سایر

تحقیق اقتصاد هنجاری

دانلود تحقیق با موضوع اقتصاد هنجاری،
در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
چکیده:
این مقاله ابتدا نگاهی دارد به مفهوم اقتصاد در غرب و چگونگی تکامل آن، آنگاه مباحثات و منازعات بین اقتصاددانان را – در مقوله تمایز بین اقتصاد اثباتی و اقتصاد هنجاری – از ابتدای امر مورد بررسی قرار می دهد و در این رابطه برای نقش ارزشها و مبانی ارزشی اهمیتی خاص قائل است. سپس مفهوم اقتصاد در متون اسلامی مورد بحث قرار گرفته و نتیجه گرفته شده است که مفاهیم کمیابی، انتخاب، مدیریت منابع کمیاب که اساس تعاریف متداول اقتصاد است از این مفاهیم قابل استنباط می باشد.در رابطه با نظریه شهید صدر در خصوص تفکیک و تمایز بین علم اقتصاد و مکتب اقتصادی و این که اسلام دارای مکتب اقتصادی است نه علم اقتصاد، همان تفکیک بی حاصل هنجاری و اثباتی را تداعی نموده و نتیجه مقاله آن است که ضمن قبول تفاوت مکتب و علم، مکتب اقتصادی اسلام می تواند و باید علم اقتصاد و اقتصاددانان مسلمان را هدایت نموده و جهت بدهد.
نگاهی به مفهوم اقتصاد:
فیزیوکراتها از این مفهوم معانی مدیریت، نظم و قوانین طبیعی را منظور می داشتند و در زمان آنها مباحث ماهیت ثروت، تولید مجدد و توزیع را نیز دربر می گرفت. و بنا به گفته «گرونوگن » از دهه 1770 «وری »اصطلاح علم را به آن افزود و برای تولید و توزیع ثروت در زمینه اداره منابع کشور مورد استفاده قرار داد. او مدعی است که مفاهیم خست  و صرفه جویی و مدیریت مالی دقیق خانوارها و سایر سازمانها نیز از همین مفهوم لاتین واژه اقتصاد اقتباس شده و در قرن 18 همزمان با تعمیم یافتن اصطلاح «مدیریت دولتی » رواج بیشتری یافته است.
«آدام اسمیت » اقتصاد سیاسی را پژوهش در زمینه ماهیت و علل ثروت ملل و یا همان گونه که فیزیوکراتها در ابتدا اظهار می داشتند دانش مربوط به ماهیت ثروت، باز تولید، توزیع و مصرف آن می دانستند. در اواخر قرن 18 بود که واژه اقتصاد و یا علم اقتصاد جانشین واژه اقتصاد سیاسی گردید و تجدید حیاتش که عمدتا در طول دهه 1760 شکل گرفته بود، معنای اقتصاد را سبت به بیشتر کاربردهای سنتی آن تغییر داد هر چند برخی همچون «گرونوگن » اعتقاد دارند که نه اقتصاد سیاسی و نه مترادف جدید آن معنای دقیقی ندارند.
شاید اولین تعریف نزدیکتر به آنچه امروز مصطلح است تعریف «رابینز» باشد که اقتصاد را به صورت علمی تعریف می کند که رفتار انسان را به صورت رابطه بین خواسته های نامحدود و امکانات تولید محدود با داشتن موارد استفاده متعدد مورد مطالعه قرار می دهد. «رابینز» با این تعریف به فکر ایجاد علم اقتصاد به صورت علمی نظری و اثباتی بود و ترجیح می داد تا واژه «اقتصاد سیاسی » را در رابطه با موضوعاتی از قبیل انحصار، حمایت، برنامه گذاری و سیاستهای دولت مورد استفاده قرار دهد.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق اقتصاد هنجاری”