پزشکی

تحقیق گیاهان مؤثر بر بیماری های میگرن و افسردگی

دانلود تحقیق با موضوع گیاهان مؤثر بر بیماری های میگرن و افسردگی،
در قالب word و در 24 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
ميگرن 
ميگرن يک بيماري شايع به حساب مي‌‌آيد و اکثراً افرادي که به ميگرن مبتلا هستند، دچار حملات مکرر سردرد براي مدت چندين سال مي‌‌باشند. سر درد ميگرن معمولاً بصورت ضربان دار بوده که اغلب با تهوع و اختلال در بينائي نيز همراه است. گر چه اکثر موراد ميگرن مي‌‌تواند شديد باشد ولي هر سردرد شديدي ميگرن نبوده و گاهي سردرد ميگرن بصورت يک درد خفيف خود را نشان مي‌‌دهد. 
شيوع ميگرن که در جوامع مختلف متفاوت است ولي حدود 20% افراد در طول عمر خود ممکن است حمله ميگرن را تجربه کنند که نيمي از اين افراد اولين حمله را در سنين کودکي و يا نوجواني تجربه کرده و حدود 3/2 مبتلايان به اين سردرد زنان مي‌‌باشند، که احتمالاً بخاطر تأثير هورمونهاي زنانه شيوع ميگرن در آنها بيشتر است. همچنين سردرد ميگرن در بعضي از خانواده‌ها شايعتر مي‌‌باشد و افرادي که بستگان درجه اول و دوم آنها به ميگرن مبتلا هستند، احتمال ابتلا به ميگرن در آنها بالاتر است. هنوز پس از سالها تحقيق علت ايجاد اين سردرد مشخص نشده است. ولي حدس زده مي‌‌شود. درد ميگرن در اثر تورم عروق خوني و اعصاب اطراف مغز که به ساقه مغز معروف است ايجاد مي‌‌شود. يک ماده شيميائي موجود در مغز بنام سروتونين بنظر مي‌‌آيد که نقش اصلي را در اين بيماري داشته باشد، گرچه هنوز عاملي که باعث اين تغييرات در فعاليت ساقه مغز و سطح سروتونين مي‌‌شود بخوبي شناخته نشده است.
 ميگرن يک سردرد ضرباندار است که مي‌‌تواند در يک طرف هر دو طرف سر ايجاد شود. سردرد ميگرن معمولاً با تهوع، استفراغ، و يا کاهش اشتها همراه است. فعاليت فيزيکي، نورهاي درخشان و يا صداهاي بلند مي‌‌توانند سردرد را بدتر کنند و معمولاً فرد دچار سردرد ميگرن، پس از شروع سردرد به محلي تاريک، آرام و خنک مي‌‌رود تا سردرد او رفع شود. بيشتر حملات ميگرن بين 12-4 ساعت طول مي‌‌کشد اگر چه در اين زمان مي‌‌تواند کوتاهتر و بلندتر از مدت ذکر شده باشد. يکي از خصوصيات منحصر به فرد ميگرن احساس غير معمولي مي‌‌باشد که قبل از شروع حمله به فرد دست مي‌‌دهد و به آن « پيش درآمد » مي‌‌گويند. علائم پيش درآمد مي‌‌تواند شامل خستگي، گرسنگي و يا احساس عصبانيت باشد. همچنين ميگرن داراي « پس اثر » نيز بوده که پس از حمله اين احساس به فرد دست داده و شامل احساس تهي شدن از انرژي بوده که ممکن است براي يک تا دو روز پس از يک حمله شديد ميگرن ادامه يابد. البته بايد متذکر شد که تمامي افرادي که مبتلابه ميگرن هستند دچار « پيش درآمد » يا « پس اثر » ميگرن نمي‌شوند.يک خصوصيت ديگر ميگرن که البته در بيماري صرع نيز ممکن است ديده شود وجود علائم مقدماتي يا ( Aura) مي‌‌باشد. اين علائم مقدماتي کمي قبل از حمله ميگرن رخ داده و بصورت اختلال بينائي، تاري ديد و يا ديدن نورهاي ضرباندار و چشمک زن مي‌‌باشد.اين علائم که حدود 30-15دقيقه طول مي‌‌کشند به فرد هشدار مي‌‌دهند که سردرد ميگرن بزودي آغاز خواهد شد. گاهي علائم مقدماتي حواس شنوائي، بويائي و يا چشائي را درگير مي‌‌کند. البته « علائم مقدماتي » هم مثل « پيش درآمد » و يا « پس اثر » در تمام افراد مبتلا به ميگرن رخ نداده و خيلي موارد ميگرن بدون « علائم مقدماتي » رخ مي‌‌دهد و از آن جالبتر اينکه بعضي از موارد علائم مقدماتي نيز بدون حمله ميگرن پس از آن رخ مي‌‌دهد.در موارد نادري نيز ميگرن بصورت علائم نورولوژيک غير معمول مثل گيجي، کاهش بينائي، حالت سوزن سوزن شدن و کرختي و ضعف و … بروز مي‌‌کند.حمله ميگرن گاهي توسط بعضي از فعاليتها، غذاها، بوها و حتي احساسات تحريک شده بروز مي کند.هم چنین بعضي از بيماران زماني که دچار استرس مي‌‌شوند، حمله ميگرن به سراغ آنها مي‌‌آيد در حاليکه عده‌اي ديگر پس از اينکه استرس آنها رفع شد، ممکن است دچار حمله ميگرن شوند ( مثلاً روز بعد از يک امتحان و يا ملاقات مهم ). زنان نيز به تجربه در مي‌‌يابند که حملات ميگرن آنها در زمان حوالي قاعدگي بدتر مي‌‌شود و شديدتر است.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق گیاهان مؤثر بر بیماری های میگرن و افسردگی”