علوم سیاسی

تحقیق علت عقب ماندگی علمی و فرهنگی مسلمانان

دانلود تحقیق با موضوع علت عقب ماندگی علمی و فرهنگی مسلمانان،
در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
علت عقب ماندگی علمی و فرهنگی مسلمانان چیست؟ اگر عدم پایبندی به اصول اسلامی است، چرا غرب دچار عقب ماندگی نشده است؟
در
ابتدا یاد آوری این نکته ضروری است که دین ناب به ویژه دین ناب محمدی (ص)
نه تنها مانع از پیشرفت نیست بلکه رشد همه جانبه انسان را عهده دار است.
زیرا نفس دین که برنامه ای کامل برای زندگی بشر است هم از رشد و تکامل بشری
سخن می گوید و هم او را به فراگیری علم ودانش و کار و تلاش تشویق می کند و
هرگز نمی توان عامل عقب ماندگی علمی و فرهنگی امتی را در داشتن برنامه ای
منسجم و کامل دانست. از این رو پیشینه تمدن مسلمانان در طی قرن های متمادی،
نشان می دهد نه تنها دین موجب عقب ماندگی نیست بلکه اعتقاد به دین در کنار
عمل به آن سبب درجات بالائی از پیشرفت و رشد می شود. علل عقب ماندگی
مسلمانان را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: 1) بی تردید اگر مسلمانان از
تعالیم وحی فاصله نمی گرفتند، و قوام سیاسی و وحدت اجتماعی خود را حفظ می
کردند، هم اکنون نیز می توانستند از هر نظر جلوتر از غرب باشند؛ زیرا هم
اکنون نیز اگر به جای درگیری های بیهوده و اتلاف منابع خود به وحدت
بیندیشند، به قدرتی بزرگ با امکاناتی وسیع در جهان تبدیل می شوند و در پرتو
برنامه ها و استفاده از استعدادها، از نظر فن آوری نیز به قدرتی قابل
اعتماد مبدل می شدند و از نظر فرهنگی رتبه ای عالی کسب می کردند. 2) گرچه
اصل دین جامع است اما متأسفانه برداشت های غیر کارشناسانه از دین همانند
برداشت های غلط از زهد، دنیا، دعا، انتظار و … موجب عقب ماندگی شده است

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق علت عقب ماندگی علمی و فرهنگی مسلمانان”

علوم سیاسی

تحقیق جنگنده هاي اروپاي امروز

دانلود تحقیق با موضوع جنگنده هاي اروپاي امروز،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

جنگنده هاي اروپاي امروز
تاكنون هر چه گفتيم از صنعت هوا فضاي روسيه (اتحاد جماهير شوروي سابق) و ايالات متحده آمريكا بوده. دليلش مبرهن است، آن ها از مقتدران اين صنعتند. اما در اين ميان كشورهاي ديگر نيز در اين رقابت حرف هاي جديدي براي گفتن دارند. بله! كشورهاي اروپايي نيز دوش به دوش آن دو در حركتند و چه بسا از جهاتي مقتدرتر باشند. اين بار دو جنگنده پيشرفته اروپايي كه هر دوي آن ها براي آغاز قرن ۲۱ طراحي شده اند را مرور مي كنيم. اين دو هواپيماي جنگنده با نام هاي جنگنده اروپا EF2000۱ و Rafale۲ هم اكنون از پيشرفته ترين هواپيماها به حساب مي آيند و در رقابت با بسياري از هواپيماهاي جنگنده روسيه مانند Mig-29,Tu-28,Su-35,Su-27… يا جنگنده هاي آمريكايي مانند F-15-F-16 و… حرف اول را مي زنند.
جنگنده EF2000 ملقب به توفان شديد (Typhoon). طرح اين هواپيما از سال ۱۹۸۳ ميلادي در نظر گرفته شد و بعد از چندين سال بررسي و تحقيق بالاخره در سال ۱۹۸۸ طرح هاي تئوريك آن به پايان رسيد و آماده شد البته با تاخير ۶ ساله اي اين كار انجام شد اما سرانجام اولين نمونه پروازي اين هواپيما در ۲۶ مارس سال ۱۹۹۴ توسط سرخلبان «پيتر وگر» (Peter Weger) به پرواز در آمد. اين هواپيما توسط كنسرسيوم چند مليتي متشكل از موسسات هوافضاي انگلستان (CASA ,(British Aerospace از اسپانيا، Alenia از ايتاليا و هوافضاي آلمان (Deutsche Aerospace)۳ ساخت و طراحي شده است كه البته آلمان و انگلستان مديريت طرح را بر عهده گرفتند …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جنگنده هاي اروپاي امروز”

