معارف اسلامی

پاورپوینت تدبر در سوره مبارکه ممتحنه

دانلود پاورپوینت با موضوع پاورپوینت تدبر در سوره مبارکه ممتحنه،
درقالب ppt و در 36 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ (١)إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدَاءً وَيَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَوَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ (٢)لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحَامُكُمْ وَلا أَوْلادُكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَفْصِلُ بَيْنَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (٣)
قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لأبِيهِ لأسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ رَبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (٤)رَبَّنَا لا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٥)لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَمَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (٦)

دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت تدبر در سوره مبارکه ممتحنه”

معارف اسلامی

پاورپوینت فرآيند انحراف خواصِ صدر اسلام

دانلود پاورپوینت با موضوع پاورپوینت فرآيند انحراف خواصِ صدر اسلام،
درقالب ppt و در 50 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
تعریف و توصیف خواص
خواص، نخبگانِ سياسي اجتماعي و گروهِ مرجع عوام بوده و داراي قوّه تحليل، نفوذ و پايگاه اجتماعي مي باشند. آنان را در همه اقشار می توان يافت، اعم از علماي ديني، تحصيل کرده هاي دانشگاهي، بازاريان، صنعتگران، کارمندان، کشاورزان، و صاحبان مشاغل و حرفه هاي خرد و کلان و حتي افراد بي سواد . 
متنفذان افرادي اند که در زمينه رشد، برنامه ريزي و توسعه در اجتماع، ‌بيشترين نفوذ را اعمال مي کنند. تصميم گيريهاي مهم بدون راهنمايي و حمايت اين گروه مهم محال است.
حرکت تاریخ اساساً تحت تأثیر منافع و ایده‌های گروه نخبگان بر سریر قدرت انجام می‌گیرد.
 
فهرست مطالب و اسلایدها:
تعریف و توصیف خواص
نقش نخبگان در تغییرات اجتماعی از نظر جامعه شناسان
مقصود از خواص در تحقیق حاضر
خطر خواص منحرف
راز تأثیر خواص منحرف
توجيه عقلاني و ارزشيِ(عوام پسندانه)
توجيه عقلاني و ارزشيِ(عوام پسندانه)
پرسش های بحث انحراف خواص صدر اسلام
شواهد انحراف خواص صدر اسلام / اسامی خواص منحرف
ويژگيهاي خواص صدر اسلام
سه علت اساسی انحراف خواص صدر اسلام
أ. آزمون ولايت پذيري
مرحله حذف ولایت
مرحله مبارزه آشکار
سران جريان اعتزال
خطر جريان اعتزال
تأثير جريان پنهانِ اعتزال
دبيرکل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي
نمادهاي رشد انگيزه هاي مادّي
زوال روحيه جهاد و شهادت طلبي
فرماندهان نالايق
دوره اصلاحات : يا اقبال به غرب
تقسيم نابرابر: (سال 15يا 20 هجري)
 تحول دوران عثمان
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت فرآيند انحراف خواصِ صدر اسلام”

معارف اسلامی

پاورپوینت حسد

دانلود پاورپوینت با موضوع حسد،
در قالب pptx و در 21 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
حسد
تفاوت غبطه با حسد
نقطه مقابل حسادت
نشانه های حسد
مراحل حسادت
مراتب حسد
علل و اسباب حسد
زیان های حسادت
راه های علاج حسد
بخشی از متن پاورپوینت:
مراحل حسادت
مرحله اول : حسود تنها آرزوی سلب نعمت از دیگری را بکند ، بدون آنکه سخنی بگوید یا عملی انجام دهد .
مرحله دوم : هدفش بدست آوردن نعمت است از طریق سلب آن از دیگران.
مرحله سوم : علاوه بر آرزوی زوال نعمت در مسیر آن همگام برداشته و تلاش می کند.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت حسد”

معارف اسلامی

پاورپوینت تفسیر سوره یوسف آیه 24

دانلود پاورپوینت با موضوع تفسیر سوره یوسف آیه 24،
در قالب ppt و در 27 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:

