فلسفه و منطق

پاورپوینت خلاصه کتاب تاریخ فلسفه اسلامی 1 دکتر سیدمحمدکاظم علوی

دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب تاریخ فلسفه اسلامی 1 دکتر سیدمحمدکاظم علوی،
در قالب ppt و در 115 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

خط سیر کلی فلسفه اسلامی
فلسفه اسلامی
اصالت فلسفه اسلامی
اسلامی بودن فلسفه اسلامی
فلسفه عربی یا اسلامی
مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی
ماهیت فلسفه اسلامی:
نظریه اهل تفکیک
نظریه علامه طباطبایی
نظریه شهید مطهری
اهل تفکیک
علامه طباطبایی
منابع تحقیق در تاریخ فلسفه اسلامی
منابع 1
منابع 2
منابع 3
روش تاریخ نگاری فلسفه
روش‌ هاي مختلف تاريخ نگاري در فلسفه دکتر خسروپناه:
1) مدل فيلسوف‌ محور
2)  مدل مكتب‌ محور
3) مدل روش‌ و رويكردمحور
4) مدل مسأله‌ و موضوع محور
5) مدل دوره‌ محور
دوره ها از نظر هانری کربن
دوره ها از نظر شهید مطهری
طبقات فلاسفه
دوره ها از نظر دکتر خسرو پناه
حکمت و حکیم
معنا و مفهوم فلسفه در اسلام
قرآن و حدیث به عنوان سرچشمه و منبع الهام فلسفه اسلامی دکتر نصر
جریان های فکری در اسلام
معتزله
اشاعره
تاریخ فلسفه اسلامی پیشینه در یونان و …
سقراط (460 یا 469-399ق م)
افلاطون (427-347 ق.م)
ارسطو (384-322ق.م)
چرخش فلسفه از یونان به حوزه اسکندرانی و سریانی
افلوطین (205-270م)
اقانیم ثلاثه
نظریه صدور (فیض)
اثو لوجیا فلوطین 
ردپاهای عرفانی در فلسفه افلوطین
تاریخ فلسفه اسلامی نهضت ترجمه
نهضت ترجمه
مرحله اول از یونانی به سریانی
مرحله دوم از سریانی به عربی
تاثیر فلسفه یونان در دوره اول کلام معتزلی
تاثیر فلسفه یونان در دوره اول کلام معتزلی
کندی (185-252) ابویوسف یعقوب بن اسحق
کندی (185-252) ابویوسف یعقوب بن اسحق
آثار کندی:
فی الفلسفه الاولی (دربارة فلسفه اولی)
فی حدود الاشیاء و رسوم ها (درباره تعریف و توصیف اشیاء)
رساله درباره وحدت خداوند و تناهی ابعاد عالم
رساله در ماهیت عقل
طبقه دوم
طبقة سوم:
ابوبكر محمد بن زكرياى رازى
فارابی (258-339) (870-950)
منطق
فلسفه فارابی
اختلافات افلاطون و ارسطو و جمع فارابی بین آن ها 1و 2
مبانی فلسفی فارابی:
1ـ نظریه عقول ده گانه برای حل مسأله ربط کثیر به واحد براساس نظریهٔ فیض Emanation
2ـ نظریه عقل انسانی
3ـ نظریه نبوت
نظریه عقول دهگانه
نظریه عقل انسانی
نظریه نبوت
موسی ملایری، تبیین وحی از فارابی تا ملاصدرا
فلسفه سیاسی:
تنها فیلسوف سیاسی
طرح تمدن اسلامی
پرداختن به سیاست و اجتماع
مدینه فاضله
طبقه‌ بندی علوم
تفسیر قرآن
علم النفس
تقسیم قوای نفس
گرایش عرفانی
اخوان الصفا و خلان الوفا (ح 373)

دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت خلاصه کتاب تاریخ فلسفه اسلامی 1 دکتر سیدمحمدکاظم علوی”

