ریاضیات

تحقیق جمع اعداد

دانلود تحقیق با موضوع جمع اعداد،
در قالب word و در 39 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
آموزش مفهوم تركيبي اعداد 5و4 
اهداف جزئي: 
-آشنا شدن با اعدادي كه حاصل آنها 5 مي شود.
-آشنا شدن با اعدادي كه حاصل آنها 4 مي شود.
-آشنايي با اصل خنثي بر عدد صفر در جمع.
اهداف رفتاري : 
-دانش آموزان در پايان تدريس بتوانند.
-اعدادي را كه حاصل جمع آن 5 مي شود را بنويسيد.
-اعدادي را كه حاصل جمع آن 4 مي شود را بنويسيد.
-براي اعدادي كه حاصل جمع آنها 5 مي شود شكل بكشند.
-براي اعدادي كه حاصل جمع آنها 4 ميشود شكل بكشند.
وسايل مورد نياز: 
تخته ، گچ ، كتاب، تصاوير كتاب، گچ رنگي، كيسه حساب(شامل حبوبات مختلف و مهره هاي رنگارنگ و ..) مداد رنگي – دفتر رياضي.
روش تدريس: 
مجسم – نيمه مجسم – انتزاعي
از بچه ها مي خواهيم كه هميشه در ساعت رياضي كيسه حساب را همراه داشته باشند. در مرحله مجسم مي توان از خود دانش آموزان كمك گرفت مثلاً 5 دانش آموز را پاي تخته آورده و تعداد آنها را از دانش آموزان پرسيد. سپس تركيبات مختلف عدد 5 با تقسيم شدن دانش آموزان در دو سمت كلاس نشان داده مي شود و آنگاه تركيبات مختلف عدد 5 را كه خود دانش آموزان در دو سمت كلاس نشان داده مي شود و آنگاه تركيبات مختلف عدد5 را كه خود دانش آموزان توضيح مي دهند و بيان مي كنند پاي تخته بصورت جمع مي نويسيم. و در اين مرحله از كيسه حساب مثلاً بوسيله حبوبات (لوبيا، نخود) نيز مي توان اين عمل را انجام داد. در ضمن در تركيب دو عدد 0 . 5 جمع عدد صفر با هر عدد ديگري گفته مي شود. كه صفر با هر عددي كه جمع شود بي اثر است و حاصل جمع خودآن عدد مي شود. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جمع اعداد”

ریاضیات

تحقیق مباحثي از احتمالات

دانلود تحقیق با موضوع مباحثي از احتمالات،
در قالب word و در 21  صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
تعريف احتمال
اگر بتوانيم احتمالي به هر يك ازپيشامد هاي ساده موجود در آزمايشي با يك فضاي نمونه گسسته تخصيص دهيم آنگاه مي گوييم كه يك مدل احتمالي براي آزمايش ساخته ايم. تخصيص اين عدد (احتمال) كه معياري براي اندازه گيري ميزان باور ما در رخ دادن يك پيش آمد ساده است، به نحوي انجام مي گيرد كه با مفهوم فراواني نسبي احتمال سازگار باشد. اگر چه فراواني نسبي تعريف بسيار دقيقي از احتمال به دست نمي دهد، ولي هر تعريفي از احتمال كه بخواهد واقعاً به كار گرفته شود بايد با معيار ذهني ما در مورد رفتار فراواني نسبي پيشامد ها هماهنگ و سازگار باشد. 
قبلاً‌ديديم كه فراواني نسبي يكي از راههايي است كه براي تخصيص احتمال به يك پيشامد به كار ميرود و ما اينك آن را به عنوان يك اصل مي پذيريم. بدين صورت كه اگر آزمايشي با فضاي نمونه S داشته باشيم و براي هر پيشامد مانند A در فضاي نمونه تابع مجموعه اي (A )n را به عنوان تعداد دفعاتي به كار گيريم كه پيشامد A در k تكرار آزمايش رخ ميدهد، آنگاه بر اساس مفهوم فراواني نسبي
به عبارت ديگر درصد حدي دفعاتي كه پيشامد A رخ ميدهد برابر با احتمال پيشامد A است. (اينكه چگونه مطمئن باشيم كه نسبت   براي هر دنباله بزرگ از آزمايش ها به سمت عدد ثابتي ميل ميكند يكي از نارسايي هاي تعريف احتمال با استفاده از مفهوم فراواني نسبي است. )
در تجزيه و تحليل مفهوم فراواني نسبي احتمال ديده ميشود كه سه شرط بايد برقرار باشد:
1. فراواني نسبي رخ دادن يك پيشامد بايد بزرگتر از يا مساوي با صفر باشد و فراواني نسبي منفي معنايي ندارد. 
2. فراواني نسبي كل فضاي نمونه آزمايش بايد مساوي يك باشد، زيرا هر يك از نتايج ممكن حاصل از آزمايش نقطه اي در فضاي نمونه است، بنابراين هر بار كه آزمايش انجام شود فضاي نمونه رخ ميدهد.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق مباحثي از احتمالات”

