ادبیات

پاورپوینت خلاصه کتاب عروض و قافيه تالیف دكتر سيروس شميسا

دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب عروض و قافيه تالیف دكتر سيروس شميسا،
در قالب ppt و در 81 اسلاید، قابل ویرایش.


بخشی از متن پاورپوینت:
معرفی طرح درس:

درس عروض و قافیه از دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات فارسی است که آموختن آن برای شناخت فنون و شگردهای وزن و قافیه ضروری است.

اهداف درس:
1- هدف کلی این کتاب این است که مسأله وزن بطور طبیعی در ذهن دانشجو رسوخ یابد و فنون آن ملکه ذهن شود.
2- آموختن فنون تقطیع  و دست یافتن به اوزان شعری
3- آموزش علم قافیه با شیوه علمی جدید.

جایگاه درس برای دانشجویانی که می خواهند در زمینه ادبیات  تبحر و تخصصی بیابند، آموزش عروض و قافیه از واجبات است. شعر فارسی کلامی آهنگین است و عروض علمی است که از آهنگ های متنوع شعر فارسی بحث می کند.

هدف های رفتاری:
1- در این کتاب علم عروض با شیوه جدیدی ارائه شده است.شیوه این کتاب به نحوی است که باید دقیقاً هر مطلبی آموخته شود تا مطلب بعدی فهمیده شود.
2- عروض درس عملی است و با حفظ کردن سرو کار ندارد.
3- شناخت فنون تقطیع برای دستیابی به وزن
4- علم قافیه نیز باید با شیوه ای کاملاً تازه بر اساس علم زبان شناسی آموخته شود.

مقدمه فصل اول:
1- شعر فارسي، كلامي آهنگين است و عروض علمي است كه از آهنگ هاي متنوع شعر فارسي بحث مي كند.
2- تعريف عروض: يكي از انواع علوم ادبي است كه از وزن (آهنگ) شعر بحث مي كند.
3- تعريف وزن: شعر كلامي است مخيل و موزون . وزن نظم و تناسب خاصي است در اصوات شعر
وزن شعر سنتي فارسي وزن كمي است يعني از تناسب و تساوي هجاهاي كوتاه و بلند به وجود مي  آید …

دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت خلاصه کتاب عروض و قافيه تالیف دكتر سيروس شميسا”

2019-08-19 17:19:19

ادبیات

تحقیق طبيعت در ادبيات فارسي

دانلود تحقیق با موضوع طبيعت در ادبيات فارسي،
در قالب word و در 60 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
ادوار شعر فارسي
مختصات فكري سبك خراساني
شعر پارسي از قرن ششم تا قرن يازدهم
سبك آذربايجاني
سبک هندی
عناصر طبيعت در صور خيال
طبيعت در شعر فرخي
طبيعت در شعر منوچهري
و …


بخشی از متن تحقیق:
مقدمه:
طبيعت از ابتدا تا امروز همواره يكي از خاستگاه‌ها و سرچشمه‌هاي هنر بوده است. نقاشي مثلا، از مينياتورهاي چيني و ژاپني و نقاشي‌هاي هندسي آن‌ها بگيريم تا نقاشي‌ها و مينياتورهاي عصر تيموري و صفوي و تا منظره‌سازي‌هاي نقاشان قرن هفدهم و هجدهم و اوائل قرن نوزدهم مثل ‘‌‌ترنر’ و ‘كانستبل’ و تا نقاشان امپرسيونيست ون گوگ، گوگن،‌‌ مونه،‌ پيسارو و نيز امروز كه در كنار مكاتب گوناگون قرن بيستم آثاري هست كه به صورتي نو از طبيعت مايه می‌گيرد. يا حتي در موسيقي كه هنري است شنيداري و در وهله اول چنين به نظر مي‌رسد كه با طبيعت هيچ ارتباطش نيست. در صورتي كه بسياري از آثار معروف آهنگسازان نامدار جهان خاستگاهي طبيعي دارد. امثال سمفوني’پاستورال’ بتهوون يا ‘دريچه قوي’ چايكوفسكي یا ‘چهارفصل’ ويدالدي، كه هر كدام به نحوي بر اثر تاثير ويژه آهنگساز از طبيعت آفريده شده‌اند و …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق طبيعت در ادبيات فارسي”

