فلسفه و منطق

اومانیسم

فهرست مطالب :

تعریف اومانیسم
تاریخچة اومانیسم
اومانیسم در غرب
اومانیسم در سروده های دانته و میلتون
اومانیسم رنسانس
اومانیسم نو
اومانیسم سوم
تأثیر اومانیسم بر دین
فرهنگی زمینی از دیدگاه دین
جوهره اصلی تفکر و فرهنگ معاصر غربی
تفاوت فرهنگ ما با فرهنگ غربی ها
اومانیسم اسلامی در اندیشه شریعتی
شریعتی و ماهیت پویای انسان
انسان ،جمعی از خدا و خاک
مقایسه دیدگاه اومانیسم غربی و اومانیسم شریعتی
کاربرد اندیشه شریعتی در جامعه امروز
اومانیسم ها و پیامبران و اولیای الهی
نظر اسلام درباره تفکر اومانیست
نظریه آگوست کنت و اومانیسم
نگاه انسان به خود در غرب (جامعه جدید) و در قرن وسطی
معنای فلسفی اومانیسم
جریان نقد اومانیسم
انسانگرایی و اومانیسم در مارکسیسم و پراگماتیسم و اگزیستانسیالیسم
اومانیسم در قرن ۱۹-۲۰ و نظریه نیچه
تحلیل انسان به خرد در غرب و فلسفه کانت
دیدگاه سقراط ، افلاطون و ارسطو نسبت به انسان
اساس و اندیشه مارکس و بیگانگی از دیدگاه مارکس
مروری بر زندگی و اندیشه های هگل
هگل و نظریة تجلی روح و کتاب پدیدار شناسی
پدیدار شناسی هوسرل
پدیدار شناسی بر اساس تعریف هگل
نگاهی به نامه هایدگر در باب اومانیسم
نظر هایدگر درباره سرچشمه اومانیسم
نظر هایدگر دربارة نسبیت بین متافیزیک و اومانیسم
تفکر آینده در فلسفه هایدگر
نظریة کارل یونگل
نظریة آلفرد آدلر
نهضت انسان گرا از دید روانشناسان انسان گرای آمریکا
عقاید عمدة راجرز
حدود آزادی و اختیار انسان
ویژگیهای شخصیت سالم
انگیزش و سلسله مراتب نیازها
هدف از فکر کردن
برداشت فروید از ماهیت انسان
بیگانگی و توهم از دیدگاه فروید
ضمیر ناخود آگاه و فروید
احساسات ناخود آگاه
پیش درآمدی بر خود شیفتگی
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی

قسمتی از متن :

اومانیسم واژه ای است که در طول تاریخ ، معانی گوناگونی به
خود دیده است . تاریخ پیچیدة آن در دنیای غرب دامنة معانی و تعاریفش را
گسترده کرده است . با وجود این ، می بایست ضمن تأکید بر تکثر ، پیچیدگی و
سیال بودن معانی اومانیسم ،تعریف امروزی آن را ارائه نماییم . ریشة این
واژه humble (humilis) از واژه لاتین “humus” به معنای خاک یا زمین است .
از این رو “homo” به معنای هستی زمینی و “humanus” به معنای خاکی یا انسان
است .  این واژه در آغاز در مقابل سایر موجودات خاکی یعنی حیوانات و گیاهان
و همچنین مرتبة دیگری از مخلوقات یعنی ساکنان آسمان یا خدایان (divihnus ,
deusldivus) به کار می ر فت . در اواخر دوران باستان و قرون وسطای غرب ،
محققان و روحانیان میان “divinitas” به معنی حوزه هایی از معرفت و فعالیت
که از کتاب مقدس نشأت می گرفت و  اومانیتاس (humanitas) یعنی حوزه هایی که
به قضایی عملی زندگی دنیوی مربوط می شد ، فرق گذاشتند .از آنجا که این حوزة
دوم بخش اعظم مواد خام خود را از نوشته های رومی و به طور فراینده یونان
باستان می گرفت ، مترجمان و آموزگاران این آثار که معمولاً ایتالیایی بودند
خود را “umanisti” یا «اومانیست ها » نامیدند .  بر این اساس “humanity”
به آن حوزه از معارف درسی اطلاق می شد که صنایع بیان ، منطق ، ریاضیات و
مطالعة آثار نویسندگان یونانی و رومی را در بر می گرفت و«اومانیست » فردی
بود که این مموضوعات را ترجمه یا تدریس نموده و یا امکانات تدریس آنها را
فراهم می کرد .