ریاضیات

تحقیق حساب ديفرانسيل و انتگرال

دانلود تحقیق با موضوع حساب ديفرانسيل و انتگرال،
در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
حساب ديفرانسيل و انتگرال تاحدود زيادي عبارت است از مطالعه ميزانهاي تغيير كميات. لازم است كه ببينيم وقتي شناسه x به عددي نزديك مي‌شود،‌ رفتار مقدار f(x) تابع f چگونه است. اين امر ما را به ايده حد مي‌رساند. 
مثال: تابع f را با فرمول 
وقتي اين فرمول معني دارد، تعريف كنيد. لذا f به ازاي هر x كه مخرج x-3 صفر نباشد، يعني   ، تعريف شده است وقتي x به 3 نزديك شود،‌مقدار f(x) چه خواهد شد؟   به 9 و در نتيجه   نزديك مي‌شود. به علاوه x-3 به 0 نزديك مي‌گردد. چون صورت و مخرج هر دو به 0 نزديك مي‌شوند. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق حساب ديفرانسيل و انتگرال”

ریاضیات

تحقیق نظام مديريت مبتني بر عملكرد در اورژانس بیمارستان

دانلود تحقیق با موضوع نظام مديريت مبتني بر عملكرد در اورژانس بیمارستان،
در قالب word و در 27 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
مقدمه : با توجه به تاکيدي که در سالهاي اخير بر مديريت مبتني بر شواهد شده است و يکي از روشهاي نوين مديريتي، مديريت مبتني بر عملکرد است، هدف اين مطالعه برقراري سيستمي اوليه از مديريت مبتني بر عملکرد در بخش اورژانس بيمارستان ضيائيان بود.
روش اجرا : استقرار نظام مديريت مبتني بر علمكرد در اورژانس بيمارستان ضياييان شامل گامها 6 گانه است: 1)  تعيين رسالت و اهداف سازمان، 2)  نظام يكپارچه سنجش عملكرد:
3) پاسخگويي در مقابل عملكرد، 4) جمع¬آوري داده هاي عملكرد، 5) تحليل، بررسي و گزارش¬دهي داده¬ها عملكرد، 6) استفاده از اطلاعات عملكرد در بهبود سازمان. 
نتايج : تاخير در ارائه خدمات نوارقلب، عکسبرداري، آزمايشات و مشاوره تخصصي در ساعات شلوغ اورژانس (20 الي 24) وجود داشت. ميزان رضايت بيماران از ارائه خدمات در ساعات خلوت اورژانس (14 الي 20) کمتر بود. 70% بيماران اظهار بهبودي نمودند و حدود 70% نيز اعلام نمودند که دفعه بعد نيز به بيمارستان مراجعه مي¬نمايند.
نتيجه گيري : در اجراي سيستم مديريت مبتني بر عملکرد در بيمارستانهاي کشور که فاقد زيرساختهاي لازم هستند بايد به نکات بسياري توجه و زمان و انرژي بسياري را در اين زمينه هزينه نمود.
نقش مهم بخش بهداشت و درمان در ارتقا شاخصهاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي کشورها، سازمانهاي درگير در اين امر را بر اين داشته است که با بازنگري اساسي در شيوه¬هاي مديريت سلامت، بيش از پيش در جهت اجراي کارآمدترين روشها در بکارگيري منابع محدود موجود و تامين سلامت آحاد جامعه مصمم گردند. امروزه سازمانهاي بين المللي که در جهت ارتقا سلامت کليه کشورهاي جهان فعاليت ميکنند (همچون سازمان بهداشت جهاني و بانک جهاني) معتقدند آنچه که بيشتر از همه بهداشت کشورهاي در حال توسعه را تهديد ميکند اشکالاتي است که در مديريت منابع وجود دارد تا کمبود بودجه هاي بهداشتي درماني. در اين ميان بايد توجه داشت که مهمترين مولفه¬هاي مديريت