علوم سیاسی

تحقیق سهام عدالت

دانلود تحقیق با موضوع سهام عدالت،
در قالب word و در 13 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
تاملاتي در باب سهام عدالت
1)
سهام عدالت قرار است به اقشار محروم داده شود. چنين سهامي قاعدتا بيش از
20 درصد سود در سال نخواهد داشت چرا كه سود بيش از اين رقم در صورت حضور
فعال در بازار بورس و استفاده از شكاف‌هاي اطلاعاتي بازار ممكن است. فرض
كنيد اين سهام بخواهد اندكي به درآمد خانواده‌هاي دارنده آن اضافه كند.
توجه كنيد كه سهام‌داران قرار است قيمت سهام را نيز از محل سود آن پرداخت
كنند. پس رقم سود ماهيانه 80 هزارتومان انتظار خيلي بالايي نخواهد بود.
قيمت سهامي كه بخواهد ماهيانه 80 هزار تومان سود توليد كند بايد چيزي حدود
پنج ميليون تومان يا 5500 دلار باشد. فرض كنيد 20 ميليون نفر (25% جمعيت)
در كشور مشمول دريافت چنين سهامي باشند پس بايد حداقل پنج ميليون خانواده
از اين نوع سهام دريافت كنند. ارزش كل سهامي كه به اين ترتيب بايد واگذار
شود برابر 27.5 ميليارد دلار است. فراموش نكنيد كه ارزش تمام سهام سازمان
گسترش و نوسازي صنايع ايران كه يكي از بزرگ‌ترين‌ها است و سهام شركت‌هاي
بزرگ خودروسازي و كشتي‌سازي و غيره را در اختيار دارد تنها سه تا چهار
ميليارد دلار است. ضمنا ارزش كل بازار سهام تهران بيش از شصت ميليارد دلار
نبوده كه آن هم پس از افت قيمت بايد به زير پنجاه ميليارد دلار رسيده باشد.
اين را هم داشته باشيد كه امسال قرار بوده كلا 500 ميليون دلار سهام دولتي
واگذار شود كه كم‌تر از 35 درصد آن محقق شده است. از مشكلات اجرايي اين
برنامه كه بگذريم من برايم سوال‌ است كه دولت مهرپرور اين همه سهام را از
كجا مي‌خواهد بياورد و بين مردم توزيع كند …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق سهام عدالت”

