گرافیک

تحقیق بررسی مکتب نگارگری اصفهان

دانلود تحقیق با موضوع مکتب نگارگری اصفهان،
در قالب word و در 17 صفحه قابل ویرایش:

بخشی از متن تحقیق:

از مرگ شاه
اسماعيل دوم در سال 985 هـ . ق تا پادشاهي شاه عباس اول حدود 10 سال اوضاع
سياسي كشور دچار آشفتگي و نابساماني بود . در اين سالها حاكم اسمي حكومت
محمد خدابنده بود . پس از وي شاه عباس 16 ساله وارث تاج و تخت گرديد . از
اولين اقدامات وي براي سامان دادن به اين اوضاع جابجايي پايتخت از قزوين به
اصفهان در سال 995 هـ . ق بود . كم كم اصفهان نماد قوت و ثبات سياسي
ايـــران گشت . او به رغم طغيان ها و مــــزاحمتهاي ازبكان و عثماني ها
همواره به تحكيم سلطه خود مي پرداخت و از حمايت هنرمندان و معماران دست بر
نمي داشت و با كمك هنرمندان و معمـــاران خيابان ها عمارات و مساجد بزرگ و
زيبايي بر پا داشت و شهر نه تنها مركز حكومتي بلكه مركز تجاري و نمادي از
نظام جديد اجتماعي ايران شد .
« آغاز مكتب اصفهان در نقاشي منتسب به اواخر سال 997 هـ . ق است ولي اين نوع نگرش حداقل از 10 سال قبل آغاز شده بود » 1
«
بطور كلي در اكثر دوره حكومت شاه عباس هنر بسيار مورد حمايت بوده ، معماري
منسوجات فرشها و سفالگري اين دوره ستايشگران پرو پا قرصي داشت با اين وجود
با توسل به نقدي منصفانه تقريباً در تمام هنرهاي اين دوره ميتوان انحطاطي
در سرزندگي و خلاقيت يافت كه به طرق گوناگون نمودار ميشود …. در هنر
نقاشي و نتايج كما بيش متفاوت بود . البتـــه اين تا حدي بدين علت كه در
اين زمان نقاشي تا اندازه اي مستقل از حمايت دربار بود … روحيه تازه اي
از اصالت ديده ميشود…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق بررسی مکتب نگارگری اصفهان”

گرافیک

تحقیق راجع به تمدن ایرانی

دانلود تحقیق با موضوع تمدن ایرانی،
در قالب word و در 115 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

مهاجرت یکی از مهمترین مسایل در ادوار پیش از تاریخ بوده است. بسیاری از
آثاری که در محوطه های پیش از تاریخ یافت می شود مانند مهر و سفالهای
گوناگون مشترک در بسیاری از نقاط گویای این مسأله است که مردمان آن زمان
برای پیشرفت خود نیازمند به ارتباط بوده اند که این ارتباط از طرق مختلف از
جمله مهاجرت انجام می گرفته است. با نگاهی اجمالی در دوره های پیش از
تاریخ می توان دریافت که انسان از زمانی که در دشت اسکان یافت و به یکجا
نشینی خو گرفت در فکر محکم کردن جایگاه خود و نیز جستجو برای محلی که
بتواند در آنجا زندگی راحت تری را داشته باشد بوده. متروک شدن ناگهانی یک
محل و در مقابل پیشرفت یک منطقه دیگر در همان برهه زمانی و بسیاری از مسایل
دیگر می تواند توجیهی بر این نظر باشد. اما با همه این موضوعات هر نظری که
ارایه می شود باید در کنار آن استدلال منطقی برای اثبات آن نیز به کار
گرفته شود تا از نظریه های یک طرفه که هیچ گونه معرفت شناسی در آن بکار
برده نشده و باعث اغراق در نظریه ها می شود دوری شود.
عصر آهن در ایران
براستی یکی از مهم ترین دوره ها از دوره بندی های پیش از تاریخ ایران است،
برای مثال می توان گفت که این عصر(آهن1و2و3)، آخرین پله ترقی برای رسیدن
به اولین نظام واحد شاهنشاهی در ایران است و همچنین اینکه این عصربه عقیده
بسیاری از پژوهشگران نظیر گوردون چایلد و گیرشمن و کایلر یانگ دوره ای است
که اقوام مهاجر و یا مهاجم به فلات ایران بصورت گسترده ای وارد شدند و در
کل مسبب دگرگونی های فرهنگی این عصر را به نوآوری، مهاجرت و انتشار
نوآوریها از راه مهاجرت این اقوام ربط داده اند. عصر آهن در ایران از حدود
نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد آغاز می شود و بطور کلی سفال خاکستری و
بوجود آمدن قبرستان از ویژگی های خاص آن است.(وضعیت فرهنگی عصر آهن بطور
دقیق تر در بخش های بعدی این مجموعه درج شده است)
برای بازسازی
ساختارهای اجتماعی و تغییرهایی که در روند شکل گیری طبیعی اجتماعات مختلف
بوجود می آید بهترین روش به عقیده بسیاری از باستانشناسان از جمله
کن.آر.دارک ، بررسی گورستانها و به کارگیری داده های حاصل از تدفینهای
باستانی است. بررسی موشکافانه بر روی گورها می تواند به باستان شناسان
اطلاعات جامعی را بدهد به عنوان مثال می شود اعتقادات گورخفتگان را با
بررسی نحوه تدفین،اشیای داخل آنها و محل قرارگیری آنها تا حدی بازسازی کرد و
یا اینکه با کمک انسان شناسان به بومی بودن یا نبودن فرد متوفی پی برد.
با
پایگیری باستان شناسی نو و ایحاد تفکرات جدید در این زمینه و پیدایش الگو
هایی نظیر معرفت شناسی، باستان شناسی روند محور و… بسیاری از نظریات
باستان شناسان سنتی مورد تجدید نظر قرار گرفت و به موجبات آن نظریه های
جدید تری ارایه داده شد …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق راجع به تمدن ایرانی”