منابع سازماني، آنهايي هستند که به نحوي با سرمايه¬هاي انساني مرتبط ميشود. امروزه بخوبي نشان داده شده است كه مهمترين سرمايه و بزرگترين عامل موفقيت در هر سازمان  نيروي انساني با انگيزه، كارآزموده و پرتواني است كه در خدمت دارد. به دلائل مختلف در سازمانهايي كه جنبه خدماتي دارند، از جمله آنهايي كه خدمات بهداشتي و درماني ارائه مي¬دهند، اين سرمايه¬ها  اهميتي مضاعف پبدا مي¬كنند. بعنوان مثال مي¬توان گفت در اينگونه سازمان¬ها بسياري از عوامل جانبي (همچون كيفيت مواد اوليه) وجود ندارند كه در كيفيت محصول نهايي تاثيرگذار باشند و عمده ترين عامل تعيين كننده در اين زمينه كاركرد كاركنان آن است. اين مسانل باعث شده است كه در سالهاي اخير رويكردهاي متفاوت مديريت سازماني و بخصوص مديريت منابع انساني مورد توجه قرار گيريد. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق نظام مديريت مبتني بر عملكرد در اورژانس بیمارستان”

ریاضیات

تحقیق نور يك موج الكترومغناطيسی

دانلود تحقیق با موضوع نور يك موج الكترومغناطيسی،
در قالب word و در 89 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
نور يك موج الكترومغناطيسي است. نوري كه از خورشيد به زمين مي رسد از خلاء نيز عبور مي كند بنابراين نور (و امواج الكترومغناطيسي) براي انتشار نياز به محيط مادي (مثلاً هوا) ندارند. منابع توليد نور چشمه هاي نور هستند. اگر نور از يك روزنه باريك بتابد و جسم كدري را در مقابل آن قرار دهيم فقط سايه كامل خواهيم داشت (نيم سايه نداريم).
چشمه نقطه اي: در شكل مقابل جسم كدري به طول AB را در فاصله P از يك چشمه نقطه اي قرار داده ايم سايه اين جسم در فاصله q از چشمه نقطه اي تشكيل شده است طول اين سايه   مي باشد. از تشابه مثلثي مي توان نوشت:
اگر جسم، گرد باشد   قطر سايه و AB قطر جسم مي باشد. در ضمن اگر مساحت جسم S و مساحت سايه آن   باشد مي‌توان نوشت:
مثال 1: يك مداد 8cm را در فاصله 12cm از چشمه نقطه اي و 24cm از ديوار قرار مي دهيم طول سايه مداد چند سانتي متر است؟ اگر بخواهيم مساحت سايه مداد 4 برابر مساحت مداد باشد، آنرا بايد چند سانتي متر جابجا كنيم؟
چشمه گسترده: هرگاه قطر چشمه نور از حالت نقطه اي بزرگتر باشد (مثلاً لامپ يا خورشيد) آنگاه پرتوهاي نور از محدوده وسيعتري منتشر مي شود و علاوه بر سايه كامل، نيم سايه نيز خواهيم داشت. نيم سايه مرز بين سايه كامل و قسمت كاملاً روشن پرده است در شكل زير قطر چشمه نور (قرص روشن) d و قطر جسم كدر AB است و نيم سايه را با N نمايش مي دهيم. پرتوهايي كه از لبه چشمه به لبه هاي جسم به طور مستقيم ترسيم مي شوند محدوده سايه و پرتوهايي كه به طور ضربدري ترسيم شده اند محدوده نيم سايه را مشخص مي كنند روابط زير از تشابه مثلثي بدست مي آيند.
 مثال 2: يك جسم كدر به طول 10cm در فاصله 8cm از يك چراغ قوه به قطر 5cm قرار دارد پهناي نيم سايه و سايه روي ديواري كه تا چشمه گسترده 24cm فاصله دارد چند سانتي متر است?
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق نور يك موج الكترومغناطيسی”