دانلود فایل

دانلود فایل”اومانیسم”

فلسفه و منطق

پاورپوینت تاریخ فلسفه اسلامی 1

دانلود پاورپوینت با موضوع تاریخ فلسفه اسلامی 1،
در قالب ppt و در 126 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

بخش اول: طبقه پنجم
1- ابو سليمان، محمد بن طاهر بن بهرام سجستانى، معروف به ابو سليمان منطقى (380)
2- ابو‌الحسن عامرى نيشابورى (381)

بخش دوم: طبقه ششم (طبقه نوابغ)
1ـ ابوعلی احمدبن محمدبن یعقوب مسکویه رازی (420)
2ـ ابوریحان محمدبن احمد بیرونی خوارزمی (362-442)
3ـ ابوعلی حسین بن عبدالله، ابن سینا (370-428)
4ـ ابوالفرج بن الطیب (؟435)
5ـ ابوالفرج بن هندو
6ـ ابوعلی حسن بن الحسن (یا الحسین) بن الهیثم بصری (354-430)

بخش سوم: طبقه هفتم
1ـ ابوعبدالله فقیه معصومی (شاگرد ابن سینا) (و؟ 450)
2ـ ابوالحسن بهمنیار بن مرزبان (و و و ) (و 458)
3ـ ابوعبید عبدالواحد جوزجانی (شاگرد ابن سینا)
4ـ ابومنصور حسین بن طاهر بن زیلة اصفهانی (شاگردان ابن سینا) (و 450)
5ـ علی بن رضوان مصری (و 453)
6ـ ابوالحسن مختاربن حسن بن موبدان نصرانی (ابن بطلدن) (د 444)
7ـ ابوالحسن انباری

بخش چهارم: طبقه نهم
1ـ شرف الدین محمد ایلاقی (د 536)
2ـ ابوالبرکات هبه الله بن علی بغدادی (د 539)
3ـ محمدبن ابی طاهر طبسی مروزی
4ـ ابوبکر محمدبن یحیی بن الصائغ اندلسی (ابن باجه) (د 523)
5ـ ابوالحکم مغربی اندلسی (د 549)

بخش پنجم: طبقه دهم
1. صدر الدین ابو على محمد بن على بن الحارثان السرخسى. سال 545
2. ابو بکر محمد بن عبد الملک بن طفیل اندلسى. سال 581
3. قاضى ابو الولید محمد بن احمد بن محمد بن رشد اندلسى. سال 595
4. مجد الدین جیلى.
 5. قاضى زین الدین عمر بن سهلان ساوجى، معروف به ابن سهلان.
6. ابو‌الفتوح، نجم الدین احمد بن محمد السرى، معروف به ابن الصلاح.
7. محمد بن عبد السلام انصارى ماردى(ماردینى). سال 594

بخش ششم: طبقه یازدهم
1. فخر الدین محمد بن عمرو بن الحسین الرازى، معروف به امام فخر رازى. سال 534 -‏606
2. شیخ شهاب الدین یحیى بن حبش بن میرک سهروردى زنجانى، معروف به شیخ اشراق.
3. افضل الدین مرقى کاشانى، معروف به بابا افضل.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت تاریخ فلسفه اسلامی 1″

فلسفه و منطق

تعليم و تربيت از ديدگاه توماس آكويناس

فهرست مطالب :

زندگینامه توماس آکویناس

آرمانهای آکویناس

ارزشیابی

آفرینش و تحول

بخش ا . مابعدالطبیعه زیبایی در آراء آگوستین قدیس

بخش۲٫ مابعدالطبیعه زیبایی در آراء آکوئیناس قدیس

تاریخچه برهان وجوب و امکان

سابقه‌ دو گونه‌ عقل‌

توماس آکویناس و قیمت عادلانه

سابقه پیدایش مکاتب از دوران باستان تا قبل از مکتب کلاسیک

عقل و نفس در فلسفة ابن سینا و توماس آکویناس

 

قسمتی از متن :

