اشاره : سير زندگي جامعه يهوديان در مراكش با زندگي يهوديان ايران مشابهت و
نزديكي بسيار دارد. جامعه چند صد هزار نفري يهوديان مراكش در سال 1948
اينك به جمعيتي چند ده نفري تبديل شده است. يهوديان مراكشي ضمن حفظ
اعتقادات و سنت هاي يهودي خود داراي يك فرهنگ قديمي و ديرپاي مراكشي
بودهاند كه نهتنها متاثر از اعتقادات ديني يهود بوده بلكه بخشي از فرهنگ و
تمدن مراكش را تشكيل داده است كه اينك ميرود تا هم از فرهنگ يهود و هم از
بافت فرهنگي و تمدن مراكش محو شود. در اين مقاله رئيس جامعه يهوديان مراكش
با اندوه ميگويد كه شمع يهوديت در مراكش رو به خاموشي است و شهري كه نهصد
سال پيش خانه يهودي بزرگ و فيلسوف و مفسر تورات «موسي ابن ميمون»
(هارامبام) بوده است از آخرين نفرات يهودي خداحافظي ميكند. آيا تمدنها و
سنتهاي زيباي يهوديان در نقاط مختلف جهان در فرهنگ امريكايي، شكل مورد پسند
زورمداران عالم را خواهد گرفت…؟ آيا يهوديت ميتواند از ميراث بزرگ ديني-
فرهنگي و تاريخي خود حفاظت نمايد و آنها را به نسلهاي بعد بسپارد…؟
گذشته
نشان داده است كه يهوديان توان مقابله با بحرانهاي گوناگون را داشتهاند. و
به نظر ميرسد با همه مشكلات بر اين بحران نيز غلبه خواهند كرد. حضور
يهوديان ايران ميتواند گواهي بر اين مدعا باشد…!! «مغـــرب» (يا مراكش)
در شمال غربي افريقا با حدود 28 ميليون نفر جمعيت واقع شده است. پايتخت آن
«رباط»، زبانهاي رسمي آن عربي، فرانسه و اسپانيايي، و مذهب رسمي آن اسلام
ميباشد. امور حقوقي و قضايي در اين كشور بر اساس قوانين كشور فرانسه و
مذهب اسلام حل و فصل مي شود. 30 درصد جمعيت اين كشور «بربر» و 70 درصد آن
مسلمان عرب ميباشند. هنوز اكثر مردمان «بـربـر» به زبان «بـربـري» تكلــم
مينمايند. بيش از 35 درصد از سكنه اين كشور شهرنشين هستند. مغرب داراي دو
دانشگاه دولتي در شهرهاي رباط و كازابلانكا و دو دانشگاه اسلامي در شهرهاي
مراكش و فاس ميباشد ( در قديم و در اصطلاح سياسي مغرب به كشورهاي سلطنتي
مراكش، جمهوري الجزاير و جمهوري تونس اطلاق ميشده است ). تاريخ سكونت
يهوديان در «مغــرب» يا به عبارتي در محدوده كنوني كشورهاي مراكش، الجزاير و
تونس به ســــال 500 ميلادي برميگردد. حتي در سال 200 ميلادي افرادي از
طوائف محلي «بربر» به يهوديت گرويدند. منطقه غربي افريقاي شمالي با به قدرت
رسيدن بنياميه در قرون 8-7 ميلادي تحت تاثير حكومت اسلامي ميانه رو واقع
شد كه اين امر در قرون 9 تا 11 ميلادي در شكوفايي يهوديت در تونس بسيار
موثر بوده است. در سال 683 ميلادي با فتح مغرب كنوني توسط لشكر اسلام، ديگر
قبايل ساكن در اين منطقه تحت قانون اسلام و رهبري واحدي در آمدند. پيروان
اديان توحيدي ديگر يعني يهوديان و مسيحيان تحت قانون «اهل ذمه» در آزادي
تقريبي به حيات خود ادامه دادند و اين قانون صدها سال در مغرب تعيين كننده
وضع آنها بود.