ریاضیات

تحقیق نوسان

دانلود تحقیق با موضوع نوسان،
در قالب word و در 21 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
تعريف نوسان: يك حركت رفت و برگشتي ساده مي باشد كه در زمانهاي مساوي عيناً تكرار مي شود (مثل شخصي كه تاب بازي مي‌كند). اين حركت حول يك نقطه بنام مركز نوسان صورت مي پذيرد و همواره نيرويي (مثل نيروي فنر) مي خواهد نوسانگر را به مركز نوسان باز گرداند.
در موقعيت 0 وزنه با بيشترين سرعت رو به بالا حركت مي كند و در موقعيت p متوقف مي شود و فنر كاملاً فشرده مي گردد اكنون وزنه بيشترين فاصله تا مركز نوسان را دارد و فنري كه فشرده شده وزنه را رو به پايين هل مي دهد وزنه در موقعيتq داراي بيشترين سرعت رو به پايين است و در اين موقعيت هيچ فاصله اي تا مركز نوسان ندارد. در موقعيت m (مشابه موقعيت p) وزنه داراي بيشترين فاصله تا مركز نوسان است اما متوقف مي باشد و سپس در موقعيت n (مشابه موقعيت 0,q) مجدداً به مركز نوسان باز مي گردد اگر اين موقعيتها را (مانند نوار قلبي) به هم وصل كنيم يك شكل موج سينوسي ساخته مي شود كه چگونگي حركت وزنه را نشان مي دهد.
تعريف بعد: فاصله نوسانگر (وزنه) را در هر لحظه تا مركز نوسان نشان مي دهد مثلاً در موقعيتهاي (n,q,0) بعد صفر است زيرا در مركز نوسان هستيم و در موقعيتهاي (m,p) بيشترين بعد را داريم.
تعريف دامنه: بيشترين فاصله نوسانگر تا مركز نوسان (موقعيتهاي m,p) مي باشد كه به آن بعد بيشينه يا دامنه مي گوييم و آنرا با نماد A نشان مي دهيم ymax=A پس يك دامنه مثبت در بالا و يك دامنه منفي در پايين داريم.
تعيين علامتها: ديديم كه يك شكل موج سينوسي چگونه تشكيل مي شود اين شكل را به چهار ربع فرضي مساوي تقسيم مي كنيم (هر ربع 90 درجه است) و قراردادهاي زير را در نظر مي گيريم.
1- هرگاه نوسانگر بالاي محور تعادل باشد (مثل ربعهاي اول و دوم) بعد مثبت است و اگر زير محور تعادل باشد (مثل ربعهاي سوم و چهارم) بعد منفي است.
2- هرگاه نوسانگر رو به بالا حركت كند سرعتش مثبت است مثل ربهاي اول و چهارم و هرگاه رو به پايين حركت كند سرعتش منفي است مثل ربعهاي دوم و سوم.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق نوسان”

