مقدمه:
در ابتدا رویکردی بصری به مطبوعات ایران می اندازیم .
ایرانیان در قرن هفتم هجری ، یعنی زمان غازان خان ، پول کاغذی داشته اند و
این شاید قدیمی ترین نمونه ی چاپ به معنی کاربردی و حرفه ای و تکثیر انبوه
باشد . دو قرن پس از آن ، صنعت چاپ در اروپا به صورتی جدید و کامل تر
اختراع می شود . و نخستین بار ، تاثیر این اختراع جدید در ایران در سال
1016 هجری . قمری نمایان شد که روحانیون مسیحی در اصفهان چاپخانه تاسیس می
کنند که اطلاعات درست و دقیقی از چگونگی کار این چاپخانه در دست نیست ، اما
از آن چه صنایع مختلف در ایم مورد اشاره می کنند ، چنین بر می آید که
چندان استقبالی از این صنعت نشده است ، زیرا اشراف و درباریانی که خریداران
احتمالی کتاب در آن زمان بوده اند ، شکل کتاب های خطی دست ساز را حتی به
قیمت گران تر ، ترجیح می دادند.
بعدها که چاپ رشد کرد ، در آغاز ظهورش
بر طرف کننده ی نیازهای فرهنگی بود . اما اکنون با توسعه ی مبادلات کالا
جزء جدایی ناپذیر تجارت ، صنعت ، و فرهنگ شده است به طوری که در اطراف خود
مستندات چاپی فراوانی همچون کاتالوگ ، اوراق ، کتاب ، مجله ، روزنامه ،
پوستر و هزاران چیز دیگر را می بینیم.
و اینک مطالبی کوتاه و کلی راجع
به پوستر بیان می کنیم ؛ این واژه در زبان فارسی آگهی دیواری یا دیوارکوب ،
در زبان عربی اعلان ، در زبان فرانسه آفیش و در آلمانی پلاکادر نام گرفته
است .
پوستر صفحه ای با پیامی روشن و گیراست که در آن از دو عنصر کلام و
تصویر استفاده شده است که با نگاهی سریع و گذرا آن پیام را درک کنیم .
پیام های پوستر ، فوری و کوتاه در زمینه های صنعتی ، تجاری ، سیاسی (حکومت)
و مانند آن می باشد . به عنوان رسانه ای خبری پدیده ای آشنا و نیرومند در
اطلاع رسانی است . در سیر تحول پوستر ، به سه دوره ی مشخص اشاره شده است.
1.دوره ی بهره برداری در تبلیغات سیاسی از آغاز جنگ جهانی اول تا کنون .
2.دوره ی بهره برداری تبلیغات تجاری از آغاز طراحی پوستر تا اوایل قرن بیستم .
3.دوره ی بهره برداری در تبلیغات فرهنگی و جهانگردی .
سه نوع گرایش در دهه ی 1320 در پوستر سازی مطرح شده است :
1.پوسترهای سینمایی و تک اعلان های بزرگ با رنگ و روغن بر سر در سینما .
2.پوسترهای سیاسی که تحت تاثیر پوسترهای سیاسی زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد .
3.پوسترهای
تجاری که عامه پسند و در جهت سلیقه ی سفارش دهندگان و دارای دیدی کم و بیش
اروپایی و متاثر از آگهی های تجاری روزنامه ها بود .
موج جدید
پوسترسازی با کارهای هوشنگ کاظمی و مرتصی ممیز و صادق بریرانی آغاز گردید و
علی رغم تاثیر سبک های مختلف گرافیک خارجی توجه و گرایش روزآفزونی به سنت
های فرهنگی و هنر ایران در کار طراحان پدید آمد .
طراحی پوستر دور
نمایی از نظام های ارتباط غیر کلامی را میسر می سازد ، بنابر نظریه ی زبان
شناسان روشهای ارتباط غیر کلامی پوسترها به 3 گرده تقسیم می شود :
1.
ارتباط تصویری بدون کمک گرفتن از نوشته ها که پیام را به تنهایی انتقال می
دهد . این پوسترها شامل تصاویر پایدار و ثابت و قابل تجزیه هستند مانند
نقاشی و علائم راهنمایی و رانندگی .
2. ارتباط کلامی که صرفاً از نوشتار
تهیه شده اند در این گونه پوسترها برای اعلام مطالب یا پیامی ممکن است ،
چند کلامه ی درشت به عنوان پیام اصلی و کلمات کوچکتر برای توضیحات فرعی
بکار روند . پوسترهای علمی در همایش ها و اطلاعیه های مذهبی و دولتی جزو
این گروه هستند .