گرافیک

تحقیق معناي هنر از نظر نظام‌هاي فكري

دانلود تحقیق با موضوع معناي هنر از نظر نظام‌هاي فكري،
در قالب word و در 30 صفحه، قابل ویرایش.
 

بخشی از متن تحقیق:

معناي هنر و تعريف آن با روش‌هاي گوناگون و از نظر نظام‌هاي فكري و جهان‌بيني‌هاي مختلف مورد پژوهش و بررسي واقع شده و مطالب زيادي در اين زمينه موجود است. فلاسفه، زيبائي شناسان، مورخين، باستان شناسان، مردم شناسان و بالاخره ناقدين هنر نيز به نوبه خود هر يك از منظر خاص خود موضوع را بررسي كرده و سعي كرده‌اند راه به جائي ببرند. اما تاكنون يك تعريف واحد و مقبول همگان ارائه نشده است. بلكه برخلاف تصور، مسأله آنقدر گسترده و پيچيده است كه پژوهشگر به ياد اين دو بيتي خيام مي‌افتد كه :
آنانكه محط فضل و آداب شدند             در جمع كمال شمع اصحاب شدند
ره زين شب تاريك نبردند برون            گفتند فسانه‌اي و در خواب شدند
علاوه بر اختلاف روش‌ها، اختلاف مشرب‌ها و روحيات، اختلاف جهان‌بيني‌ها و مرام‌ها نيز مزيد بر علت شده، و به اختلافات دامن زده است. در صورتي كه هنر يك مقولة علمي و يا تجربي نيست كه بتوان مستقل از ذهنيت‌ها و روحيات و حتي اهداف و آرمان‌هاي فردي و اجتماعي به آن پرداخت و يا آن را تعريف كرد. اگر در علوم محض و علوم تجربي بتوان تا حدودي ـ و تاكيد مي‌كنم تا حدودي ـ شاهد و مشهود را از يكديگر جدا كرد، در مورد هنر به هيچ روي نمي‌توان «تماشاگر» و «بازيگر» يا «ناظر» و «منظر» را از يكديگر جدا كرد. در امور هنري، ناظر، منظر و منظور چنان با يكديگر آميخته‌اند كه نه تنها جدا كردنشان از يكديگر دشوار است، بلكه در آميختگي اين سه عنصر شناخت چنان عميق است كه منجر به پيدايش نظريات كاملاً متفاوت در تعريف هنر شده. در حالي كه هيچ يك از اين نظريات را نمي‌توان كامل و بي‌عيب و نقص دانست. تعدادي از اين تعاريف به شرح زير است:
– استعداد تجسم آزادانه بخشيدن به افكار
– انتقال احساسات و عواطف
– گريز از هيولي (بي‌شكلي ماده خالص ـ فلاسفة يونان) يا جبران خلاء و تنگي فضاي عالم خاكي
– كوششي براي خلق زيبايي يا‌ آفرينش صور لذتبخش
– عاطفه‌اي كه صورت خوب از آن حاصل شود
– بيان و خلق
– روزنه‌اي به ماوراء يا كوششي براي اتصال به منشاء وجود
– انجام كاري برحسب قواعد يا به دست آوردن نتيجه از طريق استعدادهاي طبيعي
– درك بي شائبه از جهان و…