ریاضیات

تحقیق جغرافياي رياضي

دانلود تحقیق با موضوع جغرافياي رياضي ،
در قالب word و در 49 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
درس جغرافياي رياضي يكي در دروس اصلي رشتة جغرافيا مي باشد و موضوع آن نيز بررسي شكل هندسي زمين  و به ويژه حركات آن درفضا مي باشد، مطالعه وضعيت اجرام آسماني ازقبيل سيارات، ستارگان، سحابيها و كهكشانها را نيز در بر مي گيرد. با فراگيري اين دانش مي توان ديد وسيعي نسبت به جهان آفرينش از نظر جغرافيا را به دست آورد.
همبستگي جغرافياي رياضي با دانش نجوم بسيار نزديك و قابل بحث است و در واقع با كمك علم نجوم مي توان دانش جغرافياي را فرا گرفت. اين نكته قابل بررسي است كه هدف از دانش جغرافياي رياضي وارد شدن به جزئيات اجرام سماوي، خواص آنها به ويژه فراگيري نجوم محض نمي باشد، بلكه از تركيب علم جغرافيا و نجوم مي توان حوادث موجود در جهان مثل پديده هاي خسوف و كسوف، جذر و مد و غيره را به راحي توجيه كرد.
امروزه بشر  با بهره جويي از كاوشهاي فضاي و انتفاع از كشفيات علمي بسيار، توانسته است گام كوچكي در پهنة اقيانوس بي كران جهان بردارد تا شايد بتواند به بخش مختصري از مجهولات فراوان خويش و موجودات حيرت انگيز جهان آفرينش نايل شود، به همين منظور درصد برآمد با كمك جغرافيا با آسمانها و مواد آن آشنا و به وسيلة اين آشنايي و علاقه با توجه به اهميت ويژه اي كه براي آن قايل است تا حدي به پيشرفتهاي علمي دست يابد.
هنگامي كه بشر براي اولين بار آسمان بالاي سر خود را مورد نظر قرار داد، ديدرس او فقط به آسمان بالاي سرش محدود مي شد. بعدها، او توانست وسايل علمي خاص را اختراع كند و به كمك آنها قادر به جستجو و مطالعه درفضاي دورتر شود. در زمانهاي اخير اتفاقات جديد و هيجان انگيزي رخ داده است. بشر قادر به مسافرت و جستجو در فضا گشت و به همين علت هم اطلاعات او از جهان اطرافش به ناگهان افزايش يافت. بشر اوليه متوجه شد كه بسياري از اجرام روشن موجود در آسمان، به آهستگي در ميان ستارگان حركت مي‌‌كنند. پس از طي قرون بسيار، او تشخيص داد كه زمين و بعضي از اجرام، در اطراف خورشيد گردش مي كنند. اين اجرام فضايي متحرك، سيارات ناميده شده اند و همة آنها را همراه با خورشيد، منظومة شمسي نامگذاري كرده اند. اگر چه كشف اين سيستم اهميت زيادي داشت، ولي واقعة با اهميت تر در قرن هفدهم ميلادي رخ داد. گاليله دانشمند ايتاليايي تلسكوپي را بنا كرد كه با كمك آن توانست عظمت و شگفتيهاي كيهان را در اطراف سيستم خورشيدي مورد بررسي قرار دهد. او كهكشان راه شيري را مطالعه كرد و با كشف بزرگ خود نشان داد كه اين راه، مركب از ميلياردها ستاره بسيار دور و كمرنگ مي باشد. به كمك تلسكوپهاي بسيار قوي و ساير وسايل علمي ( مانند نورسنج، طيف نگار و..) تاكنون بسياري از اسرار اين كهكشان كشف شده است.
با توجه به موارد فوق مي توان دريافت كه علم نجوم در مسير تحول خود به كشف بسياري از قوانين حاكم بر اجرام سماوي نايل آمده است، ولي بايد گفت كه كار تحقيق و پژوهش در اين باره هرگز پايان پذير نيست، زيرا با پيشرفت تكنولوژي، در هر زمان به اسرار تازه اي از جهان آفرينش دست مي يابيم. به هر صورت، نقش و اهميت نجوم در زندگي بشر انكار ناپذير است و موارد كاربرد آن را ميتوان در جهت يابي، هوانوردي، دريانوردي و مطالعات جغرافيايي، تهيه نقشه هاي مختلف جغرافيايي و نقشه برداري از زمين، پيش بيني جذر و مد، طوفان و توفند، توده هاي هوايي، انواع جبهه ها، اتمسفر و تركيب آن، فرايند هاي انتقال انرژي گرمايي، كيفيت پديده هاي مربوط به تابش، تهية تقويمهاي مختلف و بررسي نيروي گرانش به كمك محاسبات نجومي، نام برد.
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جغرافياي رياضي”

