گرافیک

تحقیق زندگینامه فردوسی

دانلود تحقیق با موضوع زندگینامه فردوسی،
در قالب word و در 36 صفحه، قابل ویرایش.
 
بخشی از متن تحقیق:
اين اثر مقدمه مترجم، پيشگفتار و مقدمه مولف و نه فصل را شامل مي‌گردد. در مقدمة مترجم، او پس از توضيحي كوتاه پيرامون فردوسي و شاهنامه به شيوه‌ي پژوهش پروفسور ديويدسن اشاره مي‌كند و بيان مي‌دارد كه او معتقدست اتكا به منابع مكتوب به تنهايي نمي‌تواند ما را به شاهنامه‌ي فردوسي رهنمون گردد. به اعتقاد او، بر اساس شواهد خود شاهنامه و شواهد بيروني، فردوسي بخش مهمي از شاهنامه‌اش را از منابع شفاهي گرفته و خود روايات را حين اجراي نقالي ديده و شنيده است.
در پيشگفتار، اينگونه بيان مي‌كند كه موضوع اساسي كتاب اين است: كه «چگونه مي‌توان يك شكل از ادبيات كلاسيك را تداوم يك سنت شفاهي پيشين دانست؟» ديويدسن معتقدست كه شاعر در اين كتاب در حقيقت به مفهوم پادشاهي اعتبار مي‌بخشد بدينصورت كه شاعر پا پروردن و اعتبار بخشيدن به پهلوان از او پاسباني براي تخت شاهي و شاهنشاه مي‌سازد پس شاعر قوام بخش و اعتبار دهنده به مفهوم شاهنشاهي است در مقدمه شاعر (كه خود فردوسي ست) و پهلوان (رستم، كسيكه در ذهن ما شخصيت‌هاي حماسي و اساطيري را تداعي مي‌نمايد) را محور اصلي كتاب حاضر بر مي‌شمرد.
نويسنده معتقدست كه منظور اصلي اين كتاب نه زندگي نامه‌ي شخصي فردوسي است و نه «تاريخي» كه مي‌توان از خلال شاهنامه نگاشت. بلكه منظور شعري‌ست كه زندگي شاعر نمونه‌ي آن است و داستاني‌ست كه شاعر روايت مي‌نمايد آن هم شعري كه آميز‌ه‌اي است از تاريخ و اسطوره.
در مورد رستم با شخصيتي روبرو هستيم كه مخلوق شاعرانه‌اي از نوع اساطير به نظر مي‌آيد، نه يك واقعيت تاريخي.
همچنين نويسنده اذعان مي‌دارد كه در اين تحقيق نظري مخالف نظر نولدكه و ساير متخصصان ايران شناسي – كه روايات رستم را خارجي و يا داخل شده در سنت پادشاهان مي‌دانند – مطرح مي‌گردد.
در ادامه‌ي مقدمه با نگاهي اجمالي به نكات برجسته‌ي چهار سلسله‌ي امپراتوري ايران قبل از اسلام يعني پيشداديان، كيانيان، اشكانيان و ساساني بيان مي‌كند كه دو سلسله‌ي اول، بخصوص اول، ريشه در اساطير دارند و دودمان بعدي، تاريخي‌اند…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق زندگینامه فردوسی”

گرافیک

تحقیق تاریخچه پست مدرن (پسا مدرن)

دانلود تحقیق با موضوع پست مدرنیسم،
در قالب word و در 150 صفحه قابل ویرایش، شامل:

بخشی از متن تحقیق:

اصطلاحي که
براي پست مدرن در نظر گرفته شد و انتخاب آن در دهه 80 سبک خاصي برگشت که نه
تنها عقايد و ايده هاي اصلي بلکه تئوريها و نظريه هاي مختلف طراحان سراسر
دنيا را نيز در بر گرفت .
در معماري پست مدرن اين اصطلاح بطور رسمي و موثر ف مدرنيسم خالص را رد مي کند از نئوکلاسيک حمايت کرده به توصيف آن مي پردازد .
عمومي
ترين تفسير اين اصطلاح براي اهداف هر گونه طراحي است . و پيروان آن را هنر
مندان معاصري تشکيل مي دهند که طرفداران سر سخت باهاوس نيستند و سبکهايي
از جمله ، نئودادا ، نئواکسپر سيونيست ، پانک ، پاسيفيک و مدرن را قبول
دارند .
پست مدرن مانند «آرت دکو» که آخرين سبک بين المللي مطرح است ،
تاريخ هنر و تکنولوژي جديد را با تمايل به سمت تزئينات در هم آميخته تا از
نظر تجاري نيز مورد قبول عامه باشد . ارتباط مکاتب گوناگون در اين سبک کلي ،
ويژگيهاي تصوير آن است ، نه فلسفي بودن آن و اين ويژگي ها عبارتند از
اشکال هندسي زنده اي که شناور بودن آن را نشان مي دهد .
خطهاي دندانه
اي (زيگزاک ، لايه هاي متعدد و تصاوير قطعه قطعه ، هماهنگي هاي دلپذير و
تکنيکهاي نقاشي از جمله پاستل و تأکيدات بر تاريخ هنر و طراحي از خصوصيات
آن است . پست مدرن تا قبل از اين که بر روي آن ، اين اسم گذاشته شود ، وجود
داشته ، در اواخر دهه 50 و 60 يک نوع پست مدرن ناقص در آرت نوا ، آرت دکو و
آثار آنها ديده شده حتي قبل از آن هم در سال 1947.م مجموعه آثار گرافيکي
با اشکال هندسي در رنگهاي زنده به صورت کلاژ و سه بعدي ديده شده .
«اتورسوت ساس»طراحي که مجموعه آثارش اين گونه بوده از جمله همين هنرمندان است .
او
در سال 1980 .م به اين نتيجه رسيد که نمي تواند محيط شهري را بهتر کند .
در نتيجه تصميم گرفت که خانه را که آخرين قلمرو آزادي بشر است مجدداً طراحي
کند . آنهم يک طراحي با مبلمان پارچه هايي با رنگهاي زنده و فضاهايي شبيه
کارتونهاي مصور و شاد …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تاریخچه پست مدرن (پسا مدرن)”

گرافیک

تحقیق نگاهی دقیق بر فلسفه طبيعت در غرب

دانلود تحقیق با موضوع نگاهی دقیق بر فلسفه طبيعت در غرب،
در قالب word و در 35 صفحه قابل ویرایش، شامل:

فهرست مطالب
ـ مقدمه
ـ فلسفه طبيعت پيش از سقراط
ـ فلسفه طبيعت بعد از سقراط
ـ فلسفه قرون وسطايي (قبل از رنسانس)
ـ فلسفه طبيعت در دورة رنسانس
ـ فلسفه طبيعت بعد از  رنسانس
ـ فلسفه طبيعت در دوره باروك
ـ عصر روشنگري
ـ‌ فلسفه طبيعت در دروه رمانتيسم
ـ طبيعت گرايي
ـ منابع

بخشی از متن تحقیق:
نخستين فلاسفه يونان را طبيعت‌گرا مي‌دانند. زيرا آنها بيش از همه به طبيعت و رويدادهاي طبيعي توجه داشته‌اند. امروزه بسياري از مردم كم و بيش معتقدند كه در زماني نا معلوم بايد همه چيز از هيچ به وجود آمده باشد. اين اعتقاد در ميان يونانيان آن ايام چندان متداول نبود. آنان به دلايلي بر اين باور بودند كه از همان بدو امر «چيزي» وجود داشته است. آنچه يونانيان را بيشتر به خود مشغول كرد.اين مسئله بود كه آب چگونه به ماهي مبدل شده است و خاك بي جان از چه طريق به درختان سر به فلك كشيده و گلهاي رنگارنگ تبديل مي‌شود. فلاسفه يوناني همگي بر اين اعتقاد بودند كه بايد مادة اولية مشخصي موجب تمامي تغييرات شود. و اين تصور مطرح بوده كه ماده‌اي اوليه بايد وجود داشته باشد كه در اثر آن تغييرات طبيعي صورت پذيرد.