علوم سیاسی

تحقیق حقيقت جهاد و مسئله تجاوز

دانلود تحقیق با موضوع حقيقت جهاد و مسئله تجاوز،
در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
حقيقت جهاد و مسئله تجاوز
جهاد در اسلام به دليل مخالفت آن با دو اصل اساسى از اصول تمدن غرب مورد اعتراض شديد آنها قرار گرفته است: 1. آزادى; 2. حق انتخاب.
در واقع، جوهر و روح اصل دوم به اصل اول، كه اصلى اصيل و فراگير براى زندگى غربى محسوب مى‌شود، برمى‌گردد و متفكران اسلامى طى قرن بيستم با هدف دفاع از اسلام و حقيقت، به پاسخ‌گويى به اين اعتراضات و مخالفت‌ها اهتمام وافر نشان داده‌اند.
ابوالاعلى مودودى مى‌نويسد: آنچه امروزه در مورد تقسيم جنگ به دو قسم «هجومى» و «دفاعى» مصطلح شده، يقيناً اطلاقش بر جهاد اسلامى صحيح نيست و تنها بر جنگ‌هاى قومى ناسيوناليستى صدق مى‌كند; چرا كه كاربرد اين دو اصطلاح زمانى متصور است كه دو كشور يا دو ملت با هم به جنگ برخيزند; همچنان‌كه در رسانه‌ها در مورد جنگ ميان دو كشور يا دو ملت به كار مى‌برند. اما زمانى كه يك حزب جهانى، كه تفكر انقلابى فراگير دارد و بين امّت‌ها و مناطق تفاوتى قايل نيست و همه امّت‌ها و افراد بشر را على‌رغم اختلاف نژاد و زبانى‌شان به سوى انديشه و برنامه خود فرامى‌خواند و درهاى خود را به روى هر مشتاقى باز مى‌كند… در اين صورت، جايى براى به‌كارگيرى دو اصطلاح جنگ «دفاعى» و «هجومى» وجود نخواهد داشت.
از سوى ديگر، با صرف‌نظر از اينكه در خارج چنين اصطلاحى رايج و متداول است، چنانچه با دقت به حقيقت جهاد بنگريم آشكار مى‌گردد كه تقسيم جنگ به «هجومى» و «دفاعى» به هيچ وجه قابل انطباق بر جهاد اسلامى نيست; زيرا در حقيقت، جهاد اسلامى، هم هجومى است و هم دفاعى; به اين دليل هجومى است كه اسلام جهاد با كشورهايى را كه بنياد و اساسشان با مبانى اسلام تناقض دارد، نمى‌پذيرد و در صدد است تا چنين كشورهايى را از بن بر كند. اما جنبه دفاعى جهاد بدين لحاظ است كه اسلام به ناچار، بايد مملكتى را تأسيس و پايه‌هايش را مستحكم نمايد تا كار مطابق برنامه و نقشه‌اش امكان‌پذير شود. مخفى نماند كه اسلام بسان يك حزب است ]شخصيت حقوقى[; چون محدود به سرزمين و جغرافياى معيّنى نيست كه از آن دفاع و پشتيبانى كند، بلكه متضمّن يك سلسله مبانى است كه به شدت از آنها حمايت مى‌كند و در دفاع از آنها مصمّم و بى‌پرواست; همچنين به سرزمين حزبى كه مخالف آن است، حمله نمى‌كند، بلكه اصول و مبانى حزب مخالف خود را نقد كرده، به چالش مى‌كشد. مخفى نماند كه منظور حزب اسلامى از اين مبارزه فرهنگى آن نيست كه مخالفان عقيدتى‌اش را وادار به ترك باورشان نمايد و نسبت به پذيرش اصول اسلام، آنها را مجبور كند، بلكه خواهان آن است كه زمام فرمان‌روايى را از معتقدان به اصول و تفكرات باطل بگيرد تا زمينه براى حاكميت حق فراهم شود و ضمن برچيده شدن فتنه و حاكميت طاغوت، حاكميت توحيدى در جهان تحقق يابد …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق حقيقت جهاد و مسئله تجاوز”

علوم سیاسی

تحقیق جمهوري‌ توگو

دانلود تحقیق با موضوع جمهوري‌ توگو،
در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
جمهوري‌ توگو
(TOGO )
الف‌) جغرافياي‌ طبيعي‌ و ويژگيهاي‌ اقليمي‌

جمهوري‌ توگو با 56 هزار و 785 كيلومتر مربع‌ مساحت‌ در غرب‌ آفريقا بين‌
بنين‌ و غنا قرار دارد. حداقل‌ 54 هزار و 385 كيلومتر مربع‌ از خاك‌ اين‌
سرزمين‌ در خشكي‌ و نزديك‌ به‌ 2 هزار و 400 كيلومتر از آن‌ در آب‌ مستقر
است‌.