ریاضیات

تحقیق قضیه مورلی

دانلود تحقیق با موضوع قضیه مورلی،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
قضیه مورلی 
قضیه زیر را فرانک مورلی ( 1860 – 1934‌ ) در اوایل این سده کشف کرده و مطمئناً یکی از زیباترین قضایای ریاضی است. 
قضیه 1 
( مورلی ). نقاط تلاقی خطوط مجاور به هر ضلع از خطوطی که هر زاویه مثلث را به سه قسمت مساوی تقسیم می کنند،‌ راسهای یک مثلث متساوی الاضلاع اند. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق قضیه مورلی”

ریاضیات

تحقیق ریاضیات بابلی و مصری

دانلود تحقیق با موضوع ریاضیات بابلی و مصری،
در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
شرق باستان 
ریاضیات اولیه برای توسعه خود نیازمند یک پایه عملی که چنین پایه ای با پیدا شدن اشکال پیشرفته تر بوجود آمد. در امتداد برخی از رودخانه های بزرگ آسیا و آفریقا مانند نیل در آفریقا و دجله و فرات و یانگ سه و گنگ در نواحی مختلف آسیا اشکال جدیدی بوجود آمد.
در امتداد برخی از رودخانه های بزرگ افریقا و آسیا یعنی نیل در افریقا دجله و فرات در آسیای غربی سند و پس از آان گنگ در آسیای جنوبی میانه و هوانگ هو و پس از آن یانگ تسه در آسیای شرقی بود که اشکال جدید که زمینهای واقع در امتداد این رودخانه ها  به نواحی کشاورزی ثروتمندی تبدیل شوند. 
با خشک کردن باتلاق و کنترل سیلاب و آبیاری این امکان وجود داشت که زمین هایی که در امتداد اینها قرار گرفته ا ند تبدیل به یک کشاورزی ثروتمند شوند.
ریاضیات اولیه در نواحی معینی از شرق باستان برای خدمت به کشاورزی و مهندسی بوجود آمده باشد یک تقویم قابل استفاده ایجاد دستگاههای اوزان و مقادیر برای استفاده در برداشت محصول ، انبارکردن و تقسیم غذا و غیره …  در تعیین قدمت اکتشافی دو مشکل وجود داشت:
1) در ماهیت ایستاپی ساخت اچتماعی و انزوای طولانی برخی از نواحی و 2) خبر موادی که کشفیات بر روی آنها ثبت می شد. 
در قدیم بابلیان کشفیات خود را به روی سفالهای بادوام ثبت می کردند و مصریها بر روی سنگ و پاپیروس که از همه بادوام تر بود. در این میان هندی ها و چینی ها یافته های خود را روی خاشاک و برگ درختان ثبت می کردند که ازدوام بسیار پائینی برخوردار بود حال به مطالعه مطالب کشف شده در بابل و مصر می پردازیم.
بابل: 
منابع
باستان شناسانی که در بین النهرین کار می کند از قبل از اواسط قرن نوزدمم تا کنون حدود نیم میلیون لوح سفالی منقوش از زیر خاک در آورده اند. بیشتر از 50 هزار لوح تنها در شهر باستانی نیپور به دست آمده. 
مجموعه های کثیری از این لوح ها در موزه های پاریس ، برلین و لندن و نیز در دانشگاههای ییل کلمبیا و پلسیلوانیا موجودند. اندازه این لوحها متفاوت است و بین آنها لوحهایی به شکل مربع به مساحت چند اینچ و نیز لوحهایی به اندازه یک کتاب معمولی به چشم می خورد. 
گاهی نوشته روی این لوح ها تنها در یک طرف لوح و یا در هر دو طرف آن است. از این نیم میلیون لوح 300 تای آنها صرفاً ریاضی شناسایی شده اند که شامل جداول و سیاهه های از مسائل ریاضی هستند ما دانش خود را از ریاضیات بابلی مدیون همین لوحها هستیم. تا پیش از سال 1800 قبل از میلاد کوشی برای کشف رمز خط میخی نمی شد در این سال عده ای مسافر اروپایی متوجه کتیبه های منقش در عمل 300 پایی در منطقه بیستون در شمال غربی لیوان کنونی کشف کردند. 
معمای کتیبه های سرانجام توسط سرهنری کرسویک رالینسون (1895 – 1810) دیپلمات آشورشناس کشف شد که او کلیدی را که باستان شناس و زبان شناس آلمانی به نام جرج گئورگ فرید ریش ( 1853 – 1775) پیشنهاد کرده بود تکمیل کرد. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق ریاضیات بابلی و مصری”

