مطالعات هنر

تحقیق دیوارنگاری در دوران های مختلف تاریخی

دانلود تحقيق در مورد دیوارنگاری در دوران های مختلف تاریخی،
در قالب word و در 79 صفحه، قابل ويرايش، شامل:

مقدمه

فصل اول: دیوارنگاری پیش از تاریخ
سنگ نگاره های پیش از تاریخ
نقش برجسته های پیش از تاریخ

فصل دوم: دیوار نگاره های پیش از اسلام
دیوار نگاره های ایلامی    
دیوار نگاره های پیش از اسلام
دیوارنگاره های ماد
دیوارنگاره های هخامنشی
دیوارنگاره های پارتی
دیوارنگاره های ساسانی

فصل سوم: دیوارنگاری پس از اسلام
دیوارنگاری در قرون اولیه
دیوارنگاری در دوره سلجوقی
دیوارنگاری در دوره مغول
دیوارنگاری در دوره تیموری
دیوارنگاری در دوره صفویه    
تأثیر نقاشی غرب در ایران

فصل چهارم: دیوارنگاری دوره زندیه در شیراز
تاریخ شهر شیراز
شیراز در عهد کریم خان زند    
هفت تنان    

فصل پنجم: دیوارنگاری دوره قاجاریه در شیراز
شیراز در عهد قاجاریه
تأثیر معماری و هنر زندیه در عهد قاجار                
مسجد مشیر
مسجد نصیرالملک
خانه نصیرالملک
بناهای دیگر دوره قاجاریه در شیراز


فصل ششم: تکنیک های دیوارنگاری
نقاشی های دیواری        
کاشی کاری    
انجام کار
منابع


بخشي از ابتداي تحقيق:
دیوارنگاری در دوره سلجوقی:
سلجوقیان که نسبت ایشان به سلجوق بن دقاق می رسد، طایفه ای بودند از ترکمنان و غز و خزر که در روزگار سامانیان در دشت های خوارزم و سوانح دریایی خزر در آن سوی رود جیحون سکونت داشتند. در حدود سال 416 هجری قمری، ترکمنان سلجوقی در ماوراءالنهر سر به شورش بداشتند. ریاست ایشان در آن زمان با ارسلان بن سلجوق بود. سلطان محمود بر ارسلان دستیافت و او را در دژ (کالنجر) از قلاع هندوستان به زندان افکند و بسیاری از ایشان را بکشت. تا محمود زنده بود سلجوقیان به سبب قدرت او یارای شورش و عصیان نداشتند.
چون در گذشت و پسرش مسعود به سلطنت نشست در سال 426 هجری قمری قریب ده هزار تن از جنگاوران سلوقی به سرکردگی طغرل بیگ و چغری بیگ و ینجو پسران میکائیل از ماوراء النهر به حدود خراسان آمدند و از مسعود خواستند که به داخل ایران مهاجرت نمایند. چون مسعود از این کار مانع شد، بین سلجوقیان و دولت او اختلاف افتاد و پس از چند جنگ مسعود را از بین مرو و سرخس شکست دادند و طغرل پسر میکائیل در سال 429 ه ق به نیشابور در آمد و بر تخت و به نام خویش خطبه خواند. وی موسس سلسله سلجوقی است…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق دیوارنگاری در دوران های مختلف تاریخی”

