سایر

پاورپوینت رادیوبیولوژی رشته رادیولوژی

دانلود پاورپوینت با موضوع رادیوبیولوژی رشته رادیولوژی،
در قالب ppt و در 21 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
مقدمه
تعریف:
به بخشی از علم پزشکی که اثرات پرتو روی زندگی انسانی یا بافت های حیوانی را بررسی می‌نماید، رادیوبیولوژی گویند.
مطالعه علمی اثرات پرتوهای یونیزان روی مواد و سیستم های بیولوژیکی را رادیوبیولوژی گویند.
بدیهی است برای آن که پرتو بتواند روی مواد بیولوژیکی تاثیر بگذارد، بایستی انرژی پرتو به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مواد بیولوژیکی و یا به موادی که در تبادل با آنها هستند، منتقل شود.
تبادل در فرایندهای بیولوژیکی می‌تواند از طریق تغییر ماکرومولکول‌ها (مانند، کروموزوم ها، آنزیم ها، آنتی بادیها) و میکروارگانیزم ها (مانند ویروس ها، باکتری ها و …) به سلول ها، بافت ها یا ارگان ها باشد.
ارتباط رادیوبیولوژی با سایر علوم
رادیوبیولوژی یک علم چند موضوعی است که ابتدا از فیزیک شروع شده، به اکولوژی و همچنین بررسی قواعد تابش و علم اخلاق مربوط می‌شود.
فیزیک : تاثیر پرتو روی سیستمهای بیولوژیکی از آن جهت به فیزیک مربوط می‌شود که در واقع مهمترین پارامترها مثل دوز جذب شده و آهنگ دوز جذب شده و … مربوط به مبحث فیزیک است.شیمی : مهمترین مبحث مورد توجه از لحاظ شیمیایی، رفتار و طبیعت واکنشهای واسطه‌ای شیمیایی است که ضمن تابش حاصل می‌شوند (شیمی تابش) و نتیجه آن ایجاد مولکولهای آزاد، مهار کننده‌ها و … است.
بیوشیمی : تاثیر پرتو روی RNA ، DNA ، غشا سلول و …
بیولوژی و پزشکی : نتایج حاصل از تابش پرتو روی سلولها، سیستمهای بدن و بطور کلی تمام بدن.
اکولوژی : اثرات پرتو در تعادل بین گونه‌های موجودات.
اخلاق و سیاست
اهداف رادیوبیولوژی
اهداف نهایی رادیوبیولوژی بایستی توضیح همه وقایع و اثرات مهم و فرایندها از زمان انتقال پرتو تا مرحله نتایج بیولوژیکی انتهایی باشد.
به علت آن که انتقال انرژی پرتو به مواد اساسا یک پدیده آماری است، بنابراین نمی‌توان اثرات پرتو را کاملا بطور قطعی بیان نمود و لذا ما در عمل، محدود به بیان تاثیر متوسط یا یک توضیح تقریبی و احتمال وقوع نتایج خاصی هستیم.
آنچه در رادیوبیولوژی مورد بحث است، بررسی دوز جذب شده در مواد بیولوژیکی در بعد میکروسکوپی در حجم کوچکی همچون سلول و یا بخشی از سلول می‌باشد. برای این منظور بایستی چگونگی انتقال و ذخیره انرژی ذراتی چون الکترون، پرتون و … هنگام عبور از داخل سلول را بدانیم.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت رادیوبیولوژی رشته رادیولوژی”