ریاضیات

تحقیق بازی و ریاضی

دانلود تحقیق با موضوع بازی و ریاضی،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق:
مقدمه 
بازی و ریاضی بسیاری از موضوعات و بخش های جذاب و متنوع علم ریاضی را در بر می گیرد که توسط یک محقق و ریاضیدان آمریکایی به نام مارتین گاردنر به جهانیان عرضه شد. گاردنر با نشان نبوغ و خلاقیتش در به کار گیری ریاضی در بازی و سرگرمی، دیگر دانشمندان و ریاضیدانان را به تهیج واداشت. در این مسیر یعنی به کار گیری ریاضی در جهان امروز داگلاس هافستادر نیز همانند گاردنر سهم بسزایی داشت. در مجموع محبوب ترین و معروف ترین ریاضیدانان که در سال های اخیر کمک شایانی به این امر داشته اند عبارتند از: 
1. جان کاندی 
2. مارتین گاردنر 
3. داگلاس هافستادلر 
همچنین کسانی که با تلاش های بی شائبه خود تحقیقات وسیعی را در نشر و گسترش علم ریاضی در بین عموم جامعه انجام داده اند عبارتند از: 
1. هنری دُدنی 
2. پیت هین 
3. سم لوید 
مقدمه 
تاریخچه ریاضی
انسان اولیه نسبت به اعداد بیگانه بود و شمارش اشیاء اطراف خود را به حسب غریزه یعنی همانطور که مثلاً مرغ خانگی تعداد جوجه‌هایش را می‌داند انجام می‌داد. اما بزودی مجبور شد وسیلة شمارش دقیقتری بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان دست دستگاه شماری پدید آورد که مبنای آن 60 بود. این دستگاه شمار که بسیار پیچیده می‌باشد قدیمی‌ترین دستگاه شماری است که آثاری از آن در کهن‌ترین مدارک موجود یعنی نوشته‌های سومری مشاهده می‌شود.سومریها که تمدنشان مربوط به حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح است در جنوب بین‌النهرین، یعنی ناحیه بین دو رود دجله و فرات ساکن بودند. آنها در حدود 2500 سال قبل از میلاد با امپراطوری سامی، عکاد متحد شدند و امپراطوری و تمدن آشوری را پدید آوردند. در این موقع مصریها نیز در سواحل سفلای رود نیل تمدنی درخشان پدید آورده بودند. طغیان رود نیل هر سال حدود و ثغور زمینهای زراعتی این قوم را محو می‌کرد. احتیاج به تقسیم مجدد این اراضی موجب رهبری آنها به اولین احکام سادة هندسی گردید. همچنین مبادلات تجارتی و تعیین مقدار باج و خراج سالیانه آنها را وادار به توسعه علم حساب نمود این اطلاعات همگی از روی پاپیروسها و الواحی است که در نتیجه حفاریها بدست آمده و به خط هیروگلیفی می‌باشد. قدیمی‌ترین آنها که مربوط به 1800 سال قبل از میلاد است شامل چند رساله دربارة علم حساب و مسائل حساب مقدماتی می‌باشد، از آن جمله رسالة پاپیروس آهس است که درسال 1868 توسط ایسنلر مصرشناس مشهور ترجمه شد. سایر تمدنهای شرقی نظیر چینی و هندی