سایر

تحقیق چگونگی پژوهش در علوم تربيتي

دانلود تحقیق با موضوع چگونگی پژوهش در علوم تربيتي،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
مفهوم تحقيق:
واژه تحقيق از زبانعربي گرفته شده است در لغت به معناي درست كردن، رسيدن ، بررسي ، مطالعه و … است. تحقيق از نظر روانشناسي عبارت است از كاربرد روشهاي علمي در حل يك كسئله يا پاسخگويي به يك سوال ، جان بست معتقد است كه بين اصطلاح تحقيق و روش علمي تفاوت وجود دارد و اشاره مي كند كه تحقيق داراي فرآيندي رسمي تر و عميق تر در اجراي روش تحليل علمي است.
تحقيق كوشش منظمي است كه به منظور پاسخگويي به يك يا چند سوال داده مي شود. جان ديويي در كتاب منطق نظريه تحقيق را چنين تعريف كرده است: تحقيق عبارت است از تغيير كنترل شده يك موقعيت غيرثابت يا نامعين به موقعيتي كه از لحاظ ويژگيها و روابط كاملاً معين وثابت است و در وضعي قرار دارد كه عناصر موقعيت اصلي يا اولي به صورت كامل تغيير يافته اند.
از ديدگاه كرينجر تحقيق عبارت است از بررسي و مطالعه منظم ، كنترل شده و آزمايشي قضيه هاي فرضي درباره ي روابط احتمالي بين پديده هاي طبيعي با ديدي انتقادي اشكال عمده اي كه بر اين تعاريف معيني تعريف كرينجر وارد است . توجه بيش از اندازه به نوعي پژوهش با نام تحقيق آزمايشي است . تحقيق آزمايشي تنها روش پاسخگويي به همه ي مسائل انساني نيست زيرا برخي مسائل اگر چه به تحقيق آزمايشي ارتباطي ندارند ليكن ارزش تفكر و تأمل را دارند.
تحقيق به عنوان يك فرآيند پژوهشي واجد دو شرط است :
1- كنترل دقيق، شرطي كه مانع تاثير عوامل نامربوط و مزاحم مي شود
2- نمونه گيري صحيح ، شرطي كه يافته هاي پژوهشي را قابلسبط و تعميم  مي سازد.
رعايت شرط اول ، اعتبار دروني و رعايت شرط دوم اعتبار بيروني تحقيق را موجب مي شود.
هر تحقيق خاصي ممكن است اعتبار دروني با اعتبار بيروني داشته يا نداشته باشد.
منظور اين نيست كه در مواردي كه اعتبار دروني يا بيروني در تحقيق اهميت دارند مي توان فقدان هر يك را ناديده گرفت. منظور اين است كه مواردي يافت مي شود كه يكي از دو مسئله حساس نيست تعريف تحقيق به موجب اعتبار دروني وبيروني چهار تركيب ممكن به وجود مي آورد كه آنها را در اصطلاح آزمايش، مطالعه، زمينه يابي و بررسي مي ناميم.
تحقيق در علوم تربيتي عبارت است از كاربرد روش هاي علمي در مطالعه مسائل آموزشي و تربيتي به عبارت ديگر هنگامي كه روش علمي براي پاسخگويي به مسائل آموزشي به كار برده مي شود و به نتيجه آن تحقيق تربيتي گفته مي شود.
به طور كلي مجموعه فعاليتهاي منطقي كه محقق به منظور شناخت و تبيين پديده هاي آموزشي و تربيتي انجام مي دهد تحقيق در علوم تربيتي ناميده مي شود تحقيق در تعليم و تربيت به مجموعه فعاليتهايي اطلاق مي شود كه از طريق آن و با عنايت به اصول وروشهاي علمي پديده آموزشي و تربيتي مورد پژوهش قرار مي گيرد و هدف آن كشف اصول كلي يا تفسير رفتاري است كه از آن براي تبيين، كنترل و پيش بيني رويدادهاي آموزشي استفاده مي شود.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق چگونگی پژوهش در علوم تربيتي”