2019-08-19 10:45:18

ادبیات

بررسي تطبيقي اثري از كمال الدين بهزاد با شعري از بوستان سعدي

  • Normal 0 false false false EN-US

    دانلود
    تحقیق

    با موضوع بررسي تطبيقي اثري از كمال الدين بهزاد با
    شعري از بوستان سعدي،

    در قالب docx و
    در 54 صفحه، قابل ویرایش.


    بخشی از متن تحقیق:

    نخستین چیزی که در
    بررسی آثار ادبی و هنری نظر ما را به خود
      جلب می‌کند، صورت عینی و مادی آن است. شعر و ادبیات از دیر باز متوجه
    خواست‌ های متعالی بشر در زمان ‌ها و مکان ‌ها بوده که در اشعار شاعرانی چون سعدی
    جاودانه شده و عنوان شعر جهانی به آن اطلاق گردید
    .

    شعر یوسف
    و زلیخا از بوستان سعدی که توسط هنرمند نقاش کمال‌الدین بهزاد ترسیم شده است،
    نمونه خوبی برای بیان ارتباط بین شعر و نقاشی می‌باشد. بدین ترتیب که سعدی شاعر
    بزرگ ایرانی این داستان قرآنی را با تخیّل و ذهنیات خود به صورت عناصر لفظی بیان
    کرده و بهزاد این شعر را با توجه به اعتقادات و برداشت‌ های ذهنی خود با عناصر
    بصری به تصویر کشیده است. زبان شعر از معنا مایه می‌گیرد، به همین دلیل اسباب ایجاد
    شعر مبنایی معنایی دارد و نقاش هم در استفاده از شعر علاوه بر جنبه‌های معنایی به
    جنبه‌ی نمادین و استعاری آن نیز توجه مي‌نمايد
    .


    مقدّمه تحقیق:

    پیوند بین نقاشی
    ایرانی و ادبیات را مي‌توان به وفور در آثار هنرمندان نقاش ديد. بدين جهت در اين
    مقاله به بررسی تطبیقی یکی از شاهکارهای نقاشی ایرانی با عنوان «یوسف و زلیخا»
    اثرکمال‌الدین بهزاد و شعر شاعر بزرگ سعدی با همین عنوان پرداخته شده است تا بیان
    گردد که این پیوند در چه زمینه و با چه عنصری «لفظی یا بصری» در هنر نقاشی پدیدار
    گردیده است؟ و آيا هنرمند نقاش در این اثر تمامی عناصر شعر را جزء به جزء، به عنصر
    بصری و عینی تبدیل نموده یا مفهومي کلی از شعر را به عنوان موضوع انتخاب کرده و
    سپس تخیّلات و برداشت‌های ذهنی خود را با آن در آمیخته است؟ و دیگر اینکه نقاش
    مضمون
    عاشقانه- عارفانه را چگونه به تصویرکشیده است؟

    این فایل
    به همراه عکس, چکیده، فهرست، متن اصلی و منابع با فرمت (
    docx قابل ویرایش) در اختیار شما قرار می گیرد.

     

    دانلود فایل

    دانلود فایل”بررسي تطبيقي اثري از كمال الدين بهزاد با شعري از بوستان سعدي”

    2019-08-19 07:14:48

  • ادبیات

    تحقیق آگوستين

    دانلود تحقیق در مورد آگوستين،
    در قالب word و در 24 صفحه، قابل ویرایش.



