در قالب pdf و در 208 صفحه.
توضیحات:
این
جزوه جز مجموعه جزوات آمادگی آزمون کارشناسی ارشد رشته تاریخ ویژه کنکور
سال 95 می باشد که به همراه تست ها و پاسخ تشریحی ارائه شده است.
دانلود فایل”جزوه آموزشی زبان تخصصی رشته تاریخ”
2019-08-22 02:55:52
|پروژه|مقاله|پاورپوینت|تحقیق|نقشه|کتاب|جزوه|کارآموزی|طرح توجیهی
لیست تمام پروژه ها و مطالب:
توضیحات:
این
جزوه جز مجموعه جزوات آمادگی آزمون کارشناسی ارشد رشته تاریخ ویژه کنکور
سال 95 می باشد که به همراه تست ها و پاسخ تشریحی ارائه شده است.
دانلود فایل”جزوه آموزشی زبان تخصصی رشته تاریخ”
2019-08-22 02:55:52
دانلود فایل”تحقیق زندگی نامه شهید زین الدین”
2019-08-22 02:46:33
چكيده
تحقيق حاضر كه به بررسي و كالبدشكافي جريان صدر در عراق ميپردازد
در ابتدا مقدمه اي كوتاه از كشور عراق و تنوع و شكافهاي قومي در آن كشور و
جايگاه خانواده صدر مي پردازد و سپس وارد مباحث اساسي اين گروه و
كالبدشكافي آن مي گردد. شیعه به عنوان اكثریت جمعیت عراق برای اولین بار پس
از 1300 سال، حكومت را در اين كشور بدست آورده است تا به جايگاه واقعي خود
دست يابد. در ميان احزاب مسلمان در عراق جريان صدر بدلايل مختلف از جمله
وابستگي به خانواده آل صدر و نقش خانواده صدر در سلسه جنبان تحزب در جامعة
شيعيان عراق، شعارهاي مساواتطلبانه و عدالتجويانه و اظهارات ضدامريكايي و
حرام دانستن هرگونه مماشات با آمريكا توسط مقتدا صدر و از همه مهمتر
دراختيار داشتن يك شاخه نظامي با نام جيش المهدي پرداختن به جريان صدر و
بررسي و كالبدشكافي اين كروه را ضروري مي نمايد.
مقدمه
عراق يكي از
كشورهاي خاورميانه است كه از شرق با ايران، از شمال با تركيه، از شمال غرب و
غرب با سوريه، از جنوب با عربستان سعودي و از جنوب شرق با كويت همسايه
است.
اين كشور بيشترين مرز مشترك جغرافيايي ـ حدود 1332 كيلومتر ـ با ج.
ا. ايران دارد و تقريبا بالاترين اشتراكات َفرهنگي را در بين كشورهاي
همسايه با ما دارد. يكي از اصليترين اشتراكات دو كشور وجود اكثريت جمعيت
شيعه مذهب است كه همواره به عنوان عاملي مهم و تعيينكننده در روابط
دوجانبه و معادلات منطقهاي حائز اهميت ويژه بوده است.
مشخصه بارز كشور
عراق تنوع قومي و مذهبي و وجود شكاف ميان آنها و داشتن محدوديتهاي
ژئوپليتيكي و سلطة حاكمان قدرت طلب و ديكتاتور در طول تاريخ است. خشونتهاي
فرقهای باعث بیشترین تعداد تلفات غیرنظامی در عراق است. در حقیقت عراق در
چرخة كشندهای قرار گرفته است. شورشیان سنی به شیعیان حمله ميكنند و در
مقابل شیعیان به اقدامات انتقامگیرانه دست ميزنند و برعكس.
(Alissa J. Rubin, New York Times, U.S. and Iranian Officials Plan Talks on Iraqi Security, November 21, 2007)
شیعه
به عنوان اكثریت جمعیت عراق برای اولین بار پس از 1300 سال حكومت را در
اين كشور بدست آورده است. بنابراین آنها سخت بدنبال حفظ حكومت خود هستند.