دانلود پاورپوینت با موضوع پاورپوینت هویت واقتدار ملی، درقالب ppt و در 31 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
نقش فرهنگ در ذات بشر به عنوان حیوانی اجتماعی، بیش از منافع سیاسی یا اقتصادی او است (برون، 1379، ص94). از همین رو در بررسی اقتدار باید دیدی فراتر از دیدگاه نظامی و غلبه در جنگ را مدنظر قرار داد، چرا که با توجه به سازمانهای بینالمللی همچون حقوق بشر، دادگاه لاهه، سازمان ملل، شورای امنیت و… مفهوم استقلال، حاکمیت، تهدیدها و جنگهای خارجی و نظامی دگرگون شده است. «اقتدار ملی» یعنی رسیدن به مشخصههایی که به یک کشور امکان میدهد تا در مقابله با تهدیدهای بالقوه یا بالفعل خارجی دوام آورده و در راه پیشبرد امر توسعه اقتصادی، اجتماعی، انسانی مهمتر از همه فرهنگی، قدم بردارد و در مسیر، آن که نقشی بیش از همه دارد، همانا نقش عوامل فرهنگی و ارزشی در کمک به اقتدار ملی میباشد. فرهنگ و ارزشهای فرهنگی فرآورده عمل خلاق آدمی و بیانکننده سرشت بدیل اوست و فرهنگ در نظر اینان از چنان جایگاهی برخوردار شده که انسان بسیاری از استعدادها و موهبتهای خود را در جهت آفرینش فرهنگ بکار بندد (بردباف، 1374بنابراین میتوان گفت در کنار دیگر عوامل اقتدار ملی (سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی، اطلاعاتی، امنیتی) نقش فرهنگ و ارزشها بیشتر نمود مییابد؛ زیرا مقابله خارجی و داخلی با دیگر عناصر جامعه، به شکل نمادین و ظاهری خواهد بود و به عکس این تهدید نسبت به فرهنگ و ارزشهای جامعه مممکن است، پنهانی بوده و از درون، فرهنگ و ارزشها را دچار فرسایش کرده و آنها را استحاله یا دگرگون سازد. نقش فرهنگ و ارزشها در اقتدار ملی با در نظر گرفتن و با توجه به تحولاتی که در سالهای اخیر در مفهوم و تعریف قدرت و اقتدار ملی به وجود آمده است، مملوستر میشود، زیرا دیگر قدرت دولت منحصر در قدرت نظامی صرف سنجیده نمیشود و هر کشوری برای تضمین اقتدار خود در سطحی بینالمللی و خارجی ناگزیر است، به حد معینی از ثبات سیاسی و اقتدار ملی دست یابد. مضاف بر آن هجمههای فرهنگی غرب، ضرورت تسریع در چنین اقدامی را الزامی بیشتر میبخشد. در این مقاله نگارنده کوشش دارد به بررسی فرهنگ، نقش و کارکرد آن، در اقتدار ملی را، همراه با دلایل مدعای خود مشخص سازد.
