سایر

تحقیق القای الکترومغناطیسی

دانلود تحقیق با موضوع القای الکترومغناطیسی،
در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
پدیدهٔ القای الکترومغناطیسی (به انگلیسی: Electromagnetic induction) هنگامی رخ می‌دهد که حول یک سیم پیچ، میدان مغناطیسی را کم یا زیاد کنیم. القای مغناطیسی که با نام القای الکترو مغناطیسی نیز شناخته می‌شود پدیده‌ای فیزیکی است که با تولید پتانسیل الکتریکی در پهنای یک رسانای برقی نمایان می‌شود.
در سال ۱۸۳۱ میلادی مایکل فارادی و جوزف هانری طی آزمایش‌های دریافتند با دور یا نزدیک کردن آهنربا به پیچه، عقربهٔ مغناطیسی آمپرسنج سری با پیچه تکان می‌خورد و مقداری ناچیز را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر با تغییر میدان مغناطیسی در سیم پیچ، جریان الکتریکی به وجود می‌آید.
همچنین با تغییر سطح پیچه و یا تغییر زاویه بین حلقه و راستای میدان معناطیسی نیز می‌توان القای الکترومغناطیسی را مشاهده کرد.
هنگام ساختن آهن‌ربا از سنجاق‌هایی، در واقع سنجاق اولی را اآهن‌ربایی آهن‌ربا کرده‌است که سنجاق دومی را ربوده، همین‌طور سنجاق دوم و سوم و… همه آهن‌ربا شده‌اند. اگر آهن‌ربای قوی‌تری داشته‌باشید می‌توانید زنجیر بلندتری بسازید اگر صفحه‌ای کاغذ یا مقوا، یا شیشه‌ای را مطابق شکل میان اهنربا و نخستین سنجاق گذارید، باز هم می‌توانید زنجیر مغناطیسی بسازید؛ یعنی بی تماس آهن‌ربا با سنجاق، خاصیت مغناطیسی را در سنجاق ایجاد می‌کند. این پدیده -یعنی ایجاد خاصیت مغناطیسی در مادهٔ فرومغناطیسی با آهنربا حتی بی تماس با آن را «القای مغناطیسی» می‌گویند. 
بیان قانون بنیادی القای الکترومغناطیسی
این قانون حاکی از آن است که هر تغییری در شار مغناطیسی گذرنده از حلقه رسانا به وجود آید جریانی در حلقه القا می شود ولی ، با تغییر دادن دقیقا یکسان شار مغناطیسی از داخل حلقه های ساخته شده از مواد مختلف ، در می یابیم که جریان هایی که در آنها القا می شود، متفاوت هستند.
بستگی جریان القایی به مقاومت الکتریکی
جریان القایی به جنس (مقاومت الکتریکی) پیچه رسانا وابسته است. برای مثال ، دو پیچه هم شکل و هم اندازه و دارای تعداد دورهای یکسان ، اما یکی از سیم مس و دیگری از سیم نیکل و کرم ، با طول و سطح مقطع یکسان را در میدان مغناطیسی (مثلا داخل سیم لوله) طوری قرار می دهیم که نسبت به راستای مغناطیسی در وضع همسان قرار گیرند.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق القای الکترومغناطیسی”