(آيه 24)- در اينجا كار يوسف و همسر عزيز به باريكترين مرحله و حساسترين وضع مى‏رسد، كه قرآن با تعبير پرمعنايى از آن سخن مى‏گويد: «همسر عزيز مصر، قصد او را كرد و يوسف نيز، اگر برهان پروردگار را نمى‏ديد، چنين قصدى مى‏نمود»! (وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ).
برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 413

دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت تفسیر سوره یوسف آیه 24″

معارف اسلامی

پاورپوینت انواع تفسیر موضوعی

دانلود پاورپوینت با موضوع انواع تفسیر موضوعی،
در قالب ppt و در 12 اسلاید قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
مقدمههمانگونه که اشاره شد از روزهای نخست در کنار شیوه مرسوم ترتیبی شیوه دیگری در تفسیر ظهور یافت که فراشمولی نبود و تنها بخشهایی از آیات قرآنی را مورد نظر قرار می داد به عبارتی دیگر اینگونه تفسیر تنها به موضوعات مطرح شده در قرآن توجه نموده و به تفسیر و تبیین و دسته بندی و جمع آن پرداخته است ؛ و لذا ان را تفسیر موضوعی نام نهاده اند و جز به مسائل دینی- در دو بعد معارف و احکام- و مسائل اجتماعی ، سیاسی و اخلاقی (در دو بعد نظری و عملی ) به دیگر ابعاد که جنبه لفظی دارند نپرداخته است .در حقیقت تفسیر موضوعی تنها در رساندن پیا م های قرآن کوشیده و به جنبه های فنی آن چندان کاری نداشته است ، مگر تا اندازه ای که به موضوع بحث مربوط بوده است این روش بویژه امروزه یک ضرورت به شمار می رود زیرا جهان امروز در انتظار آن است که پیام های قرآن را دریافت کند و تشنه بدست آوردن مسائل مطرح شده در این کتاب آسمانی است ؛ تا ببیند چه گوهر های تابناکی را برای بشریت و برای ابدیت به ارمغان آورده و کدام دریچه های سعادت را برای همیشه به روی انسانها باز کرده است ؟
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت انواع تفسیر موضوعی”

معارف اسلامی

پاورپوینت نماز آیات

دانلود پاورپوینت با موضوع نمازآیات،
در قالب pptx و در 14 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه
پیشینه
وقت نماز آیات
نحوه خواندن نماز آیات
مستحبات نماز آیات
احکام نماز آیات
بخشی از متن پاورپوینت:
نماز آیات نمازی است که به هنگام رخ دادن حوادث طبیعی مانند خورشیدگرفتگی (کسوف)، ماه‌گرفتگی(خسوف)، زلزله و نیز هر پدیده‌ای طبیعی‌ که موجب ترس بیشتر مردم شود مانند بادهای زرد و سرخ واجب می‌شود.  آیات جمع «آیه» یا «آیت» به معنای علامت و نشانه است و در روایتی خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی از نشانه‌های خدا دانسته شده است.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت نماز آیات”

معارف اسلامی

پاورپوینت نماز غفیله

دانلود پاورپوینت با موضوع نمازغفیله،
در قالب pptx و در 14 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه
فضیلت نماز غفیله
کیفیت خواندن نماز غفیله
بخشی از متن پاورپوینت:
غفیله به معنی غفلت کوچک است. بر اساس روایتی از حضرت محمد(ص)، ساعت بین مغرب و عشا ساعت غفلت از یاد خدا است و به همین مناسبت، نمازی که در این ساعت خوانده می‌شود را (( نماز غفیله )) نامیده‌اند.
دانلود فایل

دانلود فایل”پاورپوینت نماز غفیله”