فلسفه طبيعت پيش از سقراط
نخستين فيلسوفان به دنبال تغييرات ظاهري بوده‌اند. آنها سعي داشته تا به قوانين‌اي جاودانه در طبيعت دست يابند. و آنچه را كه در طبيعت رخ مي‌داد از طريق طبيعت توضيح دهند. اين روش و تفكر كه مربوط به پيش از سقراط مي‌باشد. بر ‌مي‌گردد به سه فيلسوف از شهر ميلتوس، طالس1 اين فيلسوف يوناني آب را ماده اولية همه چيز مي‌دانست. زماني كه طالس در مصر به سر مي‌برد. دقيقاً به حاصلخيزي مزارع بعد از طغيان و فرونشستن آب رودخانة نيل توجه داشته و ديده است كه چگونه پس از هر بارندگي قورباغه‌ها و كوهها پيدا مي‌شده‌اند. علاوه بر اين شايد طالس دربارة تبديل آب به يخ و بخار و تبديل دوبارة آنها به آب نيز فكر كرده باشد. سرانجام طالس به اين نتيجه رسيد كه همه چيز پر از خدايان است و به اين ترتيب طالس تصور مي‌كرد كه جهان همه از نيروهاي محرك نامريي است. مسلماً منظور او از خدايان نيز همين نيروهاي محرك بوده است و به خدايان سروده‌هاي هومر ارتباطي ندارد.
فيلسوف ديگر يوناني كه آناكسيماندروس2 نام دارد. اعتقاد داشته است . كه جهان ما تنها يكي از جهان‌هاي بيشمار  است. و اين جهان‌هاي بيشمار از ماده‌اي جاودان پديد آمده است ، به آن باز مي‌گردند. منظور از ماده جاودان را نمي‌توان درك كرد ولي مسلماً وي بر خلاف طالس به ماده‌اي مشخص اشاره ندارد. شايد منظور او اين باشد كه آنچه به وجود آمده است بايد متفاوت از به وجود آورنده‌اش باشد و از آنجا كه هر چه به وجود بيايد، فاني است. پس بايد به وجود آوردنده‌اش جاودان باشد. تا همه چيز بتواند از آن پديد آيد و به آن باز گردد. بدين ترتيب روشن است كه اين مادة اوليه نمي‌تواند همين آب معمولي باشد.
سومين فيلسوف مقيم شهر ميلتوس، آناكسيمنس1 نام دارد كه او هوا را مادة اوليه همه چيز مي‌دانست. آناكسيمنس آب را شكل غليظ شدة هوا مي‌دانست. البته او معتقد بود كه اگر آب غليظ‌تر شود به خاك مبدل خواهد شد. شايد توجه او در اين مورد به خاكي جلب شده بوده است كه پس از آب شدن يخها بر روي زمين نمايان مي‌شد. از سوي ديگر او معتقد بود كه با رقيق شدن هوا، آتش به وجود آمده است. و به اين ترتيب به اعتقاد آناكسيمنس خاك و آب و آتش از هوا بوجود آمده‌اند…

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق نگاهی دقیق بر فلسفه طبيعت در غرب”

گرافیک

تحلیلی کوتاه از شاهنامه

دانلود تحقیق با موضوع شاهنامه،
در قالب word و در 33 صفحه، قابل ویرایش.
 
بخشی از متن تحقیق:
سالهاي سال است كه از مرگ خداوندگار خرد و آگاهي مي گذرد، سالهاي سال است كه حكيم بزرگ توس رخ در نقاب خاك كشيده است و جان نورانيش را به عالم بالا پرواز داده است، اما همانگونه كه خود مي گويد «نميرم از اين پس كه من زنده ام… گواهي كه نمرده است و هنوز هر ايراني آزاده اي با شنيدن سخن نغزش جاني تازه مي گيرد و انديشة بلند و نيكش را ستايش مي كند.
گزيده حاضر نگاهي دارد به ده عنوان كتاب، كه طي چند سال اخير پيرامون فردوسي و شاهنامه انتشار يافته است، ذكر يك نكته اينجا ضروري مي نمايد و آن اينكه اگر مشت را نمونة خروار بدانيم بايد بر افول شاهنامه ؟؟‌معاصر گريست، چرا كه منابعي كه ما به صورت تلخيص ذكر كرده ايم يا مشاهدة ديگر عناويني كه اين تحقيق بهانه اي شد تا مطالعه شود و در اينجا نيامده است اين سؤال را در ذهن ايجاد مي كند كه راستي ماچقدر در كنه مطالب شاهنامه غور كرده ايم و به چه ميزان «جزره رمز معني برده ايم» و راستي آيا حق شاهنامه و فردوسي اين است؟ گاهي تأليفاتي مشاهده مي شود كه انسان از اين كه حتي نام فردوسي بر پشت آنها حك شده است شرمسار مي شود. به اميد روزي كه شاهنامه پژوهي بي هيچ غرضي در خدمت تجلي انديشه والاي فردوسي درآيد.
اين اثر مقدمه مترجم، پيشگفتار و مقدمه مولف و نه فصل را شامل مي‌گردد. در مقدمة مترجم، او پس از توضيحي كوتاه پيرامون فردوسي و شاهنامه به شيوه‌ي پژوهش پروفسور بويدسن اشاره مي‌كند و بيان مي‌دارد كه او معتقدست اتكا به منابع مكتوب به تنهايي نمي‌تواند ما را به شاهنامه‌ي فردوسي رهنمون گردد. منابع شفاهي گرفته و خود روايات را حسين اجراي نقالي ديده و شنيده است.
در پيشگفتار، اينگونه بيان مي‌كند كه موضوع اساسي كتاب اين است: كه «چگونه مي‌توان يك شكل از ادبيات كلاسيك را تداوم يك سنت شفاهي پيشين دانست؟» ديويدسن معتقدست كه شاعر در اين كتاب در حقيقت به مفهوم پادشاهي اعتبار مي‌بخشد بدينصورت كه شاعر پا پروردن و اعتبار بخشيدن به پهلوان در مقدمه شاعر (كه خود فردوسي ست) و پهلوان (رستم، كسيكه ذدر ذهن ما شخصيت‌هاي حماسي و اساطيري را تداعي مي‌نمايد) را محور اصلي كتاب حاضر بر مي‌شمرد…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحلیلی کوتاه از شاهنامه”