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق معناي هنر از نظر نظام‌هاي فكري”

گرافیک

تحقیق همه چیز راجع به صنعت نساجی

دانلود تحقیق با موضوع صنعت نساجی،
در قالب word و در 161 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

صنعت نساجي در ايران از ديرباز به سبب ضرورت مصرف و كاربرد وسيع آن مورد
توجه خاص بوده و در طول تاريخ كشورمان فراز و نشيب هاي فراواني را طي كرده
است. در زمان اشكانيان ايرانيان به تحول جديدي دست يافتند و در پرورش كرم
ابريشم و توليد پارچه هاي ابريشيمي به طريقي همت گماردند كه اكثريت ابريشم
هاي توليد چين را از آن كشور خريداري مي نمودند و جهت توليد پارچه به ايران
مي آوردند و پارچه هايي با طرح ها و نقوش بسيار زيبا توليد و به دنيا عرضه
مي كردند.
شكوفايي صنعت توليد پارچه هاي مخمل در كاشان و يزد در دوره
اشكانيان و عرضه آن به جهان خصوصاً اروپا قسمت ديگري از تاريخ پرشكوه صنعت
نساجي ايران است كه صنعتگر ايراني را قانع نكرده و همچنان به دنبال نوآوري و
تسخير بازارهاي جهاني بوده است.
اوج صنعت نساجي را در تاريخ ايران
زمين، هنرمندان دوره سلجوقي و صفوي رقم زدند و در زمان شاه عباس صفوي
توليدات بي نظيري آفريده شد و پارچه هاي زربافت ايراني از شهرت جهاني
برخوردار گرديد.
در دوران اخير نيز صنعت نساجي در ايران نقش موثر و
تعيين كننده اي در كشور ايفا نموده است. اولين كارخانه نساجي در ايران در
سال 1281 شمسي دقيقاً يكصد يك سال پيش به وسيله صنيع الدوله در تهران و
دومين كارخانه در سال 1288 توسط شخصي بنام حاج آقا رحيمي در تبريز ايجاد
گرديد. در فاصله سالهاي 1300 تا 1320 به سبب سود سرشار دوكارخانه قبلي و
تاييدات دولت، به سرعت برشمار كارخانجات در ايران افزوده شد و جمعاً در اين
دوره 40 كارخانه نساجي دائر كرديد كه قسمتي از احتياجات مملكت را تامين
نمود.
در طي سالهاي 1320 تا 1328 بروز جنگ، افزايش قيمت منسوجات خارجي و
كاهش واردات آن موجب رونق بازار محصولات نساجي داخلي شد. صاحبان صنايع
نساجي كشور به منظور استفاده حداكثر از اين شرايط، بي آن كه به مسائل
نگهداري و استهلاك ماشين آلات توجه نمايند و به توليد خود با ظرفيت بالا
ولي با كيفيت پايين ادامه دادند كه حاصل اين بي توجهي در طي سال هاي بعد
نيز موجب ركود صنايع نساجي گرديد.
صنعت نساجي در طي سالهاي اخير دچار
مشكلات و مسائل بسياري بوده و روزهاي سختي را مي گذراند تا حدي كه اصطلاح
بحران براي اين مشكلات رايج شده و در اذهان عمومي و حتي اذهان مديران و
مسئولين و دست اندركاران جا افتاده است. اطلاق كلمه بحران به وضعيت موجود
به طور اتوماتيك اذهان را از انجام تلاش ها باز مي دارد. مشكلاتي كه در حال
حاضر گريبانگير اين صنعت مي باشند از ديدگاه هاي مختلف قابل طبقه بندي و
بررسي مي باشند.
يكي از ديدگاه ها نگرش مديريتي به مسائل و مشكلات است.
به عبارت ديگر از ديدگاه مديريتي چه تعدادي از اين مشكلات را مي توان با
اعمال مديريت صحيح و كارآ منتفي نمود يعني جزء مسائل عادي مديريتي به شمار
مي آيند و چه تعدادي را مي توان بحران ناميد كه مي توان با اتخاذ روش ها و
سياست هاي مناسب مديريتي حداقل نقش آنها را كم رنگ و كم اثر تر نمود …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق همه چیز راجع به صنعت نساجی”