با این وجود شكافهايي در درون ائتلاف شیعه كه ائتلاف عراق متحد نامیده
میشود، ظاهر شده است. كشمكش جناحهاي شیعه به دلیل كسب قدرت بیشتر در
مناطق شیعه نشین، وزارتخانهها و در كل عراق است. (Friedman, Thomas, L, Op
cit)
فهرست مطالب
چكيده
مقدمه
خانواده آل صدر
نقش خانواده صدر در سلسه جنبان تحزب در جامعة شيعيان عراق
شخصيت مقتدي صدر و عملكرد وي
عوامل ناامني و مهمترين مناطق بی ثبات در عراق
ديدگاه سياسي و رويكرد مسلحانه
پايگاه اجتماعي طرفداران صدر
خصوصيات جريان صدر
جيش المهدي (شاخه نظامي)
اهداف جريان صدر در مرحله كنوني
تاريخچه شروع درگيري جريان صدر با امريكاييها
آينده جريان صدر
بعضي ائتلافها و اختلافات گروه صدر شيعي
ائتلاف عراق یكپارچه
انشعابات از جريان صدر
دانلود فایل”تحقيق بررسي و كالبدشكافي جريان صدر در عراق”
2019-08-21 19:47:29
پس
از شهادت حضرت علي (ع) در رمضان سال 40 هجري و خلافت كوتاه مدت حضرت امام
حسن (ع) و صلح او با معاويه، خلافت بر معاويه بن ابي سفيان كه از خاندن
بني اميه بود مسلم گرديد. معاويه از سال هاي پيش، يعني تقريبا از همان
اوايل فتح شام و فلسطين از سوي عمر و بعد از سوي عثمان، والي دمشق بود.
وي، پايه هاي حكومت خود را در شام استوار ساخته بود. به همين سبب، توانست
پس از قتل عثمان با حضرت علي (ع) مخالفت كند و در برابر او بايستد.
سرانجام، پس از جنگ صفين و ضعف قواي كوفه، حكومت خود را بر مصر نيز مسجل
سازد. پس از آن كه معاويه به خلافت رسيد، تحكيم اساس حكومت بني اميه را آغاز
كرد و براي پسرش يزيد، از بزرگان و اشراف به استثناي چندتن از جمله، حسين
بن علي (ع) و عبداله بن زبير بيعت گرفت. او در سياست خارجي هم موفق بود و
بر متصرفات مسلمانان در ولايت هاي تابع دولت بيزانس افزود. همچنين، نيروي
درياي مهمي نيز در مديترانه به بوجود آورد. معاويه با جلب افرادي مانند
زيادبن ابيه و مغيره بن شعبه و عمرو عاص قدرت بني اميه را در سرتاسر عالم
اسلامي بسط داد.
اگر چه اين بسط و استحكام به قيمت زيرپا نهادن
بسياري از اصول اسلامي، از جمله ارثي ساختن خلافت و تبديل دستگاه خلافت به
سلطنت و پادشاهي و تعيين مبلغان براي تحقير و توهين خاندان حضرت رسول اكرم
(ص) و غير آن تمام شد. معاويه در سال 60 هجري از دنيا رفت و خلافت پسرش
يزيد با كارهاي خلافي، از قبيل قتل حسين بن علي ( ع ) و محاصره مكه آغاز شد
ولي مدت زيادي به طول نينجاميد و سرانجام يزيد در سال 64 هجري در گذشت. .
پس از وي در نتيجه حوادثي خلافت بني اميه به شاخه ‘مروانيان’ انتقال
يافت …
دانلود فایل”تحقیق خلافت امويان و عباسيان”
2019-08-20 19:50:40
دانلود فایل”تحقیق زندگي نامه كوروش کبیر”
2019-08-20 04:57:20
صدام حسین درسال 1937 / 1317 در یک خانوادۀ روستایی فقیر و بی زمین دردهکده
ایی به نام العوجه در نزدیک شهرتکریت درساحل رودخانه دجله ، صد و شصت
کیلومتری شمال بغداد به دنیا آمد .