2019-08-02 06:58:05

مطالعات هنر

تحقيق بررسي عنصر بصري خط

بخشی از متن:
منشاء خط: خط از رد نقطه‌اي شكل مي يابد كه به
وسيله يك يا چند نيرو به حركت در آمده است. دخالت نيروي خارجي، نقطه ايستا
را مبدل به خطي پويا مي‌كند. اين مشهودترين تضادي است كه مي‌توانيم ميان
نقطه و خط تصور كنيم. اگر نقطه به وسيله نيروي به جلو رانده شود از آن خطي
مستقيم نتيجه مي‌گردد.
به طور كلي خط از سه طريق به وجود مي‌آيد:
1-خط
ايجاد شده به وسيله نيروي وارد آمده بر نقطه، تنها در يك سوي نامشخص، كه
خطي است نگاشتاري. اين خط داراي سو و كشش و بيانگر حالات روحي و رواني وارد
كننده نيرو بر نقطه است.
2-خطي كه از برخورد و گستره در فضاي مادي به وجود مي‌آيد و آن خطي است تجسمي و ملموس.
3-خطي كه از شكافتن تاريكي به وسيله روشنايي و يا برعكس به وجود مي‌آيد و آن خطي است تجسمي و محتوايي.
ايجاد خط بر سطح كاغذ، با هماهنگي چند عامل فيزيكي و ذهني صورت مي‌پذيرد كه عبارتند از:
-ديدن
-يافتن
-تفكر ، تليل
-انتقال (يا اجرا)
تعريف
عمومي خط مبتني بر زايش آن از تكرار نقاظ بيشمار است. هنگامي كه نقطه به
حركت درآمده و امتداد يابد، به طوري كه بعد طول در آن عمده گردد،‌فرم ايجاد
گشته،‌خط ناميده مي‌شود. بدين ترتيب خط، نقطه فاقد حركت را دچار حركت
مي‌نمايد و جهت حركت آن را نيز به نمايش مي‌گذارد. تكرار خطوط در كنار هم
باعث ايجاد بعد دوم گرديده و شكل دو بعدي حاصل سطح ناميده مي‌شود. زايش و
تحول خط از نقطه، و تغيير مسير حركت آن تا آنجا كه به ايجاد سطح مي‌انجامد

 فهرست مطالب:
1) فصل اول: منشاء خط
2) فصل دوم: دسته‌بندي خطوط
بخش اول – انواع خط
الف) خط راست
1-عمودي
2-افقي
3-مورب
ب)خط خميده
1-دايره
2-ماريچ
3-مواج
ج)خط شكسته
1-خط شكسته باز
2-خط شكسته بسته (الف) مثلث،ب)مربع) 
بخش دوم – خطوط همگرا و واگرا
بخش سوم – خطوط تجسمي ملموس يامادي شده
بخش چهارم – ارزش خطي
بخش پنجم – چگونگي ايجاد تركيب هنري از خط
3) فصل سوم: كلياتي در مورد خط
بخش اول – خط و خطاي چشم
بخش دوم – خط و جهت
بخش سوم – خط و فضا
بخش چهارم – خط و زمان
بخش پنجم – متغير بودن خط نسبت به زمان و مكان
بخش ششم – خط و رنگ و بررسي روابط آنها
الف-خط افقي و رنگ
ب-خط عمودي و رنگ
ج-خط مورب و رنگ
د-خط و گرما
بخش هفتم – ارزشهاي شدت رنگ
بخش هشتم -چگونگي ايجاد سايه روشن به وسيله خط
بخش نهم -خط و فرم (سطح و حجم، سنگيني)
بخش دهم -خط و حجم در فضا
بخش يازدهم-خط در رابطه با نقطه و سطح (خط شكسته و نقطه، خط راست و نقطه)
بخش دوازدهم -خط در كادر
بخش سيزدهم -خط و بافت
بخش چهاردهم -نقش افت در تاثير بصري خط
بخش پانزدهم-خط و ريتم
الف)ريتم در خطوط افقي و عمودي
ب)ريتم در خطوط منحني
ج)در انواع خط
بخش شانزدهم -انواع ريتم
الف)تكرار يكنواخت
ب)تكرار متناوب
ج)تكرار تكاملي
د)تكرار موجي
بخش هفدهم – بررسي كنتراستهاي خط
بخش هجدهم-خط و طبيعت
الف)خطهاي داراي مسير آزاد در طبيعت
ب) تفاوت در خطوط اندام موجودات
ج) تفاوت خط در معماري قديم و جديد
4) فصل چهارم: روانشناسي خطوط
بخش اول – بررسي رواني خطوط
بخش دوم – تاثير رواني خط در طبيعت
الف) خطوط شكسته
 ب)‌ منحني
ج) ‌مواج
د)مارپيچ     
بخش سوم – اشاره‌اي به روانشناسي خطوط در آثار چند هنرمند
بخش چهارم – بررسي رواني خطوط چهره
5) فصل پنجم : بررسي خط در آثار هنرمند
بخش اول – ادگار دگا
بخش دوم – اگون شيله
بخش سوم – اسکار کوکوشکا
بخش چهارم – پيت موندريان
بخش پنجم – گوستاو کليمت
بخش ششم- جاکمتي
بخش هفتم – پال كله