گرافیک

تحقیق پیشینه خطاطی

دانلود تحقیق با موضوع پیشینه خطاطی،
در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

خوشنویسی یا خطاطی در ایام گذشته و دنیای سنتی، پیوسته با تحول و نوآوری
همراه بوده است اما در جهان سنتی، به دلیل عدم نیاز عامه مردم به طور مستمر
و روزمره به خط و فقدان نیازهای تجاری و انتشاراتی و تبلیغاتی، اهداف
خوشنویسی ترکیبی بوده است از زیبایی بصری ـ آسانی، سرعت و سهولت نگارش و
خوانایی تا درنهایت، بتواند روند مراسالات و مکاتبات و امور دیوانی و تا
حدودی نیز انتقال دانش و اطلاعات را سرعت و سهولت بخشد. از طرف دیگر، هم در
نظام سنتی و هم در دنیای معاصر و مدرن، انگیزه‌های کارکردی عاملی مهم و
درجه اول، ‌در تحولات خط محسوب می‌شود. اگر چه زیبایی بصری نیز بدون شک
مورد نظر خطاطان قرار گرفته اما امروز، صنعت چاپ و یک دستی و متحدالشکلی
مکاتبات، این بعد عملکردی خطاطی را به حداقل رسانده و در کنار آن جنبه‌های
دیگر خطاطی اهمیت یافته است. بنابراین نوآوری، مهم‌ترین خاستگاه تحولات خط
در یکصدو پنجاه سال اخیر می‌‌باشد. تحولات فرهنگی ـ هنری و سیاسی ـ اجتماعی
و فناوری که زمینه ساز نوآوری متفاوتی در خط شده‌اند در ایران، طی دو حرکت
در دوره‌های قاجار و پهلوی خطاطی و خوشنویسی را تحت تأثیر قرار داده اند:
• الف ـ دوره اول ـ قاجاریه ـ (‌دوره نوآوری در جامعه سنتی)
جامعهٔ
قاجاری جامعه‌ای سنتی بود اما در این دوران از عهد عباس میرزا پسر فتحعلی
شاه و پس از جنگ های ایران و روس و شکست های ایران با جمع بندی از دلایل
شکست و با حرکتی عبرت گیرانه توسط عباس میرزا تحولاتی در روند نوآوری انجام
گرفت که حاصل آن نوسازی قشون ـ ‌ورود صنعت چاپ و ورود برخی کارخانجات و
تأسیس مدارس سبک جدید و فرستادن دانشجو به خارج از کشور برای کسب علم و هنر
بوده است. اما شاه بیت این نوآوری بعدها در ظهور و روزنامه ها و نشریاتی
تحقق یافت که به نحوی اطلاع رسانی و آگهی های جدید را به عهده گرفتند. خط و
خوشنویسی نیز در پرتو این تحولات وارد عرصه شد اما با ضرب آهنگی بسیار کند
حرکت نمود تا بتواند نشریات تازه بر عرصه رسانده را بسنده نماید به عنوان
نمونه نخستین نشریاتی که خوشنویسی جدیدی را می‌‌طلبیدند عبارت بودند از:…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق پیشینه خطاطی”