گرافیک

تحقیق تاريخچه پوزيتيويسم به زبان ساده

دانلود تحقیق با موضوع تاريخچه پوزيتيويسم،
در قالب word و در 58 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
گرايشهاي پوزيتيويسمي را در اولين انديشه‌هاي بشري نيز مي توان يافت. چه
اينگونه گرايشها در مصر باستان و بابل و تمدنهاي اوليه بشري وجود داشته و
نتايج ناشي از چنين روش تفكري از حيث عملي مورد استفاده بشر متمدن بوده
است. باري ارزش عملي دانشهاي استقرايي در تمدن بشري ارزشي غيرقابل انكار
است.
اما قرنها بعد در يونان باستان است كه رگه‌هايي از رويكرد به
پوزيتيويسم به عنوان يك روش فكري براي تحليل مسايل علمي و عملي به چشم مي
خورد و آن زماني است كه اپيكوروس [341- 271 ق.م] شناخت حسي به كمك خود
استقرايي را به عنوان يگانه منبع شناخت، مبناي دستگاه فلسفي خود مي‌گرداند و
انباي بشر را به يك مكتب دانشي و ارزشي جديد رهنمون مي‌شود.
ولي درخشش
فلسفه و منطق ارسطويي خيره كننده‌تر از آنان بود كه مجالي براي ظهور و
بروز خود استقرايي آنگونه كه اپيكور مي‌خواست باقي گذارد حتي انديشه
افلاطون پيروان وي هم تا قرنها تحت‌الشعاع عقلانيت و انسجام دستگاه فلسفي
ارسطو بود.
فيلسوفان و مشارحان بعد از ارسطو ـ كه به نوعي وامدار
انديشه‌هاي او در عرصه حيات فكري بشر بودند نيز اعتنايي در خور به شناخت
حسي در پرتو روش استقرايي ننمودند چه انان هم چون سلف خويش، ارسطو، مجربات و
محسوسات را از منظر روش قياسي به نظاره مي نشستند.
اما در سده‌هاي
پاياني قرون وسطي كه تاريخ آبستن يك سري حوادث و تحولات فكري بود تخطئه
فلسفه ارسطويي و حمله به مبادي منطقي آن لقلقه لسان فيلسوفان و متفلسفان
گشت. اين قضيه و تحول فكري كه در آراي اكامي و ديگران در آخرين قرنهاي
حكومت و استيلاي فلسفه ارسطو حوزه انديشه بشر غربي تجلي يافت با تحول
اجتماعي ـ سياسي و ديني از قبيل نوزايي و اصلاح ديني همراه شد مقافله فكر و
انديشه بشر غربي را به سمت و سويي كشاند كه خود استقرايي و پروكستانيزم را
برنده اصلي اين جدال فكري قرار داد.
گرچه اين مطلب كه آيا اين نتيجه
تنها ناشي از انديشه انديشمندان بوده يا تحولات اجتماعي و سياسي و
انگيزه‌هاي مختلف بشري هم در اين تحولات موثر بوده‌اند بحثي عظيم مي‌طلبد
لكن بي گمان نقش عناصري كه در پي مي‌آيد دراين ميان غير قابل انكار است …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تاريخچه پوزيتيويسم به زبان ساده”

گرافیک

تحقیق زیبایی شناسی از دید فمینیست

دانلود تحقیق با موضوع زیبایی شناسی،
در قالب word و در 64 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