معارف اسلامی

تحقیق نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام

دانلود تحقیق با موضوع نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام،
در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
«نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام»
«فقر
را می توان به غده یی سرطانی تشبیه کرد که اگر به موقع درمان نشود، تمام
پیکره ی جامعه را دربر می گیرد و از پای در می آورد. به رغم دیدگاه های
مختلفی که در طول تاریخ درباره ی علت پیدایش فقر و شیوه ی رویارویی با آن
وجود داشته است، امروزه محرومیت زدایی یکی از اهداف همه ی نظامها و مکاتب
شمرده می شود؛ هر چند درباره ی راه رسیدن به آن اختلاف وجود دارد.
اسلام،
چون دیگر ادیان الهی، به این مسأله اهمیت بسیار داده و بر ریشه کن کردن
فقر و تأمین رفاه عمومی، به عنوان یک هدف اقتصادی، تأکید کرده است.»

دکتر سعید فراهانی فرد عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و
سردبیر فصلنامه اقتصاد اسلامی است. تحصیلات دانشگاهی وی دکترای اقتصاد است و
درس خارج فقه را نیز در کارنامه تحصیلات حوزوی خود دارند.
تألیف کتاب
«نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام» یکی از چند صد کتاب منتشر شده
توسط کانون اندیشه جوان است که در سال 1378 توسط دکتر فراهانی فرد به رشته
تحریر درآمده است. در این کتاب به مباحثی چون عوامل فقر، درمان فقر و
پیشگیری از آن، بررسی علل عقب ماندگی مسلمانان و … پرداخته شده است.
گفت و گوی زیر، با دکتر فراهانی فرد در خصوص کتاب مذکور است.
به چه دلیل به موضوع فقر و فقرزدایی علاقه مند و نسبت به تألیف این کتاب با محوریت «فقر از دیدگاه اسلام» اقدام نمودید …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام”

معارف اسلامی

تحقیق امامت و خلافت حضرت علی

دانلود تحقیق با موضوع امامت و خلافت حضرت علی،
در قالب word و در 66 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:

امامت و خلافت حضرت علی

مجموع مسائلى كه در اين زمينه مطرح شده است عبارت است از:
الف.مقام
ممتاز و فوق عادى اهل بيت و اينكه علوم و معارف آنها از يك منبع فوق بشرى
سرچشمه مى‏گيرد و آنها را با ديگران و ديگران را با آنها نتوان قياس كرد.

ب.احقيت
و اولويت اهل بيت و از آن جمله شخص امير المؤمنين عليه السلام به امر
خلافت،هم به حكم وصيت و هم به حكم لياقت و فضيلت و هم به حكم قرابت.

ج.انتقاد از خلفا.
د.فلسفه
اغماض و چشم پوشى على عليه السلام از حق مسلم خود و حدود آن،كه نه از آن
حدود تجاوز كرده نه در آن حدود از انتقاد و اعتراض كوتاهى كرده است.

مقام ممتاز اهل بيت
موضع
سره و لجا امره و عيبة علمه و موئل حكمه و كهوف كتبه و جبال دينه،بهم اقام
انحناء ظهره و اذهب ارتعاد فرائصه…لا يقاس بال محمد صلى الله عليه و آله
من هذه الامة احد و لا يسوى بهم من جرت نعمتهم عليه ابدا،هم اساس الدين و
عماد اليقين،اليهم يفى‏ء الغالى و بهم يلحق التالى و لهم خصائص حق الولاية و
فيهم الوصية و الوراثة،الآن اذ رجع الحق الى اهله و نقل الى منتقله (1) .

جايگاه
راز خدا،پناهگاه دين او،صندوق علم او،مرجع حكم او،گنجينه‏هاى كتابهاى او و
كوههاى دين او مى‏باشند.به وسيله آنها پشت دين را راست كرد و تزلزلش را
مرتفع ساخت…احدى از امت‏با آل محمد صلى الله عليه و آله قابل قياس
نيست.كسانى را كه از نعمت آنها متنعم‏اند،با خود آنها نتوان هم تراز
كرد.آنان ركن دين و پايه يقين‏اند.تندروان بايد به آنان(كه
ميانه‏روند)برگردند و كندروان بايد سعى كنند به آنان برسند.شرايط ولايت
امور مسلمين در آنها جمع است و پيغمبر در باره آنها تصريح كرده است و آنان
كمالات نبوى را به ارث برده‏اند.اين هنگام است زمانى كه حق به اهلش باز
گشته،به جاى اصلى خود منتقل گشته است.