    بخشی از متن تحقیق:
    اگوستين درشهر تاگاست (Tagaste) در الجزاير در سال 354 ميلادي به دنيا آمد. مادر او مونيكا مسيحي و پدر او پاتريكيوس مشرك بود. آموزش وي نخست در تاگاست (Tagaste) و آنگاه در مادورا (Madaura) و سپس در كارتاژ، در فنون ادبي بود. در بحبوحة جواني به كارتاژ رفت و در آن جا به گفتة وي، تحت تأثير غرور و شهوت جواني از دين مسيحيت كه مادر وي به او القاء كرده بود، بيگانه شد. در هيجده سالگي بر اثر مطالعة رسالة معروف كيكرو به نام موعظه (Hortentius)، در طلب حقيقت و جستجوي فرزانگي برآمد، ولي آن را در مسيحيت نيافت و تورا ، حس حقيقت طلبي وي را ارضا نمي كرد و تعاليم یهودی- مسيحي كه بر طبق آن خداوند عالم را از عدم خلق كرده است، در نظر او مقبول نيفتاد. زيرا خدا را فاعل اعمال شر مي دانست و مسألة شر از جمله مسائلي بود كه فكر وي را به خود مشغول ساخته بود. چگونه خداوند كه خير مطلق است، مي تواند فاعل شر در عالم باشد. همين مسألة وجود شر در عالم باعث شد كه دين مانويت را كه طبق آن دو مبدأ خير و شر درعالم وجود دارد، بپذيرد. ثنويت ماني چنين تعليم مي داد كه مبدأ خير و نور در عالم از مبدأ شر، يعني ماده و ظلمت است.

    در سال 383 ميلادي، آگوستين كه معلم ادبيات در شهر كارتاژ بود، آفريقا را ترك گفت و به شهر رم رفت و سپس سمت استادي كرسي خطابه در ميلان را پذيرفت. در اين زمان ايمان او به مانويت متزلزل گشت، ولي تمايل وي به شكاکيت آكادمي ميانه بيشتر از مسيحيت بود. اما مطالعة برخي از «رسائل افلاطوني» با ترجمة لاتيني ويكتور رينوس (Victor rinus) او را بيشتر به تعاليم مسيحيت راغب كرد. تعاليم نو افلاطوني او را از دو حقيقت آگاه ساخت، نخست آن كه وجود عالم روحاني امكان دارد و در واقع امري متقين است. دوم آن كه وجود شر در عالم با نظرية خلق عالم، قابل توفيق است: زيرا بنا به تعاليم افلوطين، شر امري وجودي و متحصل نيست، بلكه امري عدمي است. قول به عدمي بودن شر به اين معني نيست كه شر وجود ندارد، بلكه به اين معني است كه شر عدم يكي از كمالات وجودي است. مثلاً كوري شري است طبيعي ولي امري متحصل نيست بلكه عبارت از عدم كمال بينائي است. به همين نحو، شر اخلاقي عبارت است عدم و نقصان و خطاي اراده است. در عين حال امور عدمي چون جهل و تاريكي (كه عدم نور است)، اموري متحصل نيست كه مخلوق خداوند باشد.
    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقیق آگوستين”

    2019-08-18 19:50:15

    ادبیات

    تحقیق زندگی نامه مولانا

    دانلود تحقیق با موضوع زندگی نامه مولانا،
    در قالب word و در 56 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
    مختصری از زندگی نامه مولانا
    مولانا منظومه شمسي عشق
    از نمونه آثار مولانا
    مثنوی معنوی
    رباعیات
    حکایاتی عامه پسند پیرامون مولانا
    بیرون شدن از بلخ
    برهان محقق و مولانا
    و …
    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقیق زندگی نامه مولانا”

    2019-08-18 02:06:55

    ادبیات

    پاورپوینت تاریخ بیهقی نثر3 بخش3

    دانلود پاورپوینت تاریخ بیهقی نثر3 بخش3،
    در قالب ppt و در 239 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

    زندگينامه و آثار بيهقي

    فصل اول: نامة سران و اعيان كشور به امير مسعود
    زندگاني خداوند عالم
    سلطان اعظم
    ولي النعم درازباد