هنر چيست؟ هنرمند كيست؟ اين ها مفاهيمي هستند كه هر كدام در نسبت با ديگري تعريف مي شوند: اينكه آيا شخصي را يك هنرمند مي دانيم يا خير، تا حدودي بسته به آن چيزي است كه او توليد مي كند، و اينكه آيا محصولي، يك اثر هنري است يا خير،‌بستگي به اين دارد كه چه كسي آن را توليد كرده است.
بگذاريد با در نظر گرفتن مفهوم خالق   شروع كنيم: ما به كسي واژه هنرمند را اطلاق مي كنيم كه دست به خلاقيت هنري بزند، خواه اين هنر شعر باشد و نقاشي و يا كه موسيقي ، معماري ، مجسمه سازي يا رقص باشد، كه البته با ارائه چنين فهرستي از انواع مختلف هنر، در واقع در مورد مواد بحث آشكارا دست به پيش داوري زده ام، چرا كه جواب ما ] در مورد اينكه هنر چيست و هنرمند كيست[ متفاوت مي بود اگر من شخص قالي باف يا سازندة آثار منبت كاري شده و يا آشپزها را هم اضافه كرده بوديم؛ يا شخصي كه ريسندگي، بافندگي و يا سفالگري مي كند،‌يا آنكه شيشه گر است يا اثاثيه توليد مي كند و يا به صحافي كتاب مي پردازد. همانطور كه طي اين فصل خواهيم ديد، اطلاق واژه هنرمند به افراد مشخص، بسته به تغيير مقولاتي كه به عنوان آثار هنري شناخته مي شدند، در طول تاريخ دستخوش تغييراتي بوده است.
تعريف معاصري كه در مورد يك هنرمند وجود دارد از ايده هايي چون خودبيانگري ، تخيل  و خلاقيت جداشدني نيست، ] ايده هايي[ كه هر كدام نشانة نوع خاصي از آزادي هستند كه به هنرمند نسبت داده مي شود.
امروزه اغلب هنرمند را زادة يك روح آزاد، و ] داراي شخصيتي[ خودرأي كه خود را محدود به قواعد اجتماعي و يا قوانين بي روح جامعه نمي كند، مي دانند. در بهترين حالت اين آزادي ] آزادگي[ ممكن است كه مشخصه اي براي نبوغ باشد، هر چند اصالت نبوغ اغلب دچار بدفهمي مي شود مگر گذشت زمان حكم صحيح را عرضه كند. بنابراين چنين نگرشي نسبت به هنرمندان، اغلب آنها را به مثابة افرادي كه از نظر عاطفي، منزوي و تنها هستند، تصوير مي كند.
در اين فصل از اصل بنيادين و چارچوب مفهومي اي پرسش مي كنيم كه به چنين تصور همگاني اي از هنرمند شكل داده، تا بتوانيم تعيين كنيم كه چرا زنان اندكي در فهرست نوابغ هنري شناخته شده به چشم مي خورند.
در واقع، خصوصاً در دوره هاي مشخصي از تاريخ، حتي تصور زنان به عنوان هنرمنداني كاملاً مستقل كه فقط به خاطر خلاقيت صرف دست به خلق آثار هنري مي زنند، امري دشوار محسوب مي شده است.
دليل اين امر چيست و اين موضوع چه چيزي را در مورد نقش تمايزات جنسي در مفاهيم مربوط به خلاقيت نشان مي دهد؟
مورخان تحقيقات قابل توجهي در باب اين نوع محروم سازي ها كرده اند، ] محروم سازي هايي[ كه در دوره هاي مشخصي از تاريخ، زنان را از ورود به رشته هاي مختلفي مانند نقاشي، مجسمه سازي يا تأليف موسيقيايي منع كرده و پيشرفت و اشتهار آنها را در زمينه هايي چون ادبيات مختل كرده اند. هر چند تمركز ما اكنون مشخصاً در مورد عدم وجود امكان تحصيل يا ديگر موانع و نواهي اجتماعي نيست؛ اين ها مواردي فرعي هستند كه با گذشت زمان و پيش آمدن موقعيت هاي متفاوت تغيير كرده اند…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق زیبایی شناسی از دید فمینیست”

گرافیک

كاربرد گرافيك در توليد و پخش اخبار

دانلود تحقیق با موضوع كاربرد گرافيك در توليد و پخش اخبار،
در قالب word و در 140 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

