سایر

تحقیق روش هاي نگهداري ميوه‌ها و سبزي ها در سردخانه با هواي كنترل شده

دانلود تحقیق با موضوع روش هاي نگهداري ميوه‌ها و سبزي ها در سردخانه با هواي كنترل شده ،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.
فهرست:
روش‏هاي نگهداري ميوه‏ها و سبزي‏ها در سردخانه با هواي كنترل‏شده
هدف
دامنه كاربرد
انواع هواي كنترل شده
روش تنظيم هوا
اطاق‏هاي مورد بهره‏گيري براي هواي كنترل شده
تنظيم دما و هوا
حفظ آميزه هواي كنترل شده
كنترل‏هاي دوران نگهداري
كارهايي كه پس از پايان دوره نگهداري بايد انجام گيرد
بخشی از متن تحقیق:
روش‏هاي نگهداري ميوه‏ها و سبزي‏ها در سردخانه با هواي كنترل1 شده 
1- هدف 
هدف از تدوين اين آئين كار ارائه اصول و روش‏هاي مناسب براي نگهداري ميوه‏ها و سبزي‏ها در سردخانه باهواي كنترل شده مي‏باشد .
2- دامنه كاربرد
اين آيين كار براي رقم‏هاي گوناگون ميوه‏ها و سبزي‏ها ( به ويژه سيب , گلابي و موز ) كاربرد دارد . از اين روش براي هر فرآورده به گونه‏اي ويژه همان فرآورده بهره‏گيري مي‏شود .
افزون بر نگهداري دما و رطوبت نسبي در اندازه بهينه , ميزان اكسيژن نيز از 21 درصد حجمي ( اندازه اكسيژن در هواي معمولي ) بايد كاهش يابد .
اين بدان معني است كه فشار جزئي آن گاز نيز كاهش مي‏بايد . به هر حال , كاهش اكسيژن زير 1/5 درصد حجمي سفارش نمي‏شود , زيرا در نبود اكسيژن كافي , پديده تخمير رخ مي‏دهد ( تنفس بين سلولي ) و ممكن است رنگ ميوه‏ها و سبزي‏ها قهوه‏اي شود .
 در چنين هنگامي دي اكسيد كربن افزايش مي‏يابد و افزوني دي اكسيد كربن , براي نمونه فراتر رفتن از 8 درصد به 10 درصد حجمي مي‏تواند در بيشتر موارد بيماري‏هاي فيزيولوژيكي گوناگوني را سبب شود . ( ناهنجاري‏هاي برخاسته از دي اكسيد كربن ) كه به كاهش كيفيت و كميت ميوه و سبزي مي‏انجامد .
3- انواع هواي كنترل شده 
در عمل , دو نوع هواي كنترل شده وجود دارد :
3-1- نوع اول – هوايي است , كه ميزان اكسيژن آن به اندازه كمي كاهش يافته و به 18 تا 11 درصد حجمي رسيده و دي اكسيد كربن آن كم و بيش افزايش يافته و به 3 تا 10 درصد حجمي رسيده , به گونه‏اي كه مجموع اكسيژن و دي اكسيد كربن آن 21 درصد حجمي باشد .
مثال : 8 درصد حجمي دي اكسيد كربن , 13 درصد حجمي اكسيژن و 79 درصد حجمي نيتروژن اين نوع هوا كه هواي تعديل شده نيز ناميده مي‏شود با افزايش دي اكسيد كربن بر اثر تنفس ميوه ايجاد مي‏شود و بنابراين ترجيح داده نمي‏شود .
 اندازه دي اكسيد كربن تنها مي‏تواند با هوادهي از هواي بيرون كه همراه با افزايش اكسيژن است كاهش يابد . اين نوع هواي كنترل شده براي سيب سفارش مي‏شود و ممكن است در مناطق گرمسيري براي ميوه هايي مانند موز كه به مدت‏كوتاه نگهداري مي‏شوند نيز سودمند باشد .
3-2- نوع دوم – هوايي است با :
2- درصد تا 4 درصد حجمي اكسيژن ( ميانگين 3 درصد حجمي ) و 3 درصد تا 5 درصد تا 5 درصد حجمي دي اكسيد كربن .
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق روش هاي نگهداري ميوه‌ها و سبزي ها در سردخانه با هواي كنترل شده”