توماس آکویناس که نام صحیحش توماس آکوئینی است، اواخر سال ۱۲۲۴  یا
اوایل سال  ۱۲۲۵میلادی در قلعه روکاسکا در منطقه اکینیو در نزدیکی شهر
ناپل، درخانواده ای اشرافی به دنیا آمد. پدرش فئودال منطقه اکینو بود و
توماس راکه کوچکترین فرزندش بود، در پنج سالگی به دیر فرستاد، به امید آنکه
روزیرئیس آن دیر شود. توماس در آن دیر که ”مونته کاسینو“ نام داشت، به
عنوانطلبه به تحصیل پرداخت تا در آینده راهب گردد. در سال ۱۲۳۹ میلادی برای
ادامه تحصیلات به دانشگاه ناپل رفت و در آنجا فنون یا هنرهای هفتگانه
رافرا گرفت. در سال ۱۳۳۴ میلادی به فرقه رهبانی- دومینیکی پیوست. این عمل
اوبا مخالفت شدید خانواده اش مواجه شد. برادرانش برای جلوگیری از پیوستن
اوبه این فرقه حتی یکسال او را زندانی کردند، ولی توماس از عقیده اش
برنگشتو پس از آزادی، به این فرقه ملحق شد. دومینیکیان او را به پاریس
فرستادند. توماس، در دانشگاه این شهر نزد آلبرت کبیر به تحصیل پرداخت و
همراه او درسال ۱۲۴۸ میلادی به دانشگاه تازه تاسیس شده کلن رفت.

دانلود فایل

دانلود فایل”تعليم و تربيت از ديدگاه توماس آكويناس”

فلسفه و منطق

ترجمه مقاله ای در خصوص کانت به همراه اصل مقاله

  • ترجمه مقاله ای در خصوص کانت به
    همراه اصل مقاله

    مقاله ترجمه شده با عنوان کانت به
    همراه اصل مقاله

     

    عنوان انگلیسی مقاله:

    Kant

     

     

    عنوان فارسی مقاله: 

    کانت

     

     

    دسته بندی: فلسفه

    فرمت فایل ترجمه شده: 
    Word (قابل
    ویرایش)

    تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 3

     

     

    ترجمه سلیس و روان مقاله آماده خرید می باشد.

     

     

    خلاصه مقاله:

     

    Kant had believed that the idea of
    freedom in field of life and the range of thoughts is a guide idea. However,
    the idea cannot be recognized through ‘empirical’ point
    of view but only through ‘practical’ aspect. The ‘regulative’ idea has remained
    for the pure theoretical reason of the freedom’s concept: “practical means anything
    which can be achieved through freedom. But if the conditions of exercising
    freedom are the empirical wisdom will not have any functions except regulative
    function.

     

     

    ترجمه خلاصه مقاله:

    برای کانت، ايدة آزادی، در زمينة زندگی و گسترة تفکر، ايده‌ای راهنما محسوب
    مي‌شود. اما اين ايده نه از نظر تجربي كه صرفا از منظر عملی قابل شناخت است. برای
    خرد نظری ايدة آزادی، ايده‌ای «تنظيمی» باقی می‌ماند: عملی، هر آن چيزی است که از
    طريق آزادی ممکن باشد. اما اگر شرايط اعمال اختيار آزاد ما تجربی باشد، در اين حال
    خرد هيچ کاربردی جز کاربرد تنظيمی ندارد.

     

  • Normal 0 false false false EN-US
  • دانلود فایل

    دانلود فایل”ترجمه مقاله ای در خصوص کانت به همراه اصل مقاله”

  • فلسفه و منطق

    تحقيق اقسام علوم اسلامي و معرفي هر يك از آنها

    علم منطق:
    يکي از علومي که از جهان خارج دارد حوزه فرهنگ اسلامي
    شد و پذير ش عمومي يافت و حتي به عنوان مقدمه اي بر علوم ديني جزء علوم
    ديني قرار گرفت علم منطق است.
    علم منطق از متون يوناني ترجمه شد، واضح و
    مدون اين علم از سلطاطاليس يوناني است. اين علم در ميان مسلمين نفوذ و
    گسترش فوق العاده يافت اضافاتي بر آن شد و بر سر حدکمال رسيد.
    بزرگترين منطق هاي ارسطويي که در ميان مسلمين تدوين شد منطق الشفاي بوعلي سينا است.
    منطق
    الشفا چندين برابر منطق خود ارسطو است . متن يوناني، ترجمه عربي و هم
    ترجمه ديگر منطق ارسطو به زبانهاي ديگر اکنون در دست است . منطق ارسطو را
    ضين بن اسحاق ترجمه کرد و اکنون عين ترجمه موجود است.