دانلود تحقیق با موضوع دادا و سورالیسم، در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش شامل:
فهرست: تعريفها در رابطه با دادا شيوع ويروس دادا جوهر دادا برداشت كلي از دادا تعريف در رابطه با دادا
بخشی از متن تحقیق: هيچ دادائيستي خاطراتش را نخواهد نوشت! هر چه را «از تاريخ دادا» ناميدند باور نكنيد. ولو مقدار زيادي از آن هم حقيقت داشته باشد، چون مورخي كه صلاحيت نوشتن آن را داشته باشد هنوز به دنيا نيامده است. مارسل يانچو … باز يك نمايشگاه دادائيستي ديگر! مردم چه شان شده؟ مي خواهند دادا را مثل يك شيء عتيقه به موزه بسپارند؟ داداد يك بمب بود… عجيب نيست كه كسي نزديك نيم قرن بعد از انفجار يك بمب، بخواهد تكه هاي آن را جمع كند و به هم بچسباند و آن را به نمايش بگذارد؟ ماكس ارنست اين اختلاف در تاريخگذاري كه در بالا مي بينيم، از ترديدي حكايت دارد كه بر تاريخ ولادت اين جنبش هنري حاكم است، جنبشي كه ظاهراص هم هنر را انكار مي كرد و هم اهتمام جنبش هاي متعارف را مردود مي شمرد. جستجوي ريش ها و تلاش براي ترسيم و تعريف اين «دون كيشوت» مآبترين پديده روزگار ما سرگرمي بيهوده محققان و غارشناسان هنري بسياري در پنجاه سال گذشته بوده است. اب اين همه كمتر جنبشي تا بدين حد در برابر تفسير جدي مقاومت كرده است. دادائيستها، با همه سوء ظنشان به برنامه ها و تنفرشان از نظام هاي رسمي، منتظر كردن مرامنامههاي پي در پي و غالباً ضد و نقيض لذت مي بردند. در حالي كه معتقد بودند تعريف كردن دادا عملي «غير دادائيستي» است، هميشه سعي مي كردند آن را تعريف كنند و در اين ميان اشتياق زيادي به مغلطه بازي و تناقض گويي از خود نشان مي دادند. مثلا تسارا از يك طرف اعلام مي كرد «ديگر مانيفست بي مانيفست» و از طرف ديگر وقت و نيروي زيادي را صرف نوشتن آنها يكي بعد از ديگري مي كرد. اما خود او بعدها در يكي از اشعارش گفت: «اگر همه مخالف خواني مي كنند و براي اين است كه حق دارند». عجيب نيست كه ماكش ارنست از والت ويتمن به عنوان يكي از محبوب ترين شاعران خود ياد مي كرد ...
دانلود تحقیق با موضوع جمهوري سودان، در قالب word و در 21 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: جمهوري سودان (SUDAN) الف) جغرافياي طبيعي و ويژگيهاي اقليمي
جمهوري سودان با 2 ميليون و 505 هزار و 810 كيلومتر مربع مساحت در
شمال آفريقا و در كنار درياي سرخ، ميان مصر و اريتره واقع شده است.
2 ميليون و 376 هزار كيلومتر مربع از مساحت اين سرزمين در خشكي و
129 هزار و 810 كيلومتر مربع از آن در آب واقع شده است. طول خطوط
ساحلي سودان به 853 كيلومتر ميرسد. همچنين اين كشور از سمت شمال
1273 كيلومتر با مصر، از شمال غرب 383 كيلومتر با ليبي، از سمت غرب
1360 كيلومتر با چاد، از سمت جنوب غربي 1165 با آفريقاي مركزي، از
سمت جنوب 628 كيلومتر با جمهوري دمكراتيك كنگو و 435 كيلومتر با
اوگاندا، از سمت جنوب شرق 232 كيلومتر با كنيا و بالاخره از سمت شرق
605 كيلومتر با اريتره مرز مشترك دارد. بخش وسيعي از سودان را
دشتهاي بزرگي تشكيل ميدهد كه توسط دره وسيع رودخانه نيل به دو
بخش شرقي و غربي تقسيم ميشود. همچنين 5 درصد از خاك اين سرزمين را
اراضي قابل كشت و زرع و 46 درصد از آن را مراتع طبيعي شامل
ميشوند. پستترين نقطه سودان در ساحل درياي سرخ هم سطح آبهاي
بينالمللي است و ارتفاع بلندترين نقطه اين كشور در قله «كينيتي »
به 3187 متر ميرسد. آب و هواي سودان گرم و خشك است …
دانلود تحقیق با موضوع فتح الاسلام ، در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: فتح الاسلام چه کسانی هستند؟ ترجمه و جمع آوری مهرنوش کیان تاریخچه کوتاه گروه فتح الاسلام رهبراین