گرافیک

تحقیق بررسی امپرسیونیسم درجهان

دانلود تحقیق با موضوع امپرسیونیسم درجهان،
در قالب word و در 37 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

در سال 1869، مونه و رنوار كه فیگورها و كمپوزیسیون های هوای آزادشان ملهم
از كوربه Courbet بود، در بوژیوال (دهكده ی كوچك كنارسن) بارانداز خوش
منظره ی گره نور را نقاشی می كردند. در آنجا همه چیز از قایق ها تا لباس
های رنگین پرزرق و برق در آمیزشی بیقرار بود و از میان شاخ و برگ ها هزاران
بازتاب اشعه ی خورشید در سطح مواج رودخانه می شكست. كوشش برای القای تحرك و
سرور این چشم انداز كه پیوسته آنها را برمی انگیخت، موجب كشف بـِلا اراده
ای اصول تكنیكی ی امپرسیونیسم شد: تقسیم سایه ها و درخشش ناثابت لكه های
رنگ، دید جدیدی به وجود آورد كه نه از یك تئوری، بلكه از مشاهده ی بی درنگ
انعكاس نورخورشید در كناره های رود سن ناشی می شد.
بلاشك سبك این
نقاشان، هنوز به وحدت نرسیده بود و تا سال 1873 شیوه ی كاملاً آگاهانه یی
نبود، ولی تازگی ی این كارهای اولیه را هرگز نباید نادیده انگاشت. جنگ بین
فرانسه و آلمان در سال 1870، این گروه را درست هنگامی كه تجربیاتشان در شرف
شكل گرفتن بود، پراكنده ساخت. مانه، رنوار، دگا و بازیل به جنگ احضار
شدند. بازیل در جنگ «بون لا رولاند» كشته شد. مونه، پیسارو و سیسلی به لندن
پناه بردند و در آنجا توسط دوبینی به «دوران روئل» – فروشنده ی تابلو – كه
بعدها مدافع اصلی آنها شد، معرفی گشتند. كشف ترنر(15) و كنستبل(16) ،
تكامل تكنیكی آنها را تسریع كرد. در سال 1872، مونه در آرژانتوی، نزدیك
پاریس، و پیسارو در پونتواز به شیوه ی جدیدی از منظره سازی در هوای آزاد
پرداختند. كار مونه كه در مقیاسی وسیع و جهانی، شیفته ی جادوی آب و صُـوَر
فریبنده ی نور بود، رنوار، سیسلی و مانه را مجذوب خود كرد. كار پیسارو ناشی
از كیفیتی زمینی و روستایی، با تأكید بیشتری در ارزش های ساختی، در سزان و
گیومن اثر گذاشت.
به سال 1873، با تغییر روش مانه، سزان و تا حدودی دگا
و تمایل آنها به رنگ های روشن، سبك امپرسیونیسم گسترش یافت و مفهوم كلی
تری پیدا كرد. ضربات كوچك قلم كه تا به حال برای ارائه ی انعكاس ها در آب
استفاده می گردید، اكنون در درختان، خانه ها، آسمان، تپه ها و تمام عناصر
منظره، به كار گرفته شد.
رنگ ها به طور سیستماتیك روشن تر و سایه ها نیز
رنگ آمیزی شدند. رنگ های مرتبط كننده ی خاكستری و قهوه یی مورد
استفادهكورو، به رنگ های خالص طیف نور كه بنابر قانون رنگ های مكمل به طور
هماهنگ و یا متضاد به كار می رفت، تبدیل گردید. ارتباط و پیوستگی دید،
تشدید و ارتعاش نور را به عنوان اصلی عمده وارد وحدت آگاهانه ی تكنیكی خویش
كردند. و در نتیجه به علت صرف نظر كردن از خطوط پیرامون و طرح ریزی و سایه
زدن اشیاء و نیز به علت عدم پرداخت به جزئیات غیر صریح و كمپوزیسیون كلی
ابقا كننده ی نیرومندی طرح، و به دلیل نمود ناكامل و ناتمام آثار، خشم
معاصرین برانگیخته شد …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق بررسی امپرسیونیسم درجهان”

گرافیک

تحقیق بررسی هنر مجسمه سازي

دانلود تحقیق با موضوع مجسمه سازي،
در قالب word و در 36 صفحه قابل ویرایش، شامل:

بخشی از متن تحقیق:

پيكره سازي يا
پيكره تراشي (مجسه سازي) را نمي توان يك اصطلاح ثابت براي اطلاق به اشياء
يا فعاليت هاي معين دانست. ترجيحاً اين نام شاخه اي از هنر بصري است كه در
جريان رشد و تغيير دايم طبيعي از فعاليت هاي تازه اي از اشياء را در بر مي
گيرد. (چنانكه مثلا حوزه دلالت اين اصطلاح در سده بيستم بسيار وسيع تر از
سده پانزدهم شده است) با اين حال هنر مجسمه سازي داراي يك خصلت اصلي و
هميشگي است كه آن را از ساير هنرهاي بصري متمايز مي‌كند. آفرينش شكل سه
بعدي بنابراين حجم مهم ترين عنصر در طرح يك مجسمه محسوب مي شود. مجسمه ممكن
است به صورت همه جانبي يا به صورت نقش برجسته باشد. مجمسه همه جانبي شي
است مستقل است و جدا كه فضايي را اشغال كرده (وجود مستقل يك آرم يا يك
صندلي است) ولي نقش برجسته به زمينه اي متصل شده و يا كمابيش از آن برون
آمده است. در ساختن مجسمه مواد بسيار متنوعي چون گل، گچ، موم سنگ، بتن،
چوب، فلز به خصوص مفرغ، فاييبرگلاس، عاج، صرف، كاغذ و غيره به كار برده مي
شود. روش ها و اسلوبهاي مجسمه سازي را نيز مي‌توان به سه گروه عمده تقسيم
كرد.
الف: كنده كاري(حجاري): در اين روش مجسمه سازي كار خود را با توده
اي از ماده جامد (مثلا يك قطعه سنگ يا چوب) آغاز مي‌كند و در روند كاستن از
توده مزبور به شكل مورد نظر مي رسند.
ب: شكل دهي: در اين روش انواع مواد حجيم پذير چون موم و گچ و غيره را مي توان به كار برد.
پ:
خفتكاري: در اين روش مجمسه ساز قطعات و پيش ساخته يا اشياي يافته را
جوشكاري، لحيم كاري، پرچ كاري، ميخ كردن، چسبانيدن و غيره به هم متصل
مي‌كند تا طرح مورد نظر را تحقق بخشد. بنابراين اين گونه مجسمه لزوماً از
يك ماده همگن ساخته نمي شود.
مجسمه هاي ساخته شده به روش هاي شكل دهي و
خفتكاري را مي توان با اسلوبهاي قالبگيري و ريخته گري به مجسمه هاي مقاوم و
ماندني بدل كرد. براي آنكه تمايزي ميان مجسمه سازي پيكرها و مجسمه سازي
انتزاعي قائل شويم در همه جا اصطلاح مجسمه سازي را به كار مي بريم.
پيل،
چارلز ويلسن (نقاش و مينياتوريست آمريكايي در لندن زير نظر ويست هنر آموزي
كرد و سپس به فيلادلفيا رفت و در كار چهره نگاري شهرتي به دست آورد از
جمله آثارش: تك چهره خود نقاش با استخوان ماموت.
پيلارام: نقاش و خوشنويس ايراني، هنرمند پركار، درك تجسمي قوي و دستي توانا داشت.
خلق اشكال در سه بعد يا به صورت كار يا به صورت كار مستقل يا نقش برجسته…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق بررسی هنر مجسمه سازي”

گرافیک

تحقیق تعریف تذهیب و مکتب های مختلف آن

دانلود تحقیق با موضوع تعریف تذهیب،
در قالب word و در 34 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

در
فرهنگهای فارسی تعریف دقیقی از تذهیب وجود ندارد ؛ تعریفی که ما را به اصل
و منشاء این هنر رهنمون باشد. در برخی از کتابهای قدیمی و اغلب تذکره ها
فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمده است که این ، برای دریافت معنای تذهیب
کافی نیست. در لغتنامه ها ، تذهیب را زرگرفتن و طلا کاری دانسته اند ، اما
این ، هم تمام معنای تذهیب نیست. در دایرة المعارفهای فارسی نیز تعریفهایی
از تذهیب آمده است که به شیوه های تذهیب ، در یک دوره ی خاص از تاریخ ،
تعلق دارد.
به هر حال تذهیب را می توان مجموعه ای از نقشهای بدیع و
زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتابهای مذهبی ، علمی
، فرهنگی ، تاریخی ، دیوان اشعار ، جُـنگهای هنری و قطعه های زیبای خط به
کار می برند. استادان تذهیب این مجموعه های زیبا را در جای جای کتابها به
کار می گیرند تا صفحه های زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را
زیبایی دیداری ببخشند. بدین ترتیب است که کناره ها و اطراف صفحه ها ، با
طرحهایی از شاخه ها و بندهای اسلیمی ، ساقه ، گلها و برگهای ختایی ، شاخه
های اسلیمی و گلهای ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و … مزین می شوند.