    فصل دوم: حكايت فضل سهل ذوالرياستين با حسين بن المصعب

    فصل سوم: ذكر بردار كردن اميرحسنك وزير

    دانلود فایل

    دانلود فایل”پاورپوینت تاریخ بیهقی نثر3 بخش3″

    2019-08-14 10:14:00

    ادبیات

    تحقیق اقبال لاهوری

    دانلود تحقیق با موضوع اقبال لاهوری،
    در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

    مقدمه (زبان فارسي در هند)
    خاندان اقبال
    تحصيلات اقبال
    نقش اقبال در شناخت اسلام به مسلمانان هند
    اقبال پس از اتمام تحصيلات
    مكتب اقبال
    آثار  اقبال
    و …


    بخشی از متن تحقیق:
    زبان فارسي درهند:
    از سال 369 هجري قمري (986 ميلادي) يعني از زمان ورود ناصرالدين به هند تا سال 1275 هجري قمري (1857 ميلادي) يعني انقراض سلطنت خاندان مغول كبير (سلسله بابري هند از اعقاب اميرتيمور گوركان) زبان فارسي، زبان رسمي و درباري و ديواني، و زبان شعر و ادب مردم هند، جزء افتخارات خاندان‌هاي بزرگ و خواص مردم بود و هنوز هم در هند و پاكستان خاندان‌هاي اصيل مسلمان بدانستن زبان فارسي، افتخار مي‌نمايند.

    دردوران پادشاهي گوركانيان كه از سال 932 تا 1275 هجري قمري يعني  سيصد و چهل و سه سال طول كشيد، دربار دهلي يكي از مراكز فرهنگ و علوم و تمدن ايراني بود و اعتبار و شكوه زيادي داشت تا جايي كه دربار صفويه را در اصفهان تحت الشعاع قرار داده بود و اغلب شعراي فارسي زبان از ايران به هند رفته و پادشاهان اين خاندان را مدح گفته و صله مي‌گرفتند.

    زبان فارسي تا نيمه قرن نوزدهم زبان رسمي بود. خط فارسي نستعليق نيز در اغلب زبان‌هاي هندي مورد استفاده  قرار گرفت و …
    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقیق اقبال لاهوری”

    2019-08-12 16:30:59

    ادبیات

    تحقیق ناصر خسرو

    دانلود تحقیق در مورد ناصر خسرو،
    در قالب word و در 163 صفحه، قابل ویرایش.




    بخشی از متن تحقیق:
    حکیم ناصر خسرو، از شاعران بزرگ و فیلسوفان برتر ایران است که بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه‌ی یونانی و حساب و طب و موسیقی و نجوم و فلسفه و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده است. ناصرخسرو بهمراه حافظ و رودکی جزء سه شاعری است که کل قرآن را از برداشته است. وی از آیات قرآن در آثار خویش برای اثبات عقاید خویش استفاده کرده است.

    زندگینامه:
    ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، معروف به ناصرخسرو، در سال ۳۹۴ در روستای قبادیان در بلخ (در استان بلخ در شمال افغانستان امروز) در خانواده‌ی ثروتمندی چشم به جهان گشود.

    بگذشت ز هجرت پس سیصد نود و چار     بنهاد مرا مادر بر مرکز اغبر

    (اغبر= غبارآلود، مرکز اغبر = کره زمین)

    در آن زمان پنج سال از آغاز سلطنت سلطان محمود غزنوی میگذشت. ناصرخسرو در دوران کودکی با حوادث گوناگون روبرو گشت و برای یک زندگی پرحادثه آماده شد: از جمله جنگهای طولانی سلطان محمود و خشکسالی بی سابقه در خراسان که به محصولات کشاورزان صدمات فراوان زد و نیز شیوع بیماری وبا در این خطه که جان عده ی زیادی از مردم را گرفت…
    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقیق ناصر خسرو”

    2019-08-10 03:00:30

    ادبیات

    پاورپوینت مشکلات خواندن

    دانلود پاورپوینت با موضوع مشکلات خواندن،
    در قالب ppt و در 13 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

