سایر

پاورپوینت خلاصه کتاب اختلالات یادگیری تالیف غلامعلی افروز

دانلود پاورپوینت با موضوع خلاصه کتاب اختلالات یادگیری تالیف غلامعلی افروز،
در قالب ppt و در 189 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
اهداف و جایگاه درس
کتاب حاضر در زمینه، اختلالات یادگیری می باشد که شامل تعریف ، دیدگاههای مختلف در تبیین اختلالات یادگیری ، نشانگان ویژه اختلالات یادگیری ، برنامه های ویژه آموزشی اختلالات یادگیری چگونگی نقش خانواده در رابطه با اختلالات یادگیری می باشد .
این کتاب برای دانشجویان رشته روان شناسی در هشت فصل تهیه شده است.  
هدف
آشنایی دانشجویان رشته روان شناسی در زمینه ، تعریف ، دیدگاههای مختلف ، نشانگان ویژه ، برنامه های ویژه آموزشی و چگونگی بازپروری اختلالات یادگیری         می باشد.  
فصل اول
دیدگاههای مختلف در تبیین اختلالات یادگیری.
تعاریف ناتوانی یادگیری.
فراوانی کودکان ناتوان در یادگیری.
توزیع گروه سنی دانش آموزان با نشانگان اختلال در یادگیری.
جنسیت و ناتوانی در یادگیری .
عوامل اجتماعی یادگیری
عوامل ژنتیکی.
عوامل قبل از تولد.
عوامل زمان تولد.
عوامل بعد از تولد.
عوامل بیولوژیکی یا بیوشیمیایی .
عوامل محیطی.
عوامل مربوط به رشد .
عوامل آموزشی .
فصل دوم
اختلالات یاد گیری از دیدگاه پردازش اطلاعات.
1. ناتوانی در مرحله درون داد.
الف : نا تواناییهای ادراکی _  دیداری.
ب: نا تواناییهای ادراکی _  شنیداری.
ج : اختلالهای حسی یکپارچگی.
د: مشکلات ادراکی _اجتماعی.
2. ناتوانی در مرحله حافظه.
3. ناتوانی در مرحله یکپارچه سازی.
الف : ناتوانی در توالی.
ب: ناتوانی در سازماندهی.
ج: ناتوانی در مفاهیم انتزاعی.
4. ناتوانی در مرحله برون داد.
الف : ناتوانی زبان.
ب: نا تواناییهای حرکتی .
محور های نا توانایی در یادگیری یا نارسایی در تدریس.
الف : عوامل درون فردی.
ب: عوامل شخصی و شخصیتی.
ج: عوامل برون فردی.  
فصل سوم
ویژگیهای کودکان و نوجوانان با نشانگان اختلال در یادگیری.
1. مشکلات مربوط به کم توجهی و فزون کنشی.  
2. ویژگیهای کودکان و دانش آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه.
ضعف در اعتماد به نفس و مشکلات رفتاری.
بی قراری در برابر ناکامیها ، نا تواناییهای شناختی ، مشکلات ادراکی و ادراکی _ حرکتی.
نا تواناییها و ناکامیهای تحصیلی.
الف : ناتوانی در زبان نوشتاری .
ب: ناتوانیهای خاص در ریاضیات.
ج: ناتوانی در خواندن یا نارسا خوانی.
1. تشخیص نارسا خوانی.
2. ویژگیهای کودکان نارسا خوان.
عوامل موثر در نارسا خوانی دانش آموزان .
الف : مشکلات حوزه دید.
ب: مشکلات زبان.
ج: مشکلات دیداری ، ضفایی و حرکتی .
ر:عوامل موثر در نارسایی خوانی.
ویژگیهای آفازی کودکان با نشا نگان آفازی .
فصل چهارم
ضرورت آشنایی با ویژگیهای حسی – شناختی دانش آموزان در کلاسهای عادی.
شناسایی دانش آموزان ناتوان در یادگیری توسط معلم.
ارزیابی مقدماتی معلم کلاس عادی از امکان حضور دانش آموزان ناتوان در یاد گیری.
کمک معلم به دانش آموزان ناتوان در یادگیری کلاسهای عادی.  
فصل پنجم
برنامه های ویژه آموزشی برای دانش آموزان ناتوان در یادگیری.
الف : محیط یا فضای آموزشی.
1. مدیریت و فضای آموزشی در دبستان و بعد از ان برای دانش آموزان ناتوان در یادگیری.
2. الگوی طراحی محیط یادگیری انطباقی.
3. استفاده معلم از وجود مشاوران ویژه .
ب: اصلاح روشهای آموزشی.
1. دقت در روش حل مسئله .
2. متناسب سازی محتوا و مواد آموزشی .
3. استفاده از رنگ .
4. ساده سازی طرح یا آرایش صفحه.
5. بهره گیری از روشهای چند حسی .
6. ساده سازی تکالیف درسی .
7. استفاده از وسایل و لوازم کمک آموزشی.
8. دارو درمانی  .
فصل ششم
یادگیری تعاونی یا مشارکت گروهی در یادگیری .
معلمی شاگرد به شاگرد .
مداخلات آموزش در رابطه با دانش آموزان ناتوان در یادگیری.
الف : آموزش دوجانبه.
ب: روش خود کنترلی توجه.
ج: روش آموزش خود پرسی.
د: روش استفاده از کلمات کلیدی .
و: طراحی برنامه آموزشی انفرادی برای دانش آموزان که دچار اختلال در یادگیری هستند.
متغییر های آموزش انفرادی .
1. فضای یادگیری .
2. زمان.
3. عامل چند وجهی.
4. میزان دشواری دروس.
5. سادگی زبان آموزشی .
6. روابط شخصی .
7. توسعه فرایند خواندن .
تحلیلی از فرایند خواندن.
تشریح زمینه های اصلی فرایند خواندن.
نقش ویژه معلم در تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان.
فرایند تشخیص.
معیارهای تشخیص در مرحله اول.
تشریح مشکل کودک.
تعیین قابلیت شاگردان در خواندن.
معیارهای تشخیص برای شناسایی و طبقه بندی دانش آموزان از نظر خواندن.
چند توصیه خاص در شیوه کارکردن با دانش آموزان با نشانگان اختلال در یادگیری.
فصل هفتم
اولیا و مربیان و توجه به فرایند یادگیری.
سطوح مختلف یادگیری .
الف: یادگیری از طریق شرطی شدن.
ب: یادگیری از طریق آزمایش و خطا.
ج: یادگیری از طریق بینش یا بصیرت.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت خلاصه کتاب اختلالات یادگیری تالیف غلامعلی افروز”