مکتبهای تذهیب
تذهیب
، همچون نقاشی ، دارای مکتبها و دوره های خاصی است ؛ چنانکه می توان از
مکاتب سلجوقی ، بخارا ، تیموری ، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن
گفت. برای مثال ، در مکتب تیموری ، شعبه های شیراز ، تبریز ، خراسان و …
را می توان تمیز داد و در واقع ، تفاوت در رنگها ، روش قرار گرفتن نقشها در
یک صفحه تذهیب و تنظیم نقشها در مکتبهای مختلف ، عامل این تفاوت است. برای
نمونه ، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از تذهیب در دیگر مکتبها بازشناخته
می شود. چون ، در مکتب بخارا از رنگهای زنگار ، شنگرف ، سورنج و سیاه
استفاده می شده است ؛ در صورتی که در مکتبهای دیگر ، رنگها به این ترتیب
کاربرد نداشته است.

می
توان گفت تذهیبهای دوره های مختلف ، بیان کننده حالات و روحیات آن دوره ها
هستند: تذهیب سده چهارم ه.ق ساده و بی پیرایه ، سده های پنجم و ششم ه.ق
متین و منسجم ، سده هشتم ه.ق پرشکوه و نیرومند و سده های نهم و دهم ه.ق
ظریف و تجملی هستند…

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تعریف تذهیب و مکتب های مختلف آن”

گرافیک

تحقیق سفالگری در دوران سلجوقی

دانلود تحقیق با موضوع سفالگری در دوران سلجوقی،
در قالب word و در 27 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

ذوق هنري و مايه هاي نخستين هنردوستي در سرزمين ايران از زمان هخامنشيان و پيش از آن وجود داشته است. حجاريهاي غني و با عظمت و پرشكوه كه قبله گاه خاور باستان است و صنعتگران ماهر احساس زيبائي و نبوغ خود را در بسياري از هنرها، خاصه ظروف فلزي و گلي نشان داده‌اند.
حجاريهاي عظيم كه در سينة كوهها، لحظه‌هاي طلائي در هنر معماري، پارچه‌هاي ظريف با نقوش رنگ آميز، ظروف فلزي براي مجالس، از ويژگيهاي هنر ساساني است.
ظهور اسلام، ارزشهاي تازه و حدودي نو بوجود آورد و نبوغ تزئيني ايراني راه تازه‌اي براي ابراز يافت. گچ بريها و تذهيبهاي رنگارنگ پديدار گشتند، هر خطاطي باعث بوجود آمدن احترام آميزترين كتابها شد. خط بدوي عرب به ظرافت گرائيد و توسعه يافت و اولين پيشرفتهاي هنر خط در شهر كوفه انجام گرفت و خط كوفي ناميده شد. در فلزكاري و نقش روي فلز كه سابقة ايران به فلزكاري لرستان مي‌رسد، در هر زماني سبكي نو و حيرت انگيز به وجود آوردند و هنر سفالگري را به كمك نبوغ خود و تجاربي كه از آزمون سبكهاي ديگران كسب كردند رونق بخشيدند.
 