3. پوسترهایی که در آن ها از خط و تصویر به طور هماهنگ و تلفیقی استفاده شده است .
دسته: مطالعات هنر
لیست تمام پروژه ها و مطالب:
تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی
موسیقی
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
هدف تحقیق
سؤال پژوهش
فرضیه پژوهش
تعاریف
هنر درمانی
تعریف هنر
مقدمه
تعریف کنونی هنر درمانی
بیانیه ارسالی انجمن هنر درمانی آمریکا (AATA)
هنر درمانی به عنوان یک تخصص
تاریخچه
سرآغازها
وضعیت موجود
جایگاه تئوری در هنر درمانی
روش شناسی در هنر درمانی
تعریف موسیقی درمانی
موسیقی درمانی چیست؟
موسیقی درمانگر کیست؟
بیشترین کاربرد موسیقی درمانی چیست؟
چه نوع پژوهشهایی وجود دارد؟
اهداف موسیقی درمانی
فهم موسیقی
پژوهشهایی در زمینة تأثیر موسیقی درمانی
موسیقی درمانی برای همه
اصول موسیقی
تعریف تحقیق و انواع روشهای تحقیق
نمونه گیری و روش نمونه گیری
روش جمع آوری دادهها
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری
بین دو گروه آزمودنی آزمایش و گواه از نظر میزان دقت تفاوت معناداری وجود ندارد بنابراین …
دانلود فایل”تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی”
تحقيق گرافیک در تئاتر
زمانی كه از میشل بووه (Michel Bouvet) طراح
وگرافیست مشهور فرانسوی خواسته شد تا یكی از پوسترهای خود را به عنوان
انتخاب اول معرفی كند، پوستری «سیاه و سفید» به اسم ارواح، را كه جهت مركز
تئاتر ژمو طراحی كرده بود انتخاب كرد و در توضیح این پوستر چنین نوشت «سیاه
و سفید بودن پوستر باعث میگردد تا شما همه چیز را ساده و واضح ببینید و در
نظر بگیرید. در طراحی عنوان پوستر سعی كردم تا قدرت وضوح آن به قدری باشد
كه در خیابان و ایستگاه مترو به راحتی خوانده شود.» طراح فرانسوی، در توضیح
پوستر خود به دو موضوع مهم و اساسی در طراحی پوستر اشاره میكند یكی سادگی و
دیگری خوانا بودن نوشتار پوستر كه توسط مخاطب در كمترین زمان ممكن خوانده
شود. پوسترهایی كه جهت نمایشهای در حال اجراء مجموعه تئاتر شهر به چاپ
رسیده است از این دو اصل مهم طراحی پوستر فاصله گرفتهاند و صرفاً به یك
ذهنیت مفهومی نمایش بیشتر نزدیك شدهاند درحالیكه پیام نمایش میتواند
دستمایهای باشد جهت ساخت پوستر و زمانیكه فاكتورهای طراحی پوستر فراموش شود
پوستر تئاتر به سمت داستان سرایی میرود كه این مقوله با پوستر نسبتی
ندارد. پوستر نمایشی «خانه» كه به صورت تكرنگ (قهوهایی) ارائه گردیده دارای
قطعی خشتی بود و طراح پوستر معنی لاتین عنوان نمایشی را لازمه كار خود
دیده و تصویر دو بازیگر زن نمایش خانه به صورت مدور جای یكی از حروف لاتین
را پر كرده است. لوگوی فارسی نمایش «خانه» با لوگوی لاتین آن «لیاوت» شده
است و باقی نوشتار پوستر در قسمت بالا و پایین پوستر قرار گرفته است. فكر
طراح پوستر به دلیل پراكندگی عناصر پوستر در صفحه و از طرفی نوع رنگ
انتخابی، چندان به چشم نمیآید و به نوعی پوستر به یك پراكندگی و شلوغی
رسیده است و مخاطب از دیدن پوستر به خط بصری نائل نمیشود و پوستر در حد یك
اطلاعرسانی باقی مانده است.چهار پوستر نمایشی «دن كیشوت» به دلیل سادگی تا
حدودی خود را به استانداردهای یك پوستر موفق نزدیك كرده است. فیگورهای
شناخته شده «دن كیشوت» به صورت مشكی با زمینه خاكستری یك دست پوستر كه كل