گروه شاکر ال عباسی نظامی فراری است. او در یکی از اردوگاه های پناهندگان
فلسطینی در اریحا در 1955 به دنیا آمد و بعدها به ارتش پیوسته و به درجه
سرهنگی رسید. او درسال 1983 عضو یک سازمان سکولار فلسطینی به نام فتح ال
انتفاظه در لیبی بود. سپس به سوریه رفته و رابطه نزدیکی با ابو خالد ال
املا نفر دوم سازمان فتح ال انتفاظه برقرار کرد. مقامات سوری در سال 2000
ال عباسی را دستگیر کرده و به جرم قاچاق اسلحه در اردن و سوریه به سه سال
زندان محکوم کردند. وی پس از آزادی به عراق رفته و در کنار نیروهای عراقی و
ال قاعده بر علیه اشغالگران آمریکایی جنگید. در سال 2004 اردن همراه با
محاکمه ابو موسی ال ذرکاوی به طور غیابی او رابه دلیل شرکت در ترور لارنس
فاولی دیپلمات آمریکایی محاکمه و محکوم به مرگ نمود. در این میان او مجددا
به سوریه بازگشت و با کمک ال املا در سال 2005 به لبنان رفته و دفتر سازمان
فتح ال انتفاظه را در روستای هلوا در غرب بکا گشود. در سال 2006 در طی یک
درگیری میان گروه ال عباسی وارتش لبنان یکی از عناصر تحت تعقیب از طرف
سوریه کشته شد. دولت سوریه ال املا را دستگیر کرده و از او در باره ال
عباسی اطلاعات گرفت. اما در این میان ال عباسی دره بکا را ترک کرده و در
اردوگاه آوارگان فلسطینی به نام نهرالبارد در تریپولی گروه فتح الاسلام را
پایه گذاری نمود. ال عباسی اعلام کرد که می خواهد اسلام را به مرکز مبارزه
فلسطین علیه اسرائیل باز گرداند….
دانلود تحقیق با موضوع چشم اندازي از جايگاه ايران در دنياي نو، در قالب word و در 27 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: موضوع صحبت من جايگاه ايران در دنيای جديد است، و پرداختن به اين موضوع در کنفرانسی که در دوبی برای بررسی پديده جهانی شدن و ملازمات آن برگزار شده، اين فرصت را به من میدهد که در مقدمه، به خود دوبی، به عنوان مصداق تاثیرات مثبت جهانیشدن اشارهای داشته باشم. دوبی، چنانکه میدانيد، در مدت زمانی کوتاه به صورت بازاری جهانی برای مبادله ايدهها، کالاها و خدمات درآمده است و درواقع اين شهر اکنون يک چهارراه داد وستد و توسعه است. دوبی همچنين نمايشگاهی از تجمل و وفور، زيبايی معماری و نوسازی شهری به مفهوم جهانی است. در حال حاضر، اين اميرنشين شريک نخستين ايران در امر تجارت است. با فاصلهای زياد کشور آلمان مرتبه دوم را در اين زمينه به خود اختصاص داده است. دوبی در راه توسعه و ترقی همچنين چالشهايی را در پيشرو دارد که از جمله مسئله گذار به يک جامعه دمکراتيک پايدار است که اميدوارم بر اين مهم نيز فايق آيد. به لحاظ آنچه گفته شد، دوبی میتواند برای ما سرمشق خوبی باشد. به اين معنا که نمونه دوبی به ما اين اميد را میدهد که میتوان با ترکيبی از بينش سياسی و رهبری درمدت زمانی نسبتاً کوتاه در يک جامعه مسلمان بر مشکل عظيم توسعه نايافتگی چيره شد. به موضوع اصلی صحبتم جايگاه ايران در دنيای نو برگردم. در اين زمينه متاسفانه بايد بگويم در ايران روند امور بر وفق مراد نمیگذرد و اين کشور در جامعه جهانی امروز از نام و شهرت درخوری برخوردار نيست. در واقع، آدرس ایران در جهان نو نظیر یک صندوق پستی است. ايران با معضلات و مسايل چندگانهای درگير است. به لحاظ روانشناختی دچار ياس و سرخوردگی است؛ به لحاظ اقتصادی دچار رکود است؛ به لحاظ تکنولوژی واپس مانده است؛ از دمکراسی و مردمسالاری بیبهره است؛ به لحاظ اجتماعی بيمار و دچار چند پاره گیاست؛ از نظر فرهنگی سردرگم است؛ موقعيت منطقه ای ناموزونی دارد؛ و از نظر بينالمللی نام و آوازه چندان خوبی ندارد. ايران امروز فاقد يک سمت وسوی مشخص سياسی است و رهبری آن از بينش و درکی مناسب برای يک آينده مدرن بیبهره است. جای تعجب نيست اگر جوانان اين کشور چشمانداز بهتری را در افق کشور خود نمیبينند …