فلسفه و منطق

تحقيق نگاهی گذرا به رويکردهای فلسفی انديشه ورزان معاصر

تأملی کوتاه درباره فلسفه وجودی
عمدتاً فلسفه معاصرغربی را به دوجريان
کلان تحليلی ـ تجربی واروپايی ـ قاره ای تقسيم می کنند . شايد به گزاف
نگفته باشيم که بعد از مارکسيسم اگزسيتانياليزم بيشترين تأثيررا درغرب
داشته است . بنيان گذاراين مکتب سورن گرکگورعارف بزرگ دانمارکی است که برای
اولين بارخودرا به عنوان فيلسوف وجودی معرفی کرد ! اگرچه اگزسيتانياليزم
به عنوان يک مفهوم ونگرش بيشتروجود داشت .
متفکران اين مکتب اصالت را
به وجود می دهند نه به آن معنايی که درفلسفه اسلامی تعبيرمی شوددرفلسفه
اسلامی برخی فيلسوفان بين ماهيت ووجود اصالت را با وجود می دهند اما دراين
جا اصلاً بحث برسراين دو ـ ماهيت ووجود ـ نيست بلکه انسان موجود بی ماهيت
قلمداد می شود که پرتاب شدگی از ويژگيهای اساسی او محسوب می گردد اين انسان
يا به تعبيرهايدگراز اين درجستجوی ماهيت خود به سوی آينده می رود واصلاً
درصدد طرح ريزی برای آينده است وتلاش می کند ازاين راه حرکت به سوی آينده
وساختن ماهيت خويش ـ ماهيت خودرا بسازد که البته اين به سادگی ميسرنيست
بلکه همراه با يک اضطراب وجودی است .
اگزسيتانيالزيم برخلاف مکاتب ديگر
يک نظام فلسفی مدرن يا فلسفه سيستماتيک نيست ! اتخاذ موضع مشترک برخی از
فيلسوفان چون کرکگور، نيچه ، هايدگر، ياسپوس ، سارترومارسل ، درحوزه معرفتی
باعث گرديده تا آنها را دراين جريان فکری قراربگيرند وگرنه هايدگرهستی
شناس بود وخودرا از سارترجدا می داشت وسارترنيز زمانی اعلام کردکه بايد
پذيرفت که ايدئولوژی برترقرن 20 مارکسيسم هست والبته تلاش زيادی درآشتی
دادن مارکسيسم واگزستيانياليزم از خود نشان داد با اين که يکی از عوامل شکل
گيری اين مکتب نقد شديد کرکگوربراصالت جمع وتاريخی نگری مارکس وهگل
بودودراواخرعمرهم اعلام کرد يک آنارشيست است !!!
نيچه راهم بيشتربه عنوان پيام آورمرگ باورونهيليزم می شناسد وياسپرس نيز از اين که اورافيلسوف مکتبی بخوانند فاصله می گرفت .
علاوه
برمتفکران که نام آنها ذکرگرديدمی توان ازداستايوسکی ، سيمون
دوبوآروکامونيز به عنوان کسانی يادکردکه تفکراگزيستانس را درقالب رمان يا
داستان بسط می دادند فلسفه وجودی درمقايسه باسايرمکتب های فلسفی معاصراز
تعالی بيشتری برخورداراست وبه قول شريعتی بهترين است ! اين فلسفه دررابطه
با تعليم وتربيت وروان شناسی نيز آراعميق وقابل تأملی داردکه البته با مرگ
سارترـ که معروف به غول اين مکتب درفرانسه بود وخوداز طريق ترجمه هانری
کربن با هايدگرواگزيستانياليزم آشنا شده ، اين مکتب روبه افول رفت علاوه
بربی ماهيتی انسان که همراه با اضطراب می باشد واين ناشی از پرتاب اووحرکتش
به سوی آينده است ازويژگيهای ديگرانسان که دراين مکتب برآن اشاره شده است
می توان به آزادی ، اصالت خود ، اختيارو… اشاره کرد .
چنانچه کرکگوربه
نقدشديد مارکس وهگل می پردازدوايده آنان مبنی براين که هويت انسان
درپيوستن با جمع ساخته می شود وپس اصالت با جمع است را شديداً مورد حمله
قرارمی دهد وحتی آنان را دروغگوخطاب می کند ازمنظرمتفکران وجودی اين مفاهيم
باعث رشد معنوی انسان می شود . چنانچه سارترآدمی را درآزادی تعريف می کند
وهايدگرمعتقداست هرانسانی خود سرنوشت خويش را به گونه ای که می خواهدرقم می
زند با اين وجودمتفکران فوق عليرغم داشتن مواضع مشترک گاه باتضادهای فکری
هم مواجه هستند ، چنانچه خودسارتربراين اساس متفکران را به دوگروه
خداباوروملحدتقسيم می کند .