تاريخچه‌اي از سلجوقيان
ايران در قرن 5 هجري درخشنده‌ترين عهد تاريخ خود را با سلجوقيان بست. اينان قبايل ترك چادرنشيني بودند كه از جلگه‌هاي قرقيزستان آمده و با سرعت بسيار جذب فرهنگ و هنر ايران گرديده و بسياري از عناصر آن را فرا گرفتند. (نظري به هنر ايران پوپ).
آنها نخست در خراسان حكومتي تشكيل دادند (430 هـ . ق) و اندكي بعد با گسترش قلمرو خود، نواحي مركزي ايران را نيز به تصرف در آورد، اصفهان را به پايتختي برگزيدند و از آن زمان، در مقابل خلاقت فاطميان مصر كه نفوذشان تا بغداد ادامه داشت، به خلق انديشه و تشكيلات منظمي در عالم اسلام پرداختند. (سفال ايراني، ليلي رفيعي)
سه پادشاه اين دوره، يعني طغرل بيگ، آلپ ارسلان و ملكشاه سلجوقي دهقاني از طوس، خواجه نظام‌الملك طوسي، طراح بزرگ دولت سلجوقي ياري جستند و نه تنها در تاريخ ايران بلكه در تاريخ جهان اسلام و در سطح وسيعتري در تاريخ آسيا تأثير بس گسترده‌اي نهادند.
اين سلسله بر ايران، عراق، سوريه و آسياي صغير با دولتهاي وابسته به مدت 2 قرن حكمراني نمودند. (نظري به هنر ايران، پوپ)
در قلمرو ايران زبان پارسي به عنوان زبان ملي و مظهر تمدن درخشان ايراني، توسط سامانيان احياء شده بود، به حيات و نفوذ خود ادامه داد. (سنال ايراني، ليلي رفيعي)
دورة سلجوقي را مي‌توان از درخشان ترين دوره‌هاي هنر اسلامي دانست. چهخ دراين عصر هنرهاي مختلف مانند بافندگي فلزكاري، سالفسازي، گچبري و بالاتر از همه معماري به حد اعلاي شكوفايي خود رسيد.
سلجوقيان به تدريج علاقه مند به هنرهاي مختلف گرديده، حمايت آنان، هنرمندان را قادر ساخت  كه به توسعه هنر سفالسازي و فلزكاري با شيوه و سبك جديد بپردازند…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق سفالگری در دوران سلجوقی”

گرافیک

تحقیق درباره انواع خط

دانلود تحقیق با موضوع انواع خط،
در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

خَط، هنر تثبیت ذهنیات است با علایم معهود چشم. احتیاج به حفظ خاطره‌ها
نخستین محرک پیدایی خط در بین اقوام عالم بود. چه انسان اولیه برای حفظ
اموری که می‌خواست سالهای مدید باقی بماند، ابتدا به رسم صور آنها پرداخت و
از این تصویرپردازی روش تصویرنگاری را بوجود آورد. روش تصویرنگاری که به
ابتدا ناظر به رسم صور اشیاء بود، بعدها توانست با تصویر اشیایی شبیه به
اندیشه‌ها به نمایش اندیشه نیز اقدام کند. این طریق نمایش اندیشه همانست که
نام اندیشه‌نگاری را در تاریخ خطوط دارد. روش اندیشه‌نگاری، گرچه تا حدی
رافع نقص تصویرنگاری شد ولی باز کافی نبود چه در این روش اندیشه‌ها با
علایمی نمایش داده می‌‌شدند که بکلی فارغ و مستقل از زبان بودند. در قدیم
یک سلسله اعمال و علایمی وجود داشت که تا حدی به حفظ خاطره‌ها و اموری که
باید حفظ شوند، کمک می‌کرد، نظیر: چوب‌خط‌های کوچک آلمانیهای قدیم و یا
ریسمانهای گره‌خوردهٔ مردمان پرو از زمان اینکاها و یا گردن بندهای صدفی
قوم ایروکوا به نام وامپون و بالاخره چوب‌خط‌های استرالیایی ها. نارسایی
روش اندیشه‌نگاری موجب شد که در کار نگارش طریق دیگری پیش آید که بستگی
بیشتر با زبان داشته باشد، یعنی بستگی با اصواتی که چون گوش آنها را شنید،
معانی آنها را درک کند. در این روش، اسم‌ها با علایمی نمایش داده می‌شوند
که ربطی با اصوات مزبور ندارند، ولی در عوض آن خاصیت را دارند که چون چشم
آنها را دید (بوقت قرائت) الفاظی قرین این علامات کند. با بکار بستن علایمی
که شکل کلمات آن جناس لفظی با کلمات مبین معانی آنها دارد خط به مرحلهٔ
هجایی کشانیده شد. در این مرحله، هر هجا با علامتی خاص همراه است که با
پیشرفت نمایش هجایی خط کم‌کم روش الفبایی خط بوجود آمد. در روش سیلابی، با
تجزیهٔ هجاها و نمایش مجزای هر یک از آنها مطلب شکل تحریری به خود می‌گیرد
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق درباره انواع خط”