آنچه
در اين چند جمله به چشم مى‏خورد،برخوردارى اهل بيت از يك معنويت فوق
العاده است كه آنان را در سطحى ما فوق سطح عادى قرار مى‏دهد،و در چنين سطحى
احدى با آنان قابل مقايسه نيست.همچنانكه در مساله نبوت مقايسه كردن افراد
ديگر با پيغمبر غلط است،در امر خلافت و امامت نيز با وجود افرادى در اين
سطح،سخن از ديگران بيهوده است.

نحن شجرة النبوة و الرسالة و مختلف الملائكة و معادن العلم و ينابيع الحكم (2) .
ما درخت نبوت و فرودگاه رسالت و محل آمد و شد فرشتگان و معدنهاى علوم و سرچشمه‏هاى حكمتهاييم.
اين
الذين زعموا انهم الراسخون فى العلم دوننا؟!كذبا و بغيا علينا ان رفعنا
الله و وضعهم و اعطانا و حرمهم و ادخلنا و اخرجهم،بنا يستعطى الهدى و
يستجلى العمى،ان الائمة من قريش غرسوا فى هذا البطن من هاشم لا تصلح على
سواهم و لا تصلح الولاة من غيرهم (3) .

كجايند
كسانى كه به دروغ و از روى حسد(كه خداوند ما را بالا برده و آنها را
پايين،به ما عنايت كرده و آنها را محروم ساخته است،ما را وارد كرده و آنها
را خارج)گفتند كه راسخان در علم-كه در قرآن آمده است-آنانند نه ما؟!تنها به
وسيله ما هدايت جلب،و كورى بر طرف مى‏گردد،امامان از قريش‏اند اما نه همه
قريش بلكه خصوص يك تيره،از بنى هاشم،جامه امامت جز بر تن آنان راست نيايد و
كسى غير از آنان چنين شايستگى را ندارد.

نحن الشعار و الاصحاب و الخزنة و الابواب،و لا تؤتى البيوت الا من ابوابها،فمن اتاها من غير ابوابها سمى سارقا (4) .
جامه
زيرين و ياران واقعى و گنجوران دين و درهاى ورودى اسلام ماييم،به خانه‏ها
جز از درهايى كه براى آنها مقرر شده است نتوان داخل شد،فقط دزد است كه از
ديوار(نه از در)وارد مى‏شود.

فيهم كرائم القرآن و هم كنوز الرحمن،ان نطقوا صدقوا و ان صمتوا لم يسبقوا (5) .
بالاترين
آيات ستايشى قرآن در باره آنان است،گنجهاى خداى رحمان‏اند،اگر لب به سخن
بگشايند آنچه بگويند عين حقيقت است،فرضا سكوت كنند ديگران بر آنان پيشى
نمى‏گيرند.

هم
عيش العلم و موت الجهل،يخبركم حلمهم(حكمهم)عن علمهم،و صمتهم عن حكم
منطقهم،لا يخالفون الحق و لا يختلفون فيه.هم دعائم الاسلام و ولائج
الاعتصام،بهم عاد الحق فى نصابه و انزاح الباطل عن مقامه و انقطع لسانه عن
منبته،عقلوا الدين عقل وعاية و رعاية لا عقل سماع و رواية،فان رواة العلم
كثير و رعاته قليل (6) .