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق نگاهی گذرا به رويکردهای فلسفی انديشه ورزان معاصر”

فلسفه و منطق

تحقیق محاسبه عرفان

دانلود تحقیق در مورد محاسبه عرفان،
در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.




بخشی از متن تحقیق:
عارف کیست؟
شیخ بها در کشکول می گوید: عارف کسی است که خدای تعالی او را شاهد صفات و اسماء و افعال خویش فرماید، پس معرفت حالتی است که از شهود پدید آید.

ارکان اربعه عرفان:
سالکین عزیز بدانند که عرفا و اساتید اخلاق برای سلوک الی الله شرایطی و برای سالک وظلیفی مقرر کرده اند. اگر سالک نتواند کسی یا فردی را به استادی خود انتخاب کند که می گویند:

قطع اين مرحله بی همرهی خضر مکن
                                             ظلمات است بترس از خطر گمراهی


همانطور که می دانید باید دست در دامان رهبری آگاه داشته باشید تا رحمان را از شیطان جدا و سوا نماید. اما اگر نتوانید رهبری آگاه پیدا نمایید می توانید از مکتوبات این حقیر به عنوان چراغ راهی برای سالکین الی الله  استفاده نمایید.

بنده پير خراباتم  که لطفش دائم است
                               ور نه لطف شيخ و زاهد گاه است و گاه نيست


و اما ارکان سلوک:
1) مشارطه
شرط کردن با اعضاء و جوارح و نفس خود که امروز نمی توانید مرابه گناه وادار کنید.
ای دست من با تو شرط می کنم که نگذارم امروز گناه کنی و الی آخر.

2) مراقبه
یعنی مواظبت کردن و نگهبان شدن فکر و قلب از ارتکاب به گناه که در اعضاء و جوارح اثر می کند (یا مراعات نمودن حضور دوست) سالک باید توجه داشته باشد که در  تمام طول روز و شب حالت مراقبه را از دست ندهد و مراعات رقیب خود (نفس) را بنماید. که اگر ساعتی از نفس غافل شدید سرمایه خود را ضایع کرده اید و اگر حال مراقبه ادامه یابد، امید زیادی است که درهای ملکوت به روی سالک گشوده گردد…
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق محاسبه عرفان”

فلسفه و منطق

باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی

دانلود تحقیق با موضوع باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی،
در قالب doc و در 128 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

فصل اول: کلیات
بیان مسأله انگیزه انتخاب موضوع
قلمرو تحقیق
روش تحقیق
پیشینه تحقیق

فصل دوم: فطرت
بخش اول: معانی فطرت
فطرت در لغت
فطرت، طبیعت، غریزه
طبیعت
غریزه
فطرت
تفاوت ها
فطرت در اصطلاح فلسفه و منطق
نتیجه گیری
مفهوم فطرت در قرآن
مفهوم فطرت در روایات
مفهوم فطرت در فلسفه اسلامی
ملاک، تعریف و تقسیم امور فطری
تشخیص امورفطری از امور غیر فطری
تعریف و ویژگی های امور فطری
تعریف امور فطری
ویژگی های امور فطری
اثبات فطریات در انسان
تقسیم امور فطری
بینش های فطری
گرایش های فطری
عوامل و موانع شکوفایی فطرت
عوامل شکوفایی فطرت
آموزه های الهی بوسیله انبیاء
تزکیه نفس و ریاضت و تقوا
موانع شکوفایی فطرت
غفلت
وسوسه های شیطانی
عقل متعارف
دنیاگرایی
خطا در تطبیق
تاریخچه
فطرت و ادیان
فطرت در میان فلاسفه قبل و بعد یونان باستان
فطرت در کلام سقراط و افلاطون
نظریه افلاطون
تفاوت فطرت ونظریه استذکاری افلاطون
افلاطون و معرفت فطری
مفهوم، نظریه و برهان فطرت از نظر فلاسفه و متکلمین اسلامی
مفهوم و اصطلاح فطرت از نظر ابن سینا
مفهوم فطرت مذهبی از نظر صدرالمتألهین
مفهوم فطرت درنظر فیلسوف اسلامی ملاهادی سبزواری
مفهوم فطرت از نظر علّامه طباطبایی
مفهوم و برهان فطرت از نظر حکیم شاه آبادی
فطرت مذهبی و برهان فطرت از نظر امام خمینی
مفهوم، نظریه و برهان فطرت از نظر شهید مطهری
مفهوم و برهان فطرت دربیان فیلسوف معاصر جوادی آملی
برهان فطرت در نظر استاد مصباح یزدی
مفهوم فطرت مذهبی درنظر حکیم فیض کاشانی