خانم ژولیت میلر و میلروی درکتابی
دربارۀ صدام می نویسند : شرح احوال نخستین سالهای عمر صدام حسین چندان روشن
نیست ، پدروی ، المجید ، گفته اند قبل ازتولد صدام و یا چند ماهی بعد از
به دنیا آمدن او دارفانی را وداع گفته . البته درعـراق گفته می شود پدرصدام
زن و فرزندان خود را رها کرد و رفت . مادر صدام زنی به نام صبحه بود که به
تنهایی خانواده را اداره می کرد . تا اینکه با ابراهیم حسن که زن و بچّه
داشت آشنا شد ، صبحه زنی افسرده و پرخاشگربود . ابراهیم حسن پس ازطلاق دادن
زن خود ، صبحه را به عـقـد خویش درآورد ، ناپدری صدام حسین مردی خشن و
نامهربان بود و ازابتدا صدام را به دزدی مرغ و گوسفند وامی داشت . او قساوت
و شقاوت را درسالهای کودکی آموخت و سنگدلی در وجودش به صورت جرثومۀ چرکین
پایان ناپذیری درآمد . اگرناپدری صدام با آزاردادن و تحقیرکردن وی ، وادارش
نمی کرد از روستای العوجه به شهر مهاجرت کند ، سرنوشت او با سرنوشت هزاران
کشاورز روستایی و فقیردیگر تکریت تفاوتی نداشت . او آرزوهای زیادی در سر
می پروراند ، صدام می خواست روزی تمامی کمبودهای دوران کودکی و نوجوانی اش
را جبران نماید ، عقده هایی که روز و شب روح او را شکنجه می داد .
نقاشیهای بزرگ ، مجسمه ها ، ترانه هایی سرشار از مدح او ، انجام کارهایی
برای پیدا کردن چهرۀ جهانی و … تمام حکایت از این دارد که صدام حسین ، در
دوران قبل از حکومتش عقده های فراوانی داشته و با انجام چنین حرکات و صدور
این نوع احکام سعی در جبران کردن گذشته داشته است . او با منطق زور و
افکار دیکتاتورانه می خواست تمام اطرافیان بدون چون و چرا ، دستوراتش را
انجام دهند و اگر کسی بی اعتنایی می کرد ، خود و خانواده اش به شدیدترین
مجازاتها محکوم می شدند .
وی با تشکیل دادن زندگی شاهانه برای خود و
خانواده اش ، می خواست از همه بالاتر باشد . او با اختراع درجات نظامی ،
بالاترین آنها را به خود اختصاص می داد مانند : ارتشبد داران و … صدام
برای به چنگ آوردن قدرت ، خونهای بسیاری ریخت ، حکم های ناحق زیادی صادر
کرد و خانواده های بسیاری را از هم پاشید . وی با خطرهای بی شماری دست و
پنجه نرم کرد و بارها مرگ را مقابل خود دید ، اما آنچنان دلش برای قدرت و
ثروت بی تابی می کرد که مانند مجنونی به مقابله با آن می رفت . باید انصاف
را در نظر گرفت ، صدام حسین برای بدست آوردن چنین موقعیتی تلاشهای بسیاری
کرد و سختیهای زیادی را متحمل گشت . هنگامی که وی به دلیل بدرفتاریهای
ناپدری اش از خانه گریخت و نزد دایی خود خیرالله طلفاح رفت ، با محبت دایی
رو به رو شد . خیرالله وی را به مدرسه فرستاد و راهنمای خوبی برای صدام بود
. البته صدام جواب محبتهای وی را داد و در زمان قدرت وی را به مقام شهردار
بغداد گمارد . خیرالله با صحبتهای خود دربارۀ هیلتر ، صدام نوجوان را عاشق
او ساخت و اثر این گفته ها در دوران قدرت صدام حسین نمایان گشت . وی در
دستگاه خود بسیاری جاها با الگو گرفتن از سازمان دولتی هیتلر، اقداماتی
انجام داد . مانند ایجاد یک دفتر ویژه اطلاعات ، یا سازمان امن الحزب
(سازمان امنیت حزب بعث) شبیه به اس.د در آلمان نازی . صدام دردوران تحصیل
دردبیرستان با اندیشه ها و آرمانهای رهـبـران حزب سوسیالیست ملّی بعث آشنا
شد . خیرالله طلفاح (دایی صدام و دراصل مرّبی وی) نیزازاعضای این حزب بود .