توگو از سمت‌ غرب‌ به‌ طول‌ 644 كيلومتر با بنين‌، از سمت‌ شمال‌
به‌ طول‌ 126 كيلومتر با بوركينافاسو و از سمت‌ شرق‌ به‌ طول‌ 877 كيلومتر
با غنا مرز مشترك‌ دارد. طول‌ خطوط‌ ساحلي‌ اين‌ جمهوري‌ با خليج‌ بنين‌
به‌ 56 كيلومتر مي‌رسد.

توگو به‌ لحاظ‌ واقع‌ شدن‌ در نزديكي‌ خط‌
استوا آب‌ و هوايي‌ گرم‌ و مرطوب‌ دارد و مناطق‌ نزديك‌ به‌ اقيانوس‌ اطلس‌
از آب‌ و هوايي‌ اقيانوسي‌ برخوردارند. 38 درصد از خاك‌ اين‌ سرزمين‌
قابل‌ كشت‌ و زرع‌، 4 درصد مرتع‌ طبيعي‌ و 17 درصد جنگلي‌ است‌.

از سوي‌ ديگر توگو سرزمين‌ نسبتاً همواري‌ است‌ زيرا بلندترين‌ نقطة‌ آن‌ در قله‌ «آگو » 986 متر ارتفاع‌ دارد.
ب‌) جمعيت‌ و ويژگيهاي‌ فرهنگي‌ و اجتماعي‌

طبق‌ جديدترين‌ برآورد (جولاي‌ سال‌ 2000 ميلادي‌) جمهوري‌ توگو نزديك‌
به‌ 5 ميليون‌ و 18 هزار نفر جمعيت‌ دارد. 46 درصد از ساكنين‌ توگو كه‌
شامل‌ يك‌ ميليون‌ و 161 هزار پسر و يك‌ ميليون‌ و 153 هزار دختر مي‌شوند،
زير 14 سال‌ سن‌ دارند. از سوي‌ ديگر 51 درصد از ساكنين‌ اين‌ جمهوري‌ كه‌
شامل‌ يك‌ ميليون‌ و 254 هزار مرد و يك‌ ميليون‌ و 327 هزار زن‌ مي‌شوند،
بين‌ 15 تا 64 سال‌ سن‌ دارند …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جمهوري‌ توگو”

علوم سیاسی

چرا فلسطینی ها نباید اسرائیل را به رسمیت بشناسند؟

دانلود تحقیق با موضوع چرا فلسطینی ها نباید اسرائیل را به رسمیت بشناسند؟،
در قالب word و در 11 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
مقدمه
چند
روز پیش به دیدار تعدادی از دوستان رفته بودم. طبق معمول همیشه یکی از
موضوعات بحث و گفتگومسائل روز بود. مسئله فلسطین،حمله نیروهای حماس به
مواضع نیروهای وفادار به فتح و نهایتا در دست گرفتن کنترل نوار غزه منجر به
بحثی داغ در باره حماس و موضع آن در قبال اسرائیل گردید. نکته ای اساسی در
این بحث ها برای من جالب شد و مرا به ترجمه این مقاله تشویق نمود. تمامی
دوستان حاضر در جمع علاقه مند به مسائل سیاسی، مطلع و به طور کلی مخالف
سیاست های امپریالیستی آمریکا هستند اما حتی در همین جمع هم تعدادی
نظراتشان را، شاید ناخودآگاهانه، بر اساس آنچه که وسائل ارتباط جمعی تحت
کنترل صهیونیست ها و نئو لیبرال ها تبلیغ می کنند، قرار داده اند. مسئله
فلسطین بسیار پیچیده و اخبار منعکس شده در وسائل ارتباط جمعی بسیار مغرضانه
و یک طرفه می باشد. بطور مثال در برنامه ای در کانال آ.ار.د آلمان(روز
یکشنبه 17 ژوئن) فرار یک خانواده سکولار و غیر مذهبی از نوار غزه به دلیل
ترس از ‘یک حکومت اسلامی’ در منطقه پخش می شود ولی کمتر کانال تلویزیونی
شرایط غیر انسانی که همه روزه به مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی، چه
کرانه غربی و نوار غزه و چه فلسطینیان ساکن اسرائیل،تحمیل شده است را نشان
می دهند …