فصل سوم: معنی و مفهوم باور و مصادیق باورهای فطری
معنی و مفهوم باور، راه های رسیدن به آن و توجیه باور
باور در لغت
مفهوم باور
راه های رسیدن به باور
توجیه باور
باورهای دینی و نظریه فطرت در دیدگاه اسلام
معرفت شناسی دینی
تبیین باورهای دینی
پایه بودن باورهای دینی و منشاء آن ها
نظریه فطرت در دیدگاه اسلام
باورهای فطری از نظر منطق دانان مسلمان
نتیجه گیری
مصادیق باورهای فطری
تشخیص احکام و باورهای فطری
اشاره اجمالی به احکام فطریات
فطری بودن اصل وجود مبدا متعال
فطری بودن اصل وجود معاد و رستاخیز
فطری بودن اصل نبوّت و رُسل

فصل چهارم: باورهای فطری
بررسی معنا و مفهوم، نظرات و ادلّه فلاسفه و حکمای اسلامی در اثبات خداشناسی فطری
اهمیت و انگیزه خداشناسی فطری
فطرت خداشناسی ومعانی و اصطلاحات آن
فطرت و خداجویی
فطرت و خداشناسی
فطرت و خداپرستی
تاریخچه بحث فطرت خداشناسی
سخنان دانشمندان، فلاسفه و متکلمان غربی درباره گرایش به خدا
گرایش فطری به خدا از نظر دانشمندان و فلاسفه اسلامی
گرایش فطری به خدا درکلام وحی
دیدگاه های مختلف درباره مفهوم خداشناسی فطری
دیدگاه متکلمان و فلاسفه مسلمان
دیدگاه عرفا درباره مفهوم خداشناسی فطری
نتیجه بحث
توحید فطری
خداشناسی و توحید
نقش فطرت در توحید وخداشناسی
معرفت فطری
امکان شناخت خدا و خداشناسی فطری
نظر حکمای اسلامی
دیدگاه قرآن راجع به شناخت خدا
دلایل خداشناسی از نظر تعداد
دسته بندی دلایل اثبات وجود خدا
بررسی ادله اثبات خدا از طریق امور فطری
اثبات خدا از راه شوق و عشق فطری به وجود مطلق
اثبات خدا از طریق امید فطری به او درحوادث خطرناک
اثبات فطری بودن شناخت خدا از راه عمومیت اعتقاد به خدا در همه ملت ها
اثبات خدا از طریق مکاشافات وتجربه های دینی
نتیجه گیری بحث
باور فطری معاد
معنا و مفهوم و آثاراعتقاد به معاد درحیات انسان
معنای لغوی و اصطلاحی معاد
واژه معاد در قرآن و روایات
معنای عام و خاص معاد
ارتباط معاد شناسی و انسان شناسی
نقش معادباوری درحیات انسان
هدف از معادشناسی
آثار اعتقاد به معاد
جایگاه فطری معاد
جایگاه معاد
ریشه های معاد در اعماق فطرت
معاد در تجلیگاه فطرت
بررسی براهین و ادلّه اثبات باور فطری معاد
دلایل امکان باور فطری معاد
دلائل وقوع باور فطری معاد
بیان اقوالی از فلاسفه و متکلمین اسلامی در اثبات باور فطری معاد
نتیجه گیری
باور فطری نبوّت
معانی نبوّت
معنای لغوی نبوّت
حقیقت نبوّت
نبوّت از نظر قرآن و روایات
انواع نبوّت از نظر فلاسفه وحکما اسلامی
نبوّت و فطرت
نبوّت مکمّل فطرت
هماهنگی فطرت و شریعت
فطرت رمز جامعیت و جاودانگی شریعت
فلسفه بعثت نبوّت
نمایاندن راه رستگاری
غفلت زدایی و بیدارگری
پشتیبانی از فضائل اخلاقی
برقراری عدالت اجتماعی
لزوم نبوّت از نظر رهبری فطری
نیاز امور فطری به رهبری
لزوم نبوّت از نظر وضع قوانین
لزوم نبوّت فطری از نظر تعلیم و تربیّت
نظرات فلاسفه ومتکلمین اسلامی در اثبات باور فطری نبوت
ابو علی سینا
سهروردی
ملاصدرا
دیدگاه متکلمان اسلامی
نتیجه بحث
فهرست آیات
منابع و مآخذ