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق بررسي عنصر بصري خط”

2019-07-30 15:34:19

مطالعات هنر

تحقيق نگاهي به كلاه پارسيان

بخشی از متن:
شناسايي كلاه‌هاي گوناگون اقوام مختلف تاريخي و
باستاني، مبحثي است بسيار شيرين و جالب زيرا در طي مطالعه آن، نكات سودمندي
مطرح و روشن مي‌گردد كه از ديده تاريخ پوشاك و تاريخ تمدن يك ملت بسيار
مهم و ارزنده است و اعتقادات، تشكيلات، ابتكارات و پيشرفتهاي آنان را در
راه زندگاني نشان مي دهد بدين منظور ما در اين شماره بخشي از تاريخ پوشاك
پارسيان را كه  همه از روي مدارك محكم تاريخي و باستاني  تهيه شده است
منعكس مي كنيم  و اميدواريم بتوانيم در آينده نيز از اينگونه مباحث علمي و
فني كه از تاريخ تمدن و باستان شناسي ايران داراي اهميت بسيار مي باشد،
بررسی کنیم.
تاريخ استعمال كلاه و هرچه بدان ماند، به منظور پوشاندن و
نگاهداري سر و صورت از سوز سرما و گرما و حوادث طبيعي ديگر، به روزگاران
بسيار كهن باز مي گردد، و حتي مداركي موجود است كه نشان مي‌دهد، مردمان
وحشي غارنشين نيز كلاه‌هايي از پشم و پوست جانوران ساخته، بسر مي
نهاده‌اند.
اقوام باستاني، گذشته از اينكه از كلاه براي پوشاك استفاده
مي‌كردند، از آن براي آرايش سر و صورت و نمايش خصوصيات قومي و نژادي و
مذهبي و صنفي نيز سود مي‌جستند، و از همان زمانها، اين بخش از پوشاك آدمي،
نسبت به ديگر بخشها، داراي  ارج مخصوص و فراواني بود و به آن با ديده ديگري
مي‌نگريستند، چنانكه هنوز هم آثار اين توجه در ميان بسياري از اقوام جهان
بازمانده، و كلاه در نزد آنان احترام مخصوصي دارد.
از زمانهاي بسيار
قديم، نوه مخصوصي از كلاه فرمانروايان و پادشاهان كه «تاج» ناميده ميشود،
رمز و نشانه‌يي از قدرت و مقام و افتخارات پوشيده آن بود و در ايران نيز از
همان زمان باستان، تاج شاهان داراي معناي خاصي بود بدينسان كه شكل افسر
شاهنشاهان نماينده كره آسمان و خورشيد، تابش و درخشش گوهر هاي گوناگون آن
نشانه‌يي از آتش يعني سرچشمه زندگاني جاوداني بشر بود.
جلوه و جمال تاج
و چگونگي آن بيشتر با مقام ديني سلطنت ارتباط داشت و هر يك از بخشها و
اشكال و نقوش آن با  عقايد مذهبي آن زمان بستگي داشت و به همين علت است كه
اغلب در ايران آن را بصورت كنوني كره آسماني ساخته و علائمي از ماه و
خورشيد و ستارگان و يا رموز مذهبي بر آن نصب مي كردند. تاج كنگره دار
شاهنشاهان هخامنشي نيز چنان كه خواهيم ديد بصورت برج و باروي شهر يا كاخ و
معبد ساخته مي شد و رمز و علامت قدت و حكومت و شهرياري بود. موضوع بستگي
تاج  به امر سلطنت چنان است كه رفته رفته خود شكل تاج و افسر، رمزي از براي
مقام سلطنت و پادشاهي گرديد، براي نمايش اين معني بكار ميرود.

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق نگاهي به كلاه پارسيان”

2019-07-27 03:00:54

مطالعات هنر

جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی

دانلود جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی،
در قالب  pdf و در 118 صفحه.

