در دو گروه
در اين نوع كارآزمايي، بيماران براي كنترل به طور تصادفي يك بار با روش درماني جديد و بار ديگر با روش درماني قديمي (يا دارونما) مــورد مــداوا و مـطالعه قرار ميگيرند (نمودار 2). بايد دقت كرد كه فاصله كافي بين دو روش درماني وجود داشته باشد تا اثرات احتمالي روش اول كاملاٌ محو شده باشد.
مـــــزايــــــا
مزيت اصلي اين بررسي اين است كه كليه عوامل مداخلهگر زمينهاي كنترل شده است و چون يك گروه در دو شرايط مورد بررسي قرار ميگيرند، عوامل فردي مانند زمينههاي ژنتيكي، ايمونولوژيكي و… يكسان است. به علاوه اگر تعداد بيماران كم باشد تقسيم آنها به دو گروه شاهد و تجربي ممكن است اختلاف آماري لازم را نشان ندهد و لذا انجام اندازهگيري متقاطع در مواردي كه تعداد بيماران كم است، مطلوب ميباشد.
معــــايــــــب
عيب عمده اين بررسي اين است كه نميتواند در مورد بيماريهاي انجام شود كه با اعمال يك روش درماني، به طور كامل معالجه ميشوند. همچنين فاصله زماني بين دو مطالعه ممكن است با ريزش نمونهها همراه باشد.
تعداد نمونه(1)
تعداد نمونه در مطالعات اپیدمیولوژیک از فرمول زیر بدست می آید:
تعداد نمونه(2)
تعداد نمونه در تحقيقات تجربي به دو عامل بستگي دارد
اندازه اثر (The size of effect)
تغييرات احتمالي يافتهها (Anticipated variability of data)
قدرت پژوهش تجربي با جذر (Square root) تعداد نمونهها ارتباط دارد.
ارتباط دقت (precision) يك مطالعه تجربي با تعداد نمونهها: دو برابر كردن تعداد نمونه SE را فقط 30% كاهش ميدهد
براي تعيين حجم نمونه در يك كارآزمايي باليني از فرمول زير استفاده مي شود
در يك كارآزمايي باليني مي خواهيد اثر يك داروي جديد پايين آورنده قند خون را با پلاسبو مقايسه كنيد. با در دست داشتن اطلاعات زير تعداد نمونه را در هر يك از دو گروه مشخص نماييد.
* 80% power to detect a difference (β=0.2)* at a two-sided 0.05 significance level (α)* for mean change from baseline FPG (primary efficacy variable) if the true difference is 40 mg/dl, assuming a SD of 60 mg/dl
متغيرهاي كمي(numeral)
متغيرهاي كيفي (Nominal)
متغيرهاي رتبهاي (Ordinal)
ضريب هوشي در دو گروه شاهد و تجربي
آزمون های آماری برای متغيرهاي كمي
مقايسه ميانگينها:
در دو گروه
دانلود فایل”پاورپوینت تفاوتهاي كارآزمايي باليني از يك مطالعه تجربي آرماني”