قسمتی از متن تحقیق:
سپاس فراوان آفریدگاری را سزاست که جهان هستی را همسان و هماهنگ با احتیاجات و نیازهای بشر سامان داده و با تدبیر حکیمانه خود، آن را پرورده است.
تحیّات و درود بیکران بروالاترین معلّم و مربّی انسان یعنی پیامبر اکرم «ص» که با مدد وحی الهی و کتاب آسمانی، بشریت را به صراط مستقیم و رهنمودهای درخشان فرهنگ و تمدن آشنا ساخته است، و هم چنین برامامان و پیشوایان راه حق که همواره اهتمام و عنایات خودر ا به جامعه بشری ارزانی داشته اند.
انسان از سپیده دم تاریخ، پیش از آن که بداند چگونه برای خود خانه بسازد و یا خوراک و پوشاک فراهم آورد، دارای یک سری اعتقادات و باورهای فطری بوده است که مهم ترین آن ها، نیاز بشر به دین در هر عصر وز مانی است. یکی از نکاتی که قرآن در این مورد بدان اشاره کرده است، آیه : «فَاَقِم وَجهَکَ للّدین حنیفاً فطره الله التّی فطرالناسَ علیها لاتبدیلَ لِخلقِ الله ذلکَ الدّین القیّمُ ولکن اکثرَ الناس لایعلمون» است که خداوند در این آیه یادآوری می کند: دین، هماهنگ با فطرت و طبیعت انسانی است و بنابراین همیشه به صورت یک احتیاج قطعی و ضروری بشر، خودنمایی می کند. انسان از روزی که به وجود آمده، همواره خدا را پرستش کرده و به او عشق می ورزیده است. تاریخ زندگی بشر این نکته را به اثبات رسانده است که بشر ابتدایی هم خدا پرست بوده و هم چنین به روز قیامت و نبوّت اعتقاد داشته است و اکثر اندیشمندان و جامعه شناسان به این عقیده اصرار می ورزند.
از آن جا که عقاید و اصول کلی احکام الهی براساس ساختار آفرینش انسان تنظیم شده است ،به رغم تمام تلاش هایی که درطول تاریخ برای نابودی آن ها صورت گرفته، این احکام و عقاید پا بر جا مانده و گرچه چند صباحی کم رنگ یا افیون جلوه کرده است، بالاخره با برطرف شدن موانع، جایگاه فطری خود را باز یافته است. کشورهای کمونیستی شوروی سابق بهترین شاهد براین مدّعا  هستند.
موضوع اصلی تحقیق، باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی می باشد. دراین تحقیق می کوشیم ابتدا بحث فطرت را به طور کامل بیان کنیم و سپس به معنی و مفهوم باورها در اصطلاح بپردازیم که آیا باورهای فطری درانسان موجود است یا خیر؟ اگر موجود است نظر فلاسفه و متکلمین اسلامی را در این زمینه بیان کنیم.
دانلود فایل

دانلود فایل”باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی”

فلسفه و منطق

تحقیق فلسفه طبیعت در غرب

دانلود تحقیق در مورد فلسفه طبیعت در غرب،
در قالب word و در 60 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

ـ مقدمه
ـ فلسفه طبيعت پيش از سقراط
ـ فلسفه طبيعت بعد از سقراط
ـ فلسفه قرون وسطايي (قبل از رنسانس)
ـ فلسفه طبيعت در دورة رنسانس
ـ فلسفه طبيعت بعد از رنسانس
ـ فلسفه طبيعت در دوره باروك
ـ عصر روشنگري
ـ‌ فلسفه طبيعت در دروه رمانتيسم 
ـ طبيعت گرايي
ـ منابع 