توضیحات:
این جزوه با کیفیت بسیار بالا و محتوایی غنی به بررسی سرفصل های مختلف درس مبانی هنرهای تجسمی می پردازد.

دانلود فایل

دانلود فایل”جزوه درس مبانی هنرهای تجسمی”

2019-07-26 03:26:26

مطالعات هنر

تحقیق مکتب لهستان (درس تجزيه و تحليل و نقد آثار گرافيکي)

دانلود تحقیق با موضوع مکتب لهستان (درس تجزيه و تحليل و نقد آثار گرافيکي)،
در قالب word و در 100 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

تاريخچه‌اي از پوستر لهستان
هنرمندان مکتب پوستر لهستان
پوستر لهستان
معرفي رومن سيسلويش
معرفي هنريک توماشفسکي
تأثير مکتب پوستر لهستان در برخي مکتب ديگر
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق مکتب لهستان (درس تجزيه و تحليل و نقد آثار گرافيکي)”

2019-07-23 13:23:59

مطالعات هنر

تحقيق بررسی و مقایسه هنر انیمیشن ایران، آمریکا و اروپا

بخشی از متن:
درك دنياي انيميشن: مي خواهيم پيش از پرداختن به
چگونگي نوشتن كارتون، قدري در مورد رسانه انيميشن سخن بگوييم. اين بحث شما
را در درك وقايع و شرايط كلي دنياي انيميشن ياري خواهد نمود. به هر حال
نويسنده كارتون نخستين حلقه زنجيره توليد آن است و هر چه بيشتر از روند كار
مطلع باشد طبيعتاً كار بهتري ارايه خواهد نمود. عدم درك صحيح از اصول
توليد و انواع مختلف انيميشن بزرگترين مانع بر سر راه شما است . شما نمي
دانيد در اطرافتان چه مي گذرد و نمي تواند با عوامل توليد ارتباط برقرار
كند .
يكي از مهم ترين مفاهيم مربوط به فرايند توليد يك پروژه انيميشن
بودجه است . شما به عنوان نويسنده موظف ايد كارتوني بنويسيد كه هم از بعد
تكنيكي و هم از بعد مالي قابل ساخت و توجه باشد . تغيير بيش از حد صحنه ها ـ
كه مستلزم طراحي تعداد زيادي پس زمينه است ـ بودجه كارشناسي را بيش از حد
افزايش خواهد داد . به همين ترتيب استفاده از شخصيت هاي متعدد كه نياز به
بازيگران و گويندگان فراوان دارد نيز از لحاظ مالي قابل توجيه خواهد بود .
يك فيلمنامه درخشان و با كيفيت اما غير قابل ساخت عملاً فيلمنامه موفقي
نيست . فروش يك كار كوچك و كسب درآمدي ، خير ، البته بد نيست اما نمايش كار
شما بر پرده عريض سينما نه تنها از لحاظ حتي ارضا كننده خواهد بود بلكه در
نقش كارت ويزيت شما در كارهاي بعدي هم عمل خواهد كرد.
نگاهي گذرا به توليد انيميشن ـ از فيلمنامه تا كارتون قابل پخش:
البته
پيش از نوشتن فيلمنامه چند مرحله وجود دارد كه بعد ها دقيق تر به آنها
خواهيم پرداخت . اما فرض مي كنيم كه فرايند توليد يك پروژه انيميشن ـ چه
تلويزيوني و چه فيلم بلند آغاز مي شد.
فيلمنامه در حقيقت كليت داستان
را شرح مي دهد . شرح محيط داستاني كه صحنه ها را شكل مي دهد ، شرح حركتهايي
كه در اين صحنه ها اتفاق مي افتد و شرح مكالمات بيان شخصيتها ، فيلمنامه
انيميشن هاي تلويزيوني بر خلاف توليدات سينمايي ، به كوچك ترين جزئيات هم
مي پردازد تقريباً مي توان گفت كه هيچ نكته اي به حدس و گمان ديگران واگذار
نمي شود . اما اين به آن معنا نيست كه ساير عوامل دخيل در فرايند توليد
نبايد در پيشبرد داستان ، مكالمات و يا شوخيها مشاركت خلاق داشته باشند
مشاركت آنها كيفيت كارها را بالاتر خواهد برد . اما متن يك انيميشن
تلويزيوني بايد شمايل كاملي از توليد نهايي باشد در فيلمهاي بلند ماهها
زمان صرف اصلاح و پيشبرد شوخيها به وسيله طرحهاي مداري مي شود . اما در
تلويزيون هر آنچه در فيلمنامه نوشته مي شود به تصوير بدل خواهد شد.
پس
از آنكه فيلمنامه به مرحله پيش نويس نهايي رسيد كار با استوري برد ادامه مي
يابد . استوري برد در واقع روايت تصويري فيلمنامه و متشكل از تصاوير و
طرحهاي كوچك است . در استوري برد تمام صحنه هاي فيلمنامه به نمايش داده شده
و حركتها به جابجايي هاي دوربين بوسيله علايم خاص و سلسله مراتب تصاوير
بيان مي شود.