دانلود فایل

دانلود فایل”چرا فلسطینی ها نباید اسرائیل را به رسمیت بشناسند؟”

علوم سیاسی

تحقیق جنگ ايران و عراق و علل تداوم آن

دانلود تحقیق با موضوع جنگ ايران و عراق و علل تداوم آن،
در قالب word و در 23 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
جنگ ها و انقلاب ها برجسته ترين پديده هاي اجتماعي هستند كه سرنوشت اجتماعي جوامع انساني را دستخوش تغيير مي كنند. جنگ ايران و عراق، حادثه تاريخي بزرگ و سرنوشت سازي بود كه در بستر مجموعه اي از عوامل و زمينه هاي متفاوت شكل گرفت و از تاريخ 31 شهريور سال 1359 با تجاوز عراق آغاز شد ودر تاريخ 29 مرداد سال 1367، پس از پذيرش قطع نامه 598 از سوي جمهوري اسلامي ايران به پايان رسيد.
تحليل علل و زمينه هاي وقوع جنگ عبارتند از :
1. اختلافات تاريخي و رقابت دو كشور ايران و عراق 2. معضلات ژئوپلتيكي عراق كه تاكنون منشأ آغاز دو جنگ شده است. 3. ماهيت رژيم عراق و تضاد آن نظام جمهوري اسلامي ايران 4. وقوع انقلاب اسلامي در ايران و تغيير مناسبات منطقه اي با نگراني از صدور انقلاب 5. تغيير توازن قوا و پيدايش خلأ قدرت در منطقه 6. تنش در مناسبات ايران و آمريكا بر اثر سياست هاي مداخله جويانه آمريكا در ايران و واكنش ايران در تصرف سفارت امريكا 7. فروپاشي قدرت سياسي – نظامي و اقتصادي گذشته در ايران و عدم انسجام دروني براي تصميم گيري و مقابله با بحران ها و تهديدات خارجي.

شكست كودتاي نظامي نوژه، نشان داد كه با وجود باقيمانده عناصر وابسته به رژيم شاه در ساختار جامعه و حمايت آمريكا و غرب و عراق از آنها، امكان براندازي نظام جمهوري اسلامي با تكيه بر نيروهاي مخالف انقلاب وجود ندارد. بر همين اساس، كردزمن معتقد است كه شكست كودتاي نوژه يكي از دلايل تصميم گيري عراق مبني بر آغاز تهاجم آشكار به ايران است …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جنگ ايران و عراق و علل تداوم آن”

علوم سیاسی

تحقیق تاريخچه و دائره المعارف جنگ 8 ساله

دانلود تحقیق با موضوع تاريخچه و دائره المعارف جنگ 8 ساله،
در قالب word و در 31 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
قطع رابطه
ي سياسي ايالات متحده امريکا با جمهوري اسلامي ايران، پس از فراز و نشيب
هاي بسيار در روابط دو کشور، و بعد از گذشت بيش از يک قرن و نيم – از زمان
سلطنت محمدشاه قاجار در سال 1299 هجري قمري تا سقوط حکومت محمدرضا شاه
پهلوي در سال 1357 شمسي که در فروردين 1359 شمسي به وقوع پيوست، در واقع به
ارتباط استعماري امريکا با ايران پايان بخشيد. اصولاً ارتباط ايران با غرب
و آمريکا طي سالهاي طولاني، تحت تأثير علل و عوامل گوناگون قرار گرفته و
نخستين نشانه هاي تحميلي و استثماري آن پس از امضاي پيمان هاي نابرابر
ايران با انگلستان و ساير کشورهاي سرمايه داري اروپا به ظهور رسيده است.