رسانه‌ها در عملكرد روزانه خود صحنه مناظره بينش‌ها و ميدان منازعه كلمات و معاني هستند، برخلاف آنچه ظاهراً به نظر مي‌رسد، رسانه‌ها در نقش خبري خود آينه‌ي انعكاس رويدادها و واقعيات دنياي اجتماعي و سياسي نيستند، بلكه برعكس آفريندة واقعيتهاي اجتماعي و سياسي هستند و به تصورات ما از دنياي اطرافمان هستي مي‌بخشند اين فرض و پيشنهاد در آغاز عجيب مي نمايد و ممكن است ما را در شناخت محيط اطراف خود دچار ترديد كند. ليكن با اندكي انديشه مي‌توان پي‌برد كه خبر خود واقعيت و خود عينت جهان اطراف ما نيست، بلكه تنها حكايت و روايتي از اين واقعيت است.
اينكه آيا واقعيتي خارج از محدوده كلام وجود دارد يا نه، مورد بحث نيست، بلكه اين شناخت اساسي كه خبر ساخته و پرداخته ذهن بشر است و اين ذهن تنيده در عقايد، آداب و رسوم و هنجارهاي فرهنگي است،‌ كليد گشايش راز خبر است. خبر به ما مي‌گويد كه به چه چيز خبر فكر كنيم و چگونه به آن بينديشيم.
علاوه بر اين، خبر محصول كار سازمان يافته‌اي است كه سلسله مراتب، ارزشها و هنجارهاي توليدي خود را دارد. خبر از دنياي واقعي برمي‌خيزد، بر اساس ارزشها و هنجارهاي فرهنگي و سازمان خبري واقعيت را دگرگون مي‌كند و به صورت روايت و داستان به دنياي واقعي باز مي‌گردد.
در اين فراگرد (مشاهد، بغير، روايت و اشاعه) خبر به ارزشها و هنجارهايي كه از آنها برخاسته است، حكم طبيعي و عيني مي‌بخشد و در گسترها خود آنها را باز توليد كند. به رغم ادعاي روشنگري، خبر از آنجا كه بايد ساده باشد و در سطح تصورات و ذهنيات مخاطبانش قرار گيرد، از‌ آنجا كه بايد به زبان آنان سخن مي‌گويد از ديدگاه ايشان داراي معني باشد، نمي‌تواند فراتر از سطح عمومي مخاطبانش حركت كند . در نتيجه خبر به صورت تأييد كننده و توصيه گر باورهاي بيشتر پرداخته مخاطبان عمل مي‌كند…
دانلود فایل

دانلود فایل”كاربرد گرافيك در توليد و پخش اخبار”

گرافیک

تحقیق نقش موثر رنگ ها در طول تاریخ

دانلود تحقیق با موضوع نقش موثر رنگ ها،
در قالب word و در 113 صفحه قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

در مطالعات تاريخي و تحقيقات ايران شناسي، بسياري از نكات حساس و ظريف تاريخي وجود دارد كه اگر چه  در وهله اول كوچك مي نمايد اما داراي ديرينه تاريخي و زمينه بسيار قوي اجتماعي و سياسي است، به طور مثال مفهوم سياسي و اجتماعي رنگ در رويدادهاي تاريخي ايران.
در طول تاريخ ايران به ويژه در دوران اسلامي، رنگ نقش مهمي را در مقاطع مختلف داشته و حتي نمادي از يك واقعه تاريخي و يا يك دوره تاريخي بوده است كه البته مفاهيم مختلفي را در بر مي گيرد. رنگ در تاريخ ايران، با مفاهيم يا معاني حقيقي خود به كار رفته است. در تمدن هاي كهن و دوران پيش از تاريخ ايران، وسايل و آلات و ابزار مردمان با رنگي تزيين مي شد كه در آن منطقه وجود داشته است و گاه حتي آن تمدن، مثلأ به مناسبت وجود خاك نخودي رنگ و در نتيجه وجود آلات و ابزار به رنگ نخودي، به تمدن نخودي رنگ مشهور مي شد (تپه گيان ايران) در  دورانهاي تاريخي ايران و مقاطع پيش از ظهور اسلام، به ويژه رنگهاي طلايي و نقره اي مورد توجه بود. در ادوار اسلامي و در ممالك اسلامي نيز تنوع شگفت انگيز پوشاكهاي مختلف با آداب سنن بومي منطقه تناسب داشت. به طور مثال بدويان از پشم گوسفند سفيد، يا موي بز سياه لباس تهيه مي كردند. مردم شهر برقه اغلب قرمز مي پوشيدند و در فسطاط (مصر) آنان را با رنگ لباس قرمزشان مي شناختند، زيرا كه برقه در ميان صحراي قرار داشت كه داراي خاك و سنگ قرمز بود3 و در كار با آن مصالح
بالطبع لباس را قرمزمي كرد. گاه امر تجارت به يك رنگ كردن البسه مردم، بدون هيچ زمينه تاريخي آن، كمك مي كرد.مثلأ ورود مستمر قرمز دانه و نيل و زعفران به ممالك اسلامي، باعث هماهنگي رنگها مي شد، اما مسائل و حوادث تاريخي، زمينه ديگري را براي انتخاب رنگها به وجود مي آورد.
در اديان الهي و كتب آسماني گاه رنگها به هر دو مفهوم معنوي و حقيقي خود ديده مي شود. در انجيل كتاب مقدس مسيحيان رنگهاي سبز، طلايي، قرمزو آبي به صورت صفت و در معاني حقيقي آن و رنگ سفيد و سياه به عنوان صفت و نيز با مفهوم معنوي آن به كار رفته است…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق نقش موثر رنگ ها در طول تاریخ”