    فهرست مطالب:
    علم منطق    
    تعريف منطق     
    فايده منطق     
    خطاي ذهن    
    موضوع منطق    
    تصوير و تصديق    
    علم و ادراک    
    ضروري و نظري     
    کلي و جزئي    
    نصب اربعه      
    کليات خمس     
     روابط فلسفه وعرفان    
    نظريه «خلق جديد» عرفا    
    فلسفه اسلامي پيش از  ملاصدرا    
    فلسفه  نقادي    
    فلسفه و کلام در دوران اسلامي    
    عقل در دين و فلسفه    
    نسبت علم و فلسفه جديد با اسلام    
    دين با علم و فلسفه جديد نمي تواند جمع شود    
    منابع    

    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقيق اقسام علوم اسلامي و معرفي هر يك از آنها”

    فلسفه و منطق

    پاورپوینت ناتورالیسم

  • Normal 0 false false false EN-US
  • دانلود پاورپوینت در مورد ناتورالیسم،
    در قالب ppt و در 17 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

    مقدمه
    پيدايش و زوال
    آثار برتر اين مكتب
    مشخصات آثار ناتوراليستي


    دانلود فایل

    دانلود فایل”پاورپوینت ناتورالیسم”

  • فلسفه و منطق

    پاورپوینت خلاصه کتاب تاریخ فلسفه اسلامی 1 دکتر سیدمحمدکاظم علوی

    دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب تاریخ فلسفه اسلامی 1 دکتر سیدمحمدکاظم علوی،
    در قالب ppt و در 115 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

    خط سیر کلی فلسفه اسلامی
    فلسفه اسلامی
    اصالت فلسفه اسلامی
    اسلامی بودن فلسفه اسلامی
    فلسفه عربی یا اسلامی
    مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی
    ماهیت فلسفه اسلامی:
    نظریه اهل تفکیک
    نظریه علامه طباطبایی
    نظریه شهید مطهری
    اهل تفکیک
    علامه طباطبایی
    منابع تحقیق در تاریخ فلسفه اسلامی
    منابع 1
    منابع 2
    منابع 3
    روش تاریخ نگاری فلسفه
    روش‌ هاي مختلف تاريخ نگاري در فلسفه دکتر خسروپناه:
    1) مدل فيلسوف‌ محور
    2)  مدل مكتب‌ محور
    3) مدل روش‌ و رويكردمحور
    4) مدل مسأله‌ و موضوع محور
    5) مدل دوره‌ محور
    دوره ها از نظر هانری کربن
    دوره ها از نظر شهید مطهری
    طبقات فلاسفه
    دوره ها از نظر دکتر خسرو پناه
    حکمت و حکیم
    معنا و مفهوم فلسفه در اسلام
    قرآن و حدیث به عنوان سرچشمه و منبع الهام فلسفه اسلامی دکتر نصر
    جریان های فکری در اسلام
    معتزله
    اشاعره
    تاریخ فلسفه اسلامی پیشینه در یونان و …
    سقراط (460 یا 469-399ق م)
    افلاطون (427-347 ق.م)
    ارسطو (384-322ق.م)
    چرخش فلسفه از یونان به حوزه اسکندرانی و سریانی
    افلوطین (205-270م)
    اقانیم ثلاثه
    نظریه صدور (فیض)
    اثو لوجیا فلوطین 
    ردپاهای عرفانی در فلسفه افلوطین
    تاریخ فلسفه اسلامی نهضت ترجمه
    نهضت ترجمه
    مرحله اول از یونانی به سریانی
    مرحله دوم از سریانی به عربی
    تاثیر فلسفه یونان در دوره اول کلام معتزلی
    تاثیر فلسفه یونان در دوره اول کلام معتزلی
    کندی (185-252) ابویوسف یعقوب بن اسحق
    کندی (185-252) ابویوسف یعقوب بن اسحق
    آثار کندی:
    فی الفلسفه الاولی (دربارة فلسفه اولی)
    فی حدود الاشیاء و رسوم ها (درباره تعریف و توصیف اشیاء)
    رساله درباره وحدت خداوند و تناهی ابعاد عالم
    رساله در ماهیت عقل
    طبقه دوم
    طبقة سوم:
    ابوبكر محمد بن زكرياى رازى
    فارابی (258-339) (870-950)
    منطق
    فلسفه فارابی
    اختلافات افلاطون و ارسطو و جمع فارابی بین آن ها 1و 2
    مبانی فلسفی فارابی:
    1ـ نظریه عقول ده گانه برای حل مسأله ربط کثیر به واحد براساس نظریهٔ فیض Emanation
    2ـ نظریه عقل انسانی
    3ـ نظریه نبوت
    نظریه عقول دهگانه
    نظریه عقل انسانی
    نظریه نبوت
    موسی ملایری، تبیین وحی از فارابی تا ملاصدرا
    فلسفه سیاسی:
    تنها فیلسوف سیاسی
    طرح تمدن اسلامی
    پرداختن به سیاست و اجتماع
    مدینه فاضله
    طبقه‌ بندی علوم
    تفسیر قرآن
    علم النفس
    تقسیم قوای نفس
    گرایش عرفانی
    اخوان الصفا و خلان الوفا (ح 373)