دانلود تحقیق با موضوع سرمايه گذاري هاي بزرگ در زيرساخت هاي عربستان سعودي ، در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: كار من ارائه پيش بيني هايي براي سرمايه گذاري هاي بزرگ در زيرساخت هاي
عربستان سعودي و تعريف سناريوهايي براي صرف چنين پولهايي بود. به طور خلاصه
از من خواسته شده بود كه نهايت خلاقيت خود را براي توجيه تزريق ميليون ها
دلار به اقتصاد عربستان با استفاده از تجهيزات و مهندسي ايالات متحده بكار
ببندم. از من خواسته شده بود كه اين كار را به تنهايي و نه با استفاده از
كاركنان خود انجام دهم . بنابراين در اتاق كنفرانس كوچكي مستقر شدم كه
چندين طبقه بالاتر از جايي قرار داشت كه اداره من در آن واقع شده بود. به
من اخطار داده شده بود كه اين كار از يك طرف موضوع امنيت ملي بوده و از سوي
ديگر براي MAIN بسيار پرمنفعت است. متوجه شدم كه هدف اصلي در اين مورد
همانند موارد معمول كه پرداخت وام به كشورها به گونه اي كه نتوانند
بازپرداخت كنند نيست بلكه پيدا كردن راهي است كه توسط آن دلارهاي نفتي
دوباره به آمريكا برگردند. در طي اين فرآيند عربستان سعودي هر چه بيشتر به
ايالات متحده وابسته شده و با غربي شدن هر چه بيشتر، به طرفدار و جزئي از
سيستم آمريكا تبديل مي شد …
دانلود تحقیق با موضوع تكنولوژي اطلاعات جنوب شرق اسيا، در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: پروژه هاي تكنولوژي اطلاعات
در مالزي و سنگاپور ، رهبران سياسي ملي اكثراً با پتانسيل اقتصادي در زمينه ي الكترونيك پذيرفته مي شوند ، آنها طرح هايي را براي قدرت نفوذ در امتياز رقابتي در اين عرصه به قصد رهبري در تكنولوژي اطلاعات تدبير مي نمايند . در سنگاپور ، ابتكار عمل به مثابه طرح ‘ جزيره ي هوش ‘ شكل گرفته است ، در حاليكه در مالزي كوشش براي ائتلاف پيرامون شناخت اموري مانند ‘بزرگراه چند رسانه اي’ موضوعيت دارد . هر دو طرح از آمادگي محلي براي دست يابي به تكنولوژي كامپيوترهاي شخصي سود مي برند . بوسيله ي ساختاربندي انگيزه ها براي تشويق توسعه از طريق فعاليت هاي آي تي ، دو كشور اعتقاد دارند آنها بايد به مثابه ‘ حلقه ي مركزي ‘ براي ارتباطات و تجارت الكترونيكي پديدار شوند . مالكيت كامپيوتر تا درجه ي زيادي يك پديده ي شهري در بيشتر قسمت هاي جنوب شرقي آسيا بود ، اكنون حتي با پايان يافتن دهه ي 1990 ، اندكي بيشتر از 30 درصد از مالكان دفاتر اينترنتي سنگاپوري هستند ، و كامپيوتر هاي شخصي در تقريباً 40 درصد از خانه ها وجود دارد . اين محاسبه ها عموماً با پذيرش ديگر اسباب اطلاعات الكترونيكي هم زمان شد . تقريباً نيمي از سنگاپوري ها يك صفحه الكترونيكي را در اختيار دارند (انتقال مي دهند) و تقريباً يك سوم جمعيت يك تلفن خانه اي مالك هستند . سنگاپور بهترين دسترسي به سرويس تلفن بين المللي در آسيا را دارد ، 55 خط تلفن براي هر 100 سكنه ، حتي جلوتر از ژاپن با 49 خط به ازاي هر 100 سكنه ( ‘ون اينديا ، 2000) . گذشته از اينكه سنگاپور يك رهبر منطقه اي است ، تصويري موثر در ديگر كشورهاي جنوب شرقي آسيا ايجاد كرده است …
دانلود تحقیق با موضوع چپ انقلابی و تشکلات کارگری، در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: مقدمه متأسفانه
تا به حال سنت نقد در چپ ایرانی همواره به نفی مطلق تمایل داشته است.