گرافیک

تحقیق تاثير نئورئاليسم روی سينماي ايتاليا

دانلود تحقیق با موضوع نئورئاليسم،
در قالب word و در 32 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

 زواتيني نظريه پرداز سبك نئورئاليسم در 1942، پيدايش نوع تازه اي از سينما  را اعلام كرد ـ سينمايي كه پيرنگ از پيش طراحي شده و شسته رفته را كنار مي نهد، از بازيگران حرفه يي استفاده  نمي كند، و  براي ارتباط مستقيم با واقعيت هاي اجتماعي دوربين  و  تجهيزاتش  را  به خيابان ها  مي برد . او اعتقاد  داشت كه  پيرنگ  ( طرح داستاني ) شگردي است كه ساختاري مصنوعي بر ((زندگي روزمره)) تحميل مي كند و بازيگران حرفه يي انباشته از ظاهرسازي و دروغند: ((از شخصي مي خواهيم داستاني را حساب شده به ميل ما بازي كند. )) زواتيني بر آن بود كه لازم است همين متانت و تقديس زندگي معمولي و روزمره ي مردمي را كه توسط آرمان فاشيسم به انحراف كشيده شده با واقعگرايي نو ضبط كنيم. بعد ها , پس از تثبيت نئورئاليسم در سينماي ايتاليا چنين نوشت: ((واقعيتي كه در زير اسطوره ها مدفون شده بود اكنون به آرامي دوباره جوانه زده است و سينما بار ديگر به خلق دنياي واقعي انسانها روي آورده است . در اين جا درختي بود؛ اين جا مردي سالخورده ؛ اين جا يك خانه ؛ اين جا مردي كه غذا مي خورد ؛ مردي كه خوابيده ؛ مردي كه مي گريد … سينما … بايد آن چه را كه معاصر است بدون قيد و شرط بپذيرد : امروز , امروز , امروز . ))
اومبرتو باربارو , منتقر بانفوذ و از مدرسان مركز تجربي , در اوايل 1943 در مقاله اي به سنت هاي واپسگري سينماي ايتاليا حمله كرد و اصلاح (( نئورئاليسم )) را به عنوان جايگزين آن سنت ها پيشنهاد كرد . منظور او از سنت پيشين واقعگرايي شاعرانه ي فرانسوي بود ـ تاثيرات موج تازه بر جوان هايي كه ((واقعگرايي نو )) را طلب ميكردند فراوان و متنوع بود . از يك سو اغلب آن ها علاوه بر آن كه منتقداني حرفي يي بودند، در خفا به ماركسيسم گرايش داشتند و هدفشان از (( واقعگرايي )) بازگشت به واقعگرايي القاگرانه ي شوروي، يعني سينماي آيزنشتاين، پودفكين و داوژنكو بود. از سوي ديگر، اين تاثير كمتر تكنيكي و بيشتر ايدئولوژيك بود، لذا نئورئاليسم ايتاليا شباهت اندكي به واقعگرايي القاگرانهي شوروي داشت.
تاثيرات مستقيم تر  و عملي تر نئورئاليسم از جانب واقعگرايي شاعرانه ي فرانسه مي آمد كه تا 1939 شهرتي فراگير يافته بود . فيلم هاي واقعگراي فرانسوي علاوه بر تكنيك درخشان نوعي انسان مداري سوسياليستي را مدنظر داشتند كه ايتاليايي ها آن را در تبليغات ماركسيسم شوروي مي يافتند. فيلم توني (1934 ) از رنوار درامي از كارگردان مهاجر ايتاليايي، كه در مكان اصلي و در جنوب فرانسه فيلمبرداري شده بود، الگوي ساختاري مهمي فراهم كرده بودند. اما شايد مهمتر از همه اين واقعيت بود كه سينماي واقعگراي شاعرانه براي هنرمندان ايتاليايي كه در منگنه ي استوديوهاي ايتاليايي به سطوح آمده بودند نوعي آزادي روشنفكرانه و زيبايي شناختي فراهم مي كرد. فاشيسم با بستن دست و پاي هنرمندان سينما در واقع بيش از هر گونه انگيزه ي تاريخي در پيدايش نئورئاليسم سهم داشته است ….
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تاثير نئورئاليسم روی سينماي ايتاليا”