صدام برآشفته و خشمگین و با دلی پرکینه ازستمی که گمان میکرد ، روزگار،
طبیعت ، خداوند ، دولت ، پدرش (با زود مردن یا طلاق دادن مادرش) ، ناپدری
اش (با آزاردادن او) ، ارتش عراق با رد کردن او درآزمایش ورودی به دبیرستان
نظام درحقش روا داشته اند ، درسال 1955 / 1335 درتاریخی مجهول به حزب
سوسیالیست بعث عربی پیوست . درجریان سوءقصدی که به جان قاسم رئیس جمهورعراق
درپائیزسال 1959 / 1338 صورت گرفت ، نقش صدام عبارت بود از : حمایت
ازتیراندازان برای خارج کردن آنان ازمعـرکه . درنهایت ، جریان ترورقاسم
ناکام ماند و صدام به یاری شاخۀ عراقی حزب بعث ازکشورگریخت . صدام ابتدا به
سوریه رفت و پس ازمدّتی اقامت دراین کشور، راهیِ کشورمـصـرشد . صدام می
دانست که همفکران نظامی حزب بعث درارتش عراق بی کارننشسته اند ، درحالی که
ژنرال قاسم به خود درجات سرلشکر و سپهبد می داد . پس از کودتای عارف و
البکر ، دربهمن 1341 و کشتن ژنرال عبدالکریم قاسم عـراق برای صدام حسین محل
امنی گردید ، پس ازچندی احمد حسن البکر که اهل تکریت بود و با صدام فامیل
بود با کمک دو تن ازمؤثرترین افـسـران ارتش توانست عبدالسلام عارف را از
تخت قدرت پائین بکشد ، کودتای دوّم در عراق شکل گرفت و او به قدرت رسید .
دانلود فایل”تحقيق پایان دیکتاتور (از آغاز تا پايان)”
2019-08-18 08:56:19
در گذر تاریخ همواره شاهد نگرش های تبعیضانه منفی و یا مثبت نسبت به افراد
ناتوان بوده ایم . جوامع اولیه به علت اعتقادات ظرفی و عقاید نادرست سعی در
راندن و دور کردن این افراد از متن جامعه داشته اند چنانچه اسپارت ها ،
تمامی کودکان شیرخوار دارای نقص عضو را از پرتگاه شیب دار به پایین می
انداختند و یا آنها را طعمه حیوانات درنده می کردند. هندیان این گونه افراد
را بدست امواج رودخانه سپردند و یونانیان ناتوان را جز طبقه پست جامعه به
حساب می آوردند. در بسیاری از جوامع خرافی اعتقاد داشتند که در این افراد
ارواح خیثه رخنه کرده است. چنانچه در بسیاری از داستانها شخصیت هیا منفی را
با نقص عضو و شخصیت های مثبت را با زیبایی جسمانی معرفی می کردند که می
توان به داستانهایی چون پینوکیو و جزیره گنج اشاره نمود.
نابینایان نیز
از این گونه تعارض ها و تعاند ها به دور نبودند . در قرون وسطی نابینایان
در صنعت رنج آوری زندگی می کردند . آنها اغلب در خیابانها و میادین به کدای
می پرداختند و تنها برخی موقع ها برای مدت زمانی محدود غذا و سرپناه برای
آنها و دیگر ناتوانان فراهم می کردند . در روم باستان قوانینی وضع بود که
بر اساس آن مردم را به کشتن کودکان نابینا تشویق می کردند تا ؟ دوش دوست
نباشد.
بسیاری از پادشاهان برای اسرار جنگی و معافدین و مخالفین خود
فرمان بدترین مجازاتها که کور کردن و در آوردن چشم ها از هدقه بود را صادر
می کردند. نادر شاه افشار از جمله پادشاهانی بود که به دستور وی چشمان
مخالفینش از هدقه در آورده شد.
در کشور چین تا مدت ها کودکانی که به
صورت مادر زاد نابینا بدنیا می آمدند را به نام نضولات انسانی می خواندند
که یک ننک و بدبختی برای خانواده ها به شمار می رفت .
البته بر خلاف
موارد ذکر دشه در جوامعی مثل یونان که مهد علم و ادب بود. نابینایان از
جایگاه مطلوب تری برخوردار بودند . چنانچه حتی برنامه های رفاهی خاصی برای
آنها در شهر آتن برقرار بود.
نابینا شدن یک شاهزاده ژاپنی در سال 1858 م
. سبب شد که نابینایان در آن کشور مورد توجه قرار گیرند و حتی در زمینه
های ادبی، سیاست و مذهب به مدارج بالا دست پیدا کنند در صورتی که تا قبل از
آن حکومت ژاپن مستمری و مقرری حمایتی آنان را محدود و ممنوع کرده بود که
این شرایط را برای نابینایان دشوار می کرد.
