سایر

تحقیق محلول بافر

دانلود تحقیق با موضوع محلول بافر،
در قالب word و در 25 صفحه، قابل ویرایش.
فهرست :
بافرها
آماده‌سازی یک محلول بافر
معنای pH در یک بافر
ظرفیت بافر
انتخاب محلول بافر مناسب
کاربرد بافرها
محلول‌های بافر پر کاربرد
جداول ICE جهت محاسبه pH بافر
مثال ‍۱
شرایط نگهداری محلول بافر

بخشی از این تحقیق :

مخلوطی از اسید ضعیف و باز مزدوج آن را محلول بافر یا به شکل ساده‌تر، بافر می‌گویند. زمانی که مقدار کمی اسید یا باز قوی به محلول‌های بافر اضافه شود، این محلول‌ها در مقابل pH از خود مقاومت نشان می‌دهند. محلولی از استیک اسید با فرمول CH3COOHCH3COOH و سدیم استات با فرمول CH3COONaCH3COONa،‌ مثالی از یک محلول بافر شامل یک اسید ضعیف و نمک آن است. در مثالی دیگر نیز می‌توان به محلول آمونیاک و آمونیوم کلرید اشاره کرد.
بافرها
همانطور که اشاره شد، به هنگام اضافه کردن یک اسید یا باز قوی به محلول بافر، این محلول در مقابل تغییرات pH مقاوم خواهد بود. در نتیجه، از محلول‌های بافر برای جلوگیری از تغییرات در pH یک محلول، فارغ از نوع حل‌شونده آن می‌توان استفاده کرد. از محلول‌های بافر به عنوان ابزاری برای ثابت نگه‌داشتن مقدار pH در بسیاری از فرآیندهای شیمیایی بهره می‌گیرند. لازم به ذکر است که خون، یک محلول بافر به شمار می‌آید. دلیل مقاوم بودن محلول‌های بافر به تغییرات pH،‌ وجود تعادل بین اسید HAHA و باز مردوج آن A−A− است. واکنش تعادلی در محلول بافر را می‌توانید در پایین ملاحظه کنید:
HA⇌H++A–HA⇌H++A–
زمانی که مقداری اسید قوی H+H+ به محلول تعادلی اسید ضعیف و باز مزدوج آن اضافه شود، بر اساس اصل لوشاتلیه، تعادل به طرف چپ پیشروی خواهد کرد. این مورد سبب می‌شود تا غلظت یون هیدروژن H+H+ به اندازه‌ای که انتظار می‌رود، افزایش پیدا نکند. به طور مشابه، اگر یک باز قوی به محلول اضافه شود، کاهش یون هیدروژن، از مقدار مورد انتظار کمتر خواهد بود. دلیل این امر،‌ پیش‌روی واکنش به طرف راست، برای جبران کمبود یون هیدروژن است.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق محلول بافر”