همیشه در نقدهای خود سعی داشتیم تا طرف مورد انتقاد را سیاه مطلق نشان داده
و خود را سفیدِ سفید. در صورتیکه باید اعتراف کنیم، همه مان خاکستری هایی
بیش نیستیم. نه تنها ما، که حقیقت هم همواره نسبی بوده و آغشته به اشتباه و
نا آگاهی است. شاید اگر این اصل مهم دیالکتیکی را از ذهن دور نداریم، هم
انتقاداتمان به حقیقت نسبی نزدیکتر شده و از مورد انتقادی چیزهایی می
آموزیم و هم خود انتقاد پذیر تر شده و منتقدین را دشمنان قسم خورده تصور
نمی کنیم. باید اذعان داشت که منشاء حرکت فکریِ پانه کوک و دیگر ‘شورا
گرایان’ و نتیجتاً رفقای ‘لغو کار مزدی’ بر نقد صحیحی نسبت به عملکرد چپ
های قرن بیستمی استوار است. یعنی جدایی روشنفکران انقلابی از توده های
کارگری و منحصر کردن اتخاذ تصمیم های استراتژیک و تاکتیکی به باصطلاح
‘نمایندگان’ طبقه کارگر در عوض خودِ کارگران! عملکردی که باعث پرداخت بهایی
سنگین گشته است. در عین حال ایشان باز هم صحیح می گویند هنگامیکه این گسست
را ناشی از نفوذ ایدئولوژی سرمایه داری در جنبش های روشنفکری و از طریق
ایشان به جنبش کارگری اعلام می دارند. مشکل ما با این رفقا از جایی آغاز می
گردد که ایشان روند نقد خود را تا به آخر طی نکرده و آن را به ویژه گی های
شرایط عینی مبارزه طبقاتی و موقعیتی که بورژوازی کشورهای صنعتی با حصول
ابَر سودهای کلانِ دورانِ حاکمیتِ امپریالیسم و تغییر کانونِ مبارزاتِ
طبقاتی کارگران از اروپا به کشورهای عقب نگاه داشته شده ، و عدم رشد
پرولتاریا در این کشورها نمی رسانند. این بدین معنا نیست که چنین واقعیتی
را منکرند. خیر! رفیق ناصر پایدار برای روشن کردن چرایی ِ نفوذ ایدئولوژیک
بورژوازی بر روشنفکران، در برخی از مقالات خود، به این مطلب اشاره کرده
است. اما هنگام گذار از تحلیل به راهبرد و راهکار، این واقعیت را به حساب
نمی آورد. برای او راحت تر است که بکلی نقش مثبت روشنفکران انقلابی را نفی
کرده و آکاهی طبقاتی پرولتاریا را صرفاً از پراتیک اجتماعی آنان نتیجه گیری
کند. اما آیا چنین رابطه ای واقعیت دارد …
دانلود تحقیق با موضوع فاشیسم، در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق: فاشیسم به
عنوان یک مفهوم تاریخی، نوعی نظام حکومتی دیکتاتوری است که بین سالهای
۱۹۲۲ تا ۱۹۴۳ در ایتالیا و به وسیله ‘موسولینی’ رهبری شد. فاشیسم و
نازیسم اشکال مختلف دیکتاتوری سرمایه داری مالی بزرگ است، که در شرایط
بحران حاد (اقتصادی) برا ی حفظ حکو مت از به قدرت رسیدن کا رگر ان در جامعه
حاکم میشود، برضد سایر بخشهای سرمایه داری و دیگر بخشهای جامعه نظیر