    دانلود فایل

    دانلود فایل”پاورپوینت خلاصه کتاب تاریخ فلسفه اسلامی 1 دکتر سیدمحمدکاظم علوی”

    فلسفه و منطق

    تحقيق نگاهی گذرا به رويکردهای فلسفی انديشه ورزان معاصر

    تأملی کوتاه درباره فلسفه وجودی
    عمدتاً فلسفه معاصرغربی را به دوجريان
    کلان تحليلی ـ تجربی واروپايی ـ قاره ای تقسيم می کنند . شايد به گزاف
    نگفته باشيم که بعد از مارکسيسم اگزسيتانياليزم بيشترين تأثيررا درغرب
    داشته است . بنيان گذاراين مکتب سورن گرکگورعارف بزرگ دانمارکی است که برای
    اولين بارخودرا به عنوان فيلسوف وجودی معرفی کرد ! اگرچه اگزسيتانياليزم
    به عنوان يک مفهوم ونگرش بيشتروجود داشت .
    متفکران اين مکتب اصالت را
    به وجود می دهند نه به آن معنايی که درفلسفه اسلامی تعبيرمی شوددرفلسفه
    اسلامی برخی فيلسوفان بين ماهيت ووجود اصالت را با وجود می دهند اما دراين
    جا اصلاً بحث برسراين دو ـ ماهيت ووجود ـ نيست بلکه انسان موجود بی ماهيت
    قلمداد می شود که پرتاب شدگی از ويژگيهای اساسی او محسوب می گردد اين انسان
    يا به تعبيرهايدگراز اين درجستجوی ماهيت خود به سوی آينده می رود واصلاً
    درصدد طرح ريزی برای آينده است وتلاش می کند ازاين راه حرکت به سوی آينده
    وساختن ماهيت خويش ـ ماهيت خودرا بسازد که البته اين به سادگی ميسرنيست
    بلکه همراه با يک اضطراب وجودی است .
    اگزسيتانيالزيم برخلاف مکاتب ديگر
    يک نظام فلسفی مدرن يا فلسفه سيستماتيک نيست ! اتخاذ موضع مشترک برخی از
    فيلسوفان چون کرکگور، نيچه ، هايدگر، ياسپوس ، سارترومارسل ، درحوزه معرفتی
    باعث گرديده تا آنها را دراين جريان فکری قراربگيرند وگرنه هايدگرهستی
    شناس بود وخودرا از سارترجدا می داشت وسارترنيز زمانی اعلام کردکه بايد
    پذيرفت که ايدئولوژی برترقرن 20 مارکسيسم هست والبته تلاش زيادی درآشتی
    دادن مارکسيسم واگزستيانياليزم از خود نشان داد با اين که يکی از عوامل شکل
    گيری اين مکتب نقد شديد کرکگوربراصالت جمع وتاريخی نگری مارکس وهگل
    بودودراواخرعمرهم اعلام کرد يک آنارشيست است !!!
    نيچه راهم بيشتربه عنوان پيام آورمرگ باورونهيليزم می شناسد وياسپرس نيز از اين که اورافيلسوف مکتبی بخوانند فاصله می گرفت .
    علاوه
    برمتفکران که نام آنها ذکرگرديدمی توان ازداستايوسکی ، سيمون
    دوبوآروکامونيز به عنوان کسانی يادکردکه تفکراگزيستانس را درقالب رمان يا
    داستان بسط می دادند فلسفه وجودی درمقايسه باسايرمکتب های فلسفی معاصراز
    تعالی بيشتری برخورداراست وبه قول شريعتی بهترين است ! اين فلسفه دررابطه
    با تعليم وتربيت وروان شناسی نيز آراعميق وقابل تأملی داردکه البته با مرگ
    سارترـ که معروف به غول اين مکتب درفرانسه بود وخوداز طريق ترجمه هانری
    کربن با هايدگرواگزيستانياليزم آشنا شده ، اين مکتب روبه افول رفت علاوه
    بربی ماهيتی انسان که همراه با اضطراب می باشد واين ناشی از پرتاب اووحرکتش
    به سوی آينده است ازويژگيهای ديگرانسان که دراين مکتب برآن اشاره شده است
    می توان به آزادی ، اصالت خود ، اختيارو… اشاره کرد .
    چنانچه کرکگوربه
    نقدشديد مارکس وهگل می پردازدوايده آنان مبنی براين که هويت انسان
    درپيوستن با جمع ساخته می شود وپس اصالت با جمع است را شديداً مورد حمله
    قرارمی دهد وحتی آنان را دروغگوخطاب می کند ازمنظرمتفکران وجودی اين مفاهيم
    باعث رشد معنوی انسان می شود . چنانچه سارترآدمی را درآزادی تعريف می کند
    وهايدگرمعتقداست هرانسانی خود سرنوشت خويش را به گونه ای که می خواهدرقم می
    زند با اين وجودمتفکران فوق عليرغم داشتن مواضع مشترک گاه باتضادهای فکری
    هم مواجه هستند ، چنانچه خودسارتربراين اساس متفکران را به دوگروه
    خداباوروملحدتقسيم می کند .

