دانلود پاورپوینت با موضوع آئین کلاس داری،
درقالب ppt و در 61 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
آئین کلاس داری
انسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است. هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی رو به رو میشویم که سیر در آن و یافتن پیچ و خمهای آن مهارت و آگاهی زیادی را میطلبد. داشتن یک ارتباط کمابیش سالم با انسانهای اطرافمان ، مستلزم آشنا شدن با ویژگیهای عمده رفتاری آنان است. این آشنایی و مهارت علیرغم تصور عمومی ، نه تنها از طریق تحصیل و مطالعه بدست نمیآید بلکه نحوه سلوک با مردم هنری است.
احتمال دارد یک نانوا بیشتر از یک پزشک در آن ظاهر باشد. داشتن تعامل با اطرافیانمان در گرو شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمیتوان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت. هنگامی که یک شناخت کلی از افراد بدست میآوریم میتوانیم در جهت سازگار کردن خودمان با او و همچنین او با خودمان گامهای موثری برداریم. آگاهی از فرایندهای شناختی شاگردان در سنین مختلف
از مهمترین وظایف مربی است. زیرا فرایند رشد علایق شاگرد ، میزان انگیزش ، بلوغ عاطفی ، سوابق اجتماعی و تجارب گذشته از عواملی هستند که همواره در روش کار مربی در کلاس اثر میگذارند. فراگیران صفات زیادی مانند راستگویی ، دروغگویی ، شهامت ، ترس و اضطراب ، پرخاشگری ، تلاش و بسیاری از صفات مطلوب و نامطلوب را با خود از خانواده به درون اموزشگاه میآورند.
اگر مربی تصور کند بدون شناخت فراگیران و بدون آگاهی از فرایند رشد ذهنی عاطفی و اجتماعی آنان و حتی بدون همکاری والدین میتواند در ادای وظایف آموزشی موفق باشد سخت در اشتباه است. مربی نمیتواند بدون توجه به ویژگیهای فراگیران آنان را به کار کردن وادارد و به عبارت دیگر کار را بر آنان تحمیل کند زیرا فعالیتهای عقلی ، اخلاقی و اجتماعی شاگرد تابع اراده مربی نیست.
ساخت ذهنی ، هوش و تجارب علمی شاگرد
ساخت ذهنی کودکان با بزرگسالان متفاوت است. بنابراین مربی باید برنامه و مواد آموزشی را مطابق با سطح درک و فهم شاگردان عرضه کند تا برای آنان قابل جذب باشد. یعنی برنامه درسی و نوع و مقدار تکلیف باید بر اساس مراحل رشد ذهنی و تواناییهای مختلف فراگیران پیریزی شود. زیرا هر برنامه درسی برای همه سنین به یک اندازه مناسب نیست. مربی باید توجه داشته باشد که سیر تکوینی مراحل رشد از لحاظ سن و محتوای تفکر یک بار برای همیشه و بطور ثابت تعیین نشده است.
بنابراین او میتواند به مدد روشهای سالم ، بازده کار دانش آموزان را افزایش دهد حتی رشد معنوی آنان رابی آنکه به استحکام آن لطمهای بزند تسریع کند
مربی باید به دانش آموز فرصت دهد تا او دانش خود را خود بسازد. فراگیران بیشتر از آنکه به روش آموزش مستقیم نیازمند باشد به فرصتهای یادگیری مستقیم محتاجند. بنابراین بهتر است که مربیان تا حد امکان از آموزش و انتقال مستقیم بکاهند و به فراهم آوردن فرصتهای یادگیری و ترتیب دادن مواد آموزشی برای ایجاد موقعیت مطلوب یادگیری اقدام کنند.
انسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است. هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی رو به رو میشویم که سیر در آن و یافتن پیچ و خمهای آن مهارت و آگاهی زیادی را میطلبد. داشتن یک ارتباط کمابیش سالم با انسانهای اطرافمان ، مستلزم آشنا شدن با ویژگیهای عمده رفتاری آنان است. این آشنایی و مهارت علیرغم تصور عمومی ، نه تنها از طریق تحصیل و مطالعه بدست نمیآید بلکه نحوه سلوک با مردم هنری است.
احتمال دارد یک نانوا بیشتر از یک پزشک در آن ظاهر باشد. داشتن تعامل با اطرافیانمان در گرو شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمیتوان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت. هنگامی که یک شناخت کلی از افراد بدست میآوریم میتوانیم در جهت سازگار کردن خودمان با او و همچنین او با خودمان گامهای موثری برداریم. آگاهی از فرایندهای شناختی شاگردان در سنین مختلف
از مهمترین وظایف مربی است. زیرا فرایند رشد علایق شاگرد ، میزان انگیزش ، بلوغ عاطفی ، سوابق اجتماعی و تجارب گذشته از عواملی هستند که همواره در روش کار مربی در کلاس اثر میگذارند. فراگیران صفات زیادی مانند راستگویی ، دروغگویی ، شهامت ، ترس و اضطراب ، پرخاشگری ، تلاش و بسیاری از صفات مطلوب و نامطلوب را با خود از خانواده به درون اموزشگاه میآورند.
اگر مربی تصور کند بدون شناخت فراگیران و بدون آگاهی از فرایند رشد ذهنی عاطفی و اجتماعی آنان و حتی بدون همکاری والدین میتواند در ادای وظایف آموزشی موفق باشد سخت در اشتباه است. مربی نمیتواند بدون توجه به ویژگیهای فراگیران آنان را به کار کردن وادارد و به عبارت دیگر کار را بر آنان تحمیل کند زیرا فعالیتهای عقلی ، اخلاقی و اجتماعی شاگرد تابع اراده مربی نیست.
ساخت ذهنی ، هوش و تجارب علمی شاگرد
ساخت ذهنی کودکان با بزرگسالان متفاوت است. بنابراین مربی باید برنامه و مواد آموزشی را مطابق با سطح درک و فهم شاگردان عرضه کند تا برای آنان قابل جذب باشد. یعنی برنامه درسی و نوع و مقدار تکلیف باید بر اساس مراحل رشد ذهنی و تواناییهای مختلف فراگیران پیریزی شود. زیرا هر برنامه درسی برای همه سنین به یک اندازه مناسب نیست. مربی باید توجه داشته باشد که سیر تکوینی مراحل رشد از لحاظ سن و محتوای تفکر یک بار برای همیشه و بطور ثابت تعیین نشده است.
بنابراین او میتواند به مدد روشهای سالم ، بازده کار دانش آموزان را افزایش دهد حتی رشد معنوی آنان رابی آنکه به استحکام آن لطمهای بزند تسریع کند
مربی باید به دانش آموز فرصت دهد تا او دانش خود را خود بسازد. فراگیران بیشتر از آنکه به روش آموزش مستقیم نیازمند باشد به فرصتهای یادگیری مستقیم محتاجند. بنابراین بهتر است که مربیان تا حد امکان از آموزش و انتقال مستقیم بکاهند و به فراهم آوردن فرصتهای یادگیری و ترتیب دادن مواد آموزشی برای ایجاد موقعیت مطلوب یادگیری اقدام کنند.