    مقدمه
    نارسایی هایی که به مشکلات خواندن منجر می شوند
    راه های تقویت مهارت خواندن
    ملاک های تشخیص اختلال خواندن در مدرسه
    وارونه خوانی، مثال: خواندن کلمه (رود) به جای کلمه (دور)
    علل
    روش های درمان
    جایگزین کردن یک کلمه به جای کلمه دیگر (تغییرافعال به میل خود)
    علل
    روش های درمان
    و …


    بخشی از متن پاورپوینت:
    مهارت خواندن، به عنوان يکي از مهمترين مهارت هاي چهارگانه زبان آموزي (گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن)، مطرح است؛ زيرا اين مهارت از يک طرف به عنوان مهارت دريافتي و از طرف ديگر به عنوان مهارت ديداري، داراي اهميت است.

    در فرهنگ روانشناسی٬ اصطلاح اختلال خواندن (نارساخوانی) به هر گونه ناتوانی در خواندن اطلاق می شود که بواسطه آن دانش آموزان از سطح پایه کلاس خود در زمینه خواندن عقب می مانند و هیچ گونه شواهد عینی دال بر نارسایی هایی چون عقب ماندگی ذهنی٬ آسیب مغزی٬ مشکلات هیجانی و فرهنگی و مشکلات گفتاری وجود ندارد. دانش آموزان نارساخوان٬ دارای نقایص بسیار گوناگونی هستند که منشاء آنها عملکرد نامناسب مغز است. این عملکرد نامناسب لزوماً ناشی از آسیب مغزی نیست، بلکه به سبب این است که مغز این افراد عملکردی متفاوت از کودکان عادی دارد…
    دانلود فایل

    دانلود فایل”پاورپوینت مشکلات خواندن”

    2019-08-07 05:49:15

    ادبیات

    تحقیق رودكي

    دانلود تحقیق با موضوع رودکی،
    در قالب word و در 30 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

    زندگی‌نامه
    شعر فارسي در قرن چهارم
    شان نزول قصيده خمريه رودكي


    بخشی از متن تحقیق:
    رودكي، ‌ابوعبدالله جعفر فرزند محمد فرزند حكيم فرزند عبدالرحمان فرزند آدم. از كودكي و چگونگي تحصيل او آگاهي چنداني به دست نيست. در 8 سالگي قرآن آموخت و آن را از بر كرد و از همان هنگام به شاعري پرداخت.

    برخي مي‌گويند در مدرسه‌هاي سمرقند درس خوانده است. آنچه آشكار است، وي شاعري دانش آموخته بود و چيرگي او بر واژگان فارسي چندان است كه هر فرهنگ نامه‌اي از شعر او گواه مي‌آورد. رودكي از روزگار جواني آوازي خوش داشت، در موسيقي و نوازندگي چيره‌دست و پرآوازه بود. وي نزد ابوالعنك بختياري موسيقي آموخت و همواره مورد ستايش او بود، آن چنان كه استاد در روزگار كهنسالي چنگ خود را به رودكي چنگ نواز بخشيد. رودكي در همان دوره شعر نيز مي‌سرود. شعر و موسيقي در سده‌هاي چهارم و پنجم همچون روزگار پيش از اسلام به هم پيوسته بودند و شعر به همراه موسيقي خوانده مي‌شد. شاعران بزرگ آناني بودند كه موسيقي نيز مي‌دانستند. از هم‌روزگاران رودكي مانند منجيك ترمذي (نيمه دوم سده چهارم) و يا پس از او مانند فرخي (429 ق) استاد موسيقي زمانه خويش بودند. شاعران، معمولاً قصيده‌هايشان را با ساز و در يكي از پرده‌هاي موسيقي مي‌خواندند. هركس كه صدايي خوش نداشت يا موسيقي نمي‌دانست، از راوي مي‌خواست تا شعرش را در حضور ممدوح بخواند. رودكي، شعرش را با ساز مي‌خواند و …
    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقیق رودكي”

    2019-08-07 01:41:34