    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقيق نگاهی گذرا به رويکردهای فلسفی انديشه ورزان معاصر”

    فلسفه و منطق

    تحقیق محاسبه عرفان

    دانلود تحقیق در مورد محاسبه عرفان،
    در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.




    بخشی از متن تحقیق:
    عارف کیست؟
    شیخ بها در کشکول می گوید: عارف کسی است که خدای تعالی او را شاهد صفات و اسماء و افعال خویش فرماید، پس معرفت حالتی است که از شهود پدید آید.

    ارکان اربعه عرفان:
    سالکین عزیز بدانند که عرفا و اساتید اخلاق برای سلوک الی الله شرایطی و برای سالک وظلیفی مقرر کرده اند. اگر سالک نتواند کسی یا فردی را به استادی خود انتخاب کند که می گویند:

    قطع اين مرحله بی همرهی خضر مکن
                                                 ظلمات است بترس از خطر گمراهی


    همانطور که می دانید باید دست در دامان رهبری آگاه داشته باشید تا رحمان را از شیطان جدا و سوا نماید. اما اگر نتوانید رهبری آگاه پیدا نمایید می توانید از مکتوبات این حقیر به عنوان چراغ راهی برای سالکین الی الله  استفاده نمایید.

    بنده پير خراباتم  که لطفش دائم است
                                   ور نه لطف شيخ و زاهد گاه است و گاه نيست


    و اما ارکان سلوک:
    1) مشارطه
    شرط کردن با اعضاء و جوارح و نفس خود که امروز نمی توانید مرابه گناه وادار کنید.
    ای دست من با تو شرط می کنم که نگذارم امروز گناه کنی و الی آخر.

    2) مراقبه
    یعنی مواظبت کردن و نگهبان شدن فکر و قلب از ارتکاب به گناه که در اعضاء و جوارح اثر می کند (یا مراعات نمودن حضور دوست) سالک باید توجه داشته باشد که در  تمام طول روز و شب حالت مراقبه را از دست ندهد و مراعات رقیب خود (نفس) را بنماید. که اگر ساعتی از نفس غافل شدید سرمایه خود را ضایع کرده اید و اگر حال مراقبه ادامه یابد، امید زیادی است که درهای ملکوت به روی سالک گشوده گردد…
    دانلود فایل

    دانلود فایل”تحقیق محاسبه عرفان”

    فلسفه و منطق

    باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی

    دانلود تحقیق با موضوع باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی،
    در قالب doc و در 128 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

    فصل اول: کلیات
    بیان مسأله انگیزه انتخاب موضوع
    قلمرو تحقیق
    روش تحقیق
    پیشینه تحقیق