فضای پوستر را در برگرفته، تركیببندی منطقی دارد، اما لوگوی پوستر با رنگ
سفید و حاشیه قرمز تركیب شده است، پوستر را از لحاظ تركیببندی رنگی، خنثی
جلوه داده درحالیكه پوستر موفق از لحاظ رنگبندی میتواند از رنگهای درخشان
استفاده كند. پوستر نمایشی «ژولیوس سزار» از فكر و ایده خوبی جهت طراحی سود
جسته و نسبت به پوسترهای گذشته طرحی نو و بدیع است. لوگوی نمایشی با توجه
به تم نمایشی، دارای طراحی حروف قوی و جا افتاده از لحاظ طراحی است، اما
نوع «لیاوت» مابقی نوشتار پوستر به دلیل اندازه حروف و چیدمان آن چه زیبایی
لوگوی نمایشی را ندارد و كمی بزرگ جلوه میكند. بافت پوستر كه از تكرار
لوگوی پوستر تشكیل شده است بیش از اندازه فضای پوستر را پوشانده و در كل
فكر جالب طراح، در تركیببندی چندان محكم و هنرمندانه نیست و جذابیت بصری
لازم را ندارد.پوستر نمایش «قوانین پنج قلعه» از تركیب دو رنگ قرمز و مشكی
است. پوستر از لحاظ فرم و فیگورهای به كار رفته كاملاً قرینهسازی شده است و
باند قرمز رنگ وسط پوستر این امر را شدید كرده است. تعداد كم رنگ در پوستر
مذكور یكی از نكات مثبت آن به شمار میرود. فیگورهای سفید بر روی زمینه
مشكی به نمایان شدن فیگورها كمك شایانی كرده است اما باند قرمز وسط پوستر،
اثر را كاملاً به دو قسمت مجزا تقسیم كرده است كه این اتفاق خوشایندی محسوب
نمیشود. طراح بر روی «لوگوی» پوستر تعمق كرده است و به یك تركیببندی
نسبتاً موفقی دست پیدا كرده است. طراحی پوستر تئاتر در ایران كماكان مشكلات
خاص خود را دارد از جمله زمان كم، طراحی توسط افراد متخصص و نكتهٔ از همه
مهمتر عدم شناخت بعضی از كارگردانان تئاتر، نسبت به مقوله پوستر، كه این
نكته آخر حائز اهمیت بیشتری است چرا كه در یك گروه نمایشی این كارگردان است
حرف آخر هر مرحله از تولید یك اثر نمایشی از جمله «پوستر تئاتر» را میزند.
تحقیق تاريخچه تصويرسازي در ايران و جهان
تحقیق توصيف عكس
تحقیق هنر در نخستین سال های اسلام
در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
گرچه ظهور اسلام، آغاز مرحله ای تازه و بی نهایت مهم را در تاریخ جهان به ثبت رسانده است، ایالات فتح شده بیزانسی و شاهنشاهی فرسوده ساسانی، میراث فرهنگی عظیم بر جای گذاشت که تاثیر آن تا چندین سده بعد، در جهان اسلام دوام یافت.
در واقع تا جایی که به هنر مربوط می شد، این هر دو میراث، میزانی بنیادی بود و اهمیت آن در ابتدا فقط با اعمال نفوذ تفکر سامی و بعدها تا اندازه ای با نقشی که سبک و شیوه غیرتصویری شرق ایفا می کرد، برابری داشت. رواج این گرایش های گوناگون و متفاوت، با پذیرفتن خط عربی ، که یکی از انواع بیش از هر چیز دیگر عامل سبکی ممتاز در هنر جهان اسلام شد، با هیچ یک از عوامل ویژه نژادی یا سیاسی درون خود برخورد نکرد، مگر با وابستگی های عقیدتی …
جزوه آموزشی هنرهاي دستی و سیر تحول آن مربوط به رشته هنر
در قالب pdf و در 248 صفحه، شامل:
فصل اول:
هنرهای سنتی، صنایع دستی و انواع آن
فصل دوم:
سیر تاریخی صنایع دستی، ایران و جهان
فصل سوم:
هنرهای سنتی، خوشنویسی و نمایش های سنتی
توضیحات:
این
جزوه جز مجموعه جزوات آمادگی آزمون کارشناسی ارشد رشته هنر ویژه کنکوری ها
می باشد که به همراه تست ها و پاسخ تشریحی ارائه شده است.
دانلود فایل”جزوه آموزشی هنرهاي دستی و سیر تحول آن مربوط به رشته هنر”