پس
از ناکامي محاصره ي هرات در زمان محمد شاه قاجار، در سال هاي 1837-1838
ميلادي برابر با 1253 و 1254 هجري قمري ضربه ي سختي به حيثيت حکومت ايران
چه در داخل و چه در صحنه ي بين المللي وارد آمد و ايران ناگزير شد که شروط
انگلستان از جمله فراخواندن ارتش ايران از دژهاي خوريان و نقاط ديگر
افغانستان را بپذيرد. با امضاي معاهده ي بازرگاني ننگين ايران و انگليس که
ضمن آن اتباع آن کشور از حقوق کاپيتولاسيون برخوردار شدند، کشورهاي سرمايه
داري ديگر اروپا نيز از فرصت فراهم شده بهره برداري کردند و خود را مشمول
اين امتيازات کردند. بدين ترتيب، در سال 1855 فرانسه و در سال 1857 کشورهاي
بلژيک، دانمارک، هلند، سوئد و نروژ پيمان هاي بازرگاني مشابهي را با ايران
منعقد کردند.

در سال 1856(1) دولت ايالات متحده ي امريکا پيمان
نابرابري را که رسماً «پيمان دوست! و بازرگاني» ناميده مي شد، با ايران
منعقد کرد. به موجب اين پيمان اتباع امريکا، از حقوق برون مرزي برخوردار
شدند. اين نخستين پيمان رسمي ميان ايران و امريکا بود.(2)

پس از تحميل
اين پيمان، امريکاييان کوشش داشتند تا زمينه ي نفوذ استعماري خود را از راه
اعزام ميسيونرهاي مذهبي به ايران پا برجا کنند. بدين ترتيب ميسيونرهاي
مذهبي امريکايي در اروميه مستقر شدند و رفته رفته دامنه ي فعاليت هايشان را
به ديگر نقاط آذربايجان و استانهاي مرکزي ايران گسترش دادند. اين
ميسيونرها امکانات مالي فراواني در اختيار داشتند و زير پوشش فعاليت هاي
مذهبي و ايجاد تأسيسات فرهنگي و پزشکي به تبليغات دامنه داري به سود امريکا
دست زدند و به کسب اطلاعات (جاسوسي) در زمينه هاي گوناگون اقتصادي –
اجتماعي مردم ايران پرداختند.

نفوذ رسمي امريکا در ايران و تأسيس سفارتخانه
امريکايي
ها زماني شروع به توسعه ي نفوذ خود در ايران کردند که انگلستان و روسيه با
انجام توطئه هاي پنهان و آشکار خود و به کارگيري نوکران داخلي سرنوشت تيره
و تاري را براي ملت اين کشور فراهم کرده بودند …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق تاريخچه و دائره المعارف جنگ 8 ساله”

علوم سیاسی

تحقیق جريان هاي سياسي از 1357 تا 1368

دانلود تحقیق با موضوع جريان هاي سياسي از 1357 تا 1368 ،
در قالب word و در 30 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
براي هر
انقلاب سه مرحله را مي توان در نظر گرفت . مرحله شكل گيري يا تكوين ، مرحله
پيروزي يا تخريب و مرحله پس از پيروزي انقلاب كه به آن دوران سازندگي يا
ثبات هم گفته مي شود . انقلاب اسلامي ايران نيز داراي سه مرحله مي باشد .
مرحله شكل گيري انقلاب اسلامي از 1341 تا اول آبان 1356 زمان رحلت حضرت آيت
الله حاج سيد مصطفي خميني ، فرزند بزرگ امام (ره) بود . از آن زمان تا 22
بهمن 1357 مرحله پيروزي انقلاب اسلامي است . مرحله ثبات و سازندگي انقلاب
اسلامي ايران نيز از سال 1357 شروع شده و تا كنون ادامه دارد .