گرافیک

تحقیق الیاف طبیعی

دانلود تحقیق با موضوع الیاف طبیعی،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

جزو الياف حيواني است.(حدود 98 درصد وزن ابريشم را پروتيين
تشكيل ميدهد.) الياف ابريشم داراي قدمتي بسيار طولاني ميباشد.(2700 سال قبل
از ميلاد) ابتدا الياف ابريشم توسط چيني ها بدست امده و به ساير نقاط جهان
گسترش داده شده است .( به خصوص كشورهاي همجوار) ايران نيز در 2400 قبل از
ميلاد به اين الياف دسترسي پيدا كردند .(ابريشمي كه در ايران هست رنگش كدر و
ضخامتش بيشتر است.)
الياف ابريشم از كرم ابريشم (پيله) بدست ميايد. اين
كرمها از برگ درختان توت تغذيه ميكنند كه نژادهاي مختلفي دارند. اين كرمها
بعد از رشد كردن و بزرگ شدن شروع به تغيير رنگ دادن و تنيدن تار به دور
خود ميكنند و پيله را درست ميكنند. كرم ابريشم بعد از رشد كامل در مرحله
تنيدن مايع لزجي از غده نزديك دهان خارجكرده ( ابريشمي است داراي 2 فيلامنت
كه در اطراف آن صمغي به نام سيريسينوجود دارد.) كه در مجاورت هوا خيلي زود
سفت و سخت ميشود. (هر پيله حدود 900 متر است.)
كرمها بعد از سه هفته
تبديل به پروانه ميشود و از پيله خارج ميشود. پروانه ها براي اينكه به
بيرون پيله بيايند پيله را بعد از تنيدن در مجاورت بخار قرار ميدهند باعث
ميشود كه كرمها در پيله كشته شوند. البته بعضي از كرمها را به پروانه تبديل
ميكنند براي تخمگذاري كرمهاي بعدي . تخمهاي كرم ابريشم سياه رنگ و وزن
47/0 ميلي گرم و طول (ابعاد) 2 تا 3 ميلي گرم در محيط سرد نگه داشته ميشود.
براي تخم كشي 24 روز پيله را نگه ميدارند. در 24 ساعت 400 الي 500تخم مي
گذارد. سپس براي نرم كردن الياف پيله ها را داخل آب گرم قرار ميدهند. در
مراحل بعدي الياف را از پيله جدا كرده به صورت كلاف در مي آورند. معمولا از
هر 250 كيلو گرم پيله حدود 20 كيلو گرم ابريشم خام بدست مي آيد.

مراحل پرورش كرم ابريشم:
1) قرار دادن تخم ابريشم در محيطي با درجه حرارت 20 الي 23 درجه سانتي
گراد به مدت 3 الي 4 روز .
2) بيرون آمدن از تخم- به مدت 6 الي 7 روز به آن برگ توت مي دهند–
دو نوبت در روز به كرم ابريشم برگ توت ميدهند – به اين دوره (ريزه داري) مي گويند.
3) خواب اول به مدت 24 ساعت – در اين مرحله تغذيه قطع ميشود و كرمپوست اندازي مي كند- (مرحله پوست اندازي)
4) در طول 5 الي 6 روز – باز دو نوبت در روز به كرم برگ توت مي دهند.
5) خواب دوم به مدت 24 ساعت – در اين مرحله كرم دوباره پوست اندازي
مي كند. ( پوست اندازي دوم )
6) كرم ابريشم 5 الي 6 روز در دو نوبت بايد با برگ توت تغذيه شود.
7) خواب سوم – پوست اندازي سوم به مدت 48 ساعت .
8) كرم ابريشم به مدت 6 الي 7 روز و روزانه در 3 نوبت تغذيه ميشود.
9) شروع به تنيدن ابريشم به دور خودش به مدت 5 الي 6 روز.
10) پاك كردن پيله ها …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق الیاف طبیعی”