سایر

تحقیق خالص سازي بنزوئيك اسيد به روش تصعيد

دانلود تحقیق با موضوع خالص سازي بنزوئيك اسيد به روش تصعيد،
در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
روش تصعید را می توان به جای تبلور برای تخلیص بعضی از جامدات به کار برد. در این روش از اختلاف فشار بخار اجسام جامد استفاده می شود و این عمل از جهتی به تقطیر ساده شباهت دارد. نمونه ناخالص در درجه حرارتی پایین تر از نقطه ذوب آن گرم می شود و مستقیما از حالت جامد به صورت بخار در می آید و بعد بخار حاصل فورا در سطح سردی به حالت جامد متراکم می شود (متبلور می شود). این دو مرحله بدون مداخله حالت مایع صورت می گیرد.
شکل زیر نمودار معمولی فازها و رابطه حالتهای جامد، مایع و بخار یک جسم را با فشار و درجه حرارت نشان می دهد. توجه داشته باشید که حالت مایع نمی تواند در شرایطی موجود باشد که درجه حرارت و فشاری که در نقطه O نمایش داده شده کمتر باشد. منحنی OA فشار بخار جسم جامد را در درجات پایین تر از نقطه ذوب نشان می دهد. این منحنی تعادل بین جامد و بخار را نمایان می سازد و از نظر تصعید حائز اهمیت است.
در زیر شکل دو نوع دستگاه مورد استفاده در تصعید آورده شده است:
این دستگاهها دو خصلت مشترک دارند: 
(1) محفظه ای که می توان آنرا با اتصال به یک پمپ خلأ تخلیه کرد (نمونه ناخالص را در انتهای این محفظه می گذارند) 
(2) قسمت برآمده انگشت مانندی که در مرکز این محفظه است و می توان آنرا سرد کرد و سطحی فراهم کرد که بلورهای تصعید شده در روی آن بنشینند.قسمت سرد در شکل بالایی با جریان آب و در شکل پایینی با محیطی مانند یخ خشک در استون یا آب – یخ  خنک می شود.
برای این که در این روش تخلیص به خوبی صورت گیرد باید دو اصل رعایت شود:
(1) جسم باید فشار بخار نسبتا زیادی داشته باشد 
(2) فشار بخار ناخالصیها باید اختلاف زیادی با فشار بخار جسم اصلی داشته باشد (فشار کمتر بهتر است). 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق خالص سازي بنزوئيك اسيد به روش تصعيد”