بخشی از متن تحقیق:
فلسفه طبيعت پيش از سقراط:
نخستين فيلسوفان به دنبال تغييرات ظاهري بوده‌اند. آنها سعي داشته تا به قوانين‌اي جاودانه در طبيعت دست يابند. و آنچه را كه در طبيعت رخ مي‌داد از طريق طبيعت توضيح دهند. اين روش و تفكر كه مربوط به پيش از سقراط مي‌باشد. بر ‌مي‌گردد به سه فيلسوف از شهر ميلتوس، طالس1 اين فيلسوف يوناني آب را ماده اولية همه چيز مي‌دانست. زماني كه طالس در مصر به سر مي‌برد. دقيقاً به حاصلخيزي مزارع بعد از طغيان و فرونشستن آب رودخانة نيل توجه داشته و ديده است كه چگونه پس از هر بارندگي قورباغه‌ها و كوهها پيدا مي‌شده‌اند. علاوه بر اين شايد طالس دربارة تبديل آب به يخ و بخار و تبديل دوبارة آنها به آب نيز فكر كرده باشد. سرانجام طالس به اين نتيجه رسيد كه همه چيز پر از خدايان است و به اين ترتيب طالس تصور مي‌كرد كه جهان همه از نيروهاي محرك نامريي است. مسلماً منظور او از خدايان نيز همين نيروهاي محرك بوده است و به خدايان سروده‌هاي هومر ارتباطي ندارد.
فيلسوف ديگر يوناني كه آناكسيماندروس2 نام دارد. اعتقاد داشته است . كه جهان ما تنها يكي از جهان‌هاي بيشمار  است. و اين جهان‌هاي بيشمار از ماده‌اي جاودان پديد آمده است ، به آن باز مي‌گردند. منظور از ماده جاودان را نمي‌توان درك كرد ولي مسلماً وي بر خلاف طالس به ماده‌اي مشخص اشاره ندارد. شايد منظور او اين باشد كه آنچه به وجود آمده است بايد متفاوت از به وجود آورنده‌اش باشد و از آنجا كه هر چه به وجود بيايد، فاني است. پس بايد به وجود آوردنده‌اش جاودان باشد. تا همه چيز بتواند از آن پديد آيد و به آن باز گردد. بدين ترتيب روشن است كه اين مادة اوليه نمي‌تواند همين آب معمولي باشد.
سومين فيلسوف مقيم شهر ميلتوس، آناكسيمنس1 نام دارد كه او هوا را مادة اوليه همه چيز مي‌دانست. آناكسيمنس آب را شكل غليظ شدة هوا مي‌دانست. البته او معتقد بود كه اگر آب غليظ‌تر شود به خاك مبدل خواهد شد. شايد توجه او در اين مورد به خاكي جلب شده بوده است كه پس از آب شدن يخها بر روي زمين نمايان مي‌شد. از سوي ديگر او معتقد بود كه با رقيق شدن هوا، آتش به وجود آمده است. و به اين ترتيب به اعتقاد آناكسيمنس خاك و آب و آتش از هوا بوجود آمده‌اند.

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق فلسفه طبیعت در غرب”

فلسفه و منطق

تحقيق مباني فلسفي جاودانگي نزد كانت

دانلود تحقيق با موضوع مباني فلسفي جاودانگي نزد كانت،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

چکیده
جاودانگي نزد فيلسوفان پيش از كانت
فيلسوفان يونان باستان:
افلاطون
ارسطو
فيلسوفان قرون وسطي
آكوئيناس
فيلسوفان جديد:
دكارت
هیوم
رد دلايل عقل نظري در مورد جاودانگي در ديالكتيك استعلايي
كانت
جاودانگي از نظر كانت
جاودانگي به عنوان يكي از اصول موضوعه عقل عملي
پس از کانت
منابع و مآخذ