آنان
مايه حيات علم و مرگ جهل مى‏باشند،حلم و بردباريشان(با حكمهايى كه صادر
مى‏كنند و رايهايى كه مى‏دهند)از ميزان علمشان حكايت مى‏كند،و سكوتهاى به
موقعشان از توام بودن حكمت‏با منطق آنها خبر مى‏دهد،نه با حق مخالفت
مى‏ورزند و نه در حق اختلاف مى‏كنند.آنان پايه‏هاى اسلام و وسايل احتفاظ
مردم‏اند،به وسيله آنها حق به جاى خود برمى‏گردد و باطل از جايى كه قرار
گرفته دور مى‏شود و زبانش از بيخ بريده مى‏شود.آنان دين را از روى فهم و
بصيرت و براى عمل فرا گرفته‏اند،نه آنكه طوطى‏وار شنيده و ضبط كرده باشند و
تكرار كنند،همانا ناقلان علوم فراوان‏اند اما جانبداران آن كم‏اند

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق امامت و خلافت حضرت علی”

معارف اسلامی

تحقیق جهاد و شهادت

دانلود تحقیق با موضوع جهاد و شهادت،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن تحقیق:
جهاد
و شهادت شجاعت از اوصاف پسنديده انسان است كه بين ترس و تهور قرار
دارد.ترس حذر بى جا و گريز از مسؤوليت و خطر است كه انسان ضعيف النفس به آن
گرفتار مى‏باشد.تهور رعايت مسائل امنيتى نكردن و بى باكانه خود را به خطر
افكندن است.همان‏گونه كه ترس بى‏جا انسان را زمين گير نموده و باعث مى‏شود
كه از تعالى و رشد محروم بماند.تهور نيز موجب نابودى و هدر رفتن نيرو و جان
و مال بدون نتيجه مطلوب مى‏گردد.
با توضيح اين دو نكته مفهوم
شجاعت‏بهتر آشكار مى‏گردد،كه شجاعت عبارت است از روحيه‏اى كه انسان در
موارد خطر،به استقبال خطر برود و با روحيه خطر پذيرى ارزش‏هاى الهى و
انسانى را جلوه گر نمايد.بدين سان معلوم مى‏شود كه در بهره‏ورى از شجاعت
افزون بر روحيه سلحشورى و خطر پذيرى،بايد بهره‏ورى از اين روحيه در تبلور
ارزش‏ها سويه گيرد.تنها وجود روحيه شجاع و جسور ارزش و تعالى نيست.بلكه اگر
كسى از اين روحيه صحيح بهره‏ورى نمود ستايش دارد.بر اين اساس گر چه بسيارى
از افراد شجاع و جسورند،ليكن چون از اين نعمت در جهت قتل و غارت وايجاد
ارعاب بين ديگران بهره‏ورند،شجاعت آنان نه تنها ارزش نمى‏تواند باشد،بلكه
نوع اين مسائل ضد ارزش‏اند.
در شجاعت على عليه السلام هر دو ويژگى
آشكار است،هم شجاعت و روحيه خطر پذيرى در حد فوق تصور بشرى است،و هم
بهره‏ورى از اين روحيه مورد توجه مى‏باشد،كه امام عليه السلام شجاعت‏خويش
را صرف اعلاى ارزش‏هاى الهى مى‏نمايد.شجاعت امام براى مقابله با سردمداران
كفر و مظاهر فساد است.در ميدان نبرد با كفر و توطئه شجاع است.اگر شمشير على
ستايش آسمانى دارد كه:لا سيف الا ذو الفقار. (1) به خاطر اين است كه خون
سران كفر و نفاق از آن مى‏چكد. اگر ضربه على برتر از ارزش عبادت جن و انس
است:لضربة على يوم الخندق خير من عبادة الثقلين (2) . به لحاظ اين است كه
اين شمشير سيراب از خون كفار و منافقين است.شجاعت على در جهاد اسلام تبلور
يافته است.جهاد اسلام عليه سران كفر و نفاق است.آنان كه هم خود گمراه و هم
رهبران گمراهى ديگران مى‏باشند،كه قرآن در مورد اينها اجازه هلاكت نابودى
مى‏دهد كه مانع شكوفايى راه فطرت و توحيد ديگران هم هستند:(فقاتلوا ائمة
الكفر انهم لا ايمان لهم.) (3) «سردمداران كفر را كه به هيچ پيمانى وفادار
نيستند به قتل رسانيد» …

دانلود فایل

دانلود فایل”تحقیق جهاد و شهادت”