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق بررسی و مقایسه هنر انیمیشن ایران، آمریکا و اروپا”

2019-07-20 02:04:44

مطالعات هنر

تحقيق انتزاع و ظهور هنر انتزاعي

مقدمه:
نگارگر امروز چنانكه بايد پيرو شيوه نو است و در پي سواد
برداشتن از طبيعت نيست در پي آن است كه احساس اصيل و نيرومندي را كه در
خاطرش نقش بسته آشكار كند و شكل ببخشد در اين مقصود از همه نقش هاي عالم و
از خطوط و رنگهاي گوناگون و تركيب صورتهاي طبيعت مدد مي طلبد و هرچه او را
به كار آيد به هم مي پيوندد غم آن ندارد كه بعضي شكل ها در دستش مي شكند و
رنگها از راه به در مي روند و خط مستي مي كند و زنده و بي جان در هم مي
آميزد اگر جلوه رنگها است كه خاطرات را از كف برده رنگ بر عالم مي باشد و
منظري از عشق و عشوه و غوغاي رنگها مي سازد و يا غم وجود را در دل رنگهاي
تيره و پر درد مي نشاند و يا در مستي رنگها نشاني از عالم بي خودي و بي
خبري به دست مي دهد با دو خط كه نمودار ابرو و بيني است جوهر چهره اي را
آشكار مي كند، چند گردش قلم آن سادگي باطني را كه در اشكال پيچيده و دشوار
طبيعت نهفته است به ما مي سپارد اگر نكته اي در دلش رخنه كرده و او را آرام
نمي گذارد آن نكته را خواه صورتي باشد و خواه حالتي بصد گونه مكرر مي كند و
همه عالم را جلوه گاه آن نكته مي سازد تا ما نيز با آن نكته كه كوچك مي
نمود خو مي كنيم ژرف و پهناور آن پا مي گذاريم.

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول:
اصطلاح انتزاع و ظهور هنر انتزاعي
آبستره (انتزاع)
نقاشي انتزاعي و انواع آن
دوره هاي تاريخي هنر انتزاعي
پيروان هنر انتزاعي
هنرمندان آبستره در سراسر جهان (بلژيك، ايتاليا، آمريكا و …)
فصل دوم:
آبستره مطلق
آبستره اكسپرسيونيسم
فصل سوم:
آبستره (هنر انتزاعي)

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق انتزاع و ظهور هنر انتزاعي”

2019-07-18 16:08:03

مطالعات هنر

پروژه پژوهشي در عروسك هاي تك فريم

دانلود پروژه با موضوع پژوهشي
در عروسك هاي تك فريم،

در
قالب
word و در 158 صفحه، قابل ویرایش، شامل:


 




پيش گفتار 
مقدمه 


فصل اول
بخش1: عروسك و تاريخچة آن 
بخش2: ويژگي هاي عروسك هاي نمايشي 
بخش3: ويژگي هاي عروسك هاي سينمايي و تصويري
بخش4: ويژگي هاي عروسك هاي تك‌فريم

 
فصل دوم
بخش1: روش هاي متحرك سازي سوژه‌هاي مختلف 
بخش2: جان بخشي اشيا و اجسام دوبعدي
بخش3: جان بخشي اشيا و اجسام سه بعدي 
بخش4: تلفيق فيلم هاي تك فريم و زنده 