    فصل دوم: فطرت
    بخش اول: معانی فطرت
    فطرت در لغت
    فطرت، طبیعت، غریزه
    طبیعت
    غریزه
    فطرت
    تفاوت ها
    فطرت در اصطلاح فلسفه و منطق
    نتیجه گیری
    مفهوم فطرت در قرآن
    مفهوم فطرت در روایات
    مفهوم فطرت در فلسفه اسلامی
    ملاک، تعریف و تقسیم امور فطری
    تشخیص امورفطری از امور غیر فطری
    تعریف و ویژگی های امور فطری
    تعریف امور فطری
    ویژگی های امور فطری
    اثبات فطریات در انسان
    تقسیم امور فطری
    بینش های فطری
    گرایش های فطری
    عوامل و موانع شکوفایی فطرت
    عوامل شکوفایی فطرت
    آموزه های الهی بوسیله انبیاء
    تزکیه نفس و ریاضت و تقوا
    موانع شکوفایی فطرت
    غفلت
    وسوسه های شیطانی
    عقل متعارف
    دنیاگرایی
    خطا در تطبیق
    تاریخچه
    فطرت و ادیان
    فطرت در میان فلاسفه قبل و بعد یونان باستان
    فطرت در کلام سقراط و افلاطون
    نظریه افلاطون
    تفاوت فطرت ونظریه استذکاری افلاطون
    افلاطون و معرفت فطری
    مفهوم، نظریه و برهان فطرت از نظر فلاسفه و متکلمین اسلامی
    مفهوم و اصطلاح فطرت از نظر ابن سینا
    مفهوم فطرت مذهبی از نظر صدرالمتألهین
    مفهوم فطرت درنظر فیلسوف اسلامی ملاهادی سبزواری
    مفهوم فطرت از نظر علّامه طباطبایی
    مفهوم و برهان فطرت از نظر حکیم شاه آبادی
    فطرت مذهبی و برهان فطرت از نظر امام خمینی
    مفهوم، نظریه و برهان فطرت از نظر شهید مطهری
    مفهوم و برهان فطرت دربیان فیلسوف معاصر جوادی آملی
    برهان فطرت در نظر استاد مصباح یزدی
    مفهوم فطرت مذهبی درنظر حکیم فیض کاشانی

    فصل سوم: معنی و مفهوم باور و مصادیق باورهای فطری
    معنی و مفهوم باور، راه های رسیدن به آن و توجیه باور
    باور در لغت
    مفهوم باور
    راه های رسیدن به باور
    توجیه باور
    باورهای دینی و نظریه فطرت در دیدگاه اسلام
    معرفت شناسی دینی
    تبیین باورهای دینی
    پایه بودن باورهای دینی و منشاء آن ها
    نظریه فطرت در دیدگاه اسلام
    باورهای فطری از نظر منطق دانان مسلمان
    نتیجه گیری
    مصادیق باورهای فطری
    تشخیص احکام و باورهای فطری
    اشاره اجمالی به احکام فطریات
    فطری بودن اصل وجود مبدا متعال
    فطری بودن اصل وجود معاد و رستاخیز
    فطری بودن اصل نبوّت و رُسل

    فصل چهارم: باورهای فطری
    بررسی معنا و مفهوم، نظرات و ادلّه فلاسفه و حکمای اسلامی در اثبات خداشناسی فطری
    اهمیت و انگیزه خداشناسی فطری
    فطرت خداشناسی ومعانی و اصطلاحات آن
    فطرت و خداجویی
    فطرت و خداشناسی
    فطرت و خداپرستی
    تاریخچه بحث فطرت خداشناسی
    سخنان دانشمندان، فلاسفه و متکلمان غربی درباره گرایش به خدا
    گرایش فطری به خدا از نظر دانشمندان و فلاسفه اسلامی
    گرایش فطری به خدا درکلام وحی
    دیدگاه های مختلف درباره مفهوم خداشناسی فطری
    دیدگاه متکلمان و فلاسفه مسلمان
    دیدگاه عرفا درباره مفهوم خداشناسی فطری
    نتیجه بحث
    توحید فطری
    خداشناسی و توحید
    نقش فطرت در توحید وخداشناسی
    معرفت فطری
    امکان شناخت خدا و خداشناسی فطری
    نظر حکمای اسلامی
    دیدگاه قرآن راجع به شناخت خدا
    دلایل خداشناسی از نظر تعداد
    دسته بندی دلایل اثبات وجود خدا
    بررسی ادله اثبات خدا از طریق امور فطری
    اثبات خدا از راه شوق و عشق فطری به وجود مطلق
    اثبات خدا از طریق امید فطری به او درحوادث خطرناک
    اثبات فطری بودن شناخت خدا از راه عمومیت اعتقاد به خدا در همه ملت ها
    اثبات خدا از طریق مکاشافات وتجربه های دینی
    نتیجه گیری بحث
    باور فطری معاد
    معنا و مفهوم و آثاراعتقاد به معاد درحیات انسان
    معنای لغوی و اصطلاحی معاد
    واژه معاد در قرآن و روایات
    معنای عام و خاص معاد
    ارتباط معاد شناسی و انسان شناسی
    نقش معادباوری درحیات انسان
    هدف از معادشناسی
    آثار اعتقاد به معاد
    جایگاه فطری معاد
    جایگاه معاد
    ریشه های معاد در اعماق فطرت
    معاد در تجلیگاه فطرت
    بررسی براهین و ادلّه اثبات باور فطری معاد
    دلایل امکان باور فطری معاد
    دلائل وقوع باور فطری معاد
    بیان اقوالی از فلاسفه و متکلمین اسلامی در اثبات باور فطری معاد
    نتیجه گیری
    باور فطری نبوّت
    معانی نبوّت
    معنای لغوی نبوّت
    حقیقت نبوّت
    نبوّت از نظر قرآن و روایات
    انواع نبوّت از نظر فلاسفه وحکما اسلامی
    نبوّت و فطرت
    نبوّت مکمّل فطرت
    هماهنگی فطرت و شریعت
    فطرت رمز جامعیت و جاودانگی شریعت
    فلسفه بعثت نبوّت
    نمایاندن راه رستگاری
    غفلت زدایی و بیدارگری
    پشتیبانی از فضائل اخلاقی
    برقراری عدالت اجتماعی
    لزوم نبوّت از نظر رهبری فطری
    نیاز امور فطری به رهبری
    لزوم نبوّت از نظر وضع قوانین
    لزوم نبوّت فطری از نظر تعلیم و تربیّت
    نظرات فلاسفه ومتکلمین اسلامی در اثبات باور فطری نبوت
    ابو علی سینا
    سهروردی
    ملاصدرا
    دیدگاه متکلمان اسلامی
    نتیجه بحث
    فهرست آیات
    منابع و مآخذ