چكيده تحقیق:
در ميان فيلسوفان غربي، كساني كه به جاودانگي انسان معتقدند در حوزه عقل نظري به استدلال و اقامه براهين عقلي پرداخته اند ولي هيوم بر خلاف آنان معتقد بود كه اينگونه قضايا، تحليلي بوده و ارزش معرفتي ندارند و كانت نخستين بار با توجه به مباني فلسفي خاص خود در مقابل همه اين نظريات ايستاد و ثابت كرد كه اموري همچون جاودانگي نفس در حوزه عقل نظري امكان اثبات ندارد و همانطور كه مي توان گزاره هايي براي اثبات اين امور بيان كرد همچنين مي توان گزاره هايي نيز در رد اين موارد اقامه نمود. بنابراين؛ نه قابل اثبات و نه قابل رد مي باشند. عقل نظري هيچ راهي براي شناخت چنين اموري ندارد و آنها را بايد به حوزه عقل عملي راند، چرا كه تنها ضامن الزام آور در امور اخلاقي، پاداش ها وكيفرهاي اخروي هستند و در سايه زندگي پس از مرگ و حيات جاودانه است كه پاداش و كيفر اخروي توسط خداوند معنا پيدا مي كند. 

فلاسفه بعد از كانت به شدت تحت تأثير او قرار گرفتند. به گونه اي كه حتي هايدگر كه از فيلسوفان اگزيستانسياليست است با وجود بحث پيرامون مرگ، به طور صريح از جاودانگي و بقاي نفس سخني به ميان نياورده است و باور او به جاودانگي نفس را فقط از مضمون انديشه ها و سخنان وي مي توان يافت.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقيق مباني فلسفي جاودانگي نزد كانت”

فلسفه و منطق

تحقیق بررسی برهان وجوب و امکان

دانلود تحقیق با موضوع بررسی برهان وجوب و امکان،
در قالب word و در 193 صفحه، قابل ویرایش.


چکیده تحقیق:
در مورد معانی اعتباري نفس الأمري (وجوب، امكان، امتناع) هميشه ظرف اتصاف جهان خارج است، اگر چه ظرف عروض را عالم انديشه تشكيل مي دهد.

ممكن براي موجود شدن، هم محتاج به علت ايجادي و هم نياز به علت ايجابي دارد. ماهيت ممكن به گونه اي است كه تا وقتي كه از ناحيه علت خود به سر حد وجوب و لزوم نرسد، هرگز موجود نخواهد شد و علت نيز در مقام ترجيح وجود معلول، تا زمانی كه ترجيح خود را به سرحد ايجاب و الزام نرساند، علت نخواهد بود. يعني اين كه شيء تا زماني كه به مرحله ي وجوب و ضرورت نرسد، موجود نمي گردد و مناط نياز ممكن به علت نه حدوث است و نه چيزي ديگري بلكه امكان است و اما ضرورت، ضرورت اقسامي دارد و از ميان اقسام ضرورت آن چه در فلسفه اسلامي و در برهان وجوب و امكان اهميت دارد، ضرورت ازلي است. هم چنين در مقابل هر يك از معاني امكان سلبي يكي از ضرورت ها قرار دارد.

معاني مختلف امكان را مي توان در دو دسته قرار دارد. يك دسته از معاني امكان فقط محدود به ذهن است و آن عبارت است از امكان خاص و امكان عام و دسته ديگر هم مربوط به عالم خارج از ذهن است، مانند امكان فقري، استقبالي، امكان وقوعي و امكان استعدادي.

برهان وجوب و امكان از براهين مهم و متقن در اثبات وجود خداست كه اكثر فلاسفه به آن توجه داشته اند و هر يك از فلاسفه با توجه به شيوه و مسلكشان، تقريرهاي متفاوت از اين برهان دارند. عده ای  براساس امکان ماهوی وعده ای دیگر براساس اصالت وجودی، هریک تقریرهای خاص خود را از این برهان در کتب فلسفی خودشان بیان نموده اند.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق بررسی برهان وجوب و امکان”

فلسفه و منطق

تحقیق پراگما

دانلود تحقیق در مورد پراگما،
در قالب word و در 34 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه
تاریخچه و پیشگامان پراگماتیسم
ساندرس پیرس (۱۹۱۴ ۱۸۳۹)
ویلیام جیمز (۱۹۱۰ ۱۸۴۲)
جان دیویی
پراگماتیسم و تعلیم و تربیت
موضوعات فلسفی پراگماتیسم
الف: معرفت شناسی
خصوصیات معرفت (شناخت) از نظر جان دیویی
ب: هستی شناسی پراگماتیسم
تأثیر هستی شناسی عملگرایان در تربیت
ج: ارزش شناسی
هدف تربیتی
4) برنامه درسی پراگماتیسمی
5) روش تدریس پراگماتیسمی
6) نقش آموزش وپرورش پراگماتیسمی
هدف آموزش و پرورش در این فلسفه
7) اصول آموزش و پرورش از دید دیویی
8) مفهوم مدرسه از نظر پراگماتیسم ها
9) نقش معلم
10) نقش دانش آموز