فصل سوم 
بخش1: جذب ليزو
بخش2: نيروي انساني و تقسيم كار 
ماخره 
ضميمه 
فهرست عكس
فهرست منابع
گزارش كار عملي


پيشگفتار پروژه:

اولين
نمودهاي آفرينش هنري در سپيده دم تمدن انساني و با اولين گام هاي بشر ابتدايي
بنيان گرفت، برخي هم اعتقاد داشتند كه ماهيت زيستي و رواني انسان هنر را به وجود
آورده است و هنرها فعاليتي است كه زيبايي را نمودار مي‌سازد، هنر كوششي است براي
آفرينش صُوَرِ لذت بخش. اين صًوَرْ حس زيبايي ما را ارضا مي‌كند و حس زيبايي زماني
ارضا مي‌شود كه ما نوعي وحدت و هماهنگي از روابط حسي و دركي در درون خود به وجود
آوريم.

آن چه
زيباست، موزون و متناسب است و برعكس آن چه موزون و متناسب است زيباست، قانون و
مقصد هر هنر چيزي به جز زيبايي نيست.

هنر صرفاً لذت نيست، بلكه وسيله ارتباط انسان هاست و هنر فعاليتي است انساني،
شامل اين كه يك فرد آگاهانه است به خلق اثري احساسي مي زند كه ديگران نيز از آن
احساسات متأثر گردند و آن را تجربه كنند.


و خيلي مختصر مي‌توان گفت.‌.. هنر عبارتست از تجملي احساسات، معنويات، تمنيات
و روحيات دروني به صورت يك اثر بروني با شرط وجود هماهنگي بين عناصر تشكيل دهنده
آن اثر …


این
فایل به همراه چکیده، فهرست، متن اصلی و منابع با فرمت
(docx قابل ویرایش)
در اختیار شما قرار می گیرد
.

تعداد صفحات: 158

دانلود فایل

دانلود فایل”پروژه پژوهشي در عروسك هاي تك فريم”

2019-07-09 16:41:17

مطالعات هنر

تحقیق باغ ايراني و فرش ايراني

دانلود تحقیق با موضوع باغ ايراني و فرش ايراني،
در قالب word و در 59 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
جلوه باغ در فرهنگ ايران
واژه باغ در گذر زمان
پیشینه تاریخی باغ در ایران
انواع باغ ايراني
عناصر باغ ايرانی
شهر و باغ، عناصري در هم آميخته
و …


بخشی از متن تحقیق:
مقدمه:
یکی از مهمترین شاخص‌های هنر و معماری اسلامی ایرانی تعلق خاطر هنرمند و معمار به بنیان‌های اساسی معرفت شناسی دینی است. دین، درمتن و بطن همه تاملات هنرمندان و معماران ما درطول هشت هزار سال تاریخ مکتوب این کشور همواره جریانیت ِجسور و جمیلی داشته است. نظام طراحی ما همواره متاثر از نظام اعتقادی ما بوده است. این پیوستگی و مجاورت را نه تنها هنرمندان و معماران ما انکار نمی کردند و در برابرش مهر خموشی بر لب نمی زدند که به عکس بسیار به آن مفتخر بودند و مایه مباهات ایشان بوده است. امروز نیز به طریق اولی یکی از گزینه‌های اصلی برای برون رفت هنر و معماری ما از بحران، روی آوردن ایمانی و برهانی به نظام اعتقادی است. معنی این سخن آن نیست که هنر و معماری ما تنها با سطح بیرونی دین تماس پیدا کند و آثار هنری ما فی المثل به موضوعات دینی روی بیاورند. مراد آن است که موضع هنرمندان ما چندان دینی باشد که نه تنها مضامین بلکه فرم های مورد نظر نیز از حقیقت دین مایه بگیرند. باغ سازی که از آن ِطبع ِبلند و رشید و خلاق ِایرانی بوده است نمونه بارزی بر این ادعاست که …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق باغ ايراني و فرش ايراني”

2019-07-08 11:01:50

مطالعات هنر

تحقيق تاریخچه و سیر تحولی عکاسی و تصویر برداری

دانلود تحقيق با موضوع تاریخچه و سیر تحولی عکاسی و تصویر برداری،

در قالب word و در 32 صفحه، قابل ویرایش.