مذاهب مختلف در این تغییرات
نقش عمده ای را بر عهده داشتند و باعث تحولات بنیادین و بهبود در طرز نگرش و
برخورد افراد جامعه با نابینایان و افراد کم توان شدند و رفته رفته بالا
رفتن سطح آگاهی جامعه از نظر فرهنگی و نیز شناخت . نسبت به مسائل نابینایان
و توانمندی های آنان رفته رفته به این ؟ از افراد جامعه به صورت خاص تری
توجه شد و مراکزی برای آموزش و رشد استعدادهای نهفته آنان و برطرف نمودن
نیازها و حوائج آنها تاسیس شد.
دانلود فایل”تحقيق جایگاه نابینایان در طول تاریخ”
2019-08-18 00:18:12
2019-08-16 23:02:45
2019-08-16 20:46:31
مقدمه
پژوهش حاضر کوششی است برای تشریح وضعیت جامعه شیعه ،این گزارش
مبتنی است بر یک رشته منابع جور و اجور; اعم از منابع درجه اول و دوم، از
آثار عربی قرون میانه تا نوشتههای سیاحان اروپایی و آثار مخالفان فعلی دولت
سعودی. همچنین از نوشتههای تاریخیِ سالشمارانه از قدیم تاکنون و گزارشهایی
که ایرانیها و لبنانیهای شیعه و دیگر زائران مدینه نگاشتهاند. البته تصویر
به دست آمده، از بسیاری جهات مبهم است، بویژه از آن روی که مؤلفِ نوشته
حاضر نتوانسته (و شاید هرگز نتواند) یک پژوهش جدی انجام دهد.
نام علويان
يا پيروتن عليبن ابيطالب(ع) همواره نام نصيريه را به ذهن متبادر ميسازد،
اينك بايد ديد (نصيريه) چه كساني بودند و نام علويان چگونه به وجود آمد.
در ميان بزرگان شيعه و در زمين امام حسن عسكري(ع) و در قرن سوم هجري شخصي
به نام محمدبن نصير نميري ميزيست، وي تغييراتي در مذهب اماميه پديد آورد و
مدعي بابيت آن حضرت شد و جماعتي را پيرو خود ساخت، ياران او در تاريخ به
نصيريه معروف گشتند و از غلاه شيعه به شمار رفتند.
محمدبن نصير در كتب رجال شيعه
محمدبن نصير نميري را شيخ طوسي در رجال خود از ياران امام محمد تقي و در
كتاب غيبت وي را از ياران ابومحمد حسن عسكري شمرده است، و چون امام عسكري
درگذشت دعوي بابيت و مقام محمدبن عثمان را كه از نواب اربعه و از اصحاب
امام زمان بود، كرد و ابوجعفر محمدبن عثمان را لعنت نمود و از وي تبري جست.
علامه حلي در قسمت دوم از رجال خود گويد: كه محمدبن نصير از بزرگان بصره
بود و مردي دانشمند بشمار ميرفت و در حديث و روايت او را ضعيف شمرده است.
كشي نيز در جال خود همين مطلب را آورده است.
نصيريه پندارند كه خداي
تعالي بعضي اوقات در جسد علي حلول ميكرد و گويند آن زمان كه حضرت علي در
بسيار سنگين خيبر را از جاي بركند به قدرت رباني بود و زماني كه خداوند در
او حلول كرده بود، شهرستاني نيز در كتاب الملل و النحل، محمدبن نصير را
قائل به حلول خداوند در پيامبر و علي و ديگر اشخاص دانسته است، ابن حزم
اندلسي در كتاب الفصل خود مينويسد در زمان ما شيعيان نصيري در اردن و شام و
شهر طبريه فراوانند.
وجه تسميه نصيريه از نظر علويان
علويان در وجه تسميه خود به نصيريه گويند: به هنگام فتح حمص و
بعلبك به دست لشكريان ايلام ابوعبيده جراح براي پيشرفت لشكر خود درخواست
كمك كرد و خالدبن وليد از عراق و عمرو پس عاص از مصر و جماعتي از شيعيان
علي كه در بيعت غديرخم حضور داشتند و بيش از چهارصد و پنجاه تن ميشدند
بياري ابوعبيده شتافتند، و موجب پيشرفت كار او شدند و سپس در نواحي
كوهستاني شام مسكن گزيدند. اين نيروي كمكي كوچك را «نصيره» تصغير «نصره» به
معني پيروزي خواندند و از آن پس اين نام بر علويان جبال لبنان و سوريه
اطلاق گرديد.
دانلود فایل”تحقيق علويان و شیعیان در دوره عثمانی”
2019-08-16 18:42:16