بخشی از متن تحقیق:
به طور کلی پراگما (pragma) یک واژه یونانی به معنی کار یا عمل سودمند است. پراگماتیسم یا عمل گرایی نیز فلسفه ای است که در پاسخ این پرسش که معیار حقیقی بودن یک قضیه چیست؟ می گوید سودمندی در عمل و اصل پراگماتیسم این است که هر چیزی که در عمل شایع خوبی را به دنبال داشته باشد خوب است.


مقدمه تحقیق:
زادگاه این مکتب فلسفى، آمریکا است و اسامى دیگر آن عبارتند از: فلسفه علمى، اصالت عمل، فلسفه آلى یا وسیله ای. متفکران معروف این مکتب عبارتند از: پیرس، ویلیام جیمز و جان دیویى. اساس جهان بینى پراگماتیسم بر تجربه به مفهوم وسیع آن یعنى ادراک، احساس، تفکر، قضاوت، مقایسه، توصیف، سیر عقلانى و توجه به ارتباط امور با یکدیگر گذاشته است. محور اندیشه ی مکتب پراگماتیسم، مفید بودن و عملى بودن محتوای اندیشه آدمی است. ارزش حقیقت، در گرو فایده عملى آن است. ملاک صحت و سقم، عمل آدمى است؛ نه نظر یا دلیل عقلى و منطقى او. خواستگاه فلسفه ی اصالت عمل، فرهنگ آمریکایی است. این مکتب، مورد اقبال و توجه اکثر آمریکایى هاست. آمریکایى ها به جنبه هاى عملى بیش از جنبه هاى نظرى اهمیت مى دهند و اصولاً فرهنگ آمریکایى با فلسفه ی اصالت عمل، سازگارتر است؛ زیرا فرهنگى است تنوع گرا و دارای عناصر نامتجانس و غیر همگن. فرهنگ آمریکایى، فاقد ریشه های عمیق و کهن و آیین یک پارچه است. ملت آمریکا نیز از ملیت هاى گوناگون و نامتجانس که پیشینه ی فرهنگى اندکى دارند، تشکیل شده است. از این رو، به سنت هاى کهن، کم تر اعتنا مى کنند و سنت شکنى، فردگرایى، خودکامگى و طرفدارى از تغییر و تنوع از خصایص این ملت است و فلسفه هایى از قبیل «اصالت عمل»، «کنشگرایى»، «ابزارگرایى»، «تجربه گرایى»، و امثال آن ها به مذاق آنان خوش تر مى­ آید.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق پراگما”

فلسفه و منطق

تحقیق عشق از دیدگاه فلاسفه

دانلود تحقیق با موضوع عشق از دیدگاه فلاسفه،
در قالب word و در 26 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
عشق چیست؟
افلاطون
قدرت عمل اروس
حقیقت اروس در رساله میهمانی
عشق در فی حقیقه العشق سهروردی
عشق نزد امام احمد غزالی
حقیقت نزد شیخ فخرالدین عراقی
حقیقت عشق با ذات مرتبط است نه با صورت عشق نمی تواند به صورت تعلق گیرد
فهرست منابع و مراجع
فلسفه عشق از دیدگاه ابن سینا
مقدمه
معنای عشق
رابطه عشق و ادراک
مراتب عشق
نتیجه گیری
منابع  و ماخذ

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق عشق از دیدگاه فلاسفه”

فلسفه و منطق

تحقیق جان دیوئی، فیلسوف آمریکایی

دانلود تحقیق با موضوع جان دیوئی، فیلسوف آمریکایی،
در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
هنر از منظر جان ديوئي
رويكرد فلسفي ديوئي
هنر و انتقاد از دوآليسم
ابزار و غایات
نظريه زيبايي شناسي
تجربه
تجربه زيبايي شناسانه به مثابه هسته هنر و زندگي
بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه جان دیوئی
برنامه آموزش
روش آموزش
معلو و تربیت او
دانش آموز و تربیت او

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جان دیوئی، فیلسوف آمریکایی”