سایر

پاورپوینت بنچ مارک و بنچ مارکینگ (Benchmarking)

دانلود پاورپوینت با موضوع بنچ مارک و بنچ مارکینگ (Benchmarking)،
در قالب ppt و در 43 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
Benchmarking چیست؟
مفهوم بنچ مارکینگ (Benchmarking)
در لغت به معنای محک زنی و الگوبرداری است.
واژه
Benchmark قبل از اینکه در ادبیات مدیریت مطرح شود در علوم مهندسی ساختمان
بکار گرفته شده، به معنی شاخصی است که سایر نقاط و موقعیتها خود را با آن
مقایسه کرده و تطبیق میدهند.
استفاه از روش الگو برداری (Benchmarking) بعنوان یک ابزار کیفیت در دنیای تجارت بوسیله شرکت زیراکس در اواخر دهه 1970 آغاز گردید.
تعاریف Benchmarking
تعاریف Benchmarking
تعريف، تشخيص‌ و تطابق‌ يافتن‌ با اقدامات‌ و فرايندهاي‌ سازمانهاي‌ برجسته‌ در سطح‌ دنيا، به‌منظور افزايش‌ عملکرد سازمان‌ خود.
مرکز بهره ‌وري‌ و کيفيت‌ آمريکا(APQC) 
پرش های ناگهانی یک سازمان برای بهترین بودن را فراهم می کند:
چرا باید بنچ مارک کنیم؟
چه زمانی بنچ مارک کنیم؟
انواع الگوبرداری
انواع الگوبرداری را می توان با توجه به 2 واژه زیر تقسیم بندی کرد:
مقایسه چه چیزی ؟
مقایسه با چه چیزی‌ ؟
مقایسه چه چیزی ؟
مقایسه براساس عملکرد
مقایسه براساس فرایندهای کاری
مقایسه راهبردی
مقایسه براساس عملکرد :
در
این نوع از الگوبرداری ، سازمانها و صنایع معیارهای عملکرد را با هم
مقایسه می‌کنند ؛ به عنوان مثال یک سازمان در زمینه معیارهای مالی و یا
معیارهای عملیاتی خود را با سازمان پیشرو مقایسه می‌کند .
مقایسه براساس فرایندهای کاری
در
این مدل روشها و فرایندهای کاری سازمانها با یکدیگر مقایسه می‌شوند ؛ به
عنوان مثال یک سازمان فرایندهای لازم برای تولید یک محصول خاص را با
فرایندهای سازمان پیشرو مقایسه می‌کند .
مقایسه راهبردی :
در این مدل
استراتژی سازمانها با یکدیگر مقایسه می‌شوند ؛ به عنوان مثال استراتژی
فروش سازمانها ، استراتژی خرید سازمانها ، استراتژی تولید و مواردی
ازین‌دست با یکدیگر مقایسه شده و بهترین سازمان از جهت اتخاذ استراتژی
مربوطه مورد مقایسه قرار می گیرد
مقایسه با چه چیزی‌ ؟
الگوبرداری داخلی
الگوبرداری رقابتی
الگوبرداری فرآیندی
الگوبرداری داخلی
یکی
از ساده ترین انواع الگوبرداری که هدف آن شناخت استانداردهای عملکردی درون
سازمانی بوده و با توجه به این که درون سازمان انجام می شود، می تواند به
عنوان اولین تجربه تلقی شده و پایه و اساس الگوبرداریهای خارج از سازمان
باشد.
الگوبرداری رقابتی
شرکت های رقیب در یک بازار عملکردهایشان را
مقایسه می کنند. هنگامی که از بنچ مارکینگ صحبت می شود غالباً همین مفهوم و
تعریف به ذهن می آید.
الگوبرداری فرآیندی
به جای یک صنعت یا سازمان
خاص، روی یک فرآیند خاص بدون توجه به نوع صنعت تمرکز می شود.برخی از
عملکردها یا فرآیندهای تجاری، برغم تفاوت صنایع مختلف با یکدیگر مشابه
هستند.استفاده از این شیوه الگوبرداری، در واقع الگوگرفتن از بهترین بهترین
ها و عالی ترین سطح الگوبرداری است.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت بنچ مارک و بنچ مارکینگ (Benchmarking)”