در ترویج دانش نقش مؤثری نداشته‌اند و جز برخی نتایج پراکنده که در زیر فشار مفاهیم ماوراءالطبیعه خرد شده است چیزی از آنان در دست نیست. قریب هزار سال پس از نابودی فرهنگ قدیم مصر و محو تمدن آَشور، یونانیان از روی مقدمات پراکنده و بی‌شکل آنها علمی پدید آوردند که در واقع به عالیترین وجه مرتب و منظم گردیده و عقل و منطق را کاملاً اقناع می‌نمود. 
نخستین دانشمند معروف یونانی طالس ملطلی (639_548ق.م) است که در پیدایش علوم نقش مهمی بعهده داشته و می‌توان ویرا موجد علوم فیزیک ، نجوم و هندسه «تشابه» به او کاملاً بی‌اساس است.در اوایل قرن ششم ق.م. فیثاغورث (572_500 قبل از میلاد) از اهالی ساموس یونان کم‌کم ریاضیات را بر پایه و اساسی قرار داد و به ایجاد مکتب فلسفی خویش همت گماشت. فیثاغورثیان عدد را بخاطر هم‌آهنگی و نظمی که دارد اساس ومبدأ همه چیز می‌پنداشتند و بر این عقیده بودند که تمام مفاهیم را به کمک آن می‌توان بیان نمود. پس از فیثاغورث باید از زنون فیلسوف و ریاضیدان یونانی که در 490ق.م در ایلیا متولد شده است نام ببریم. در اوایل نیمه دوم قرن پنجم بقراط از اهالی کیوس فضاهایی متفرق آن زمان را گردآوری کرد و در حقیقت همین قضایا است که مبانی هندسة جدید ما را تشکیل می‌دهند. در قرن چهارم قبل از میلاد افلاطون در باغ آکادموس در آتن مکتبی ایجاد کرد که نه قرن بعداز او نیز همچنان بر-پا ماند. وی ریاضیات مخصوصاً هندسه را بسیار عزیز می‌داشت، تا جائی که بر سردر مکتب خود این جمله را حک کرده بود: «هرکس هندسه نمی‌داند به اینجا قدم نگذارد». این فیلسوف بزرگ به تکمیل منطق که رکن اساسی ریاضیات است همت گماشت و چندی بعد منجم و ریاضیدان معاصر وی ادوکس با ایجاد تئوری نسبت‌ها نشان داد که کمیات اندازه نگرفتنی که تا آن زمان در مسیر علوم ریاضی گودالی حفر کرده بود هیچ چیز غیر عادی ندارد و می‌توان مانند سایر اعداد قواعد حساب را در مورد آنها بکار برد. در این احوال اسکندر کشورها را یکی پس از دیگری فتح می‌کرد و هرجا را که بر روی آن انگشت می‌نهاد مرکزی از برای پیشرفت تمدن یونانی می‌شد. پس از مرگ این فاتح مقتدر در 323ق.م و تقسیم امپراطوری عظیم او، مصر بدست بطلیموس افتاد و امپراطوری بطالسه را تشکیل داد. بطالسه که اسکندریه را به پایتختی برگزیده بودند تمام دانشمندان را بدانجا پذیرفتند و همین دانشمندان در صدد ایجادکتابخانة بزرگی در این شهر ساحلی برآمدند و به توسعه و تکمیل آن همت گماشتند. اکنون به زمانی رسیده‌ایم که بایستی آنرا عصر طلائی ریاضیات یونان نامید. 
دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق بازی و ریاضی”