گفتني
است پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، به علت فضاي باز سياسي ايجاد شده ، علاوه
بر احزاب و گروههاي سياسي كه از قبل وجود داشتند ، احزاب و گروههاي جديدي
نيز پا به عرصه وجود گذاشتند . گرچه از سال هاي بعد ، بيشتر آنها به دلايلي
از بين رفتند ، ولي گروههاي جديدي جايگزين آنها شدند كه به مهمترين آنها
اشاره مي كنيم .

نهضت آزادي ايران
الف) چگونگي شكل گيري و بنيانگذاران
جبهه
ملي اول در 25 اسفند 1328 تشكيل شد و در دوران نحست وزيري دكتر مصدق ،
قدرت را در دست داشت ، ولي با كودتاي 28 مرداد 1332 از هم فرو پاشيد . در
ائاخر دهه 13330 برخي از افراد اين گروه ، « نهضت مقاومت ملي » را تشكيل
دادند . اما چون تحرك لازم در آنها وجود نداشت ، جناح مذهبي از آن جدا شده و
در سال 1340 نهضت آزادي در ايران را تشكل دادند .1

بنيانگذاران نهضت
ازادي آيت الله طالقاني، مهندس مهدي بازرگان، دكتر يدالله سحابي بودند . در
اساسنامه نهضت آزادي آمده بود : اولاْ مسلمانيم و دين را از سياست جدا نمي
دانيم ؛ ثانياْ ايراني و ثالثاْ تابع قانون اساسي؛ و رابعاْ مصدقي هستيم
.2

حضور آيت الله طالقاني به عنوان روحاني برجسته و دكتر سحابي و مهندس
بازرگان به عنوان دو غرد مذهبي شناخته شده در دانشگاه تهران سبب شده بود كه
بسياري از جوانان مذهبي دانشگاهي و غير دانشگاهي به سوي اين گروه روي
بياورند . اما فعاليت اين گروه با دستگيري بنيانگذاران آن در سالهاي 1342 و
1343 و سرانجام محاكمه و زنداني شدن انها در سال 1344 متوقف شد .3

ب ) نهضت آزادي ، انقلاب اسلامي و دولت موقت …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جريان هاي سياسي از 1357 تا 1368″

علوم سیاسی

تحقیق حذف كميته ميراث فرهنگي و گردشگري

دانلود تحقیق با موضوع حذف كميته ميراث فرهنگي و گردشگري،
در قالب word و در 7 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
حذف كميته ميراث فرهنگي و گردشگري،حركتي ناهمگون با سياست هاي كلان
طي روزهاي اخير، موضوع ادغام كميته ميراث
فرهنگي و گردشگري در كميته فرهنگ و هنر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، مورد
توجه برخي رسانه هاي كشور قرار گرفته است در اين راستا، شماري از مسئولان و
كارشناسان دو حوزه ميراث فرهنگي و گردشگي و نيز اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس به اظهار
نظر در اين خصوص پرداخته اند.
انحلال كميته مستقلي به نام ميراث فرهنگي، و
گردشگري و تركيب كردن آن با كميته اي ديگر از نظر رويكردهاي داخلي كميسيون فرهنگي
مجلس و نيز به لحاظ بازتاب هاي بيروني آن قابل تامل و بررسي است.
از يك منظر،
اين اقدام كميسيون فرهنگي مجلس را مي توان طبيعي و قابل قبول دانست، چه آن كه،
مديريت و اعضاي يك مجموعه، قاعدتا بايد اختيار آن را داشته باشند كه چارت تشكيلاتي
و سازماني شان را بر اساس نيازها و حتي سليقه هاي خود تنظيم كنند. بر همين اساس،
اين كه اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در ادواري گذشته ضرورت تشكيل كميته اي تحت عنوان
ميراث فرهنگي و گردشگري را احساس كردند و پيگيري هاي خود در اين حوزه را از طريق
چنين كميته اي امكان پذير مي دانستند از همان وجاهت منطقي برخوردار است كه ادغام
اين كميته در كميته فرهنگ و هنر كميسيون فرهنگي در دوره هفتم، پذيرفتني است …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق حذف كميته ميراث فرهنگي و گردشگري”