بخشی از متن تحقیق:

در سال 1727، ‘T.H.Schulze’ با بعضی از ترکیبات
نقره، آزمایش هایی انجام داد. در حقیقت او می‌کوشید که تصویر صفحه مشبک را بر
روی سطحی که پوشیده از مخلوط گچ، نقره، اسید نیتریک و سایر مواد شیمیایی
بود، بوجود آورد. او دریافته بود که کلرور نقره، یکی از مهمترین مواد در
عکاسی، بوسیله نور ، سیاه می‌شود.

در سال 1802، ‘Humphrey Davy’ و
‘T.Wedgewook’، سعی کردند تصویر سایه واری را با استفاده از نور و روش
شولز بوجود آوردند. آن ها از محلول نیترات نقره که روی کاغذ مالیده بودند،
استفاده کرده، جهت ثبت تصویر از دوربینی به نام آبسکورا (جعبه تاریک)
استفاده کردند. این وسیله، جعبه بدون منفذ و بسته ای بود که فقط در قسمت
جلوی آن، یک سوراخ کوچک یا یک عدسی ساده قرار داشت که تصویر را روی کاغذ
می‌انداخت و این اولین باری بود که با استفاده از عدسی‌ها و فعل انفعالات
شیمیایی، ضبط تصور ممکن شد.

اما تصویر حاصل شده به علت آنکه که هنوز
نمی‌دانستند چگونه املاح نقره اضافی را برای جلوگیری از سیاه شدن آن از بین
ببرند، بعد از گذشت زمان تیره می‌شد. تا این که در سال 1837 توسط
‘J.B.Reade’ خاصیت تیوسولفیت سدیم (هیپو) که مواد حساس به نور را در مناطق
نور نخورده روی کاغذ زایل می‌ساخت، کشف شد. محلول هیپو با ترکیبات نقره ،
ترکیباتی را بوجود می‌آورد که به راحتی در آب حل می‌شد و از روی فیلم و یا
کاغذ، زایل می‌گردید. 

اولین عکس رنگی:
اولین عکس رنگی نیز در تاریخ
17 مه سال 1861، بوسیله Clerk Maxwell در انجمن سلطنتی انگلستان به نمایش
گذاشته شد. البته نمی‌توان گفت که عکس رنگی خوب و ایده آلی ارائه شد، ولی
به هر حال با این کار، فرایند روش رنگی توضیح داده شد. در سال 1870 ،
‘دکتر مارکس’، طریقه ساختن امولسیونی را که با استفاده از ژلاتین و مخلوط
کردن آن با برومورنقره بدست می‌آمد، معرفی کرد.

صفحات پوشیده از این
امولسیون، برای استفاده در دوربین به دست مصرف کنندگان می‌رسید. امروزه
امولسیون تقریبا با همان روش قبلی آماده و مصرف می‌شود.
 
فرآیندهای عکاسی: 
فرآیندهای انجام شده برای ثبت تصویر در عکاسی، عبارت اند از: نوردهی، ظهور، ثبوت ، شستشو. 

نوردهی:
در
نتیجه هدایت نور، خواه به وسیله دوربین عکاسی دلخواه و خواه بوسیله هر
دستگاه عملی دیگر، بر روی سطحی حساس، تصویری دید آمده و ثبت می‌شود که
‘تصویر مخفی’ نامیده می‌شود. تصویر مخفی، قابل رویت نبوده و فقط با اعمال
روش های خاص بعدی یعنی عمل ظهور می‌توان آن را قابل رویت ساخت و در حقیقت،
زمانی که مواد عکاسی (فیلم تخت ، فیلم حلقه‌ای، کاغذ) در دوربین،
اگراندلسیور یا دستگاه چاپ، نور می‌بیند، هالوژنهای نقره درون امولسیون
آنها به وسیله نور متاثر شده، موجب بروز فعل و انفعالات شیمیایی می‌شود و
در نتیجه تصویر مخفی بوجود می‌آورد که بعدها در اثر عمل ظهور قابل رویت
می‌شود …
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق تاریخچه و سیر تحولی عکاسی و تصویر برداری”

2019-07-05 04:08:35