کارگران. این واژه بعدها در مفهوم گستردهتری به کار رفت و به دیگر رژیمهای دست راستی که دارای ویژگیهای مشابهی بودند، اطلاق شد. مفهوم فاشیسم برای
نوشتن در مورد یک نظام سیاسی به عنوان یک شکل از حکومت داری بیش از هر چیز
پرداختن به بنیاد های فلسفی نهفته در زیر لایه های نهادی را باید به بررسی
نشست. تاریخ پیدایش فاشیسم در ایتالیاهمواره همراه بوده است با درخشش نام
متفکر اکتوالیست ایتالیایی جیوانی جنتیله. در کورد مهمخ تریم نکات فلسفه
جنتیله می توانم به مفهوم بسیار اساسی نفی اشاره کنم. به طوری که از نوشته
های اوئ بر می آید تاریخ بشر از منظر جنتیله عرصه زایش و نفی همواره ایده
ها ی به عمل در آمده است. از این منظر زایش یک ایده همواره همراه است با
نفی خوشنت آمیز ایده های پیشین در عمل. چیزی که در اندیشه های جنتیله عجیب
به نظر می آید روشی است که برای توجیه دفاع اکتوالیستی از فاشیسم به کار می
گیرد. به این اعتبار در نگاه جنتیله رهبر به عنوان مغز جامعه در پرتو شور
برآمده از مردم همواره در مسیر نفی های خشن و ضروری قرار می گیرند. جنتیله
سرانجام در راه مذاکره برای آزادی روشنفکران ضد فاشیست که از دوستانش بودند
به دست پارتیزان ها کشته شد. معنای علمی این واژه عبارتست از نظام
دیکتاتوری متکی به اعمال زور و ترور آشکار که توسط ارتجاعی ترین و متجاوز
ترین محافل امپریالیستی مستقر می شود. فاشیسم از طرف سرمایه انحصاری
پشتیبانی می شود و هدف آن حفظ نظام سرمایه داریست، در هنگامی که حکومت به
شیوه های متعارف امکان پذیر نباشد. حکومت فاشیستی کلیه حقوق و آزادی های
دموکراتیک را در کشور از بین می برد و سیاست خود را معمولاً در لفافه ای از
تئوری ها و تبلیغات مبتنی بر تعصب ملی و نژادی می پوشاند. فاشیسم زائیده
بحران عمومی سرمایه داریست. فاشیسم در مرحله ای از مبارزه شدید طبقاتی میان
پرولتاریا و بورژوازی پدید می گردد که بورژوازی دیگر قادر نیست سلطه خود
را از طریق پارلمانی حفظ کند و لذا به استبداد و ترور، سرکوب خونین جنبش
کارگری و هر جنبش دموکراتیک دیگر و نیز به عوام فریبی های گزافه گویانه
متوسل می شود. فاشیسم سیاست داخلی خود را به ممنوع کردن احزاب کمونیست،
سندیکاها و سایر سازمان های مترقی الغاء ازادی های دموکراتیک و نظامی کردن
دستگاه دولتی و همه حیات اجتماعی کشور مبتنی می سازد. فاشیسم برای اجرای
این مقاصد از دستجات ضربتی، قاتلین و عناصر وازده و اوباش نظیر اس اس ها در
آلمان هیتلری و پیراهن سیاهان در ایتالیای موسولینی استفاده می کنند.
نژادپرستی و شوینیسم و تئوری های نظیر آن حربه های اساسی ایدئولوژیک فاشیسم
را تشکیل می دهند …