    قسمتی از متن تحقیق:
    سپاس فراوان آفریدگاری را سزاست که جهان هستی را همسان و هماهنگ با احتیاجات و نیازهای بشر سامان داده و با تدبیر حکیمانه خود، آن را پرورده است.
    تحیّات و درود بیکران بروالاترین معلّم و مربّی انسان یعنی پیامبر اکرم «ص» که با مدد وحی الهی و کتاب آسمانی، بشریت را به صراط مستقیم و رهنمودهای درخشان فرهنگ و تمدن آشنا ساخته است، و هم چنین برامامان و پیشوایان راه حق که همواره اهتمام و عنایات خودر ا به جامعه بشری ارزانی داشته اند.
    انسان از سپیده دم تاریخ، پیش از آن که بداند چگونه برای خود خانه بسازد و یا خوراک و پوشاک فراهم آورد، دارای یک سری اعتقادات و باورهای فطری بوده است که مهم ترین آن ها، نیاز بشر به دین در هر عصر وز مانی است. یکی از نکاتی که قرآن در این مورد بدان اشاره کرده است، آیه : «فَاَقِم وَجهَکَ للّدین حنیفاً فطره الله التّی فطرالناسَ علیها لاتبدیلَ لِخلقِ الله ذلکَ الدّین القیّمُ ولکن اکثرَ الناس لایعلمون» است که خداوند در این آیه یادآوری می کند: دین، هماهنگ با فطرت و طبیعت انسانی است و بنابراین همیشه به صورت یک احتیاج قطعی و ضروری بشر، خودنمایی می کند. انسان از روزی که به وجود آمده، همواره خدا را پرستش کرده و به او عشق می ورزیده است. تاریخ زندگی بشر این نکته را به اثبات رسانده است که بشر ابتدایی هم خدا پرست بوده و هم چنین به روز قیامت و نبوّت اعتقاد داشته است و اکثر اندیشمندان و جامعه شناسان به این عقیده اصرار می ورزند.
    از آن جا که عقاید و اصول کلی احکام الهی براساس ساختار آفرینش انسان تنظیم شده است ،به رغم تمام تلاش هایی که درطول تاریخ برای نابودی آن ها صورت گرفته، این احکام و عقاید پا بر جا مانده و گرچه چند صباحی کم رنگ یا افیون جلوه کرده است، بالاخره با برطرف شدن موانع، جایگاه فطری خود را باز یافته است. کشورهای کمونیستی شوروی سابق بهترین شاهد براین مدّعا  هستند.
    موضوع اصلی تحقیق، باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی می باشد. دراین تحقیق می کوشیم ابتدا بحث فطرت را به طور کامل بیان کنیم و سپس به معنی و مفهوم باورها در اصطلاح بپردازیم که آیا باورهای فطری درانسان موجود است یا خیر؟ اگر موجود است نظر فلاسفه و متکلمین اسلامی را در این زمینه بیان کنیم.
    دانلود فایل

    دانلود فایل”باورهای فطری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی”